Brněnský dopravní podnik sehnal peníze, objedná u Škody dalších 15 obousměrných tramvají

Tramvaj Škoda 45T. Pramen: DPMBTramvaj Škoda 45T. Pramen: DPMB

Z pětice objednaných tramvají jezdí po Brně aktuálně dvě, zbylé tři mají vyjet do konce dubna.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan F.

Achjo.. Já vím že to je stejná tramvaj jako plzeňská 40T, i když designově se mi 45T líbí víc, ale ten interiér potřebuje u obou radikálně předělat. 2+2 sedadla dávají smysl, ale ta tramvaj je na to moc úzká. Ve 40T je minimum místa ke stání + úzké chodbičky, minimum sedadel na úrovni (bez podlahy, téměř všude chybí místo pod sedadly, tmavá okna pomáhají klimatizaci, ale pak je pořád tmavo.. Interiér působí strašně stísněně a kapacitně ani nemůže KT8 nahradit. EVO2 je sice jednosměrná, ale nemá žádné z těchto problémů a přitom je interiér založený na stejném konceptu (2+2 sedadla,… Číst vice »

Jakub

Šířka 45t je 2500mm, 15t 2460mm a EVO2 2540mm.
Chodbicky tak úzké nejsou, místo pod sedadly nejsou kvůli podvozku, elektronice atd., a ani není potřeba, a sedadel v té tramvaji je neskutečně moc, a tmavá okna nejsou, zevnitř je vidět normálně

Jakub

Ta šířku je úplně standardní, a ta tramvaj nemá jenom tyto uličky mezi sedadly je tam taky volný prostor kde velmi moc místa

Jan F.

Alespoň na fotkách má 45T méně zkosené boky než 40T, možná to pomůže alespoň pocitově k většímu interiéru. Chodba 40T je neprůchozí, když v ní někdo stojí. Pak zbývají místa v kloubu a u dveří. Vidět ven z tramvaje je, ale je docela rozdíl mezi vnitřkem tramvaje a když člověk vystoupí ven. Ale to je drobnost, chápu. 15T nevím, ale EVO2 určitě nemá tolik nedostatků co 40T a možná 45T.

Jakub

Je to jak v Bratislavě tam mají úplně zatemněná okna, z venku není vidět dovnitř
Chodba je neprůchozí jenom když někdo stoji celem k ridicovi, když stojí směrem k oknu v pohodě projdu

Jan F.

*Minimum sedal na úrovni podlahy (bez podest od podvozků). Rozepsal jsem to a pak jsem se k tomu zapomněl vrátit. Ale jak se koukám na fotografie interiéru, tak sedadla dostupná od úrovně podlahy (bez schodu) tam pochopitelně jsou – u dveří a kloubů, podesty tam stále jsou, ale budiž. Pod podestami u vyvýšených sedaček je vidět ventilační otvor – to se jedná o chlazení něčeho v podvozku a nebo se jedná o topný agregát? Protože pokud to je agregát, tak to je celkem zbytečnost a PMDP (či Škodovka na popud PMDP) mohlo zavěsit ten agregát pod sedadlo, jako to je… Číst vice »

David

Plánuje Praha odkoupit ty KT8D5 a modernizovat je na KT8D5R.N2P? Nebo už také půjde cestou nových tramvají. Obousměrných tramvají v Praze je poměrně málo, a všechny jsou stejného typu, nákup by tak mohl dávat smysl.

PvvS

Už tu byli a poté zavládl autogen.. Ty vozy jsou olítaný domrtva..

Jiří Kocurek

Natřel bych to rezistinem, to přece musí stačit. I přes díru v jeklu. 😀

Peeetr

Žádný takový.
Maximálně se může Praha pokusit svést bitvu s Brnem o KT8 z Ostravy, ale Praha by pak musela vrazit do jejich přizpůsobení o mnoho víc peněz než Brno, které je nutně nepotřebuje zpátky zobousměrňovat a obracet polaritu.

