Británie odložila o pět let zákaz prodeje aut se spalovacími motory. Slabost zoufalého premiéra, říká opozice

Čerpací stanice BP v Oxfordu. Foto: David Howard / Flickr.comČerpací stanice BP v Oxfordu. Foto: David Howard / Flickr.com

Premiér odklad vysvětluje vysokými náklady.

106 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MP22

Tady se zase sešlo obětí dezinformační kampaně… Že prý eurofanatici, zlá EU, neexistující fyzikální zákony.. Hele kluci, tady si na ty vaše pindi dobře uděláte, dáte si vzájemně lajky a půjdete spát spokojeni, jak jste to zase všem nandali. Ale svět se točí opačným směrem ať chcete nebo ne. EU a teď i UK zavedla limit, který není nemožné splnit, tyto vozy už jezdí, pokud jste si račili všimnou. Za 12 let budou dávno cenově dostupnější, než ty spalovací. Jiné nároky, splňují už dnes. Tady nejsme v pohádce, kde každý jede na otočku do Chorvatska. My všichni v EU se… Číst vice »

Honza St.

Jen si propaguj ty svoje zelený nesmysly. Na tom, že nakonec mimo největší pitomce nikdo po všech stránkách lepší spalovací motor nezakáže, nic nezměníš. Nemluvě o tom, že i kdyby do toho šla celá neruská Evropa (jako že ne), tak stejně nic nezmění. Akorát si definitivně zhuntuje životní úroveň zelenými zvěrstvy a bude muset kupovat el. energii od Američanů, Rusů, nebo Číňanů. Kvůli „klimatické hrozbě“ se kdysi vládnoucí Evropa definitivně propadne do třetího světa. A USA, Rusko, Čína, Indie, Brazílie, Japonsko, obě Koreje, atd. (tedy ti co produkujou nejmí% 90 procent těch emisí), pojedou dál normálně.

Kebab

“Průměrné emise na obyvatele” za 3…, 2…, 1…

Y.K.

Tolik zajímavých zvěstí v jenom příspěvku. Tak jmenujte ty všechny stránky lepšosti spalovacího motoru. Kromě toho že hezky vrčí a má delší dojezd. Jako objektivně, v čem je dalším lepší než elektromotor, čistě fakticky bez emocí jestli EV nechcete nebo chcete. Dovážet elektřinu z USA a Číny, to je celkem perla. Kam na ty informace chodíte? Čína už je více automobilně elektrifikovaná než Evropa, když u ji používáte jako operátor. Korea, Japonsko, Indie podobné cíle jako EU, USA jde svojí cestou, ale obecně se cíle podobají těm v EU, tam je to stát od státu. No to Rusko je asi… Číst vice »

Honza St.

Jestli se ten zelený fanatismus nezastaví včas, tak Evropa bude muset dovážet eletřinu z USA, Ruska, neno Číny. Ne kvůli nějakým přerostlým hračkám, kterými by chtěli nahradit opravdová auta. Ale tihle zelení fanatici by nejradši pozavírali i tepelné a jaderné elektrárny. Jen idiot si může myslet, že to utáhnou vodní elektrárny (pokud v té zemi nejsou velehory nebo fjordy), o větrných a solárních nesmyslech ani nemluvě.

Y.K.

Tady nám někdo exceluje v energetice. Vyprávějte, jak se dováží/doveze elektřina z USA nebo Číny? 😀

vitapb

Nemá cenu to komentovat, ten člověk je zabedněnej v naftovym světě a nikdy mu nic nevysvětlíš, Rozumnou argumentací už vůbec ne. Nech ho, ať si jezdí svojí orezlou jedničkovou oktávkou v dehtu. Až se jednou v elektromobilu sveze, bude mít sice pořád stejně plnou hubu keců o tom, jak je to slepá ulička, ale v hlavě mu začne hlodat červík, že to přecijen jelo pěkně svižně a tiše.

Honza St.

