Bourání bez debat a blesková povolení. Dálnice u Gdaňsku ukazuje, proč se Polákům daří stavět

Stavba dálničního obchvatu měst Gdaňsk, Sopoty a Gdyně u Baltského moře. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýStavba dálničního obchvatu měst Gdaňsk, Sopoty a Gdyně u Baltského moře. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

„Bourali jsme i dům z roku 2015,“ popisuje ředitel stavby obchvatu Trojměstí.

Odebírat
Upozornit na
guest
136 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan T.

Design & build by měla být dobrá praxe i u nás. Stavba pak jde rychleji a levněji. Ovšem pokud objednavatel nechce změny za chodu nebo zatajuje skutečný stav věci. Teď píšu o Libeňském mostu. Původní zakázka byla vysoutěžena za celkem rozumný peníz a slibovala rychlé provedení s krátkou výlukou tramvajového provozu. Problém nastal, když se zjistil reálný stav stávajícího mostu a Scheinherr už nemohl mlžit jak je ve výborné kondici a popírat analýzu ČVUT. Nicméně původní myšlenka design & build je dobrá a pro novostavby s ní nevidím problém. Objednatel ať si zadá základní parametry a ať nechá zhotovitele udělat… Číst vice »

Clovek

105% procent odhadu muze taky znamenat na ulici. Dokazu si predstavit situaci, kdy je dum perfektne obyvatelny, ale nejaky nedostatek srazi odhadni cenu pod cenu garzonky ve meste. Takze za me radsi pomala vystavba.

Nehlede na to, ze RSD ted docela i pres ceske prostredi.

mic

Ono taky záleží na metodice polských odhadců… U nás by to byl ovšem jistý průser a ostrý nesouhlas…

Zdenda

tak zde vidíme, proč se u nás infrastruktura nikdy nepostaví. Už 14 lidí radši stráví 5 let života v autě v kolonách, než aby se jednoduše přestěhovali a hledají jak na tom co nejvíce vydělat.

xyz

Nebo dávají přednost takovému státu, kde mají větší jistotu uplatnění svých práv – s čímž se mimochodem nevylučuje to, že nakonec dům za odpovídající cenu prodají a ten pak ustoupí dálnici/železnici (ostatně viz Plzeň-Skvrňany, kde se v roce 2017 zbouraly celé bloky domů a žádný „polský režim“ na to nebyl potřeba).

lvy

Zaujaly mě dvě čísla, jednak že tma pracovalo maximálně jen 700 lidí, ale to bude asi bez subdodavatelů.

Ale to druhé mi nějak nesedí, opravdu jen 280 tun asfaltu? Podle fotek to na beton nevypadá.

Josef Pešek

Vy všichni, co tu obhajujete tento postup, jste proletáři s holým zadkem. Dost dobře si nedokážu představit, že by přišel nějaký soudruh od státu, řekl mi, že můj dům se bourá, tady máš nějaké prachy, které ti za to přidělujeme a vypadni. A všechno, co jsem za x let vybudoval, jde k zemi ve jménu něčeho svatého, jako je dráha nebo dálnice.

lvy

Ano, vy byste asi raději žil stovky let zpátky a zablokoval jakýkoliv rozvoj, je to tak?

Jindra

Nikdo nebrání nabídnout tolik, aby dotyčný se přestěhoval. Resp. nabídnout mu srovnatelnou náhradu (tj. zajistit barák včetně pozemků). Ne pár směšných peněz a starosti hodit na dotyčného.

Josef Pešek

Raději bych místo rozvoje dosadil udržitelnost. Je rozvojem například vytvoření skladovacích kapacit na orné půdě kolem dálnic pro půlku Evropy? Ten váš rozvoj znamená zvýšení počtu obyvatelstva, které místní obyvatelstvo nevygeneruje, takže jaké je řešení? A když se nám zvýší počet obyvatel, zvýší se počet uživatelů v pozemní dopravě. No a pro ně musíme postavit nové komunikace v zájmu svatého rozvoje, protože Se to tak vždycky dělalo.

hroch.obojzivelny

Zas tolik jich není, čekal jsem to mnohem horší. On ten článek je naštěstí napsaný tak syrovým stylem, že na straně obhajoby může zůstat jen opravdu hodně zarytý komouš. No, tak se aspoň ukázali.

