Bratislava modernizuje významné tramvajové tratě, rekonstrukce se dočká Ružinovská i Vajnorská radiála
Tramvajová zastávka v Bratislavě. Zdroj: Facebook. com - Dopravný podnik Bratislava
Neproinvestované finance z dotačních příspěvků budou použity na další zlepšování bratislavské veřejné dopravy.
Upresnenie – z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra bude financovaná rekonštrukcia, resp. modernizácia iba časti Vajnorskej radiály, ktorá sa stihne tento rok (Zlaté Piesky – Jurajov dvor – Kuchajda, možno aj Kuchajda – Stanica Nové Mesto).
Úsek Trnavské mýto – Kuchajda by sa mal robiť v ďalších rokoch a financovať z eurofondov na obdobie 2021-2027. Jeho príprava trvá dlhšie, keďže by mala byť v časti toho úseku Vajnorská zrekonštruovaná kompletne (nielen el. trať).
Zaujímavosťou je, že sa uvažuje o dočasnej jednokoľajnej preložke trate počas rekonštrukcie – kvôli zachovaniu prístupu do 1 z 2 električkových vozovní v BA Jurajov dvor.
A proč není možné rekonstruovat dvoukolejnou TRAM trať po jednotlivých kolejích, jak neojediněle se děje na tzv. západě? Prvně by byla na jednokolejný obousměrný průjezd na obou koncích připravena vložením výhybek jedna ze stávajících/půvdních kolejí a podél ní zrekonstruována ta druhá. Po dokončení rekonstrukce jedné koleje by se během jednoho dne (pár hodin) přehodily u konců rekonstrukce vzájemně výhybky tak, aby umožňovaly jednokolejný obousměrný průjezd nově po první zrekonstruované koleji a mohla ze tak zrekonstruovat kolej druhá. Přes probíhající stavbu/rekonstrukci by projížděly po aktuálně nevytrhané/provozně zapojené koleji TRAMvaje jen tzv. manipulačně bez cestujících a to pár hodin (cca 2) ráno… Číst vice »
Máte patrně na mysli výhybky typu „kaliforňan“, nikoli klasické výhybky, pokud jsem pochopil správně.
Dôvody pre dočasnú jednokoľajnú preložku trate a iné možnosti riešenia sú popísané tu:
https://imhd.sk/ba/doc/sk/21996/Po%C4%8Das-moderniz%C3%A1cie-Vajnorskej-radi%C3%A1ly-sa-zrejme-vybuduje-n%C3%A1hradn%C3%A1-jednoko%C4%BEajn%C3%A1-tra%C5%A5
„zachovanie jednokoľajnej premávky by bolo na väčšine stavebných úsekov nerealizovateľné. Medzi hlavnými dôvodmi projektant spomína obmedzené priestorové možnosti, bezpečnostné a najmä technologické dôvody, ktoré by mohli ovplyvniť kvalitu diela (napr. komplikované preložky inžinierskych sietí po častiach, či realizácia protihlukových opatrení pod električkovou traťou.“
Nevite, jestli se bude trat pripravovat na sirsi rozchod? Respektive jak je to s plany na sirsi rozchod – v Petrzalce je to pripravene.
Nikdo se k tomu nechystá. Nakoupili další tramvaje s rozchodem 1000 mm. To tam mají pravděpodobně pro budoucnost.
Tak to je škoda, myslel jsem, že se postupně bratislavské električky přestavějí na normální rozchod 1435mm, když už teda Bratislava nemá (a v brzké budoucnosti nebude mít) metro
Vôbec to nie je škoda. Bolo by to vyhadzovanie peňazí. Viď Liberec, odstrašujúci príklad.
Súhlas a nevidím nič zlé na 1000mm. Nelietajú tam 200km/h ani ťažké vlaky.
Cestujúcich nezaujíma rozchod, ale to, či sa vezú v bezbariérovom (NP) a klimatizovanom vozidle s dostatočnou kapacitou. Dnes je dosť výrobcov schopných a ochotných ponúknuť NP električky na 1000 mm rozchod.
Do budúcnosti potrebuje Bratislava nové električkové trate a modernizáciu meniarní a ďalších zariadení pre umožnenie prevádzky nových vozidiel dĺžky zodpovedajúcej 3xT. V prímestskej doprave zahustenie taktu vlakov liniek S aspoň na úroveň Brnenska.
Petrzalka 2.cast sa stavia už bez duálneho rozchodu TJ len na 1000 mm.
Pokud si dobře vzpomínám, příprava na normální rozchod v první etapě petržalské tratě byla podmínkou pro nějakou dotaci, ale ve skutečnosti to investor nemyslel vážně.
Podmienky dotácie určuje národné vlády, nie EÚ, resp. EK.