To není rozumná argumentace, ale zelená propaganda. Ten „naftový svět“ je stále jediná možnost ,ty elektromobily prostě nejsou tak výkonné jako spalovací motor. A jak už tu kdekdo psal, když jednoho dne budou výkonnější – a ne dražší (a přirozeně, ne kvůli dotacím), tak do nich lidi přelezou naprosto přirozeně a jakýkoliv zákaz pak nemá smysl. P.S: Ten člověk z naftovýho světa jezdí veřejnou dopravou, a ani by ho nenapadlo se po městě vozit autem, vzhledem k tomu že každej pitomec prostě musí mít auto a pokud možno se v něm vozit sám, a díky tomu jsou silnice beznadějně ucpaný… Číst vice »

Kebab

To tedy sešlo. A vy jste jejich král.

Honza St.

Odložit zákaz spalovacích motorů o pět let je naprostý nesmysl, za který by vláda fakt měla letět. Správně se to má odložit nafurt.

Mysel

Britove jsou takoveho veskrze racionalniho kroku schopni. EU? :o)))) Tam bude blizko koryta vzdycky dost rudozelenych mozku na to, aby neco takoveho znemoznili.

Lukáš

Docela by me zajimalo nahrazeni plynovych kotlu tepelnymi cerpadly. Treba v nasem bytovem dome je 52 plynovych kotlu…

MildaIV

Kdyby se v EU instalovalo tolik tepelných čerpadel, kolik si ekopošuci představují, tak se zhroutí elektrická síť. Není dost elektráren. Lidi by si pak topili jenom tehdy, když by dost foukalo v severním moři.

Lukáš

Predpokladam, ze vetsina by byla vzduch-voda a ten hluk by byl k nevydrzeni. V dnesni dobe ma mozna vetsina lidi na vesnicich tepelne cerpadlo instalovano bez povoleni, protoze by nesplnili hlukove normy.

vitapb

Problém TČ je, že nejpoužívanější systém je vzduch voda, který topí cca do -15. Pokud přijdou opravdu tuhé mrazy pod touto mezí, tak se většinou spíná topná patrona (prakticky se z toho stává méně efektivní elektrokotel). V tu chvíli je příkon několikrát větší, než je pro TČ plánováno a pro soustavu je to v tu chvíli velký zápřah.

Y.K.

-15 v Británii dvakrát zrovna nehrozí. 🙂

vitapb

Nevim, jak je starý a zateplený váš barák, ale my máme na panelák o 32 bytech 3 plynové kotle (včetně ohřevu TUV). Každý má myslím do 20 kw, přičemž se nám ještě ani v nejtvrdších mrazech nestalo, že by jely všechny 3. Nutno dodat, že ze 2 stran k nám přímo přiléhají sousední domy, což tepelné ztráty snižuje. Zateplení nemáme. Kdybyste si posčítal instlovaný výkon všech vašich kotlů, tak dojdete určitě k velké cifře, ale výkon bude pravděpodobně využívaný jen z malé části. Když by se to centralizovalo, bylo by to jistě efektivnější, ale nevim jak by TČ zvládalo velké… Číst vice »

marek hudec

ze by v GB prisli na to, ze predchozi nadsena ekoextremisticka novelizace fyzikalnich zakonu v parlamentu je ….. jak to rici slusne…. 3,14covina?
anebo jen strach premiera Sunaka z radikalizujici se chudnouci vetsiny obyvatel, na ktere by tyhle greenidiotismy dopadly predevsim?
tak ci tak, je to krok spravnym smerem…

Y.K.

Fascinující, co takovýto typ zpráv vždy přitáhne konzerv bez plánů na budoucnost, co si myslí, že ropa se někde množí a životní prostředí je věc, co jen otravuje slušného občana.

Posunuli to o pouhých 5 let a cíl zůstal, takže komentář je úplně mimoňský.

Y.K.

Mimochodem to posunuli na stejný rok jako má stanovena EU, toliko k revoluci na ostrovech.

Jiří Kocurek

Tak opozice nenese žádnou odpovědnost vůči státu ani vůči většinovým voličům – ti nejsou jejich. Opozice může klidně požadovat státní bankrot, jen když bude po jejich, může se vztekat, ale už vidím v čem jezdí, kdyby si to kupovali za svoje.