Jan T.

Tam právě soudruh nepřijde, tento zákon byl prosazen demokratickou cestou zvolenými zastupiteli. Společnost zřejmě chápe, že potřeby většiny jsou nadřazeny potřebám několika lidí, kterým jejich dům zrovna stojí v cestě. Dostanou za něj zaplaceno, obec se postará o nové ubytování, může poskytnout náhradní pozemky a jedeme.

xyz

„Demokratickou cestou“ byly v historii schvalovány i zákony omezující svobodu či pro příště i demokracii. To samo o sobě nic neznamená.

hroch.obojzivelny

Nechápu, za co máte ty mínusy.

Vždyť i vláda NSDAP před válkou nebo KSČ po válce vzešla z demokratických voleb. Hlásat totalitu a zaštiťovat se demokracií je dávno obnošená vesta.

Gunduľ neubiješ

Zrovna Váš dům skutečně není nadřazen jiným stavebním aktivitám. Taky snad konečně lidé i u nás začnou chápat, že budovat lze i něco hodnotnějšího než jenom kupičky cihel…. třeba firmy, patenty, know-how, mezilidské vztahy, umění, krásno, vědu, poznání.

xyz

Zrovna mezilidské vztahy jsou posilovány mj. sousedskou komunitou, tzn. ne vynuceným stěhováním.

Taktéž může být překážkou v jejich budování to, když je někdo nucen se vystěhovat kvůli (někdy objektivně existujícímu, jindy spornému) zájmu jiných lidí.

Jindra

A co je hodnotnější ? Přízemní krabice sloužící jako překladiště dovozového zboží, která pro své fungování potřebuje dálnici ? No to je opravdu přínos.

Petr David

Tak vysvětlete prosím, co znamená slovi hodnotnějšího.

Pako

Problém bude v tom, že u nás víte nejméně 20-30 let dopředu, že přes vás nebo těsně kolem ta stavba povede. Stačí sledovat přípravy územních plánů. Vše, co se dneska připravuje k výstavbě, tam už dávno je. Myslím, že je to dost dlouhá doba neinvestovat do domu, o který jednou přijdete, ale připravovat si bydlení jinde. Některé koridory pro budoucí výstavbu jsou známé dokonce po několik generací (Suchdol). Totéž je nová výstavba třeba v Běchovicích, kdy všichni věděli, že staví pár metrů od budoucího okruhu a stejně do toho šli, obětovali všechny úspory a nyní se brání, že se jim… Číst vice »

Jindřich

Zajímavá je ta schopnost stavět i přes zastavěné území. Dokázali bychom si říct, že zaplatit x mil. navic se nám ve výsledku vyplatí? Napadá mě třeba několik směru z Prahy, kde chybí příměstský vlak.

xyz

Každý, kdo toto chválíte, si sáhněte do svědomí, jestli by se takový postup líbil vám, kdyby byl zasažen váš dům.

Dům z roku 2015 – mazec, že to tehdy nebylo v územním plánu a jeho stavba na tom místě vůbec byla povolena.

Libor

Tak zas je bomba, že za méně jak 9 let dotáhnou stavbu. U nás to je 30 let plánování a stejně nic…

xyz

Mmch. Trojměstí už podél sebe dálnici má. Toto je – přinejmenším v té severní části – takový druhý, „vnější okruh“ – O. K., ta část vedená ve směru „západ-východ“ by i tak byla přivaděčem k dálnici.

Zejména lidem z těchto dvou domů https://mapy.cz/s/nabakuderu nezávidím – samotné dálnici domy nepřekážely, ale přeložky staré silnice ano. A domy se z toho pohledu nezdály být moc staré.

xyz

Jiný pohled na ty samé 2 domy https://1url.cz/m1dQa. Můj tip je, že ten dům vlevo je tím 9 let starým domem.

xyz

** Tak error, to Street View je už z roku 2013, tzn. (z dnešního pohledu) 9 let starý dům by tehdy ještě nestál. Tzn. byl „o něco“ starší.

Jirka

Nehledě na to, že ani ten důvod stavět nový obchvat, protože ten starý už nestačí není úplně v pořádku. Rozhodně nejsem žádný ekoterorista už vůbec ne odpůrce dálnic, ale řekl bych že tohle bezohledné betonování krajiny je přesně případ, jak by se člověk k životnímu prostředí neměl chovat. Spíš by se měli řešit důvody, proč ten starý obchvat nestačí. Tzn. řešit proč lidé musí jezdit do práce auty.