Záleží z jakého EU programu/fondu šly peníze, a jsem přesvědčen, že pro 1. etapu TRAMvaje do Pertžalky to bylo z nějakého tzv. přeshraniční spolupráce – v tomto případě s Rakouskem, což bylo rozhodně postaveno na možnosti obnovy/rozvoje skrz Bratislavu – https://mapy.cz/s/jofuhodeto (převážně v mírně severnější stopě než vedla kdysi před rozpadem Rakousko-Uherska) právě jen v realizovaném krátkém souběhu s běžnou/městskou bratislavskou TRAM/eletričkou tzv. Vídeňské električky z Rakouského Wolfsthalu – https://goo.gl/maps/T58vk46uEF2YLagB7 , při čemž by provoz na takové refionální vlakotramvajové trati měl být spíše zajišťován regionálními (vlako)tramvajemi – jako z Vídně do Badenu https://goo.gl/maps/h18JCT9vc5YVnrS1A či zmíněné např. na konci článku zde… Číst vice »
S napojením do Wolfsthalu to nemalo nič spoločné. Tvoj príspevok obsahuje vyfabulované domnienky. Z „Vídne do Badenu“ sa jazdí iba na jednosmernej sústave a premávajú tam klasické tramvaje, žiadne vlakotramvaje. Trať linky S7 je železnica elektrifikovaná napätím 15kV o frekvencii 16,7Hz.
Zmena rozchodu električkových tratí v BA nedáva zmysel, časy monopolného výrobcu neochotného vyrábať električky s rozchodom 1000 mm sú našťastie dávno preč. Rekonštrukcia meniarní je však možno prípravou na prevádzku električiek dlhších ako súčasných 32,5 m. Meniarne Februárová, Krasňany a Záhumenice, ktoré sa majú rekonštruovať, sú pri Račianskej radiále, ktorá sa zatiaľ modernizovať nemá, ale na ktorej jazdí najvyťaženejšia linka 3 z Rače do Petržalky. Podľa Zámeru národného projektu (odkazovaného v článku) sa ako problém tých meniarní spomína nedostatočná kapacita. To sa týka aj meniarne Dolné Hony, kde končí linka 71, na ktorej majú byť tento rok nasadené nové trojčlánkové… Číst vice »
Naštastie tieto fantasmagórie o zmene rozchodu už umreli. Aj pokračovanie Petržalky sa už stavia výlučne na 1000mm.
Rozhodně nikdy nebylo uvažováno, že prodloužení TRAM v Petržalce by bylo tzv. kolejovou spítkou rozchodu 1000mm a běžného 1495mm, protože ten větší – tzv. standartní rozchod by mohl sloužit jen regionální tzv. vlakotramvaji – obnově/rozvoji kapacitního spojení tzv. Vídeňskou elektřičkou https://mapy.cz/s/jofuhodeto (spíše v mírně severnější stopě než před rozpadem Rakousko-Uherska) z Rakouského Wolfsthalu – https://goo.gl/maps/T58vk46uEF2YLagB7 , při čemž by provoz na takové regionální vlakotramvajové trati/lince měl být spíše zajišťován regionálními (vlako)tramvajemi – jako z Vídně do Badenu https://goo.gl/maps/h18JCT9vc5YVnrS1A či zmíněné např. na konci článku zde http://doprava.unas.cz/mhd/evropa/at-wien/tram.html
….. regionální vlakotramvaje klasického rozchodu s dvou/vícesystémovým napájením přecházející mezi klasickými železničními tratěmi a tramvajovou tratí skrz Bratislavu by v ní měli logicky dvě linky – jednu od Vídně po průjezdu přes centrum Bratislavy končící ve stanici Bratislava.východ a druhou asi od Galanty po průjezdu přes cetrum Bratislavy končící ve stanici Bratislava-Petržalka, při čemž ve společném úseku skrz bratislavu by jejich spoje byly tzv. proloženy a svůj interval vzájemně tzv. půlii.
Neviem kto musí mínuskovať normálnu otázku… Ale k otázke. Nie, trať nebude pripravená na zmenu rozchodu, resp. duálny rozchod.
Prvá etapa trate do Petržalky má duálny rozchod. Prečo? Lebo tak to vtedy bolo naprojektované v súlade s legislatívou. Podmienky čerpania fondov si určujú členské štáty na národnej úrovni. Prvá etapa sa začala projektovať počas snov o tram-traine. Už v čase výstavby bolo každému jasné, že nič z toho nebude. Projekt bol už schválený, na jeho zmenu nebol čas. Koľajnice pre rozchod 1435 mm sú pomníčkom snov o tram-traine.
Pořád se vám tam ty bedny tak strašně kývají? 😜
Posledný úsek „húsenkovej dráhy“ bol na Miletičovej a ten bol opravený 15 rokov dozadu. Najstarší úsek je momentálne krátka odbočka k ŽST Nové Mesto z roku 1973. Je tam rýchlosť 40 km/h v dĺžke 250 metrov a ani na ňom sa to „strašne nekýve“, zďaleka nie tak ako pred 15 rokmi na Miletičovej alebo pred 18 rokmi na Radlinského alebo pred 30 rokmi na nábreží, to bola totálna chuťovka a lietalo to zo strany na stranu. Niečo podobné som naposledy zažil pred piatimi rokmi na Ukrajine na širokom rozchode, doplnené o „poskakovanie“ vďaka absencii tlmičov na podvozkoch T3.
Diky moc. Ja otazku myslel ciste neutralne, nemelo to byt rozumovani nad tim, co by meli udelat. Jen jsem z Petrzalky nabyl dojmu, ze se rozsireni asi chysta.
Kazdopadne diky moc za odpoved!