Nápověda: Hollan měl k dispozici služební vůz, jiní řidiči mu zavazeli, tak byl proti automobilismu.

ABCD

Přítelkyně tehdejšího premiéra Borise Johnsona Carrie Symondsová byla zapálená ekologická aktivistka, proto Británie měla tento plán na rok 2030.
Cherchez la femme!

rastr

Parní lokomotivy se také nezakázaly. Pokud je něco lepší, prosadí se to samo, no ni? 🙂

Vitapb

Dneska ještě stále chybí dost elektromobilů v nabídce, ale myslím že ve 2030 (v osobní dopravě) už bude po spalovákách minimální poptávka. Budou minimálně stejně drahé a schopnosti z hlediska dojezdu nebudou zdaleka tak propastné jako dnes.

Mikuláš Pixa

To je jednoduché, až budou mít stejný dojezd, stejnou rychlost dobíjení, jak je tankování a stejnou cenu jako nafťák, koupím si ho, do té doby nevím, za co bych připlácel.
Třeba, když si dám argentinské hovězí proti hovězi z Alberty, vím za co připlácim, ale tady to pro mě nemá žádnou přidanou hodnotu.

Ruda

A to je přesně ten problém. A ne jen elektromobilsmu. Vše vidíme jen optikou peněz, vše přepočítáváme jen na peníze.

Mikuláš Pixa

Ono se to ani jinak vidět nedá, kvůli tomu abych si koupil dvakrát dražší elektromobil se pást nepůjdu. Jako klidně můžete navrhnout jiný světový systém (komunismus nevyšel), ale zajímalo by mě, jak chcete zajistit, že všichni budou mít všechno a zároveň to celé neklekne. Proč by třeba měl někdo studovat složité jaderné strojírenství a pak za to mít stejně jak popelář se základkou, že..

Ruda

Já prave nic nenavrhuji, já odpovídám v rámci systému ve které ziju. Systému, který nezaručuje všechno a všem. To vy naopak bušíte pěstičkou do dveří a trváte na tom, ze musíte mít auto, ze na dražši nemáte. Ze ho chcete protože jste si ho již jednou koupil a vasi rodiče také a vás stal min než vaše rodiče a ze to musí být neměnný stav. Blby je, ze mluvíme o autech, tedy oboru na kterém téměř cela globalizovana společnost stojí a tak se zda nemožné nemoci si jít koupit auto, které stojí i jen několik průměrných platu. Mluvím o myšlení… Číst vice »

Jan Sova

Ale vy si můžete v té globalizované společnosti jít koupit automobil i v ceně jednoho průměrného platu. Akorát na poplatcích (eko) a vyšších nákladech na servis ojetiny vás bude stát třeba další dvojnásobek platu s výhledem dalšího investování do budoucna.

Asd

Takže lidé by si měli za své těžce vydělané peníze koupit něco co je podstatně dražší a horší jen proto že někdo řekl že je to eko cool a in.

Vitapb

Podívejte se na cenu vybavené Octavie a na cenu třeba Tesly model 3. Taky se podívejte na hrubou marži těch vozidel. Ač má tesla mouchy, kvůli kterým chápu že si ji kde kdo nekoupí, tak žádný ohromný cenový rozdíl se nekoná. Elektromobilita bude mít smysl, když budou lidi nabíjet když jsou auta zaparkovaná. V roce 2030 bude běžné mít auto s dojezdem 300-400 km (reálným!!). Pro drtivou většinu lidí nebude potřeba vozit větší baterii. Jinak řečeno, jestli se bavíme o připlácení, budete si v té době daleko spíš připlácet za spalovací auto, než za elektromobil. Ale neberte to tak, že… Číst vice »

Koridor

Tak třeba já dojedu na jedno natankování 900-1100 km, podle toho jak moc využívám zrovna dálnice a tohle prostě elektroauto neumí a jen tak umět nebude.

vitapb

K čemu vám to je? Jezdíte denně těch 1000 km, nebo jednou za rok? 80% lidí najede denně do nějakých 150 km a to je rozhodující trh. Chápu argument, jestli bydlíte v bytě, i tam se ale dá nabíjení s trochou úsilí zařídit. Ale jestli auto parkujete u svého domu, tak by pro vás mohl být zajímavý benefit třeba to, že ve výsledku nebudete na žádnou benzínku muset jezdit. Zároveň s tím nebudete muset po 15-30 tis. na olej, nebudou vám tolik odcházet brzdy.

