Breeze Airways. Nový americký dopravce tvrdí, že bude „nejvstřícnější na světě“
Na největší letecký trh na světě míří nová aerolinka. Stojí za ní podnikatel, pro kterého letecký byznys rozhodně není novinkou:
Na největší letecký trh na světě míří nová aerolinka. Stojí za ní podnikatel, pro kterého letecký byznys rozhodně není novinkou: David Neeleman zakládal například úspěšné společnosti JetBlue, WestJet či Azul, teď stojí na počátku společnosti Breeze Airways.
Původním plánem bylo pojmenovat dopravce Moxy, proti tomuto názvu se ale postavil hotelový řetězec Marriott, který tento název používá pro některé své hotely. Neeleman před startem nešetří superlativy. „Bude to nejvstřícnější letecká společnost na světě,“ říká Neeleman, který drží podíl například také v portugalském dopravci TAP.
Breeze v pátek zažádaly o provozní licenci. Byznysově má jít o model, který připomíná amerického dopravce Allegiant Air, jenž vyrostl na propojování menších měst v USA, o které velcí dopravci neměli zájem, s některými většími městy nebo oblíbenými místy na dovolenou. Allegiant létá i do tak malých měst, jako například dvacetitisícového Kalispellu v Montaně.
Nový dopravce začne létat s letouny Embraer E195, které si pronajme od brazilské společnosti Azul. Ta se jich chce zbavit, aby mohla rychleji modernizovat flotilu o novější generaci letadel embraer. Jde o podobný kontrakt, jaký Azul uzavřely s polskými aerolinkami LOT.
Už příští rok má ale Breeze létat s novými letadly: má objednáno celkem 60 Airbusů A220. Ty chce ale Breeze nasadit na jiné trasy než embraery. Neeleman jde proti proudu ostatních leteckých společností, které se v poslední době kvůli snižování jednotkových nákladů zaměřují na větší letadla. Sází na to, že z menších a středně velkých měst chtějí lidé létat po USA přímo, nikoliv s přestupem přes některé z větších letišť. Řada menších letišť naopak kvůli politice velkých dopravců o letecké spojení přišla. „Nezačínám s novou aerolinkou jen proto, abych s nějakou začal, ale proto, že vidím na trhu velký prostor,“ řekl například Neeleman serveru Deseret News. Věří, že si lidé připlatí za to, že poletí přímo. Na seznamu má mít 500 tras, o kterých uvažuje.
Neelemanovi pomáhá se startem Lukas Johnson, který dříve pracoval právě pro Allegiant. Ten je v USA unikátní právě svojí sítí linek do malých měst. Breeze s nimi ale nechtějí soupeřit.
Server Skift upozorňuje i na jinou zajímavou skutečnost: Neeleman staví byznys na embraerech, kterých se naopak spousta dopravců zbavuje s odkazem na vysoké náklady. Podle serveru je ale budou mít Breeze pronajaté velmi levně, což ekonomiku celého provozu značně mění. „Breeze má tak dobré podmínky kontraktu, že ani nepotřebuje mít letadlo každý den v provozu,“ uvádí Skift. V případě A220 bude byznys zcela jiný. Skift upozorňuje, že letadla objednal ještě u Bombardieru v době, kdy se výrobci nedařilo najít dostatek zákazníků. Teprve po vstupu Airbusu a prvních výsledcích provozu začal být o kanadská letadla podstatně větší zájem.
Airbusy A220 chce firma mít v luxusnějším provedením. Zatímco embraery budou mít jen ekonomickou třídu, A220 budou mít větší podíl míst v byznys třídě. Neeleman dokonce tvrdí, že s nimi chce létat do Evropy.
Americký trh v letecké dopravě prošel po 11. září 2001 a ekonomické krizi velkou koncentrací, kde má většinu trhu čtveřice dopravců: American Airlines, Delta Air Lines, Southwest Airlines a United Airlines. S velkým odstupem za touto čtveřicí jsou další dopravci, jako například JetBlue, Spirit nebo Allegiant.
Neeleman klade velký důraz na mobilní aplikaci, ve které chce mít všechny služby od koupě letenky, odbavení až například po objednávku občerstvení na palubě. „Náš cíl je jednoduchý. Zákazník nemusí s nikým mluvit, když nechce. Když chce změnit let, když si chce objednat hotel, vše půjde přes aplikaci,“ dodal Neeleman. Jím založené aerolinky Morris Air, které koupily Southwest Airlines, byly prvními aerolinkami, které skončily s papírovými letenkami.
Nová aerolinka bude sídlit v Salt Lake City, létat chce začít do konce letošního roku.