Pako

Ano, je správná otázka zda a jak moc budeme v budoucnosti jezdit auty. Ale pro t jsou mezi námi odborníci (ne zde v diskuzi, myslím jako ve společnosti obecně), kteří na toto umí odpovědět a kteří říkají, že bohužel stávající trend růstu potrvá ještě nejméně 20-30 let. Takže odpověď na první otázku je daná. Druhá je pak zda to neumíme jinak než stavět nové kapacitní komunikace abychom dopravy zrychlili (zkvalitnili a zlevnili) a vyjmuli ji z míst, kde je neúnosná. Neumíme a ve výhledu zatím umět nebudeme. Třetí otázkou je zda jsme ochotni obětovat kus přírody a něčího soukromého majetku.… Číst vice »

Jirka

A čtvrtá otázka je jestli je to správně a všichni včetně mě a Vás víme že ne.

Jan T.

Pokud je stavba potřeba (například čtyři koleje na koridoru z Prahy), tak ať si staví, odškodné dostanu a budu bydlet jinde. Proč bych měl být celý život vázán na jedno specifické místo, když společnost infrastrukturu potřebuje a já ji využiju buď přímo anebo zas někde jinde? Pokud si jako mladý člověk vybírám místo k bydlení, tak volím abych nebydlel u trati nebo dálnice, která se bude rozšiřovat. Tady konkrétně je blbý, že je to druhý obchvat mimo plán a dá se diskutovat smysluplnost takového projektu, ale obecně platí co jsem napsal.

Josef Pešek

Ani ty čtyři koleje by nebyly potřeba, pokud by se někdo naučil danou infrastrukturu využívat bezezbytku. Potřebujeme 4 koleje, kde jezdí třívozové osobáčky (Regiojet) nebo čtyřvozové rychlíčky (všichni)? Proč to nemůže být dvanáctivozový dvoupodlažní rychlík nebo vymeták a ne každý pes jiná ves.

xyz

Z Prahy směrem na Kolín jezdí dopravci s mnohem více vozy.

A tou „čtvrtou a pátou kolejí“ bude VRT-výjezd od Zahradního města k Poříčanům.

Gunduľ neubiješ

Ano. V životě pivního pupíku není nic důležitějšího než kupička cihel… Kántri fór fjůčr!

xyz

Ne „kupička cihel“, ale domov – spjatý i s konkrétním místem.

P. S. Pivo nepiju a nikdy mi nechutnalo.

Swariner

Koukám, vy jste silně materiálně povznesen. Co nemajetková újma? Taky nic?

Horal

Není 280 tun asfaltu málo?? Rozhodně je.

Jiný Petr

Máte pravdu. Tím množstvím asfaltu by tu dálnici maximálně tak „pocukrovali“

Pako

280 tisíc tun by mohlo být správně. Ale samozřejmě ne asfaltu jako pojiva, ale hotové směsi s kamenivem.

Ilmary

To je jen ten jejich úsek, který stavěl Budimex a ne celý obchvat

Tom

Jenže se po nich bude moci jezdit jen s koňma !

hor411

Nemohl byste to nějak vysvětlit? Jsem to nepochopil…

Swariner

Tenhle článek považuji za jeden z nejpřínosnějších za poslední dobu zde a díky za něj. Za sebe jsem celkem překvapen, jsa pravidelným čtenářem zdejších diskusí, že je zde rel. málo výkřiků typu „zavést u nás, včera bylo pozdě“, čekal jsem tak 80%.

Michal M

Ty výkřiky totiž pocházejí od lidí, kteří byli nejdál na výstavě králíků v Milevsku a představa o situaci v Polsku je u nich založena na nějakých vlastních fabulacích.

Kamui

Ono by to hlavně mělo být o prioritách. Neříkám že je vhodné bourat nové domy, ale třeba když si obce na trase VRT stěžují, že se třeba bojí hluku, tak by jim stát měl otevřeně říct – ano, nějaký hluk tam asi vznikne, ale budete se s tím muset smířit, protože ta VRT je pro stát důležitější než vy.

