Bratislava modernizuje významné tramvajové tratě, rekonstrukce se dočká Ružinovská i Vajnorská radiála
Neproinvestované finance z dotačních příspěvků budou použity na další zlepšování bratislavské veřejné dopravy.
Zatímco na největším bratislavském sídlišti Petržalka již probíhá výstavba prodloužení tamní tramvajové radiály, pracuje slovenské hlavní město na modernizaci dalších. Již brzy by se měly rozeběhnout práce na modernizaci Ružinovské radiály, tedy úseku mezi Americkým náměstím ve starém městě po Chlumeckého v Ružinově. Magistrát rovněž žádá o finance na modernizaci Vajnorské radiály rozdělené na několik úseků až po Zlaté písky. Informoval o tom web Yimba.sk.
Vzhledem k tomu, že se letos už nestihne dokončit prodloužení Petržalské radiály, objevily se obavy, jestli nedojde k propadnutí získaných financí. Bratislava však získala potřebné prostředky pro dokončení stavby, přičemž daný model financování umožňuje, aby se neproinvestované finance investovaly do jiných projektů. Podle primátora města Matúša Valla budou peníze použité do dalšího zlepšování veřejné dopravy.
Modernizace Ružinovské radiály se měla původně rozeběhnout již v minulém roce, to se však nestalo. Aktuálně probíhá územní řízení a paralelně s ním finalizuje město i projektovou dokumentaci pro stavební povolení. Začít by se tak mohlo v dubnu příštího roku, přičemž práce potrvají asi rok a půl. Náklady jsou odhadované na více než 80 milionů eur.
Práce na Vajnorské radiále vyjdou na téměř 57 milionů eur
Rekonstrukce Vajnorské radiály by měla být financována z nevratného příspěvku v rámci Záměru národního projektu, tedy z Operačního programu Integrovaná infrastruktura. V některých částech radiály jsou koleje staré i 50 let. Mezi Kuchajdou a Novým Městem se počítá s komplexní modernizací kolejového spodku a svršku s vybudováním tratě v podobě pevné jízdní dráhy. Ta bude využitelná i pro autobusovou dopravu. Mezi Kuchajdou a Zlatými písky má být otevřený kolejový svršek se štěrkem v kombinaci s pevnou jízdní dráhou na přejezdech a v obratišti. Mezi Jurajovým dvorem a Zlatými písky by měla být podle záměru realizována „souvislá oprava trati“.
Součástí modernizace by měla být rovněž oprava zastávek a jejich mobiliáře. Rekonstruovat by se měly i čtyři měnírny. Realizace stavebních prací na tramvajových a trolejbusových tratích byla vyčíslena na téměř osm milionů eur, přičemž samotná rekonstrukce Vajnorské radiály bude stát 30 milionů eur. Práce v objektech měníren by měly vyjít na více než třináct milionů eur. Celková částka nevratného finančního příspěvku dosahuje téměř 57 milionů eur.