Bourání bez debat a blesková povolení. Dálnice u Gdaňsku ukazuje, proč se Polákům daří stavět
Stavba dálničního obchvatu měst Gdaňsk, Sopoty a Gdyně u Baltského moře. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
„Bourali jsme i dům z roku 2015,“ popisuje ředitel stavby obchvatu Trojměstí.
Design & build by měla být dobrá praxe i u nás. Stavba pak jde rychleji a levněji. Ovšem pokud objednavatel nechce změny za chodu nebo zatajuje skutečný stav věci. Teď píšu o Libeňském mostu. Původní zakázka byla vysoutěžena za celkem rozumný peníz a slibovala rychlé provedení s krátkou výlukou tramvajového provozu. Problém nastal, když se zjistil reálný stav stávajícího mostu a Scheinherr už nemohl mlžit jak je ve výborné kondici a popírat analýzu ČVUT. Nicméně původní myšlenka design & build je dobrá a pro novostavby s ní nevidím problém. Objednatel ať si zadá základní parametry a ať nechá zhotovitele udělat… Číst vice »
105% procent odhadu muze taky znamenat na ulici. Dokazu si predstavit situaci, kdy je dum perfektne obyvatelny, ale nejaky nedostatek srazi odhadni cenu pod cenu garzonky ve meste. Takze za me radsi pomala vystavba.
Nehlede na to, ze RSD ted docela i pres ceske prostredi.
Ono taky záleží na metodice polských odhadců… U nás by to byl ovšem jistý průser a ostrý nesouhlas…
tak zde vidíme, proč se u nás infrastruktura nikdy nepostaví. Už 14 lidí radši stráví 5 let života v autě v kolonách, než aby se jednoduše přestěhovali a hledají jak na tom co nejvíce vydělat.
Nebo dávají přednost takovému státu, kde mají větší jistotu uplatnění svých práv – s čímž se mimochodem nevylučuje to, že nakonec dům za odpovídající cenu prodají a ten pak ustoupí dálnici/železnici (ostatně viz Plzeň-Skvrňany, kde se v roce 2017 zbouraly celé bloky domů a žádný „polský režim“ na to nebyl potřeba).
Zaujaly mě dvě čísla, jednak že tma pracovalo maximálně jen 700 lidí, ale to bude asi bez subdodavatelů.
Ale to druhé mi nějak nesedí, opravdu jen 280 tun asfaltu? Podle fotek to na beton nevypadá.
Vy všichni, co tu obhajujete tento postup, jste proletáři s holým zadkem. Dost dobře si nedokážu představit, že by přišel nějaký soudruh od státu, řekl mi, že můj dům se bourá, tady máš nějaké prachy, které ti za to přidělujeme a vypadni. A všechno, co jsem za x let vybudoval, jde k zemi ve jménu něčeho svatého, jako je dráha nebo dálnice.
Ano, vy byste asi raději žil stovky let zpátky a zablokoval jakýkoliv rozvoj, je to tak?
Nikdo nebrání nabídnout tolik, aby dotyčný se přestěhoval. Resp. nabídnout mu srovnatelnou náhradu (tj. zajistit barák včetně pozemků). Ne pár směšných peněz a starosti hodit na dotyčného.
Raději bych místo rozvoje dosadil udržitelnost. Je rozvojem například vytvoření skladovacích kapacit na orné půdě kolem dálnic pro půlku Evropy? Ten váš rozvoj znamená zvýšení počtu obyvatelstva, které místní obyvatelstvo nevygeneruje, takže jaké je řešení? A když se nám zvýší počet obyvatel, zvýší se počet uživatelů v pozemní dopravě. No a pro ně musíme postavit nové komunikace v zájmu svatého rozvoje, protože Se to tak vždycky dělalo.
Zas tolik jich není, čekal jsem to mnohem horší. On ten článek je naštěstí napsaný tak syrovým stylem, že na straně obhajoby může zůstat jen opravdu hodně zarytý komouš. No, tak se aspoň ukázali.
Tam právě soudruh nepřijde, tento zákon byl prosazen demokratickou cestou zvolenými zastupiteli. Společnost zřejmě chápe, že potřeby většiny jsou nadřazeny potřebám několika lidí, kterým jejich dům zrovna stojí v cestě. Dostanou za něj zaplaceno, obec se postará o nové ubytování, může poskytnout náhradní pozemky a jedeme.