Koridor

Tak jistě a při cesrě na dovolenou každých 150 km tankují, nebo na ni vůbec nejezdí, protože dobíjí doma. A teda jako s brzdama to nemá nic společného.

Mendy

K těm brzdám: díky rekuperaci budete šetřit destičky, ale kvůli menší potřebě používat brzdy vám budou více rezivět kotouče.

vitapb

Proč byste stavěl každých 150 km? Dnes je běžný reálný dojezd přes 400km. Buď žijete 10 let zpátky, nebo o tom víte pěknou tužku. S brzdama to samozřejmě společné má, když elektromobil si brzdnou energii (většinou) zrekuperuje a spalovák jí promění v teplo a prach na brzdách.

Jan Sova

já bych potřeboval rozvést to větší úsilí na dobíjení auta z paneláku…. to bude tuším zajímavé a inspirující…

vitapb

Nevim co čekáte, prostě budou uplně normálně na parkovišti destination chargery (třífázový wallbox). Večer si píchnete auto na nabíječku a přes noc se vám nabije. Přičemž bude auto komunikovat s wallboxem a distribuční sítí. Když bude v síti nedostatek, tak dobíjení o něco omezí, jindy zase zesílí.

Jirka

To je o tom, většina má dojem, že potřebuje na jedno natankování 900-1000 km, protože benzín tankuje někde externě. Pokud se auto nabije doma, což se nabije, tak vždy vyjedete s plnou. A každý normální člověk po 350-400 km zastaví aspoň na záchod a pokud se za těch 10-15 minut nabije auto na dalších 300 km, tak Vám stačí auto s dojezdem 600 km.

Všechno je to jenom o tom, že člověk je zvyklý tankovat externě a pak jít zaplatit,, přejet na parkoviště a tam si odskočit. Tohle to eliminuje.

vitapb

Přesně tak, zvyk je železná košile a proto odpůrci elektromobility prosazují spíš vodík, který se má znovu stejně tak tankovat.

Alf63

Problém je že u EV je nulová zůstatková hodnota a po 10 let jdete opět koupit nové za mega zatím co spalovák bude sloužit 20 let a ušetříte.

vitapb

Něco vám prozradim, dnešní auta už prostě nejsou stavěná na to vydržet 20 let. A proč? Nikdo nechce jezdit dvacetiletym autem. Stejně dnešní auta najezdí tolik, že je trochu zázrak, že je nikdo za těch 20 let nezboří. Přičemž totální škoda dneska u moderního dobře vybavenýho auta může být i blbá srnka ve vysoký rychlosti (vpředu mají takový auta několik radarů, kamer a senzorů).

Kebab

Nikdo nechce jezdit dvacetiletým autem. Nikdo nechce dvacet let staré kuchyňské spotřebiče, dvacet let staré nářadí ani nábytek. A přesně tohle je důvod, proč životní prostředí vypadá jak vypadá.

vitapb

Taky se mi to nelíbí, já si raději připlatím za lepší kvalitu, která vydrží (alespoň by měla). Ale dneska to prostě tak je, podívejte se na Mercedesy z let 2000 a dnes. Sype se to už po pár letech a zpracováním už to často není daleko od hyundaie. Nicméně je to prostě holý fakt, že vyrábět auta, která vydrží není zadáním. Výrobce zajímá doba garance, protože nechce aby musel platit za reklamace, zbytek je mu čumbrk.

MP22

Nižší servisní náklady, menší hlučnost, přední kufr, absence středového tunelu a další desítky věcí na vás nebudou mít vliv? To prostě pojedete jen tyto 3 proměnné a basta fidly? To určitě 🙂

vitapb

Klid, on na to časem přijde 🙂 Jen se s elektrem ještě neprojel.

