Brno chce s Jihomoravským krajem dotované lety do Frankfurtu, vyšly by na desítky milionů ročně

Letiště Brno. Zdroj: BRNO AirportLetiště Brno. Zdroj: BRNO Airport

Cílem jsou čtyři lety týdně, a to od poloviny příštího roku.

88 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Traman

Pariz by byla lepsi ale Frankfurt taky dobry. Kvituji snahu, snad se linka uchyti.

Milan

Jak to dělají Poláci, že mají tolik linek z menších měst – Katowice, Wrocław, Poznań aj.?

moston

Pokud se taková linka z Brna neuživí sama, tak nemá smysl. Stejně tak je nepochopitelná dotace na linku do Malagy, která se uživí všude bez takové vysoké podpory.

Miroslav

Neuvěřitelné. Dotovat z našich daní bohaté ! Ministr financí by měl reagovat návrhem na snížení v rozpočtovém určení daní a zrušením dotaci např. na závody na motorkách v Brně .

Paolo1

Dle mě si letenku může dovolit minimálně 3/4 Čechů, takže o bohatých to vůbec není. Já zase nejezdím vůbec MHD, takže mi přijde zase zbytečné dotovat z mých daní tramvaj, ať už s ní jezdí bezdomovec nebo miliardář 😀

A když teď zjistíš, že jsi ze svých daní dotoval i výuku budoucích teroristů v Gaze, tak ti dotace na leteckou linku přijde nakonec ještě velmi užitečná.
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-blizky-a-stredni-vychod-zdrcujici-studie-pro-osn-skolstvi-v-gaze-rizene-jejim-uradem-zcela-ovladli-teroriste-40539670

DaKo77

Bohatí nelétaji z Brna😉🙃

Jirka

K čemu motorky?

Petr

To zní super, ale uvidíme zda se udrží i Řím. Londýn (Stansted), už taky není frekvencí tam kde býval. Letní letový řád (5x týdně *často pozdě večer), listopad 4x týdně, prosinec 6x, leden 3x, únor a březen zatím 6x, kde jsou časy kdy létal denně. Malaga a Bergamo jsou na tom velmi dobře o těch nepochybuji, Malaga se celoročně uživí i sama, Bergamo je v létě taky plné.

Donald

Nerozumím tomu, proč mám ze svých daní přispívat cestujícím kamsi, kamkoliv, na jejich cesty……
Bohužel taková je doba, kdo nečerpá dotace okrádá svoji rodinu……
A bohužel s našimi prostředky si státní úředník dělá co chce.

Hans1934

Brno není úplná díra , ale to není podstatné
Když je do 120-150 km jedno z top letišť v EU a k tomu ještě BA ???
Na koupaky v poho, nějakej Stansted , Bergamo super
Ještě bych zkusil Sabihu a podobne

Jinak vyhozeny prachy a vlhké brněnské sny
Tak to je, realita

Libor

Netuší někdo společnost?

Za mne super na cesty za velkou louži a do Karibiku.

Libor

ˇAááá, zase internetový hrdina s palcem dolů bez argumentů…

Janis

*nezačali

Janis

Dobrý den, paní primátorka psala, že ještě začali řízení na zhotovitele.

Vojta

Co nechápu, a asi za to dostanu mínuska – proč Brno nevyužije „airside bus“? Cestující by mohli odbavit svá zavazadla na brněnském letišti, projít security a nechat se odvést zapečetěným autobusem přímo do transitní zóny vídeňského letiště. Takhle to funguje například ve Philadelfii na některých spojích AA. Ale dočetl jsem se, že podobně to dříve fungovalo i mezi bratislavským a vídeňským letištěm.

Apex

Nemyslím, že by informace o tom, že bylo možné se odbavit v Bratislavě a přejet do Vídně, byla pravdivá. Alespoň za posledních cca 20 let to určitě takto nefungovalo.

Jan

Protože by kvůli tomu museli všichni zbytečně na brněnské letiště. Navíc by to fungovalo jen u aerolinek, co by spolupracovali. A taky by vídeňské letiště věřit tomu, že ten zapečetěný autobus je opravdu zabezpečený, což by sice teoreticky šlo, ale asi by se do toho moc nehnali, protože by se akorát připravili o poplatky za odbaveného zákazníka.