PvvS

A jakej vliv na cenu má polarita, když tam Praha dává kompletně novou výzbroj ? A vyříznout pár jeklů na okno není u GO problém, tam není změna bočnice ani rámu. Stejně by se pár rámů oken měnilo.

Ondra K.

Přesně tak. V rozsahu pražské GO je opétovné zobousměrnění naprosto marginální záležitost.

Pavel Vavříček

Nikoliv. Teď v Praze úvratí zmizí a tam kde měly být se oddalují. Než ty tratě budou,tak budou mít nové obousměrné vozy do té doby. A generálka na současných odkoupených KT8 z Miškolce se táhne

Zbyněk

Šaliny jsou to dobré, o dva levely výš než kachny, ale..
U nových tramvají v Brně, ale třeba i v Ostravě, mi vadí sezení na místě, kde jsou dvě dvousedačky naproti sobě. U starých tramvají si člověk může zasunout nohy pod sedadlo pod sebe, u nových je pod sedadlem schovaný podvozek nebo nějaké zařízení, a nohy si pod sebe nedá a nezbývá než se opatrně proplétat kolem nohou cestujících naproti a doufat, že si navzájem neokopete špičky, není kam uhnout.

Ventura35

Souhlas, ale zrovna u 45T jsou naštěstí rozteče dostatečné i pro dva +180cm sedící naproti sobě. Třeba v tramvajích CAF ve Stockholmu se takhle nedá sedět skoro vůbec.

Lišák

Bohužel je to daň za 100% nízkopodlažní koncepci. Podvozky pak zasahují do interiéru a podesty, které je kryjí neposkytují tolik místa pro nohy.

Jiří Kocurek

Být tam jeden, dva schody nad povozkem, tak to bude některé jedince urážet, že to je strašná prolézačka a je tam víc schodů než v T3.

Kleist

Nemusí, například 15T je má v kloubech, Siemens ULF je tam má taky.

Jakub

To je ale špatná koncepce, opravy náročné, zatížení- rachot a nulové odlehčení

Peeetr

Jak by jste si u obousměrné tramvaje představoval ty sedačky, které nesmí být naproti sobě? Jízda všech sedících, včetně těch kterým se dělá špatně, pozadu 🙁

Zbyněk

Nikdo netvrdí, že sedačky nesmí být naproti sobě. Tvrdím jen to, že jsou bohužel řešeny tak, že místa na chodidla je tam poskromnu a vytváří to nepříjemné okopávací situace

Mrham

Minimální rozteče sedadel udává norma. Vše má další návaznosti a větší pohodlí pro cestující přináší naopak mnoho negativ pro provozovatele.

Zbyněk

Tomu věřím, ale není rozteč jako rozteč. Když si můžete dát nohy pod sebe, je minimální rozteč akceptovatelnější, než když nemůžete

Leinad

Otočné sedačky 😀

PetrH

Naštěstí máme evropské dotace, představte si tu hrůzu, kdyby to měli platit Češi…

Peeetr

Češi to platí. Pokud EU přijme Turecko nebo Ukrajinu, tak jsme hned čistými plátci. U nás jsou vůči EU průměru jen oproti HDP nenormálně nízké platy zaměstnanců.

Další věc je, že Brno by na to mělo, kdyby nemělo naplánovány 4 kontroverzní stavby, zcela zbytečný hudební sál za miliardu, násobně dražší multifunkční sportovní halu, super extrémně drahý přesun nádraží a také desetiletí slibovaný stadion za Lužánkami.

Michal

A lanovku za téměř miliardu.

Ondra

Nové nádraží ani hudební sál mi opravdu nepřijdou jako zbytečné!

Peeetr

Hudební sál za 1-2 miliardy je totálně zbytečný.
Pro těch pár lidí, kteří mají o taková vystoupení zájem na špičkové úrovni s drahými lístky, bylo před pár lety postaveno soukromé Sono Centrum.
A pro dotované „zkulturňování“ mas, postačují žákům z 95% nucená vystoupení hudebníků v některém z mnoha již dávno postavených a městem udržovaných divadlech.