Jan Sova

Teď už jenom nechat zbohatnout obyvatelstvo v Evropě a váš předpoklad nebude mít chybu. Já to vidím ale tak, že obyvatelstvo Evropy bude spíš reálně chudnout a elektřina bude levná jen v diktaturách (máme přeci Leipzig burzu).

vitapb

Kdo u nás kupuje NOVÁ auta? Firmy, bohatší střední třída a bohatí. Ostatní kupují z druhé ruky, což není trh kvůli kterýmu auta vznikají. Podívejte se, za kolik se dnes prodávají průměrně nová auta, kolik jezdí Superbů, Kodiaků a dalších aut s cenou nového přes milion. Bude to zkrátka stejně, auta budou většinou kupovat firmy, bohatí lidé a lidé z vrchu střední třídy. Ostatní si budou auta kupovat z druhé ruky po nich. O elektřinu se nebojte, až se nebudou vyrábět spalováky a pohonné hmoty, uspoří se energie víc než dost.

Mysel

No elektromobily z druhe ruky jsou v praxi „trochu“ problematickou komoditou.

Ija

Už dnes EV v nabídce přebývají. Poptávka po spalovacích bude vždy, protože pořád budou lidi, co potřebují auto k přepravě sebe nebo nákladu a ne k nabíjení.

vitapb

Ne, když si vezmete nabídku aut se spalovacím motorem, tak je daleko pestřejší, než elektromobilů.

Asd

V nabídce je jich více než dost. Ale jaksi lidé jsou neuvědomělí, málo pokrokoví a stále nakupují ty „zlé“ spalováky. Proč asi?

Zlámalík

No ale to dává málo prostoru zeleným komunistům nařizovat lidem co mají dělat. Myslete politicky, Halík!

Jiří Kocurek

Kdyby jen lokomotivy, byly i parní automobily, jak osobní (Doble, White, Stanley) tak i nákladní (Sentinel), tak i traktory (Case).

Motor se žárovou hlavou*) se taky přestal vyrábět po vynálezu Rudolfa Diesla

*) https://cs.wikipedia.org/wiki/Lanz_Bulldog
Obsah: 6,3 – 10,3 litru
Výkon: 9 kW (12 hp) – 40,5 kW (55 hp)

Koridor

A parní tramvaje!

Mendy

Pan Sunak si uvědomil, že nejde přehlasovat fyzikální zákony 👍

MP22

A posunul to na rok 2035, kdy to zavede EU. To už fyzikální zákony platit nebudou? A já nevím, ale elektromobil je fantasmagorie a ty miliony vyrobených elektroaut jsou jen naše snění? Zajímavé, kolik roků jste prospal, že jste tam mimo?

Jan z Rokycan

Je jasné, že lidi, co si udělali z přechodu na „zelenou“ elektromobilitu velký byznys a točí v tom miliardové sumy, budou při podobných rozumných krocích nejvíce prskat a křičet.

Inovace se prosazují evolučně, nikoliv revolučně.

Jiří Kocurek

A kruhy kolem vodíku kvičí nad baterkovým autobusem, který potřebuje jen asi 1/3 primární energie pro provoz. Vodík je totiž jen málo účinný akumulotor elektřiny. Nikoliv zdroj.

JirkaJJ

Přitom není nic jednoduššího než tratě na kterých jezdí autobusy alespoň částečně zadrátovat a místo elektroautobusů tam nasadit trolejbusy, viz třeba Praha.

Tomas

Ted jeste aby se probrala i evropa

berousek.h

EU má ten zákaz naplánovaný na rok 2035, takže akorát v UK zvolnili tempo, aby nás v tom zákazu nepředběhli.

mimochodem

Zrejme jdou podle vzoru, ktery asi vsichni zname z detstvi, kdykoliv nekoho napadla nejaka uplna blbost:

„OK, ale jdes prvni!“

😉

vitapb

Evropa se právě moc neprobrala a silně jí ujíždí vlak. Obávám se, že za 10 let si z evropských aut bude možné koupit jen ty nejdražší vozy typu RR, Bentley, Ferrari, Porsche.. Ostatní „konfekční“ vozy se obávám budou vyráběny v Asii, případně v Mexiku, Maroku, Turecku apod… Podnikám, především v automotive, spalovací auta mě živí a přesto, nebo právě proto vidim, jak je jejich výroba šíleně neefektivní. A tak jak Asie vládne v elektronice, obávám se že bude vládnout i v elektromobilitě, která je již nevyhnutelný krok v automobilismu.

jirik

Njn. Porucime vetru desti proste nefunguje.
A jinak cely slavny GrynDyl=Cina.