„Demokratickou cestou“ byly v historii schvalovány i zákony omezující svobodu či pro příště i demokracii. To samo o sobě nic neznamená.
Nechápu, za co máte ty mínusy.
Vždyť i vláda NSDAP před válkou nebo KSČ po válce vzešla z demokratických voleb. Hlásat totalitu a zaštiťovat se demokracií je dávno obnošená vesta.
Zrovna Váš dům skutečně není nadřazen jiným stavebním aktivitám. Taky snad konečně lidé i u nás začnou chápat, že budovat lze i něco hodnotnějšího než jenom kupičky cihel…. třeba firmy, patenty, know-how, mezilidské vztahy, umění, krásno, vědu, poznání.
Zrovna mezilidské vztahy jsou posilovány mj. sousedskou komunitou, tzn. ne vynuceným stěhováním.
Taktéž může být překážkou v jejich budování to, když je někdo nucen se vystěhovat kvůli (někdy objektivně existujícímu, jindy spornému) zájmu jiných lidí.
A co je hodnotnější ? Přízemní krabice sloužící jako překladiště dovozového zboží, která pro své fungování potřebuje dálnici ? No to je opravdu přínos.
Tak vysvětlete prosím, co znamená slovi hodnotnějšího.
Problém bude v tom, že u nás víte nejméně 20-30 let dopředu, že přes vás nebo těsně kolem ta stavba povede. Stačí sledovat přípravy územních plánů. Vše, co se dneska připravuje k výstavbě, tam už dávno je. Myslím, že je to dost dlouhá doba neinvestovat do domu, o který jednou přijdete, ale připravovat si bydlení jinde. Některé koridory pro budoucí výstavbu jsou známé dokonce po několik generací (Suchdol). Totéž je nová výstavba třeba v Běchovicích, kdy všichni věděli, že staví pár metrů od budoucího okruhu a stejně do toho šli, obětovali všechny úspory a nyní se brání, že se jim… Číst vice »
Zajímavá je ta schopnost stavět i přes zastavěné území. Dokázali bychom si říct, že zaplatit x mil. navic se nám ve výsledku vyplatí? Napadá mě třeba několik směru z Prahy, kde chybí příměstský vlak.
Každý, kdo toto chválíte, si sáhněte do svědomí, jestli by se takový postup líbil vám, kdyby byl zasažen váš dům.
Dům z roku 2015 – mazec, že to tehdy nebylo v územním plánu a jeho stavba na tom místě vůbec byla povolena.
Tak zas je bomba, že za méně jak 9 let dotáhnou stavbu. U nás to je 30 let plánování a stejně nic…
Mmch. Trojměstí už podél sebe dálnici má. Toto je – přinejmenším v té severní části – takový druhý, „vnější okruh“ – O. K., ta část vedená ve směru „západ-východ“ by i tak byla přivaděčem k dálnici.
Zejména lidem z těchto dvou domů https://mapy.cz/s/nabakuderu nezávidím – samotné dálnici domy nepřekážely, ale přeložky staré silnice ano. A domy se z toho pohledu nezdály být moc staré.
Jiný pohled na ty samé 2 domy https://1url.cz/m1dQa. Můj tip je, že ten dům vlevo je tím 9 let starým domem.
** Tak error, to Street View je už z roku 2013, tzn. (z dnešního pohledu) 9 let starý dům by tehdy ještě nestál. Tzn. byl „o něco“ starší.
Nehledě na to, že ani ten důvod stavět nový obchvat, protože ten starý už nestačí není úplně v pořádku. Rozhodně nejsem žádný ekoterorista už vůbec ne odpůrce dálnic, ale řekl bych že tohle bezohledné betonování krajiny je přesně případ, jak by se člověk k životnímu prostředí neměl chovat. Spíš by se měli řešit důvody, proč ten starý obchvat nestačí. Tzn. řešit proč lidé musí jezdit do práce auty.