Čím víc dotací na kulturu v Brně půjde do budov, tím méně zbude na samotné umělce, a vystoupení budou tak drahá, že zájem o ně poklesne ještě víc než dnes.

Jiří Kocurek

V SONO jsem byl. Několikrát. Lístky tam nejsou o nic dražší, než kdyby totéž hrálo na Semilasse, kam by se všichni ti lidi nevešli. SONO pobere cca 1000 lidí, na stojáka 1500.

Když tu byl Alice Cooper, tak vyprodal Rondo, ikdyž stál 5x víc než místní kutálka.

Tomáš Gottschalk

Koncertní sál na úrovni si město velikosti Brna zaslouží, Besedňák už dávno nevyhovuje. Odsun role bych naopak Brnu nepřál. Stačila zkušenost s výlukou HBf. a dostupností Dolního, kam se rozumně MHD prostě přivést nedá, bo by musela buď přes totálně ucpané Nové sady, nebo pod viaduktem. Obojí špatně.

panda

Páté přes deváté, ale pokus dobrý!

iron_liver

Nezapomínal bych ani na lanovku Pisárky – Kampus, ta může podle mě seznamu zbytečných staveb klidně kralovat.

Peeetr

Lanovka není hned úplně nutná, i když trolejbusová MHD tam končí z zácpách s auty čím dál častěji. Ale pokud se bude stavět ta sportovní hala, tak lanovka musí být stavěna při nejhorším zároveň.

VHbrno

Ono ani tu halu v současnosti není potřeba stavět. Kometa už Rondo v poslední době nevyprodává, třeba teď na play off proti Vítkovicím pořád v klidu seženete lístek, což dřív rozhodně běžné nebylo. MS 2024 už stejně nestihnou, takže tady vlastně není žádný relevantní důvod s tím za každou cenu nějak spěchat.

David K

Stadion za Lužánkami nebude.

Danny

Turecko nevstoupí a Ukrajina v nejbližších 10 – 15 letech také ne, byť rozumím tomu, proč je důležité v současné době této zemi dodávat naději a o kontroverzích a délce přiliš nemluvit. Nejde jen o korupci ale i o to, že tahle velká a na velkém území zdevastovaná země je schopna vycucnout všechny peníze. I bez války by Ukrajina svou velikostí byla schopna totálně zrujnovat společnou zemědělskou politiku, která do značné míry dotuje venkovský život po celé Evropě. EU by se musela dost změnit zevnitř a zmenšit toky peněz od bohatších do chudších částí, aby to utáhla, a jen to… Číst vice »

PetrH

Bude to samozřejmě trvat dlouho. Ale mimochodem, to samé se říkalo s Polskem, velké, chudé a zemědělské, má prakticky stejně obyvatel (po válce bude mít Polsko víc). Rozšíření 2004 se taky kvůli tomu vleklo a když jsme my měli problémy s plněním kapitol, vymlouvali jsme se, že Polsko je „balvan na noze“ (cituju) taky…
Ukrajinské zemědělství navíc vydělává a exportuje, to není případ Polska.

SaulGoodman

Kdykoliv se to tady objeví, tak to píšu, tak dnes jen ve zkrácené verzi: 1) Ano, členství v EU je pro nás ekonomicky velmi výhodné 2) Ne, dotace ten důvod nejsou. V předcovidových a předválečných dobách, kde ta čísla trochu zkreslují různé ty mimořádné transfery, jsme byli čistě v plusu asi 60 mld. To jsou pěkné peníze, avšak jako opravdu nic, co by nějak determinovalo celkové rozpočtové možnosti státu. 3) Dotace také mají ten efekt, že kvůli spoluúčasti částečně vážou národní rozpočtové projekty na aktuálně vypsané dotační projekty, a tedy ne na ty nutně nejdůležitější záležitosti. Jednotný trh, základní svobody,… Číst vice »

