Infrastruktura Letectví Letiště

Britští poslanci schválili třetí ranvej na Heathrow, vyjde na 400 miliard korun

Letiště Heathrow, British Airways Boeing 787-8 Dreamliner. Autor: Heathrow Airports Ltd.
Letiště Heathrow, British Airways Boeing 787-8 Dreamliner. Autor: Heathrow Airports Ltd.

Britští poslanci ukončili desetiletí tahanic o třetí vzletovou a přistávací dráhu na letišti Heathrow. Dolní komora stavbu schválila, když se pro rozšíření letiště vyslovilo 415 poslanců, proti bylo 119. Novou ranvej prosazuje především konzervativní vláda, ačkoliv ani ona není jednotná. Proti se vyslovil například ministr zahraničí Boris Johnson, ten ale kvůli pobytu v cizině nehlasoval.

„Parlament uzavřel 50 let trvající debatu a rozhodl, že se letiště má dále rozvíjet,“ uvedl šéf Heathrow John Holland-Kaye. Podle něj letiště nyní funguje na 98 procentech své kapacity a nemá žádný prostor pro růst. „Dneškem začínáme pracovat na vybudování nejlepšího letiště na světě,“ doplnil Holland-Kaye.

Vedení letiště odhaduje náklady na 14 miliard liber, což je zhruba 410 miliard korun. Chlubí se přitom, že oproti původním plánům už ušetřilo 2,5 miliardy liber, neboť upustilo od stavby nového Terminálu 6. Místo toho rozšíří Terminál 2 a Terminál 5. Stavět by se mělo začít v roce 2021, hotovo pak bude o pět let později.

Stavba má ale i kritiky, ve sněmovně se proti ní postavili především labouristé. Upozorňují na zvýšený pohyb letadel nad Londýnem, denně by jich mělo přibýt na 700. S tím souvisí obava z hluku. Navíc za oběť stavby má padnout asi 800 domů; podle vládního nařízení dostanou majitelé komepenzaci ve výši 125 procent hodnoty domu.

Heathrow patří mezi největší světová letiště. Loni odbavilo 78 milionů lidí a zaznamenalo 474 tisíc vzletů a přistání. Novou ranvej řeší i patnáctimilionové pražské letiště. Definitivní rozhodnutí o zahájení stavby chce učinit příští rok na podzim, náklady se odhadují na devět miliard.

1 komentář

Klikni pro vložení komentáře
  • nevim nakolik lidi uspokoji komepenzace, kdyz jim bude nad hlavou letat o tolik letadel navic, ale nejlepsi letiste na svete to celkem urcite nebude. z evropskych hubu je to podle mne na prestup nejhorsi misto hned po CDG, ktere je teda fakt silene. jakekoliv jine velke evropske letiste, at uz AMS, FRA, MUC, MAD je lepsi nez LHR…

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora