egoe-plus
Autobusy Doprava ve městě Zprávy

Bratislava koupí desítky kloubových autobusů od tureckého Otokaru, vyřadí Karosy

Kloubový autobus Otokar, ilustrační foto. Pramen: DPB
Kloubový autobus Otokar, ilustrační foto. Pramen: DPB

Dopravný podnik Bratislava (DPB) ukončil hodnocení nabídek na dodávku 70 nových kloubových autobusů. Jako nejvýhodnější zvolil nabídku tureckého výrobce Otokar, jehož autobusy by měly nahradit nejstarší (až 26 let staré) Karosy ve vozovém parku dopravce. Podnik to oznámil v tiskové zprávě.
Nejdříve ale zakázku předložil z vlastní iniciativy k posouzení antimonopolnímu úřadu, což podpis smlouvy pozdrží.

Otokar nabídl model Kent C. Autobusy budou vybaveny zásuvkami USB, wifi, kamerovým systémem. Do provozu by se měly první z nich vydat už příští rok. Cena jednoho autobusu Otokar Kent C vychází na 254950 eur (cca 6,5 milionu Kč). Podle podniku je to méně, než za kolik v minulých letech kupoval ty nejlevnější autobusy.

„Značka Otokar je v Bratislavě a okolí sice neznámá, její historie je nicméně delší než 50 let. V současnosti vyrábí špičková vozidla za použití evropských, především německých komponentů značek jako DAF, ZF či MAN,“ uvedl podnik v tiskové zprávě. Otokar kromě nejnižší ceny nabídl druhé nejnižší emise a největší kapacitu pro cestující.

Dopravce pro výběr využil takzvanou Sealed-bid aukci, při které uchazeči nevědí, zda se do soutěže přihlásil ještě někdo jiný. Mají stanovený termín, do kterého musejí předložit svou nabídku, a po uplynutí lhůty už nelze nabídky upravovat.

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ferenc Futurista

Vidám dobře název Sarma, tedy masové závitky v zelném listu? 🙂

MartinS.

No… jak se při čtení azbuky dokáže význam změnit 🙂

Martin V.

Ale tohle je ozdobná cyrilice, já to četl Lagta (než jsem se kouknul na bílou ceduli pod oknem řidiče). A vzpomněl jsem si na Mupy mup! z učebnice ruštiny. 🙂

Robert

Myslíš tu bělehradskou Lastu? Ano, vidíš dobře.:-)

Bus

Dizajn tak 10let pozadu. To to Bratislava dopracovala, jít asi hlavně po ceně a kupovat tureckou techniku, zřejmě jako jediní v EU. Jsem dost zvědavý, jaké budou zkušenosti z provozu, kdyby to za moc nestálo, tak autobusy jim určitě udělají i v Bělorusku, Rusku nebo na Ukrajině.

Samo

1. Bratislava rozhodne nejde len po cene, pozri si sutazne podklady. Bratislava uz zhruba 2 roky pozaduje pri novych obstaravaniach jednu z najvyssich vybav spomedzi dopravcov v regione.
2. Otakar uz do EU dodaval, vratane Norimbergu, Berlina, Varsavy, Madridu a dalsich miest.

Jedine co ponukas su predsudky kvoli statu povodu…

Bus

To, že v zadání byla „nejvyšší“ výbava neznamená, že nezvítězila nejnižší cena. Otokar rozhodně není nějaký Hi-end, zřejmě splnil zadání a k tomu měl nejnižší cenu. Je jasné, že Mercedes nejlevnější nebude, protože asi ani nechce být. V článku se píše, že emise má Otokar až druhé v pořadí, tzn. že např. ochrana ovzduší nebyla v tendru to hlavní, hlavní byla cena.

Ferenc Futurista

Vypsali tendr, zadali jasný kritéria, přiložili jim určitou váhu a jako vítěz vypad Otokar. Takže podepisujou smlouvu s Otokarem. Nebo by měli uspořádat výběrový řízení proito, aby si ve finále řekli, že jebou na vlastní požadavky a vybrali někoho jinýho?