PetrH

Právě, že je to docela dost. Tak zrovna rozpočet Brna je 19,5 miliardy korun. Jenže ty peníze mají nějaké svoje určení, často zákonem dané. Přesunout odněkud 630 milionů korun na nové tramvaje prostě nejde. Státní rozpočet je daleko větší a taky vidíme, jak je náročné najít jen pár miliard úspor a jak se kvůli tomu řve. Samozřejmě, byly doby, kdy se vozidla pořizovala i bez evropských dotací. Mělo to nevýhody: a) stáří vozového parku bylo vyšší b) jízdné bylo reálně vyšší. A to je největší prů…švih evropských dotací. Ano, s inflací od roku 2000 bychom měli platit za roční lítačku… Číst vice »

Umbridge

Všech 40 by bylo dobré. Má Brno ještě platnou smlouvu na další Evo2? U těchto šalin nevidím problém.

Ventura35

DPMB může do roku 2024 sestavit až 41 tramvají EVO2 .

Liposh

Jestli jsem to správně pochopil tak Evo2 jsou nadobro stoplý a každá ta ušetřená korunka půjde na těchto 30% (270 milionů) na 15 ks Škody 45T

king666

Evo2 jsou fakt stoplý nadobro? Ani v dalších letech se neplánuje jich ještě pár přiobjednat?

Ondra

Kolik šalin je potřeba na úplné vykryti osmičky? 18-20? To by mohlo stačit… i když zvýšena frekvence spojů by určitě neuškodila

Ondra K.

V pracovní den je potřeba 16 vozů bez zálohy.

Jiří Kocurek

Takže absolutní minimum je 18 vozů. Jedna porucha/nehoda a jeden v údržbě. KT8 nejsou věčné.

Igor Mauricio

KT8 opravdu nejsou věčné a stav těch brněnských je, mírně řečeno, havarijní. Vůbec bych se nedivil, kdyby nastalo něco podobného jako u vozidel 21Tr – viz nehoda před Šlapanicemi nebo na Křenové.

OndraG

zvýšená frekvence by opravdu neuškodila, ale má to jedno podstatné ALE …. a tím je přehlcenost uzlu na HLN. Dle mého by větší frekvence spojů byť pouze na jedné lince mohla ve špičce způsobit kolaps tohoto přestupního uzlu ….

David K

Zrovna 8 má na hl.n. nástupiště jen s 12 a dříve už to „fungovalo“ v kratších intervalech.

Igor Mauricio

Tak tak, zejména studentské posilové spoje v neděli večer, kdy se jezdilo prakticky „spřáhlo na spřáhlo“ – a nádraží to kapacitně v pohodě pobralo. A to nebyl problém potkat během 5 minut u jednoho peronu půlku odpolední vypravenosti.

Šalina na Špilas

Ale podjezd pod mostem sdílí ještě s linkou 9 a 10 (po výluce slabší provoz). Není problém právě podjezd a křižovatka za ním?

Igor Mauricio

Křižovatka za ním by problém nebyla, kdyby se řidiči naučili, že se do křižovatky nevjíždí, pokud ji nestihnu díky za ní stojící evidentně zrovna nehybné koloně projet. Bohužel toto se týká v tomto místě i řidičů DP…

Spíše jsem zvědav, jak se tu promítne plánovaný návrh ulice Nádražní jakožto pěší zóny – auta, která tam jezdí teď, se pochopitelně někde objevit musí.

Šalina na Špilas

Místem nejezdím, tudíž nevím, jak často to blokují i řidiči DP, ale řidiči ostatních vozidel pravidelně kdekoliv po městě blokují o sto šest.
Ohledně Nádražní – jsem zvědav, zda se tam dosáhne kýženého zklidnění, bylo by to fajn.
A ještě ke zkracování intervalů – obávám se, že se zde naráží na nedostatek lidských zdrojů (bylo by nutné hodně zvednout mzdy a to všem řidičům, aby se práce stala atraktivní a bylo jich ještě více, než dnes.

