Bratislava mění čísla trolejbusů, trojmístné značení končí po 40 letech

Trolejbus Škoda 31Tr v Bratislavě. Autor: Linie29 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=39128164Trolejbus Škoda 31Tr v Bratislavě. Autor: Linie29 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=39128164

V pondělí vyjedou v Bratislavě nově označené trolejbusové linky. Dopravce chce lépe rozlišit regionální a městský provoz.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dušan

Prosím Vás, paní, jezdí ještě šestka? Jo jezdí! Ale má jiné číslo a jezdí úplně jinudy 🙂

Kluk z Pankráce

A značení metra se to nedotkne? .. aha, vlastně.. …. 🙂

Paolo

Blbý pokus o vtip

Tomáš V.

Rozestavěné metro pro změnu zahrnuli hlínou. 😀

Ketchup1970

Myslím ze metro povede k nádraží VRT Praha … už tam vlastně deset let jezdi , a na letiště taky..😂

autobusik2

Bratislavský dopravný podnik má tento rok vysokú potrebu vykazovať nejakú činnosť robením blbostí. Dvakrát tento rok sa premenovávali zástavky s cieľom „navrátiť im historický názov“ a ako zdroj sa použili mapy 18. storočia, ktoré dnes nikto nepozná a výsledkom je akurát bordel. Alebo maličkosti, že autobusové zástavky pri železničných staniciach budú už iba „stanica“ nie „železničná stanica“…

U trolejbusov je problém, že pred pár rokmi sa kompletne reorganizovali trolejbusové linky, vtedy mali tie linky rovno aj prečíslovať. Nie to robiť touto salámovou metódou.

Peter

Tie zmeny názvov zastávok mali úplne iné ciele, ako „navrátiť im historický názov“. 1. Nepoužívať názvy dlhšie ako 16 znakov, čo umožnilo napr. upraviť formát zastavkových cestovných poriadkov (širšie stĺpce pre odchody) a tým možnosť použiť väčší a teda lepšie čitateľný font. 2. Nepoužívať príbuzné názvy zastávok, ktoré sa môžu ľahko mýliť (na linke 4 pomerne blízko seba ležiace zastávky Odborárske nám., Odbojárov, Odborárska). 3. Určiť pravidlá pre komerčné názvy a vysporiadať sa s tými, ktorým skončila zmluva. 4. Používať jednoznačne názvy (napr. na 8 km dlhej Vajnorskej ulici nie je vhodný názov Vajnorská) No a žiaľ nie vždy bolo… Číst vice »

Miroslav Zikmund

No vidíte – v Praze jsou na jedné a téže lince tři stejnojmenné zastávky Černý most, běžné jsou dvě zastávky téhož názvu za sebou (před křižovatkou, za křižovatkou) – Želivského, Nákladové nádraží, Palackého náměstí, Národní divadlo … a celkem to odpovědné „nevzrušuje“ …

Paolo

Toto nie je uplne vymysel DP Bratislava. 200 kovu radu musi uvolnit pre regionalne linky… podobny problem riesil DP Praha kde 5 kovu radu nocnych linike tiez uvolnoval…… tu by bolo zapotrebí byt objektívny…. a k názvom… zauzivane nazvy menit ano to je ulet ( vid Molecova na Rivieru, Karlova Vec na Kutiky a podobne)…. komercne nazvy vratit na zauzivane to je OK…

Samo

Vôbec nebolo potrebné dávať Záhorie do radu 2xx, máme ďalších 600+ voľných čísel.

Paolo

kazde mesto aj v CR v tom skor ci neskor robilo poriadok…. MHD vs regionalne linky…. toto ma az tak netrapi… skor som zvedavy na ten bordel po dokonceni trate na petrzalku

autobusik2

Na druhú stranu v iných mestách je snaha zachovať stávajúce označenie liniek a nepliuesť cestujúcich. Vo Viedni dodnes jazdia dve električkové linky označené písmenom – D a O. Ich označenie pochádza ešte z roku 1907 keď Viedeň zaviedla pravidlá pre označovanie električkových liniek. V tých časoch bolo podstatne viec električkových tratí aj liniek. metro neexistovalo , preto sa použili aj písmená. Lenže v priebehu rokov ako sa stavalo metro sa linky redukovali, dnes zistali len tie posledne 2 linky značené písmenom. Podľa poslednej aktualizácie systému označovania liniek z roku 2008 mali byť prečíslované na 3 a 4, ale nakoniec sa… Číst vice »

Jackub

Proč musí být jiná číselná ráda pro autobusové a trolejbusové linky? Existuje jiný důvod, než šoto? Cestujícím je to jedno – najdou si spojení a prostě čekají na svoje „číslo“. Leckdy ani nevědí, jestli aktuálně jedou autobusem, nebo trolejbusem (odpozorováno), je jim to prostě jedno…

Kamui

Souhlas. Jsem zvědav jak to bude v Praze, jestli opravdu novotrolejbusové linky budou mít čísla 5X, což akorát ten systém naboří.

Emil

Ano,v Praze budou mít trolejbusy čísla 5x. Například linka 140 bude nově 58.

Jiří Kocurek

Zeptám se, jelikož nevím. A pro pochopení jednání úřadu je logika až příliš často nedostačující.
Ono nešlo změnit linku 140 z autobusové na trolejbusovou, interně platné od …. pro cestující skoro žádná změna.