Samo

Písal si že DPB ide „asi hlavne po cene“, čo nie je pravda. Keby DPB išiel po cene, tak neobjednáva autobusy v takej vysokej výbave. Samozrejme že medzi rôznymi ponukami spĺňajúcimi tieto vysoké štandardy sa už budeš rozhodovať aj podľa ceny. Nebolo to však jediné kritérium, rozhodovala aj obsadenosť a emisné hodnoty vozidla.

Robert

Tureckou techniku mají nově např. v Příbrami. Kde myslíš, že Mercedes vyrábí Conecta?

Xyz

no hlavne tie prazske vysokopodlazne karosy sú úplne krásne

Tadeáš

Obchoďákům v SORu nezávidím, přišli o potenciální kšeft a zákazník v zahraničí se bude špatně napadat a žalovat :DDD

LiborV

Budou mít vozy klimatizaci?

esc

Samozřejmě. A s celkem slušným chladícím výkonem – až 54 kW (v současnosti provozované NB 18 mají výkon klimatizace jenom 36 – 44 kW).

Samo

Klimatizacia je standardne objednavana do vsetkych novych vozidiel od cca 2014 (akurat pri tych uplne prvych je obcas slaba lebo DPB chvilu trvalo prist na to ake parametre vlastne potrebuje).

Petr

Připomíná mi to Ikarus po faceliftu . To se asi v Soru budou muset trochu zamyslet .

Tomáš V.

Po „zamyšlení“ v hnusoru vylezl designový majstrštyk NS12/NS18. Možná by bylo tedy pro všechny lepší, kdyby v libchavský traktorce už se o další zamýšlení více nepokoušeli. 😀

esc

Nutno ovšem říct, že tohle je jenom první ze tří částí bratislavského tendru na kloubové autobusy. Kromě Otokarů bude dodáno také 11 Solarisů ve speciální úpravě pro letištní linku 61 a další jeden Solaris pro potřeby autoškoly.
Jinak oproti původním předpokladům se podařilo ušetřit více než 5 milionů €, což by stačilo na dalších 20 kloubových autobusů Kent. Vozy poptávané Bratislavou přitom budou mít patrně nejvyšší výbavu jakou kdy Otokar dodal.

dvojiteF

Naozaj sa mi to nechce hladat a mozno to niekto budete vediet..Otokar je sukromny alebo statny podnik, popr. ci patri pod nejake skupiny napojene na vladu? Druha moznost by mi mozno trochu prekazala ale inak som na ne zvedavy.

esc

Celý podnik ovládá tahle rodina: https://en.wikipedia.org/wiki/Ko%C3%A7_family

Alf

Tak se nám mění směr obchodování. Ještě nedávno se do Turecka vyváželo dost strojírenských výrobků a celků, teď se to obrací – jednak díky kursu turecké liry, ale i díky prudkému rozvoji té země a „mírnému pokroku v mezích zákona“ u nás.

PetrB

Asi tak nějak. Například taková značka domácích spotřebičů Beko je také turecká a jak se v ČR chytla…

Xaver

A taky jedna z nejporuchovějších nutno dodat. Když jsem si kupoval pračku, tak mě před ní každý varoval.

MartinS.

A to je Beko s Otokarem součástí stejného holdingu 🙂

Xaver

Mno, prudký rozvoj byl do roku 2013, od té doby Turecká ekonomika padá.

Hara_Pes

Ono se to rozvíjí, když se pod výhružkami pobírá výpalný z Evropy.

Martin V.

Takže SOR už nebude typický „low end“ dodavatel v regionu a bude muset zaujmout i něčím jiným než cenou? Uvidíme jak budou s Otokary v Bratislavě spokojeni, ale konkurence není nikdy na škodu.

Samo

Na region by som to nevztahoval. Dovod preco SOR nevyhral bolo ze DPB ten tender robil naozaj ako poctivy a otvoreny. To zial stale nie je samozrejmostou a kym sa to nou nestane, bude dalej vyhravat „spravny“ dodavatel.