Kevin

Tak takhle bych to rozhodne nestavel. Kazdy ma pravo na klid. Nerikam, ze nemuze dojit treba k tomu, ze se nekdo musi odstehovat, pac se domy bud preprodaji nekomu jinemu a nebo zbouraji, ale tyhle naklady ma nest stat. Nelze trpet loterii typu, no tak jsme ti to namalovali za barakem a mas smulu, to je proste hnus. Uznavam, ze VRT se neuze klikatit jak had, stat ma tedy nabizet odkup nemovitosti (a pak at si ho sam proda…).

Jan T.

Právo na klid je relativní. Nežijeme v pustině, ale v civilizaci, kde i chata u lesa je pár kilometrů od komunikací a obcí a dá se čekat, že stát se bude rozvíjet a infrastruktura bude přibývat. Samozřejmě jsem pro to, aby ten neklid byl stále v mezích, na což máme hygienické limity a kvůli nim se staví opatření jako protihlukové stěny. A klidně u sto let starých tratí, kde si obyvatelé na ten hluk museli zvykat po několik generací.

Gunduľ neubiješ

Ano, každý má právo na klid. Ale ne naprosto kdekoliv, kde se mu zlíbí.

Asd

Tady jde vidět že když se chce tak to jde. Navíc by hodně zlé krve odpadlo kdyby se lidem nabídla jiná nemovitost. Viz řešení výstavby D1 u Říkovic kde místní dostanou krásné nové hřiště. O paní Havránkové na D11 ani nemluvě.

Jindra

To je jak polototalita. Dopředu se nemyslí, tak se bourají i pomalu novostavby. Další perlou je vyplacení zálohy 70 % před vystěhováním – jestli to není půl roku před termínem a Polsko není specifický trh, kde si za 70 % ceny stávající nemovitosti dokáže člověk pořídit jinou k bydlení, tak je to vyhození lidí na ulici. A zasypání lomu už není třeba ani komentovat – zhotovitel tam utopí aspoň nějaký odpad, na co potenciálně cenné lomy, že

hroch.obojzivelny

Inu, tomu se říká „vylít s vaničku i s dítětem“ a známe to tu taky, i když zatím ne v tak extrémních podobách…

hor411

Tak u nás si taky dokážete pořídit jinou nemovitost i za výrazně méně, než 70% původní. Jen je to o tom, kde bydlíte teď a kde budete bydlet potom. Třeba v Praze prodáte barák 4+1 za 10 mega a koupíte si barák 4+1 někde v Krupce za 0,5 mega 😀

Jindra

Ano, když se bude vést dálnice centrem velkého města a budu se chtít přestěhovat na ves, tak to vyjde a ještě mi zbyde :-D. Bohužel se ale dálnice zpravidla staví na okrajích sídel, takže tomu odpovídá i cena nemovitosti dle tabulek

Gwann

Jo, jo, u nas je rvounum malo i osminasobek u pozemku a posudek u baraku, jeste chteji, aby jim ten barak postavil stat novy kde si vzpomenou bez ohledu na stav.

A tak si tim revem zajisti polsky pristup a budou se moc divit.

Polsky system je hodne drsny, ale s zcela z retezu urvanym hypersobeckym obyvatelstvem nezbyva asi nic jineho

Jindra

Neměl bych nic proti modelu stát chce vyvlastnit můj dům se zahradou, tak at mi postaví stejný a pak se teda přestěhuji. On něco chce, proč by s tím měl mít člověk sám starosti ?

qěcy

Jen přitlačte. Když vás někdo nutí odevzdat majetek, máte dostat plnou cenu, prachy na přestěhování, kompenzaci ušlého zisku (třeba, že musíte změnit práci, nebo se aspoň účastnit stěhování a plánování nového bydlení, případně i hospodářství zemědělství). Takže kompenzace musí být tučná, ne nějakých 5 procent tržní ceny.

Jan T.

Zas tak tučná být nemusí, když je systém dobře nastavený. Příklad: obcí nebo městskou částí povede obchvat, obec, město či stát vyhradí náhradní pozemky pro výstavbu vašeho nového bydliště (ať už to je panelák nebo domek), přispěje na stavbu a před zbouráním vás přestěhuje do nového. Všichni jsou v rámci možností spokojeni a nebude to zas tak drahé. Hlavně protože se ušetří za výstavbu. Bonus: zhotovitel obchvatu bude mít povinnost se podílet na výstavbě nového bydlení a zahrne to do své zakázky design & build.