Mnohem jednodušší a levnější je mít prostě normální autobusové spojení na letiště ve Vídni a všechno odbavení dělat tam.

Hans1934

Přesně tak
Co furt máte s tím Brnem, takových měst jsou v EU stovky
Opravdové letiště je do 90-120 minut z JM
Další Bratislava skoro “letiště” stejně tak

Takže tak to bude a vybavené 😎🤣

P77

Já bych to zas tak černě neviděl. Před lety, když z Brna začalo létat BMI do Mnichova, taky to vypadalo jako černá díra na dotace (některé lety třeba využilo jen 5 cestujících)… ale po dvou letech se začala situace pomalu obracet a dopadlo to tak, že linka zůstala v původní frekvenci (12 rotací týdně) a výše podpory klesla na minimum – v některých měsících dokonce nebyla potřeba. Jediná smůla pak byla, že letecká společnost zkrachovala….

Hans1934

No hele jako Frankfurt ma samozřejmě vice linek než München
Ale prostě Mnichov je mnohem větší magnet , samozřejmě Frankfurt je finanční centrum , ale jinak nesrovnatelné
Po Hamburgu druhé nejbohatší město ( nepočítám Wolfsburg , to je jak Bolka )

Miky

A hleďme, další černá díra v červených číslech, příklad Budějovic a Pardubic táhne. My snad za chvíli začneme dotovat i poradenské firmy, které radí, jak získat dotace.

Hans1934

No hele furt si každej otírá hubu o Pardubice , ale tam mas furt vojensky letiště , naklady zlomkové i když provozní ztráta je veliká ta ty roky Pokud Sehnal postaví ten velký hotel před halou i za ty pozemky se utrží . Navíc lokace v rámci Pardubic ( par minut od nádraží ) a napojení na D11, D35… Už je to jiné než před lety . Ta provozní ztráta je malá proti těmhle prachům na rozlítání . Brno je v horší pozici než Pardubice – sorry jako , ale jak chtějí krom koupáků konkurovat Schwechatu a teď i Bratislavě… Číst vice »

Miky

Je pravda, že ty Budějovice jsou daleko větší díra než Pardubice. Spíš je škoda, že nejsou Pardubice už dávno pro Prahu něco jako Stenstead nebo Luton pro Londýn.

Miky

Oprava: Stansted

Mat

Brno si určitě aspoň jednu linku do velkého hubu zaslouží. Ale Frankfurt není moc dobrá volba, když vedle má LH Group hub ve Vídni. Paříž by byla určitě lepší, konkurenční Sky Team, přestupy do celého světa a k tomu skvělá destinace pro P2P. Ale pro Air France asi Brno nedává smysl, Německo aspoň ví, kde to je…

Karol

Napadlo mě letadlo Condoru. Že by si on navážel pasažéry. By to mohla být zajímavá volba

Mat

To zní dobře, s Lufthansou mají i codeshare. Ale nemají nic menšího než A320, to by možná uživila tak ta Paříž díky turismu, ale Frankfurt těžko. LH by mohla posílat klidně jen malé CRJ, ale pro ně to fakt nedává moc smysl, když Brno mají z 90 % pokryté přes Vídeň. Budu se zájmem sledovat, jak velkou moc mají dotace, jestli to přetlačí.

Apex

DE nemá s LH codeshare, naopak, vzájemné vztahy nejsou úplně nejlepší. Navíc, aby si DE navážely cestující jen na své linky, tak to by asi ekonomicky nefungovalo. DE je přece jen leisure dopravce, letový řád se dost zásadně liší podle sezóny, stejně tak počet frekvencí do jejich destinací.

Hans1934

Co si kdo zaslouží , to je úplně mimo mísu.
Brno je malé a význam oproti Bratislavě a Vídni 🤔
Ono i to Polsko mas skoro 5x větší rozlohou a ukaž mi ty přímé linky na huby z malých nevýznamných letišt , co jsou zároveň blízko “Vídně”

Dominik

Nebuďte všichni uražení, buďte rádi že se brněnské letiště nějaká konečně rozlétává, furt všichni nevděční 🙄

HonzaK

Jakoze mame byt vdecni za tech 200 vyhozenych milionu? Inu, nejsme…

michal001

Jestli má někdo peníze na nedotovanou linku z Frankfurtu do celého světa, tak má rozhodně peníze i na nedotovanou linku z Brna do Frankfurtu. Jestli JMK neví co s penězi, tak ať opraví silnice.