Pako

Jediný možný rozumný krok. Němci by měli udělat totéž a hlavně zapnout ta vypnuté jaderky.

Jiří Kocurek

Zapnutí v tomhle stavu bude trvat tak rok.

Gregyros

To rozhodně nevadí

Jiří Kocurek

Vadí to, že přes zelenou ideologii to není možné. Zelená ideologie se považuje za nadřazenou demokracii i fyzikálním zákonům. 🙁

VTT

Mnohem víc, pokud je vůbec ještě možné.

Mysel

Mozne je to zcela jiste. Ale opravdu by to z kapacitnich duvodu trvalo o dost dele nez ten jeden rok.

Avoda

„Podle něj odklad ukončení prodeje benzínových a dieselových automobilů zatíží rodiny dalšími miliardami nákladů…“

Nějaká tvrdá data k této demagogii by asi nebyla…

Tomas

kde v tom vidíte demagogii?

watslaw

A jak tedy podle vás někoho zatíží náklady, když mu nebude zakázáno koupit si levnější výrobek s vyšší užitnou hodnotou?

Tomas

a ten levnejsi vyrobek … predstavuje co?

Jiří Kocurek

Když o Anglii tak: https://www.honda.co.uk/cars.html
Honda JAZZ tam uprostřed. Hybrid. Při popojíždění po okrese spotřeba nula nula nic, spoustě lidí to stačí, stále se prodává.

Donedávna (2021) se to v Angliii vyrábělo, ale Honda to tam zavřela, musí se to dovážet. tlesk … tlesk … lodí. Děkuji za pozornost.

Avoda

Auto na spalovací motor

vitapb

Opravdu si myslíte, že auto na spalovací motor bude v roce 2030 levnější, než elektromobil?

Daniel

tak pro ordinu je rozdil koupit si Golfa za 600k nebo ID3 za 1,2M. Elektricka auta jsou fajn, ale porad brutalne draha. Navic, kdyz bydlite v byte tak si na ulici nebo v garazi proste to auto nenabijete.

Daniel

Abych to jeste doplnil. O elektromobilitu se aktivne zajimam, pres Hoppy jsem to chtel zkusit, ale jednoduse to nedopadlo to dobre. Jizdne je to parada, opravdu lepsi jak spalovak, ale pak kdyz jsem se v sedum vecer vracel domu, muj zustatek byl 15% a to nestacilo na ranni rozvoz deti a cestu do prace a zpet. Vyguglil jsem nabijecku a zajel na misto, kde dle svych vypoctu melo byt auto nabite na 80% za nejakych 40min. OK trochu otrava, ale jeste bych to dal. Jenze na miste vam auto hezky samo rekne, ze to bude hodina dvacet. A to je… Číst vice »

Y.K.

Pochybuji, že pár pozic (pro začátek) v garáži vyžaduje výměnu trafa. Ty odběry nejsou nijak nevídané proti pračkám troubám a sušičkám. Pokud by se v budoucnu nabíjelo masivněji, tak to hlavně budou rozovdy do garáží, záleží kolik aut se tam vejde, že by bylo tak na knop dimezobané trafo se mi moc nechce věřit, většinou limitem budou rozvody, nicméně možné to je.

jva

Jenže to trafo musí být dimenzované na současný provoz sporáků, bojlerů, trub i tomu i těch aut. Ono se to totiž většinou sejde – dojede se z práce, šoupne nabíjet auto a začne se vařit večeře a domácí práce… Asi těžko budete přesvědčovat „jděte si dát auto nabíjet až o půlnoci“.

Jiří Kocurek

Možná tak HDO a nabíejt po sepnutí nočního proudu přebytkem z jaderek. Kdyby významný přebytek z jaderek existoval… fotovoltaika totiž má pracovní dobu, když většina lidí pracuje a v zimě ani to ne.