Gwann

Kdyz budete chtit nesmysly, dopadnete jak v Polsku.

Swariner

Byl bych velmi zvědav na váš altruismus v takové situaci. Mě nepřipadá požadavek stavby baráku jinde úplně od věci. Bral bych to jako kompenzaci za diskomfort a vytržení z prostředí – minimálně jako nějakou pozici k vyjednávání. Nevím, co je na tom až tak hypersobeckého.

hroch.obojzivelny

Takže když si někdo brání svůj majetek, znamená to, že je urvaný ze řetězu a hypersobecký?

Ve které díře se vy rudí stále líhnete…?

Gwann

Je otazka branit a branit. Viz pripady umelcu, co se po iks letech od vyvlastneni dopracovali napr k cene 10 let stare, jenze prachy dostali az ted. A 3 mega v roce 2014 maji uplne jinou hodnotu nez v roce 2024.

Nejsem rudy jen nepovazuju za rozumne veci extremne hrotit. Coz mnozi delaji a pak se divi. Okruh kolem Suchdola povede a muzou se stavet na hlavu jak chteji, dtto Dluhonice, kde uz dalnice skoro je hotova, nebo Kucera j Jaromere. Jen je to vse daleko pozdeji a drazsi

Swariner

To, že přistupujete ke svému majetku takto submisivně (máte-li nějaký), je čistě vaše věc a zhodnocení rizik je také každého věc. Poněkud nahovno je, pokud takto smýšlíte o cizím majetku. A tím, že budete prezentovat nějaké bizarní extrémy tomu taky nepomůžete. Vlákno je o vaší tezi o hypersobeckosti, protože někdo požaduje postavit nový barák. Což je ale ve většině případů naprosto legitimní požadavek a já bych ho měl také.

qěcy

… že vyvlastněný dostane jenom 105 % tržní ceny. Ta je jak flusnutí do obličeje a fakáč.

M19

Jak jste přišel na tržní cenu? Dostane 105 % odhadní ceny, ne tržní. Ta bývá vyšší.

M19

Tržní bývá vyšší, aby to někoho nemátlo. 😉

Rei

V mnoha ohledech souhlasím, zejména v části, kdy se spousta fází sloučí dohromady, ale to vyvlastňovací řízení, které ani není řízením, jako spíš jednostraným oznámením, je fascinující. Druhá strana mince, kdy je veřejný zájem mnohem výš než soukromé vlastnictví. A těch 5% nad obvyklou cenu vlastně říká, že je úplně jedno, jestli se dotyčný chce domluvit nebo ne, tady musím říct, že česká právní úprava s 1,5/8 násobkem obvyklé ceny při domluvě je alespoň podle mého co do náhrady za trpkosti s vyvslatněním spojené mnohem spravedlivější nehledě na to, za jakých okolností k vyvlastnění dochází.

Gwann

Je asi spravedlivejsi ale lidem nestaci ani to. Tak dostanou Polsko

Jindřich

Ano. Ale podstatné je to, že cena se řeší až následně a nesmí brzdit stavbu.

Valy

K tomuto „Zemskému ráji to napohled“ lze pro vystřízlivění (a validnosti uvedených informací) uvést jen následující. A) Pakliže Zhotovitel od Objednatele dostává jen a pouze platný posudek EIA (nic víc) pak se zcela jistě nemůže jednat o stavbu ve smyslu smluvních podmínek FIDIC Yellow Book (Design and build). B) Územně plánovací legislativa Polska nebude (aspoň se domnívám) tak radikálně jiná, aby EIA v celém územně plánovacím procesu stála jinde než u nás. Není pravděpodobné, že soukromý sektor v Polsku přebírá roli municipalit a státu v procesu územního řízení. Konstatování, že v Polsku Zhotovitel liniové stavby obdrží pouze EIA a vše… Číst vice »

xyz

I s tou EIA by bylo zajímavé sledovat, že prošlo trasování oblastí se statusem ochrany přírody, a to ze https://mapy.cz/turisticka?x=18.4725351&y=54.3016744&z=15

Jan

Liniové stavby ve veřejném zájmu jsou jediná problematika kde mám totalitární spády…

Swariner

105% odhadu je na tohle celkem dobrý lék.