Filda

Čtyři lety týdně jsou hloupost, pro byznys to fungovat nemůže. A pro běžné cestující to taky není vyloženě výhra. Cením ambice, ale realita je prostě jinde. Morava bude ráda za pokračování linky z Ostravy do Varšavy.

michal.pozar

Dovolím si ocitovat Airways cz, asi nejlepší komentář k této zprávě, který jsem za celý den četl: Poznamenejme, že pouze pokud bude linka spuštěna v interline či codeshare s Lufthansou, jak tomu bylo v případě linky Brno-Mnichov provozované společností BMI Regional, může být úspěšná. Lufthansa totiž nabízí z Frankfurtu přímé lety až do 160 destinací. Podle názoru autora tohoto článku teprve s garantovaným přestupem by mělo smysl rozlétání této linky podpořit veřejnými penězi – jakkoli může mít čtenář na lepší využití peněz daňových poplatníků svůj názor. A to přestože evergreenem a přáním obchodních cestujících by byly ideálně z Brna v… Číst vice »

Nose Peak

Je fakt, že cestování z Čé eR celkově a z Brna konkrétně připomíná hru Člověče nezlob se – nejhorší je dostat se z domečku, pak už to celkem jde…

Honza J.

Od nás ze severu (I/43, I/35) to je spíš – dostat se do Brna, pak už to celkem jde 😀

Jirka

+ D46 a návazná D1.

LCP

Já bych zítra místo na kole do práce raději tágem. Kde se mohu přihlásit o dotaci?

čecháček

Přímý vlak Brno – Schwechat. Problem solved.

Honza J.

Přípojná Cessna 172 BRQ – VIE 😀

michal.pozar

Už byl a nefungoval. Problem persists.

iron_liver

Tak on možná „nefungoval“ hlavně proto, že šlo o jeden spoj denně, cílící pouze a jedině na odletovou low-costovou špičku, a ani tu nestihl pokrýt celou (úplně první ranní lety byly již nestíhatelné). Kdyby se jednalo o taktové spoje během celého dne, nedejbože interlinované s OS lety (= krytý přestup v případě zpoždění), fungovalo by to pravděpodobně o dost líp. Představa možnosti odbavení kufrů na let už v hale Brno – hl.n. je pak už úplně z říše snů, nicméně pak by to byla plnohodnotná náhrada jakýchkoli pokusů o letecký feeder z BRQ kamkoli do hubu. Problém je, pokud vím,… Číst vice »

Jan

Nádraží na vídeňském letišti se fakt nepovedlo. Je tam prostě málo hran a pouze jedna kolej na odstavení soupravy, takže všechny dálkové vlaky musí mít ostré obraty. Navíc je problém i s kapacitou trati po cestě tam – jak v okolí Brna tak v okolí Vídně. Všechny tyto problémy dělají přímé rychlé spojení velmi složité. Jeden pár vlaků v noci problém není, ale ono by to chtělo minimálně dvouhodinový takt přes den, aby to bylo použitelné.

Hans1934

Jj, všichni Vídeňáci se nemůžou dočkat na 2-hodinový takt z Brna na Schwechat.

A ten 1 spoj dl Frankfurtu denně , možná část lidi v kombinaci s přestupem na vlak po Německu.
Představa, že bude někdo čekat půl dne místo letu do Vídně …

jmrenka

Tech spoju bylo malo hlavne proto, ze OBB neprideli sloty na trati na letiste. Neni kapacita nebo vule. Nelze Rakusanum naridit, aby kazde dve hodiny pustili na trat na letsite vlak z Brna. Ale i s prestupem na Hbf je cesta dobra, jen by to chtelo mezi Vidni a Brnem vice vlaku, zejmena brzo rano a pozdeji vecer a idelane jednou za hodinu. Tam by mohla dotace zafungovat lip a pro vice lidi nez letani do FRA.

marty-t

Spíš není vůle. V prosinci zprovozní OBB na jihu Koralmbahn a přidají v taktu 2 hodin hned několik přímých spojů Klagenfurt-Graz-Vídeň-letiště Vídeň…

Alois

A nebude problém i v obsazenosti? Jeden vlak denně je nesmysl a když letíme z Vídně, tak jsem tuhle variantu rovnou zavrhl, protože by to znamenalo nesmyslně dlouho čekat na letišti většinou jedním i druhým směrem.
Ale dvouhodinový nebo tříhodinový takt? Mám obavy, že by se počty cestujících na letiště a z letiště tak moc rozmělnily, že by se všichni vešli do jednoho nebo dvou vagónů.

