obnoveny

Bozankaya úspěšně dokončila testy v Praze, z Turecka vyrazil první trolejbus v barvách PID

První trolejbus Bozankaya v barvách PID. Foto: BozankayaPrvní trolejbus Bozankaya v barvách PID. Foto: Bozankaya

Výrobce uspořádá v neděli s testovacím trolejbusem ještě speciální jízdu.

Společnost Bozankaya úspěšně završila testování nového trolejbusu SNG 12T pro provoz v Praze. Současně už naložila první sériově vyrobený trolejbus pro Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a zamířila s ním do Česka.

O úspěšném zakončení testů informoval jako první server Československý dopravák. V rámci homologace musely trolejbusy najet s cestujícími v poslední etapě homologačního procesu 20 tisíc kilometrů. K pokoření této hranice došlo v neděli 21.12., trolejbus dojezdil s cestujícími 23.12. Celkem trolejbus najezdil 30 tisíc kilometrů.

Turecký výrobce ve svém závodě současně dokončil první ze zatím třiceti objednaných trolejbusů pro Prahu a naložil ho pro přepravu do Česka. Putovat bude částečně po lodi přes Černé moře, z Rumunska pojede na návěsu tahače.

V Praze má tahač naopak vyzvednout testovací trolejbus, který se vrátí zpět do ankarského závodu. Bozankaya musí podle smlouvy dodat do poloviny února sedm trolejbusů, dalších 24 do konce dubna. DPP má opci ještě na dalších čtyřicet.

První trolejbus Bozankaya v barvách PID. Foto: BozankayaPrvní trolejbus Bozankaya v barvách PID. Foto: BozankayaTrolejbus Bozankaya SNG 12T během homologační jízdy v Letňanech. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTrolejbus Bozankaya SNG 12T na první homologační jízdě v Praze. Foto: RopidTrolejbus Bozankaya SNG 12T na první homologační jízdě v Praze. Foto: RopidTrolejbus Bozankaya SNG 12T na první homologační jízdě v Praze. Foto: Ropid

Speciální jízda pro dopravní fanoušky

Testovací trolejbus se s Prahou rozloučí speciální jízdou 28. prosince. Začne v 10:00 na Palmovce a jízda bude pojata jako fotojízda se stáním na vybraných zastávkách. Trolejbus přitom nebude obsluhovat pouze tradiční trasu linky č. 58, ale využije i tzv. virtuálních trolejbusových tratí na severu města, takže bude možné si vůz vyfotografovat i v místech, kde až dosud k vidění nebyl, mj. na úsecích, které obsluhovaly v letech 1952–65 trolejbusy původní linky č. 58. Svezení bude zdarma. Poté proběhne ještě jízda pro uzavřenou skupinu.

Bozankaya vyhrála soutěž na dodávku až 70 trolejbusů, tendr se vlekl přes 2 roky. Pro DPP půjde o velmi levný trolejbus v porovnání s dodávkami trolejbusů pro jiné firmy v Česku, kde soutěž proběhla tak, že se do ní přihlásil jediný výrobce. I když finální montáž probíhá v Turecku, klíčové komponenty trolejbusu jsou ze zemí Evropské unie.

Praha nakoupí až 70 tureckých trolejbusů Bozankaya. Podpis smlouvy se dlouho komplikoval

Půjde o třetí typ trolejbusů, které DPP nasazuje v Praze do pravidelného provozu. Domovskou garáží vozidel budou Řepy. DPP zde v současnosti buduje až 37 venkovních dobíjecích stání pro trolejbusy současně s výstavbou infrastruktury pro elektrifikaci autobusové linky 137.

Po jejím zprovoznění se změní na trolejbusovou linku 52 spojující Smíchov a areál Waltrovky. Celá nová trať má být hotová do května příštího roku. Nové trolejbusy budou jezdit nejen na lince 52, ale i na nových tratích na Strahov a na Bořislavku, jenž se začínají stavět nyní a hotovy budou taktéž do roka.

Trolejbusy Bozankaya SNG T12 jsou plně nízkopodlažní, dvounápravové, se třemi dvoukřídlými dveřmi a maximální přepravní kapacitou 82 cestujících, z toho 32 míst pro sedící.

Budou mít celovozovou klimatizaci s topením s funkcí tepelného čerpadla, budou vybaveny zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou a couvací kamerou.

Komentář: Kdy turecká vozidla v Česku nevadí a kdy jsou problém. Aneb nakupujeme hezky česky

Tagy Bozankaya Bozankaya SNG 12T dpp PID Pražská integrovaná doprava
Žádné komentáře