Jan

Asi nerozumím…

Swariner

Evidentně.

Aaabbb

Když tohle čtu, jsem upřímně rád za náš systém. Který je špatný, ano, to všichni víme, ale to, o čem tady píše v této tiskové zprávě Budimex, z toho až mrazí.

JendaVenda

Já ne. Protože jeden člověk dokáže díky němu vydírat desetitisíce lidí.

qěcy

Až ti řeknou, vypadni , tady máš 105 % odhadní ceny. Tak budeš spokojen?

Hans N.

Ale on to vypadni, neřekne nikdo z ničeho nic. Žádný blesk z čistého nebe. Už jen plánování, studie, územní plán trvají roky.

xyz

Pak je předčasné „vypadávat“, dokud je to jen na papíře.

Mmch. v roce 2015 zjevně plánování/studie ještě neměli.

Jindra

určitě je to lepší než dát někomu milion (záloha) a přestěhuj se kam chceš. A ta nulová schopnost územního plánování ti přijde jako v pohodě ?

hroch.obojzivelny

Chránit své osobní vlastnictví není vydírání, ale řádné hospodaření. Navíc je to právo zakotvené v listině základních práv a svobod, která je u nás součástí ústavy. Vydírání v tom mohou spatřovat maximálně jedinci, kteří mají totalitní sklony, nic nevlastní, případně věc nejsou schopni domyslet.

Něco jiného však je, když stavbu napadá sdružení, které se zaštiťuje nějakým abstraktním zájmem, v daném místě nic nevlastní, sídlo má registrované na druhém konci republiky a přijímá dotace ze zahraničí. To je potom vydírání.

Gwann

Tak ano, nekteri to sve pravo ponekud zneuzivaji. Typicky pan soudce Kucera u Jaromere. Ale nic z toho myslim neziskal, kdyby si musel platit pravnika, tak by i dost ztratil.

Spis je u nas zoufale pomale rizeni o cemkoliv, pocet ruznych odvolacek, vraceni zpet bez meritorniho rozhodnuti atp.

Spravne by bylo, aby se nejprve upravily nase spravni postupy, rizeni se zjednodusilo a odstranily duplicitni prezkumy a az pak pristupovalo na prasarny vystehuju Te a nic Ti nedam. Novy stavebni zakon by mohl pomoci, pokud z nej nasi urednici neudelaji zase komedii

Vrták

V Polsku se staví z peněz „jurosajúzu“ dopravní infrastruktura a u nás rozhledny – inu, vše je o lidech…

Jan Sůra

https://opd3.opd.cz/mapa
Samozřejmě máte právo pod rouškou anonymity ze sebe dělat kretena, ale dělejte to laskavě příště jinde. Šíření blábolů ocení čtenáři na jiných serverech.

Jakub

A nadávání do “kretena” od Vás sem patří?

JGR

Tak takhle by to mělo fungovat i u nás

Dfg

Souhlasím…

JGR

Vážení mínusaři, pak nebrečte, že tady všechno trvá tak dlouho. Pokud projekt projde procesem EIA, potom ded lajna a strejda z Tetčic a Patrik ušatý torpédo mají smolíka, tak by to mělo být

Michal Bartoníček

Čtyřmilionová aglomerace? Kde by se tam tolik lidí vzalo? Tolik nemá ani GOP (Katowice, Gliwice, Bytom atd.). Ať už vezmu jakoukoliv koncepci, vždycky dojdu k počtu nejvýš 1,5 mil. obyvatel.
S tímhle diktátorským přístupem si nejsem jistý. Ano, i mně se líbí rozvíjející se infrastruktura, ale za tuhle cenu? Neexistuje nějaký kompromis mezi naším a polským přístupem?

bublina

Spíš bych řekl něco mezi Polskem a Slovenskem. A Česko je ten kompromis.