Ano, je správná otázka zda a jak moc budeme v budoucnosti jezdit auty. Ale pro t jsou mezi námi odborníci (ne zde v diskuzi, myslím jako ve společnosti obecně), kteří na toto umí odpovědět a kteří říkají, že bohužel stávající trend růstu potrvá ještě nejméně 20-30 let. Takže odpověď na první otázku je daná. Druhá je pak zda to neumíme jinak než stavět nové kapacitní komunikace abychom dopravy zrychlili (zkvalitnili a zlevnili) a vyjmuli ji z míst, kde je neúnosná. Neumíme a ve výhledu zatím umět nebudeme. Třetí otázkou je zda jsme ochotni obětovat kus přírody a něčího soukromého majetku.… Číst vice »
A čtvrtá otázka je jestli je to správně a všichni včetně mě a Vás víme že ne.
Pokud je stavba potřeba (například čtyři koleje na koridoru z Prahy), tak ať si staví, odškodné dostanu a budu bydlet jinde. Proč bych měl být celý život vázán na jedno specifické místo, když společnost infrastrukturu potřebuje a já ji využiju buď přímo anebo zas někde jinde? Pokud si jako mladý člověk vybírám místo k bydlení, tak volím abych nebydlel u trati nebo dálnice, která se bude rozšiřovat. Tady konkrétně je blbý, že je to druhý obchvat mimo plán a dá se diskutovat smysluplnost takového projektu, ale obecně platí co jsem napsal.
Ani ty čtyři koleje by nebyly potřeba, pokud by se někdo naučil danou infrastrukturu využívat bezezbytku. Potřebujeme 4 koleje, kde jezdí třívozové osobáčky (Regiojet) nebo čtyřvozové rychlíčky (všichni)? Proč to nemůže být dvanáctivozový dvoupodlažní rychlík nebo vymeták a ne každý pes jiná ves.
Z Prahy směrem na Kolín jezdí dopravci s mnohem více vozy.
A tou „čtvrtou a pátou kolejí“ bude VRT-výjezd od Zahradního města k Poříčanům.
Ano. V životě pivního pupíku není nic důležitějšího než kupička cihel… Kántri fór fjůčr!
Ne „kupička cihel“, ale domov – spjatý i s konkrétním místem.
P. S. Pivo nepiju a nikdy mi nechutnalo.
Koukám, vy jste silně materiálně povznesen. Co nemajetková újma? Taky nic?
Není 280 tun asfaltu málo?? Rozhodně je.
Máte pravdu. Tím množstvím asfaltu by tu dálnici maximálně tak „pocukrovali“
280 tisíc tun by mohlo být správně. Ale samozřejmě ne asfaltu jako pojiva, ale hotové směsi s kamenivem.
To je jen ten jejich úsek, který stavěl Budimex a ne celý obchvat
Jenže se po nich bude moci jezdit jen s koňma !
Nemohl byste to nějak vysvětlit? Jsem to nepochopil…
Tenhle článek považuji za jeden z nejpřínosnějších za poslední dobu zde a díky za něj. Za sebe jsem celkem překvapen, jsa pravidelným čtenářem zdejších diskusí, že je zde rel. málo výkřiků typu „zavést u nás, včera bylo pozdě“, čekal jsem tak 80%.
Ty výkřiky totiž pocházejí od lidí, kteří byli nejdál na výstavě králíků v Milevsku a představa o situaci v Polsku je u nich založena na nějakých vlastních fabulacích.
Ono by to hlavně mělo být o prioritách. Neříkám že je vhodné bourat nové domy, ale třeba když si obce na trase VRT stěžují, že se třeba bojí hluku, tak by jim stát měl otevřeně říct – ano, nějaký hluk tam asi vznikne, ale budete se s tím muset smířit, protože ta VRT je pro stát důležitější než vy.
Tak takhle bych to rozhodne nestavel. Kazdy ma pravo na klid. Nerikam, ze nemuze dojit treba k tomu, ze se nekdo musi odstehovat, pac se domy bud preprodaji nekomu jinemu a nebo zbouraji, ale tyhle naklady ma nest stat. Nelze trpet loterii typu, no tak jsme ti to namalovali za barakem a mas smulu, to je proste hnus. Uznavam, ze VRT se neuze klikatit jak had, stat ma tedy nabizet odkup nemovitosti (a pak at si ho sam proda…).
