Branický most modernizuje sdružení vedené Metrostavem TBR, cena v tendru mírně klesla
Vítězné sdružení v soutěži zkrátilo dobu výluky o patnáct dní.
Sdružení firem Metrostav TBR, PORR, GJW Praha a Elektrizace železnic zajistí jednu z klíčových oprav a modernizací v pražském železničním uzlu. V příštích dnech začne s modernizací a zdvoukolejněním Branického mostu přezdívaného také Most Inteligence. Jeho význam může už brzy kvůli špatnému stavu mostu pod Vyšehradem výrazně stoupnout.
Správa železnic dnes se sdružením firem uzavřela smlouvu za 2,148 miliardy korun. Po dlouhé době došlo k mírnému poklesu ceny oproti ceně odhadované, ta byla 2,25 miliardy korun. Vyplývá to z údajů v registru smluv.
Správa železnic kvůli důležitosti stavby zohlednila i dobu, za kterou bude most modernizován. Vítězné sdružení současně o 15 dnů na 174 dnů zkrátí dobu, kdy po mostě neprojede žádný vlak. Výluka má začít na konci října. Celá stavba má být hotová za 19 měsíců, zkušební provoz začne po opravě za třináct měsíců.
Modernizace má již stavební povolení, Správa železnic počítá se zahájením 1. července. Most je již nyní ve špatném stavu, jak loni vyplynulo z posledního posudku. Správa železnic ho kromě opravy současně rozšíří na dvoukolejný provoz.
Po mostě se jezdí od roku 1964. Přestože se budoval jako dvoukolejný, stavbaři na něm nakonec položili pouze jednu kolej. V současnosti je využívaný především nákladními vlaky a v době mimořádností i pro odklony osobních vlaků mezi Prahou a Berounem.
Součástí modernizace zastávky Praha-Kačerov
Cílem stavby je zejména vybudování druhé traťové koleje v úseku od odbočky Tunel, která se nachází před Branickým mostem, do stanice Praha-Krč. Současně se postaví odbočka Spořilov, ta umožní vlakům přejíždět z jedné koleje na druhou.
Práce budou dále zahrnovat sanaci Branického mostu, vybudování nového přemostění Údolní ulice a výstavbu technologických objektů v Krči a na Spořilově. Na dosud jednokolejné zastávce Praha-Kačerov vznikne nové nástupiště dlouhé 220 metrů, přestup na metro a autobusy MHD zajistí nová lávka. Hotovo má být za 13 měsíců. Most bude sloužit pro odklon vlaků, které jinak jezdí mezi hlavním a smíchovským nádražím po dobu rekonstrukce či výstavby nového mostu pod Vyšehradem. Na Smíchov nezajedou, na hlavní nádraží pojedou již z Radotína.
Oprava přinese rok komplikací nákladním dopravcům. Vzhledem k praktickému zákazu jízdy nákladních vlaků přes most pod Vyšehradem tak budou muset nákladní dopravci během opravy jezdit přes Vltavu odklonem až kolem Českých Budějovic.