PetrD

„Katovická konurbace (též nepřesně hornoslezská) je největší a nejlidnatější metropolitní oblast Polska. Tvoří ji podle různých definic 19 až 37 měst (s počtem obyvatel 2,1 až 2,3 milionu) „

libcha

To zní zas až extrémně a trochu děsivě. A jejich územní plánování bych taky za vzor nebral. Optimální přístup bude asi někde uprostřed. Říká se, že i v Česku se současnou legislativou by se dalo stavět rychleji, kdyby úřady nedělaly zbytečné chyby. A pokud vím, nejvíce to spíš zdržují eko aktivisté, než vlastníci domů a pozemků v trase.

libor

asi tak nějak. Ono to české územní plánovaní je vlastně dost šílené, změna trvá několik let. Takže pokud bychom se rozhodli, že někde uděláme místo 2+2 rovnou 4+4, tak to bude zdržení dalších 10let.

Michal Bartoníček
Jaaa

Sorry jako, ale přehrady jako protipovodňová opatření patří do poloviny minulého století. Mnohem efektivnější a přitom šetrnější jsou místní úpravy, které skutečně zadrží vodu v krajině, jako mokřady, remízky, deregulace malých toků; a pokud tohle nestačí, tak suché poldry.

Zase se tu propaguje zastaralost jako spása světa.

peter

Odbornik na mostne konstrukcie sa stal smahom ruky odbornikom na protipovodnove opatrenia ?
V reale hadze veksle niekde na stanici ?

bublina

Jo i ne. Můj názor je takový, že Šance udržela povodňovou vlnu a Ostravice tak byla v korytech. Ty místní úpravy pomohli dále po proudu, aby na soutoku nenastala katastrofa a centrum Ostravy nevypadlo jako Benátky.

Opava ale nemá žádnou velkou přehradu, která může regulovat a případně zadržet povodňovou vlnu.

A to je ten důvod, proč chci přehradu.

Horal

To bohužel nevíte o čem vůbec mluvíte. Ano tento přístup ekologickych teroristů řeší ti lidé na Krnovsku.

Black

Jenže přehrady současně plní roli zásobování obyvatel a průmyslu pitnou a užitkovou vodou. Nemít Ostravsko např. přehrady Šance a Slezskou Hartu, tak je v háji většina průmyslu a obyvatelstvo je bez vody. Že by na zásobování nestačily řeky, tak k tomu jako důkaz poslouží projít k nejbližší řece a podívat se na stav vody.

xyz

A za vytopené Vrbensko může kdo? 🙂

Frantisek X

Jenže i ti aktivisté mají často pravdu, byť ji mnozí nechtějí vidět (důsledky do širšího celku), zaujati pouze svými zájmy a v duchu obecně přijímaných, leč ne vždy zcela platných předpokladů.

Jindřich

Problém není v eko aktivistech, ale ve schopnosti na ně reagovat včas a s konečnou platností, problém je ten soudní ping pong.

Dfg

A proto je na místě je vůbec nebrat vpotaz

Linhart

Přesně tak. Takové Děti země a jejich kápo p. Patrik to je dílo. Měli by jsme převzít německý model 2 x a dost. Tedy na jedno stav. povol. si aktivisti můžou stěžovat jen 2x. Určitě by to pomohlo.

TnM

Pár km výhodne od Varsavy, v lukrativni predmestske oblasti podobne napr. do okresu Beroun, se boura nekolik mensich vesnic!!! Pro nove letiste. 30 domu uz bylo odstraneno a vetsi cast se stale vykupuje.
Srovnejte s tim, kdyz v Dluhonicich u Prerova mel byt odstranen jeden stary dvojdomek na konci zástavby , kolik to bylo kecu o zniceni cele vesnice.

TnM

Pardon, zapadne

peter

No, ale co ten zbytek, co ma dalnici 10m od baraku? Ti nedostanou jine bydleni. To je hnus. Sorry jako

Michal Staša

Nejsem si jist, zda nezávislost polských soudů a stavění na sílu je skutečně inspirací.

standa

ano je. stát se to mě ( nabídnout osminásobek tržní ceny) tak se se jen ptám kde to mám podepsat!! nastěhuju se někam do nájmu na chvíli a hledám si jiný pozemek . A jen co by prachy přistáli na účtu tak si postavím dvakrát tak vetší barák!!

Jaaa

Není každej materialista jako vy. Pokud někdo někde hospodaří po generace, vůbec nejde o prachy.

Standa

Keeeeecyyyyyy …

Nose Peak

Jo, třeba ty Heřminovy, že jo…starousedlíci tam hospodařej už od roku 1946…

Gunduľ neubiješ

Po generace? A na to, že jsme všichni původně z Afriky jste zapomněl?

