Bratislava začala s modernizací části Vajnorské radiály, příprava trvala deset let

Vajnorská radiála v Bratislavě. Zdroj: DPBVajnorská radiála v Bratislavě. Zdroj: DPB

Komplexní projekt modernizace tramvajové trati v celé délce zůstává hudbou budoucnosti.

V Bratislavě začaly práce na modernizaci části Vajnorské radiály. Na úseku tramvajové trati z Kuchajdy na Zlaté Písky postupně mizejí staré kolejnice i betonový podklad. Výkopové práce brzy vystřídá pokládka kabelovodů či postupná modernizace zastávek Magnetová, Vajnorská a Zlaté Písky.

Modernizace Vajnorské radiály v Bratislavě.
Zdroj: DPBModernizace Vajnorské radiály v Bratislavě.
Zdroj: DPBModernizace Vajnorské radiály v Bratislavě.
Zdroj: DPB

Oprava bude zahrnovat zvýšení nástupní hrany, výměnu přístřešků, osazení dlažby namísto asfaltového povrchu či instalaci informačních tabulí. Nový otevřený kolejový svršek bude bez zeleně. Jak informuje web Yimba.sk, jedná se zatím v podstatě teprve o první část modernizace Vajnorské radiály, která má zabránit hrozbě zastavení provozu na trati v téměř havarijním stavu. Komplexní projekt zůstává kvůli komplikacím hudbou budoucnosti.

Zásadní modernizaci radiály v celé její délce připravuje slovenské hlavní město už téměř desetiletí. Přípravu provázely po celou dobu průběžné úpravy či odklady. Nedávno bylo například k projektu vydáno záporné závazné stanovisko. Bratislava však rozhodla o přesunu nevyčerpaných financí z výstavby druhé etapy Petržalské radiály, a tak se práce na úseku mezi Tomašíkovou a Zlatými písky rozeběhly v menším měřítku už nyní.

„Vajnorská radiála trpí výrazným investičním dluhem. Již 30 let se do ní výrazněji neinvestovalo, a proto jsem rád, že se nám podařilo získat externí financování v podobě eurofondů na projekt, kterým opravíme její značnou část,“ uvedl Martin Rybanský, předseda představenstva Dopravního podniku Bratislava.

25 milionů eur za provizorní řešení

Práce na jednom z nejstarších tramvajových úseků v Bratislavě potrvají do konce června příštího roku. Tramvaje nahradí přibližně do prosince autobusová doprava v úseku od Stanice Nové Město po Zlaté písky. Modernizaci kolejové části zajistí firma TSS Grade, o napájecí část se postará společnost Elza. Investice si vyžádá téměř 25 milionů eur, financovaná bude prostřednictvím již zmíněných eurofondů z Operačního programu integrovaná infrastruktura.

Jak dále doplňuje web Yimba.sk, realizace modernizace je možná jen v důsledku extrémního zpoždění budování nové trati v Petržalce. V případě Vajnorské radiály je navíc údajně použito méně propracované provizorní řešení, které například neřeší přestupy mezi tramvajemi a autobusy na Zlatých píscích.

Tagy Bratislava Dopravný podnik Bratislava DPB slovensko Vajnorská radiála
6 komentářů