Kleist

Anebo 2x KT8 a 2x 45T

VojtaDrevik

Je Škoda schopna dodat 5 tramvají ještě letos? 9 měsíců?

Peeetr

Určitě. Tento typ tramvají a RegioPantery dnes tvoří její hlavní program kolejové výroby.

Lišák

Momentálně běží výroba vozů 4 a 5. Číslo 3 je na zkušební trati.

VojtaDrevik

Já myslel těch dalších 5 z dnes podepsané smlouvy

Cajda

Ne

Lišák

To těžko odhadovat. Začala výroba dalších 40T, první 29T3, souběžně běží Mannheim a také Bonn. K tomu metro Varšava a jednotky pro JMK a ČD. Je toho hodně.

Pavel Vavříček

Vozy pro Plzeň, Bratislavu a Německo se dělají v Ostravě v Ekově

Lišák

To je zvláštní. Když zajdu na dílnu tak vidím svařování skříní 40T. Navíc rozhodně dává finančně smysl vozit díly pro plzeňský projekt do Ostravy a pak hotové vozy zase zpátky do Plzně že? 29T3 se první kus bude stavět v Plzni a až zbytek v Ekově (zatím je to s otazníkem). Všechny německé tramvaje se staví v Plzni.

liposh

V dnešní době je člověk rád za každou takovou , byť jen drobnou pozitivní zprávu. A že je pozitivní, o tom není pochyb. Ty 45T jsou dobré šaliny a cena je více než fajn.

PvvS

I všech 40 by se hodilo. Na kachnách už jsou léta hodně vidět.

eon

V pátek se mi podařilo poprvé svézt a musím říct, že je to hodně příjemná šalina!

Vendelín

uvedl šéf PMB Miloš Havránek

Šotek se vloudil.

Jinak paráda, další kachny do starého železa 👍🏻

Peeetr

Někteří lidé mě opravdu fascinují svým zcela lineárním myšlením.
To, že nové tramvaje nahradí kachny na lince 8, neznamená, že půjdou kachny hned do starého železa, když mají unikátní obousměrnost vhodnou pro linky procházející rekonstrukcemi. Plus DPMB má samozřejmě desítky daleko starších a vysokopodlažních tramvají s mnohem vyšší prioritou vyřazení.

Halasek D

Až nato že i T3 nebo K2 je lepší svezení než tím pojízdným železářstvím.

Michal

K2 jsou provozní již jen dvě a jezdí pouze jako záloha.

Pavel Vavříček

Pěkná záloha když 1049 jede skoro každý den

Peeetr

Uvnitř to rachotí už desetiletí, a v provozu to ničemu nevadí, spolehlivost je naopak nadprůměrná. Jedním z hlavních parametrů svezení dnes je alespoň částečná nízkopodlažnost, proto teď bude Brno rozumně vyřazovat právě všechny zbylé vysokopodlažní T3 a K2.

P73

To sice jo, ale v jakým stavu ty KT sou :/

Vendelín

Tak 6 kachen se vyřadilo a 2 45T se (zatím) nakoupilo.

Kachny to maj prostě zasebou a brz drahé prohlídky vyššího stupně jezdit nebudou. 45T je opravdu plánované jako nahrada doslouživších KT8.

PvvS

A kampak aktuálně ty kachny směřují ? Právě že do šmelcu.. A odstavenejch jich není málo. Pročpak asi GO 1701 trvá už několik let, 1706 kvůli stavu seštotována a dalších 6 stojí ?

Peeetr

Kdyby šli nevratně do šmelcu, tak už tam jsou. Naopak jejich postupné odstavování zjevně čeká až jich bude dost, aby se vyplatilo vysoutěžit program generálních oprav, podle nově nastavených cen. Kapacity na to budou po roce 2024, až se složí poslední EVO2.

PvvS

Ale nečeká. GO si DP nesoutěží, nejsme tu Plzeň nebo Ostrava, tady si dílny neprodali. Kdyby o kachny byl zájem, tak se dodělala ta 1701. Ale u kachen by to po opískování byla skoro novostavba.