Jiný Petr

Plus – minimálně ČEZ, kde mám osobní zkušenost – tu argumentaci s novu trafačkou, kterou jim musíte zaplatit – vytáhne a zkusí vás k tomu (zaplatit jim trafostanici) dotlačit.

Y.K.

Tak to je jiná specialita, to se u nás týká i odkupu energie ze střešních solárů.

Y.K.

S obrovskou rezervou, samozřejmě.

Nevím proč byste měl někoho přesvědčovat. EV se dají časovat kdy se nabijí a distribuce to zase může motivovat tarifem a ano lidi si to nastaví na po půlnoci když to bude levněšjí. Běžně to tak funguje, jen u nabíjení se z toho zase dělá raketová věda.

Samozřejmě pokud si všichni navýší „jistič“, tak nezbyde než vyměnit trafo, ale tady se nějak dělá, jako by ta garáž byla plná EV, o čemž silně pochybuji. Lze to tedy řešit postupně a ne jít s kanónem na vrabce.

Daniel

No tohle byla argumentace i u nas. Ale ono i tech par pozic (6 do kazde ulicky takze 18 celkem) neni jen o tom natahnout ve zdi kabel od elektricke krabice. Ja nejsem na tohle odbornik, nevim vic k tomu technickemu zasahu, ale ty naklady vubec nejsou marginalni. A taky to nekdo musi obehat, papiry, urady, atd.

Y.K.

Tak 18 pozic to už je hodně. Není to na začátek trochu přepálené? EV budou nabíhat nějakých 10 – 20 let, většina se ani nemusí nabíjet každou noc.

Jednou to asi potřeba bude, ale na to se dá „našetřit“ v delším horziontu.

Jiný Petr

Asi jste se nikdy „nestřetl“ s realitou rozvodných závodů. Když jsem chtěl připojit plánovanou novostavbu RD (ta stavba je v proluce v rámci staré zástavby + nikoli někde „na poli“). Tak mi ČEZ řekl, že ne, leda bych jim zaplatil novou trafostanici. Trvalo přes 2 roky – se zapojením ERÚ – přesvědčit ČEZ, že kvůli jednomu obyčejnému RD je to nesmysl.

Y.K.

O takových případech jsem samozřejmě slyšel (sám nezažil), mě spíše zarazilo, že dvě nebo nabíjecí 4 pozice by měly tak radikální dopad. Později uvedených 18 už ano, to je hodně velký potenciální odběr.

Dachs

(…) „jenomze to snad vyzaduje zmenu trafa u naseho bloku bytovek a cela ta investice by de facto zruinovala fond oprav“ (…)
Dtto u nás, stejná situace, plus ještě něco o přípojce a kopání v ulici. (Domy a bytovky dostavěné 2011.) Řešilo se to, protože chceme myslet pokrokově. Finančně nereálné, výrazně převyšující, co je ve fondu oprav, a to už rok máme odsouhlasené navýšení na dvojnásobek, aby se vytvořil polštář pro případ katastrof. Takže jedině, kdyby stát vykouzlil masivní dotace…

vitapb

Souhlasím s vámi, ale je chyba dívat se na rok 2035 optikou roku 2023. 13 let zpátky použitelné elektromobily vpodstatě neexistovaly, 8 let zpátky už sice byla Tesla a pár použitelných aut bylo, ale mělo je „jen pár exotů“. Dneska jsou elektromobily vcelku běžné a použitelné pro většinu lidí na denní bázi. Věřím, že za těch dalších 12 let bude wallbox u mnoha parkovacích míst a že bude naprosto samozřejmě komunikovat s distribuční sítí a reagovat na její výkyvy a tím jí pomáhat regulovat. Auta se budou nabíjet především v noci a rychlonabíječky budou vpodstatě krajní řešení při dlouhých cestách.… Číst vice »

Y.K.

To je pravda, ale nevím jestli lze hodnitit situaci na trhu dnes se situací v roce 2030, za 7 let. Klidně můžou být v té době EV levnější nebo srovnatelná.