Apex

Nejsem si jist, že v Brně, ale ani celém JM kraji by se našlo tolik lidí každý den, aby to dávalo smysl na vlak v hodinovém taktu…

michal.pozar

Souhlasím, že kdyby byla splněna všechna „kdyby“ ve Vašem komentáři, mohlo to fungovat výrazně lépe.

Zadarmo

100% podporuju léty z Brna do hub. Pomůže to regionu a vrátí se to několika násobně naspatek protože se zlepší klima pro business a top lidi.

Ale není 349000 dotace pro každý let trošku moc? Nebo to je maximální dotace na let pokud je úplně prázdní a pak se podle formule odečte něco za prodané sedadla ?

Honza J.

My bychom radši zlepšili klima pro všechny, a ne jen pro business a top lidi. Dík.

marty-t

jak jste dospěl k částce 349 000 kč na let ? Mě to vychází na 58.500kč. U mne má rok 365 dní a týden 7 dní a letadlo bude létat tam a zpět – tj. 365 děleno 7, krát 4 frekvence, krát 2 lety. A tímto číslem podělím maximální výši 3M EUR za 3 roky – tj. necelých 2400 eur na let. A aktuální kurs je kolem 24,40 CZK/EUR.

marty-t

aha, z článku vyplývá, že se jedná o max. 3M EUR a ne za 3 roční období ale za 1 rok – pak krát 3 – 7200 eur a 175.500kč na let – no a Váš dvojnásobek je zřejmě myšlen na rotaci tam a zpět…

qěcy

Samá práva, nároky a ruce natažené po dotacích. To je dnešní myšlení v Evropě a pomalu se to šíří a sílí jak nákaza.

Samo

Nerozumiem obsesii FRA a vôbec konceptom výberu konkrétneho letiska. Ak kraj chce zabezpečiť konektivitu, nemal by riešiť kam konkrétne bude linka jazdiť ale aké možnosti prestupu ďalej z nej budú. Je super že FRA je veľký hub, ale pokiaľ to získa nejaký no-name dopravca bez schopnosti predávať letenky ďalej ako do FRA (za normálnu tarifu, zanedbajme tie interline tarify ktoré stoja majland), tak z toho žiaden benefit neplynie.

michal.pozar

Můžete rozvést, co to znamená „obsesia FRA“? Jinak notifikovat se musí jedna konkrétní linka (konkrétní destinace), nedá se udělat závazek stylem „Tady máš prachy a lítej, kam uznáš za vhodné.“

Jan

Bydlím na půl cesty mezi Vídní a Prahou a cesty na letiště bývají pruda. Možnost letět z Brna by byla fajn, ale 4 lety týdne jsou prostě málo. Tam, kam potřebuju, mám z Vídně 4 lety denně! Ušetřit 2 hodiny cesty na letiště je sice fajn, ale ne, když kvůli tomu musím vyrazit o 8 hodin dřív než bych potřeboval kvůli letovému řadu.

Štefan

Přesně. Právě poruchy v dopravě a nutnost časové rezervy před odlety činí přestupní návaznosti a bezpečné časové rezervy spíše nepředvídatelné.

Pom

Krásně se sešly nápady JMK s končící smlouvou MSK a LOTu (končí s platností ZLŘ v březnu). Bude zajímavé sledovat, co kde z toho vytáhnou a za kolik…

Dominik

Ostravě i Pardubicím se začalo dařit. Ryanair přidává jednu linku za druhou. Sousední Bratislava roste tempem, o kterém se nesní ani Praze. A v Brně nejen, že kopírují a příspívají na linku, která létá z Pardubic a Ostravy bez dotací, ale ještě chtějí dotovat Frankfurt. Přístup jak z neslavné éry Ostravy, kdy snili nevím o čem všem. Proč si to nezaplatí Accolade? Proč bychom to měli dotovat my? Fakt si někdo myslí, že tam půjde LH, která teď bude mít kšefty ve Vídni po odchodu Wizz Airu? Že se naplní celé letadlo, když KLM z Katovic létal prázdný? Tyhle „fancy… Číst vice »

Jesenik

Tak ono se z nuly roste vždy výborně.