Právo na klid je relativní. Nežijeme v pustině, ale v civilizaci, kde i chata u lesa je pár kilometrů od komunikací a obcí a dá se čekat, že stát se bude rozvíjet a infrastruktura bude přibývat. Samozřejmě jsem pro to, aby ten neklid byl stále v mezích, na což máme hygienické limity a kvůli nim se staví opatření jako protihlukové stěny. A klidně u sto let starých tratí, kde si obyvatelé na ten hluk museli zvykat po několik generací.
Ano, každý má právo na klid. Ale ne naprosto kdekoliv, kde se mu zlíbí.
Tady jde vidět že když se chce tak to jde. Navíc by hodně zlé krve odpadlo kdyby se lidem nabídla jiná nemovitost. Viz řešení výstavby D1 u Říkovic kde místní dostanou krásné nové hřiště. O paní Havránkové na D11 ani nemluvě.
To je jak polototalita. Dopředu se nemyslí, tak se bourají i pomalu novostavby. Další perlou je vyplacení zálohy 70 % před vystěhováním – jestli to není půl roku před termínem a Polsko není specifický trh, kde si za 70 % ceny stávající nemovitosti dokáže člověk pořídit jinou k bydlení, tak je to vyhození lidí na ulici. A zasypání lomu už není třeba ani komentovat – zhotovitel tam utopí aspoň nějaký odpad, na co potenciálně cenné lomy, že
Inu, tomu se říká „vylít s vaničku i s dítětem“ a známe to tu taky, i když zatím ne v tak extrémních podobách…
Tak u nás si taky dokážete pořídit jinou nemovitost i za výrazně méně, než 70% původní. Jen je to o tom, kde bydlíte teď a kde budete bydlet potom. Třeba v Praze prodáte barák 4+1 za 10 mega a koupíte si barák 4+1 někde v Krupce za 0,5 mega 😀
Ano, když se bude vést dálnice centrem velkého města a budu se chtít přestěhovat na ves, tak to vyjde a ještě mi zbyde :-D. Bohužel se ale dálnice zpravidla staví na okrajích sídel, takže tomu odpovídá i cena nemovitosti dle tabulek
Jo, jo, u nas je rvounum malo i osminasobek u pozemku a posudek u baraku, jeste chteji, aby jim ten barak postavil stat novy kde si vzpomenou bez ohledu na stav.
A tak si tim revem zajisti polsky pristup a budou se moc divit.
Polsky system je hodne drsny, ale s zcela z retezu urvanym hypersobeckym obyvatelstvem nezbyva asi nic jineho
Neměl bych nic proti modelu stát chce vyvlastnit můj dům se zahradou, tak at mi postaví stejný a pak se teda přestěhuji. On něco chce, proč by s tím měl mít člověk sám starosti ?
Jen přitlačte. Když vás někdo nutí odevzdat majetek, máte dostat plnou cenu, prachy na přestěhování, kompenzaci ušlého zisku (třeba, že musíte změnit práci, nebo se aspoň účastnit stěhování a plánování nového bydlení, případně i hospodářství zemědělství). Takže kompenzace musí být tučná, ne nějakých 5 procent tržní ceny.
Zas tak tučná být nemusí, když je systém dobře nastavený. Příklad: obcí nebo městskou částí povede obchvat, obec, město či stát vyhradí náhradní pozemky pro výstavbu vašeho nového bydliště (ať už to je panelák nebo domek), přispěje na stavbu a před zbouráním vás přestěhuje do nového. Všichni jsou v rámci možností spokojeni a nebude to zas tak drahé. Hlavně protože se ušetří za výstavbu. Bonus: zhotovitel obchvatu bude mít povinnost se podílet na výstavbě nového bydlení a zahrne to do své zakázky design & build.
Kdyz budete chtit nesmysly, dopadnete jak v Polsku.
Byl bych velmi zvědav na váš altruismus v takové situaci. Mě nepřipadá požadavek stavby baráku jinde úplně od věci. Bral bych to jako kompenzaci za diskomfort a vytržení z prostředí – minimálně jako nějakou pozici k vyjednávání. Nevím, co je na tom až tak hypersobeckého.
Takže když si někdo brání svůj majetek, znamená to, že je urvaný ze řetězu a hypersobecký?
Ve které díře se vy rudí stále líhnete…?