To nabíjení je horší, kromě některých zemí se zdá, že vlády doufají, že se to vyřeší samo, energetické firmy také povětšinou spí ač to je celkem obchodní příležitost a možnost obsadit pozicena trhu.

watslaw

Když bude za 7 let EV levnější a spalovák nikdo chtít nebude, tak ta neexistence zákazu nikomu nebude bránit v tom, aby si to EV koupil, a nikoho tudíž nebude zatěžovat žádnými náklady.

Jiří Kocurek

Pojďme zakázat prodej originálních autdiokazet … 😀

Y.K.

Jenže problém je v tom, že když automobilky nepřitalčíte ke zdi, nikdy se do změny nepohrnou a tudíž zmena nenastane. Jako všechny velké bynysy a korporace, změny jsou obtíž. Jim je to jedno profit jede, know how mají a dopady provozu se jich netýkají. Tak se holt položí kláda a budou muset začít měnit strukturu nabízených aut aby ji přeskočili.

vitapb

Přesně tak, nicméně zákaz nezákaz, to co za poslední roky ekonomicky předvádí Tesla, to nemůže přehlédnout ani ta nejzamrzlejší automobilka. Nejhodnotnější automobilka, největší marže a v řadě zemí patří mezi nejprodávanější vozy. Před tímhle už se těžko sková hlava do písku.

Y.K.

Tak to bude dané zejména tím, že automobilky obecně tlačí na auta s vysokou marží (SUV u klasických) a proč by se tlačili do konkurence v EV, když zatím moc není. Pořád je to něco co lidi volí a ne prostě koupí z pestrého výběru a tak převažují luxusnější varianty typu Tesla u lidí kteří prostě chtějí cool Teslu a ne EV na běžné služby.

Mysel

Tesla zadna luxusni vozidla nevyrabi. Kvalitativne jeste nedohnala ani soucasnou vyrobu v treba Indii.
Ale nijak nezpochybnuji, ze i pres neslicovane plechy a slendrian vseho druhu muze byt pro ekoposuky jejich produkce „cool“.

Jiří Kocurek

Nedávno jsem jel okolo, něco dělají na 400 kV lince Nošovice-Prosenice.
Jenže by to chtělo dostavět ten Temelín a dva nové 1GW reaktory v Dukovanech.

Pako

Staví se intenzivně nová 2x 400 kV podél D6-I/6 směrem do Němec. Vypadá, že se snaží, aby se to stihlo spustit do zimy. Že by měli naši západní sousedé bobky, jak to letos zvládnou poprvé bez jaderek?

Jiří Kocurek

On je větší problém v případě že fakt moc fouká a kam s ním. Tu v ČR toho část odebereme, ale mít VE tolik jako Němci, tak se problém přesune dál na východ.
To nejde dělat do nekonečna, jinak skončíme v Rusku a spoléhat se na pomoc ruska při krizi v energetické síti lze jen tehdy, když z toho Rusku půjdou plyno/petro/uhlodolary, jinak nás nechá vyhořet.

Y.K.

Pokud vím, tak s větrníky nebyl problém to spotřebovat, ale dopravit to ze severu něměcka na jeho jih. A šlo to přes nás. Tedy posílit síť (v tomto případě neměckou) je bohaté řešení tohoto problému. Pokud se vyrábí moc, stačí větrníky vypnout, ale je to škoda, když je to energie „zadarmo“, nic se nepálí, nic se neštěpí, prostě energie z větru.

Fsp

Je to fakt nová nebo obnova stávající? je pravda že to berou z gruntu, tj. nový sloupy i dráty….

vitapb

Kvůli elektromobilům? Jistě bude potřeba síť zrobustnit, ale také nezapomínat na to, že výroba spalovacích aut a paliv pro ně je daleko více energeticky náročná. Pokud se nepřeorientují, tak celé továrny (vyrábějící motory, převodovky, výfuky apod) se octnou bez výrobních programů a druhým největším odběratelem el. je Unipetrol..

Avoda

A ten pán tvrdí, že o pět let prodloužená možnost nákupu LEVNĚJŠÍCH aut zatíží rodinné rozpočty…

Já se ptám jak, to je vše. Kde je v tom logika?