Paolo1

Nevím, jestli mi něco neuniklo, ale Ryanair přidává našich regionálních letištích vždy jen jednu linku. Nevím, kde jsou ty jedny linky za druhou.

Bratislava roste tempem, protože roste z velmi nízkých čísel. Ještě před dvěma roky udělala milion PAX až někdy v půlce srpna. Teď tam začal konkurenční boj lowcostů, uvidíme jaký bude ten vývoj po boji.

Ostrava ani Pardubice sice linku do Málagy nesponzorují jako v Brně, ale zase dávají Ryanairu slevy, takže to vyjde na stejno

Jarda

To urcite nastejno nevyjde… Slevy davaji primo letiste a pripadne ztraty/zisky letist padaji na vrub jejich majitelu…. V Brne jde zisk za Accolade, jehoz vedeni letiste je k nicemu….. A kraj jen plati, bez ohledu na hospodareni letiste….

Paolo1

Kraj nic neplatí, platí Veletrhy a.s.

Jan Sůra

Jedna linka za druhou a furt ve ztrátě. Pardubice a jejich management jsou vzorovou ukázkou toho, proč by kraje či města neměla nikdy letiště vlastnit. Partička diletantů, jejichž jedinou kvalifikací je, že rádi sedí v letadle u okénka u toho se vyfotí, případně stranická knížka, ideálně ANOsekty.

Rdx

Tak v OSR není třeba hledat dlouho, když v radě letiště sedí školní sekretářka …

Martin Novotný

Drsné

Happy

Ať si laskavě opraví silnice. To je děs jezdit po cestách, kde asfalt pamatuje Zápotockého…. A pokud chtějí někam létat, tak Vídeň je nedaleko…

Radek

To je pravda.. silnice v okrese Brno – Venkov jsou bezkonkurenčně to nejhorší v Česku.

Taros

Když RUD pro kraje je nastaveno, tak že JMK dotuje ostatní kraje a sám dostává nejmíň ze všech krajů a hl.m na obyvatele nejméně, tak potom silnice jsou nejhorší v ČR. 100 let pod Prahou, nejhorší část dějin v historii Moravy a Brna.

iron_liver

Stále si myslím, že cenově nejvýhodnější by jak pro cestující, tak pro erární náklady, bylo začít sdílet s MSK linku do Varšavy formou triangle letů WAW – OSR – BRQ – WAW, load factor z OSR pokud vím není žádná sláva, z Brna to na libovolného síťového dopravce taky nebude nic oslnivého a takto by se dal ten feeder aspoň solidně zaplnit a tím i částečně zaplatit. Na long haulu ta +- hodina navíc v jednom směru asi nikoho nevytrhne, zvlášť pokud budou ve WAW vhodné návazné časy na LOTí špičku; na evropském short haulu pak stejně bude většina preferovat… Číst vice »

Apex

1) vámi navrhovaný formát letů, tj. spojení s OSR, není reálný. Jednak je tento systém provozu velmi nákladný a proto se prakticky nevyužívá, zejména na takto krátkých tratích a rozhodně by nemohl být pro cestující cenově nejvýhodnější, protože ten vložený úsek by znamenal dramatický nárůst provozních nákladů. Kromě toho je to nevýhodné pro dopravce v rámci plánování provozu, zvýšené náklady z důvodu nárůstu provozních cyklů, plánování posádek atd., v úvahu je nutné brát i riziko možných provozních nepravidelností na vloženém úseku. 2) vzhledem k tomu, že je potřeba podporu notifikovat, tak zajistit lety od poloviny příštího roku bude honička, protože… Číst vice »

iron_liver

Ad 1) Vašim argumentům rozumím v případě čistě komerčních linek, kde dopravce míří na zisk s LF poblíž 100 a nemá důvod si komplikovat plánování, když už mu destinace vyšla jako potenciálně zisková, nicméně u těchto „závazkových“ linek, kontraktovaných na konkrétní letiště nehledě na jejich reálný potenciál + na určité období a s erární podporou už si tak jistý nejsem. Pokud hypoteticky porovnáme vypravení např. 2x E195 na BRQ – WAW a OSR – WAW s LF kolem 50 (což je, přiznejme si, asi maximum dlouhodobě možného) vs. 1x A320 na triangle trase s LF atakujícím 100, nevychází mi to… Číst vice »