Je otazka branit a branit. Viz pripady umelcu, co se po iks letech od vyvlastneni dopracovali napr k cene 10 let stare, jenze prachy dostali az ted. A 3 mega v roce 2014 maji uplne jinou hodnotu nez v roce 2024.
Nejsem rudy jen nepovazuju za rozumne veci extremne hrotit. Coz mnozi delaji a pak se divi. Okruh kolem Suchdola povede a muzou se stavet na hlavu jak chteji, dtto Dluhonice, kde uz dalnice skoro je hotova, nebo Kucera j Jaromere. Jen je to vse daleko pozdeji a drazsi
To, že přistupujete ke svému majetku takto submisivně (máte-li nějaký), je čistě vaše věc a zhodnocení rizik je také každého věc. Poněkud nahovno je, pokud takto smýšlíte o cizím majetku. A tím, že budete prezentovat nějaké bizarní extrémy tomu taky nepomůžete. Vlákno je o vaší tezi o hypersobeckosti, protože někdo požaduje postavit nový barák. Což je ale ve většině případů naprosto legitimní požadavek a já bych ho měl také.
… že vyvlastněný dostane jenom 105 % tržní ceny. Ta je jak flusnutí do obličeje a fakáč.
Jak jste přišel na tržní cenu? Dostane 105 % odhadní ceny, ne tržní. Ta bývá vyšší.
Tržní bývá vyšší, aby to někoho nemátlo. 😉
V mnoha ohledech souhlasím, zejména v části, kdy se spousta fází sloučí dohromady, ale to vyvlastňovací řízení, které ani není řízením, jako spíš jednostraným oznámením, je fascinující. Druhá strana mince, kdy je veřejný zájem mnohem výš než soukromé vlastnictví. A těch 5% nad obvyklou cenu vlastně říká, že je úplně jedno, jestli se dotyčný chce domluvit nebo ne, tady musím říct, že česká právní úprava s 1,5/8 násobkem obvyklé ceny při domluvě je alespoň podle mého co do náhrady za trpkosti s vyvslatněním spojené mnohem spravedlivější nehledě na to, za jakých okolností k vyvlastnění dochází.
Je asi spravedlivejsi ale lidem nestaci ani to. Tak dostanou Polsko
Ano. Ale podstatné je to, že cena se řeší až následně a nesmí brzdit stavbu.
K tomuto „Zemskému ráji to napohled“ lze pro vystřízlivění (a validnosti uvedených informací) uvést jen následující. A) Pakliže Zhotovitel od Objednatele dostává jen a pouze platný posudek EIA (nic víc) pak se zcela jistě nemůže jednat o stavbu ve smyslu smluvních podmínek FIDIC Yellow Book (Design and build). B) Územně plánovací legislativa Polska nebude (aspoň se domnívám) tak radikálně jiná, aby EIA v celém územně plánovacím procesu stála jinde než u nás. Není pravděpodobné, že soukromý sektor v Polsku přebírá roli municipalit a státu v procesu územního řízení. Konstatování, že v Polsku Zhotovitel liniové stavby obdrží pouze EIA a vše… Číst vice »
I s tou EIA by bylo zajímavé sledovat, že prošlo trasování oblastí se statusem ochrany přírody, a to ze https://mapy.cz/turisticka?x=18.4725351&y=54.3016744&z=15
Liniové stavby ve veřejném zájmu jsou jediná problematika kde mám totalitární spády…
105% odhadu je na tohle celkem dobrý lék.
Asi nerozumím…
Evidentně.
Když tohle čtu, jsem upřímně rád za náš systém. Který je špatný, ano, to všichni víme, ale to, o čem tady píše v této tiskové zprávě Budimex, z toho až mrazí.
Já ne. Protože jeden člověk dokáže díky němu vydírat desetitisíce lidí.
Až ti řeknou, vypadni , tady máš 105 % odhadní ceny. Tak budeš spokojen?
Ale on to vypadni, neřekne nikdo z ničeho nic. Žádný blesk z čistého nebe. Už jen plánování, studie, územní plán trvají roky.
Pak je předčasné „vypadávat“, dokud je to jen na papíře.