P_V

Nejspíš kvůli legislativě budou čísla opravdu 5x, prostě proto, že linka provozovaná drážními vozidly spadá pod jiné předpisy. Není možné provozovat autobusovou linku trolejbusem. Ale opačně by to šlo, že se všechny autobusové linky prohlásí za trolejbusové, dočasně dlouhodobě s NAD 🙂

Kamui

Všechno jde, když se chce. Viz DPMB.

PvvS

Stačí nechat vydat a zaplatit licence na linky pro obě varianty.

Rudolf Tuček

Autobusy i trolejbusy jezdí podle stejných pravidel silničního provozu, to že zákon z roku 1995 udělal z trolejbusu drážní vozidlo neznamená že se to nemůže změnit, absurdnost tohoto zákona se začíná projevovat nasazováním elektrobusů a parcialnich trolejbusu kdy je potřeba nezadrátovanou ulici prohlásit za dráhu. Další podivnost co me napadla jsou tlakové zkoušky vzduchojemu které u autobusu se snad nikdy nedělali.

Miroslav Zikmund

Nikoli …. trolejbus je „drážním“ vozidlem dlouhá desetiletí …

1) zákon o dráhách číslo 97/1950 Sb.:

§ 2
Předmět zákona

(1) Drahami podle tohoto zákona jsou zejména železnice, lanové dráhy (pozemní a visuté) a dráhy trolejbusové.

2) zákon o dráhách číslo 51/1964 Sb. .
§ 2

(1) Dráhami podle tohoto zákona jsou železnice, tramvajové, trolejbusové a lanové dráhy s výjimkou těch, které slouží jen provozní potřebě uvnitř podniku (závodu) a nejsou zaústěny do jiných drah, dále drah přenosných a lanových vleků.

V případě vzduchojemů u autobusů záleží na tom, do jaké kategorie „vyhrazených tlakových zařízení“ spadají ….

Frantík

Ve Zlíně jezdí na trolejbusových i autobusové – mají jiné licenční číslo, ale stejné IDS číslo.

Miroslav Zikmund

Mohl byste prosím upřesnit, jaký předpis pro linku provozovanou drážními vozidly, řeší číslování linek ?
Například ve Zlíně jezdí na jedné a téže lince některé spoje „hybridem“, do okrajové části pokračuje „na spalovací“ motor ….
Každý „dopravní podnik“ / vlastník jeho akcií / organizátor regionální dopravy si čísluje
linky sám ….

Petr Novák

Jo a třeba v Brně momentálně jezdí kvůli výluce na lince 31, papírově stále vedené jako trolejbusové, výhradně autobusy, zatímco na výlukové lince x31, papírově vedené jako autobusové, jezdí primárně parciální trolejbusy, ve špičkách doplněné o autobusy. No není to bordel, Horste? LOL

Samo

Osobitná číselná rada potrebná nie je a nové trolejbusové linky sa v BA už roky označujú v autobusovom rade.

To ovšem neznamená že je správne prečíslovavať už existujúce linky bez akéhokoľvek benefitu pre cestujúcich. Pre nové linky na Záhorí sa mohli použiť aj iné čísla.

Paolo

Toto nie je problém konečne sa v tom urobí poriadok,bolo to plánované dosť dlho.Viac ma zaujíma,čo sa pripraví v trasovanie bus v Petržalke keď dokončí Poľské konzorcium predĺženie tram…tam vetrík bodrel ako všade kde sa tram/t bus (u Pha metro) predlžovalo,čo sa bude rozdýchabať Samo M.dlhšie

dopravopat

Mestské zastupiteľstvo už dva krát schválilo koncepciu integrovanej dopravy, kde sa mimo iného spomínalo aj prečíslovanie trolejbusov. Dôvody sú dávno známe. Nie je nutné mať zvláštny číselný rad pre trolejbusy a rad 2xx je určený pre regionálne autobusy smerom na Záhorie. Prečíslovanie liniek malo nastať už v roku 2016, keď sa konala veľká reorganizácia trolejbusovej dopravy, linky sa pomenili. Spôsobilo to chaos, keď zrazu linka 212 odbočila niekam úplne inam, než boli cestujúci desaťročia zvyknutí.

Romino

Presne tak. Len vtedy na to nemal Nesrovnal ako primátor gule a bál sa hejtu a nedotiahli sa veci do konca. Takže konečne sa to uprace. Aj tak už sme mali precedensy, linka 33 ktorá je znamená od svojho vzniku snáď už 15 rokov ako autobusová na Dlhé diely, donedávna aj linka 64 ktorá musela jazdiť z dôvodu EU dotácií na trolejbusovú trať. Tam nikto nepišťal z tých odporcov, že ako je možné, že tá linka nemá číslo 2XX keď je to trolejbus? To im nevadilo?Ten systém.označovania je od konca 90tych čo sa týka mesta a vrámci IDS sa Bratislavský… Číst vice »

mauriicio

I nešoto cestující dokáže rozlišit, zda k zastávce přijel bus nebo trolej. Pokud je více zastávek, kam jestli oba druhy dopravy, dává určitý smysl že mají své číselné řady.
Ale jak píší ostatní, hlavní problém je legislativy, kde trolejbusy můžou jezdit pouze po schválené označené dráze, i „vytvářečum“ JŘ tak pomáhá, když podle čísla poznají, kde už trolejbusy jezdí.