Apex

Já jsem ale nevyloučil, že se občas trojúhelníky nelétají, jen jde o dost výjimečný způsob v rámci pravidelné dopravy. A vámi uvedený příklad je jistě validní, ale je třeba mít na paměti, že se jedná (pokud mám aktuální informace) o sezónní provoz, což má přece jen trošku jiný charakter než feeder, který by měl létat ideálně denně. Vzhledem k provozující společnosti se to bude trošku blížit letnímu provozu QS, kdy sice oficiálně provozuje pravidelné linky, ale většina kapacity je prodána cestovním kancelářím.

marty-t

Jenže SmartWings i HelloJets to tak v podobě letních charterů BRQ-OSR- už roky dělají – asi ví proč, ne…

Apex

Ano, přesně jste to napsal, létá to tak, protože je to charter a tím je dáno, že o tom, jak poletí, rozhoduje primárně ten, kdo si ho najímá a platí.

Jarda

Ta dotace na vecne plnou linku do Malagy je vazne nesmysl….

Honza

Rozumnym resenim je Viden a ne to ceske vyhazovani penez z nesmysly.

Filip

Jestli má opravdu něco smysl a mluvíme o možnosti pro cestující si koupit letenku Brno-„kamkoli“, tak je spojení Brna z velkým hubem velké letecké společnosti na místě. Samozřejmě to musí být operováno ale toutu leteckou společností. Tedy ne jak v případě letu do Říma, kde místo ITA airways (která má docela dobré pokrytý a je hlavně částí Lufthansa group) líta malá italská aerolinka s možností přestupu pouze po itálii (na jedné letence). Tedy, já myšlenku chválím, myslím si že díky dostatku mezinárdních firem si to klientelu najde ale musí se lítat často (alespoň 1-2 denně) a musí být možnost koupě… Číst vice »

Jan S

Ale tam už jedno velké letiště odkud se dá letět do celého světa je, jmenuje se Vídeň a úkolem kraje a města by mělo být zajištění provozovatele pozemní dopravy v nějakém rozumném taktu po celý den. Pak by nemuseli vymýšlet podobné nesmysly.

Apex

ITA nejblíže léta do MUC, nemá ani VIE ani žádnou další významnou destinací na východ od MUC, takže možnost, že by se rozhodli pro BRQ, resp. že by je mohli z Brna přemluvit k letům je z říše naprosté fantazie. Ono to není jen o tom, koho by letiště chtělo, ale i o tom, zda má letecká společnost o takovou destinaci zájem.

Jan S

Tohle je fakt úplný nesmysl. Kdyby tam byla taková poptávka, tak už tam aerolinky létají. Reálná cena letenky je cca 4-6 tisíc korun RT a to prakticky jen pro byznys cestující. Turisté poletí za pár stovek z Brna nebo Bratislavy a určitě ne do Frankfurtu.

Jan S

Opravuji: z Vídně nebo Bratislavy…

Jan S

Další věc je, že linka 4x týdně je pro byznys dost na nic. Když někdo nestihne přípoj, tak bude na letišti čekat dva dny na další let? Zde bývá naopak běžné, když někdo nestihne ranní let, tak letí tím poledním, nebo večerním. Jak je to běžné například ve Vídni.
To je rozdíl mezi pravidelnými linkami a lowcosty, které létají mnohdy v taktu dva lety týdně.

Miroslav Přibližný

Komentáře „Co si to Brno dovoluje, chtít mít spojení se světem, které mnohem menší města mají už 20 let?“ za 3, 2, 1…

RDP

Ať má, ale za své 🙂

Miroslav Přibližný

Ano, bude to za své. Peníze půjdou z rozpočtu města a kraje.

Honza J.

To je snad ještě horší, jak Bratislava – Košice 🫣