Jan Boleslav

Osmi násobek je u nás, jinak jsem toto číslo v článku nenašel U nich je: „Majitele má motivovat k dohodě pětiprocentní bonus nad odhadní cenu, pokud se dohodnou bez problémů“ Jen si troufám tvrdit, že u nás by polské pravidlo způsobilo malou revoluci. Máte dvě ceny – odhadní (liší se druhy odhadů) a cenu stavební, za kterou lze nemovitost nově postavit. Cenu odhadní používají banky pro zástavu, cenu stavební pojišťovny. U mě konkrétně je cena stavební dvojnásobná oproti ceně odhadní. Za jejich podmínek, byste tedy nemohl postavit „dvakrát větší barák“, jen byste si musel najít podobnou nemovitost v lokalitě (která… Číst vice »

Jindra

Osminásobek odhadní ceny dostaneš kde ?

Swariner

Rozkošným detailem je, že v PL žádný osminásobek nedostanete. To by se v PL museli inspirovat jinde.

petrogar

koeficient 8 za cenu jiného než stavebního pozemku. Na stavební pozemek a nemovitost je koeficient 1,5

xyz

Jen pozor, aby se vám u toho nového baráku nestalo za 10 let totéž.

Movia

To úplně nevim, jestli si má Česko brát vzor z nefungujícího územního plánoání v Polsku, kde se bourají 9 let staré domy…

Jinak Česko by potřebovalo ostatní Polská opatření jako prase drbání…

Jaaa

No některé by zcela jistě byly u nás protiústavní.

Tomáš

Je to trochu na hraně. Na stranu druhou – nebyly u nás kauzy, že plánování sice bylo, ale na místě se stejně vesele stavělo?

Jaaa

Tak je to v důsledku o tom úředníkovi, co stavbu povoluje. Viz Bratránkovi.

Petr

S tím, že se staví s širším dělícím pruhem pro budoucí možnost rozšíření se mi moc líbí a setkal jsem se s tím na mnoha místech světa. Škoda že se do budoucna nemyslí i zde…

hor411

Jestli si v Polsku nepřejmenovali „droga ekspresowa“ na „autostrada“, tak bychom těm Skám neměli říkat dálnice. Ale jinak dík za článek, měli bychom si vzít příklad, jenže tady se spíš vždycky hledají důvody proč něco nejde, než hledat cestu, jak by to šlo lépe.

PeteT

Vazne ma tohle prostredi byt pro nas vzorem…? Posledni roky se ukazuje, ze stavet lze i ve vyrazne kultivovanejsim prostredi.

hor411

No to jo, ale VÝRAZNĚ pomaleji.

Jindra

Projdi si nějaké zdržené stavby. Zjistíš, že za dost zdržení může nekvalitní projektantská a inženýrská příprava díky které lze pak stavbu soudně zastavit.

hor411

Což by vyřešilo to, jak to dělají Poláci. Stát dodá EIA a pak si s tím „stavební firmo“ dělej co chceš. Jenom to „105% když se dohodne bez problému“ mají hodně blbé teda.

peter

Myslis taku nekvalitu projektanskej prace, ze podas namietku bez toho aby si specifikoval co vlastne namietas na tej nekvalitnej projektanskej praci. Aj to stacilo na zastavenie stavby.

Dfg

A podání bezdůvodné namitky by taky nemělo být možné

xyz

„Bezdůvodná“ (tedy neobsahující důvody podání té námitky) námitka může být zamítnuta obratem.

Black

Co spatřujete prosím na děravých a vadných zákonech ČR, které umožňují neustálé účelové napadání a vytahování peněz z kapsy nás všech, za kultivovaného?

PeteT

Napriklad to, ze diky uzemnimu planovani vim, kde nemam stavet barak, nebo to, ze existuje urcits ochrana proti zvuli uredniku.

Dfg

Smiřte se s tím, že dálnice je nadřazený zajem společnosti nad vašim domem…

xyz

Sama dálnice MOŽNÁ ano. Ne nutně její trasování.

Jan

To bude krásná diskuze běžím si pro popcorn…

hor411

+1

Swariner

Jj, globální ceny kukuřice letí vzhůru!