egoe-plus
Automobily Infrastruktura Silnice

Březen přinesl nový rekord. Mýto státu vyneslo nejvíce od roku 2007

Kamiony na Pražském okruhu D0. Foto: ŘSD
Kamiony na Pražském okruhu D0. Foto: ŘSD
Dopravci v březnu zaplatili na mýtném 1,285 miliardy korun, což je meziročně o 29 procent více.

Nákladní silniční dopravci dělají letos státu radost. V březnu zaplatili na mýtném 1,285 miliardy korun, což je meziročně o 29 procent více. Jde zároveň o nejvýnosnější měsíc za celou dobu vybírání mýta, které bylo spuštěno v lednu 2007.

„Měsíce březen, duben a květen loňského roku byly ovlivněny nastupující pandemií nemoci covid-19. Meziroční srovnání vybraného mýtného tak není úplně relevantní,“ uvedl Petr Chvátal, provozní ředitel společnosti CzechToll, která pro stát provozuje mýtný systém. Výběry rostou také kvůli zvýšení sazeb za hluk a znečištění ovzduší.

Letošní březen byl nicméně výrazně lepší i než letošní leden (1,067 mld.) a letošní únor (1,087), kdy už poplatky byly vyšší. Nejvýnosnějším měsícem byl dosud loňský říjen (1,11 mld.).

Za užití českých dálnic uhradili dopravci na mýtném v březnu více než 1,132 miliardy korun, za užití silnic I. třídy (platí se cca na 900 km) pak přes 152 milionů korun. Satelitní mýtný systém zaznamenal na zpoplatněných komunikacích 97 milionů mýtných transakcí, což představuje meziroční nárůst o necelých 14 procent.

Aktuálně je v oběhu více než 481 tisíc palubních jednotek, z nichž necelá třetina je používána v tuzemských vozidlech.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zlámalík

Asi je načase mýto zvednout na úroveň Rakouska. Jinak se bojím, že nás ty kamiony zahltí. Chápu, že někomu, kdo sedí celej den na pr..eli na ministerstvu v Praze to nevadí.

Otto

A to vše i přesto, že máme mýto 3x levnější, než státy na západ od nás. Není pak divu, že i Maďaři nebo Rumuni jezdí do Bavorska raději přes nás než přes Rakousko. A ideálně po dvojkách, kde se mýto vůbec nevybírá, a podle toho to taky vypadá…

Pepa

Také to podle toho na dálnicích a silnicích vypadá. I přes Covid přibývají úseky, kde je kapacita komunikace ve špičkách nedostačující zejména díky nárůstu provozu kamionů.

David

Jezdí víc poláků, no.

Nechápu

Skvělá zpráva.

Gawain84

Mě by spíš zajímalo jaký z této částky výnos pro ČR, resp. poměr mezi ČR a Skytoll?

Démon

si přečti smlouvu

Jiří Kocurek

Jen dodám, že výnos ze spotřební daně z paliv za rok 2019 byl 90 mld. Kč a na silniční dani 6,5 miliardy.
Částky za rok 2020 se mi dohledat nepodařilo.

Willy

Zajímavé by bylo i kolik z toho bylo do silniční sítě zpět reinvestováno.

M19

silniční daň v plné výši, 10 % z výnosu ze spotřební daňe z paliv jde přímo SDFI. Mýto, dálniční daň je rovněž příjmem SDFI.

asdfr

K tomu treba pripocitat este myto. Za rok 2019 bolo vybrate vo vyske 10,946 mld Kc.
Par miliard Kc urcite este spravila aj DPH zo spotrebnej dane, ktoru plati koncovy spotrebitel. Ano, DPH sa plati aj zo spotrebnej dane.

Jiří Kocurek

Ano, je to zvrácenost, aby daň byla daněna daní z přidané hodnoty.

Otakar

Nicméně pro stát výhodné, proto to tak je. Stejně jako když jdete cokoliv kupovat se svými zdaněnými penězi. Nakonec to vždy prožere stát.