Mmch. v roce 2015 zjevně plánování/studie ještě neměli.
určitě je to lepší než dát někomu milion (záloha) a přestěhuj se kam chceš. A ta nulová schopnost územního plánování ti přijde jako v pohodě ?
Chránit své osobní vlastnictví není vydírání, ale řádné hospodaření. Navíc je to právo zakotvené v listině základních práv a svobod, která je u nás součástí ústavy. Vydírání v tom mohou spatřovat maximálně jedinci, kteří mají totalitní sklony, nic nevlastní, případně věc nejsou schopni domyslet.
Něco jiného však je, když stavbu napadá sdružení, které se zaštiťuje nějakým abstraktním zájmem, v daném místě nic nevlastní, sídlo má registrované na druhém konci republiky a přijímá dotace ze zahraničí. To je potom vydírání.
Tak ano, nekteri to sve pravo ponekud zneuzivaji. Typicky pan soudce Kucera u Jaromere. Ale nic z toho myslim neziskal, kdyby si musel platit pravnika, tak by i dost ztratil.
Spis je u nas zoufale pomale rizeni o cemkoliv, pocet ruznych odvolacek, vraceni zpet bez meritorniho rozhodnuti atp.
Spravne by bylo, aby se nejprve upravily nase spravni postupy, rizeni se zjednodusilo a odstranily duplicitni prezkumy a az pak pristupovalo na prasarny vystehuju Te a nic Ti nedam. Novy stavebni zakon by mohl pomoci, pokud z nej nasi urednici neudelaji zase komedii
V Polsku se staví z peněz „jurosajúzu“ dopravní infrastruktura a u nás rozhledny – inu, vše je o lidech…
https://opd3.opd.cz/mapa
Samozřejmě máte právo pod rouškou anonymity ze sebe dělat kretena, ale dělejte to laskavě příště jinde. Šíření blábolů ocení čtenáři na jiných serverech.
A nadávání do “kretena” od Vás sem patří?
Tak takhle by to mělo fungovat i u nás
Souhlasím…
Vážení mínusaři, pak nebrečte, že tady všechno trvá tak dlouho. Pokud projekt projde procesem EIA, potom ded lajna a strejda z Tetčic a Patrik ušatý torpédo mají smolíka, tak by to mělo být
Čtyřmilionová aglomerace? Kde by se tam tolik lidí vzalo? Tolik nemá ani GOP (Katowice, Gliwice, Bytom atd.). Ať už vezmu jakoukoliv koncepci, vždycky dojdu k počtu nejvýš 1,5 mil. obyvatel.
S tímhle diktátorským přístupem si nejsem jistý. Ano, i mně se líbí rozvíjející se infrastruktura, ale za tuhle cenu? Neexistuje nějaký kompromis mezi naším a polským přístupem?
Spíš bych řekl něco mezi Polskem a Slovenskem. A Česko je ten kompromis.
„Katovická konurbace (též nepřesně hornoslezská) je největší a nejlidnatější metropolitní oblast Polska. Tvoří ji podle různých definic 19 až 37 měst (s počtem obyvatel 2,1 až 2,3 milionu) „
To zní zas až extrémně a trochu děsivě. A jejich územní plánování bych taky za vzor nebral. Optimální přístup bude asi někde uprostřed. Říká se, že i v Česku se současnou legislativou by se dalo stavět rychleji, kdyby úřady nedělaly zbytečné chyby. A pokud vím, nejvíce to spíš zdržují eko aktivisté, než vlastníci domů a pozemků v trase.
asi tak nějak. Ono to české územní plánovaní je vlastně dost šílené, změna trvá několik let. Takže pokud bychom se rozhodli, že někde uděláme místo 2+2 rovnou 4+4, tak to bude zdržení dalších 10let.
I ti vlastníci mají máslo na hlavě. Za vytopené Krnovsko si částečně můžou lidi sami.
https://ostrava.rozhlas.cz/herminovsti-obyvatele-prehradu-v-referendu-odmitli-6988624
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/prehrada-nove-herminovy-referendum.A170413_155213_ostrava-zpravy_jog
Sorry jako, ale přehrady jako protipovodňová opatření patří do poloviny minulého století. Mnohem efektivnější a přitom šetrnější jsou místní úpravy, které skutečně zadrží vodu v krajině, jako mokřady, remízky, deregulace malých toků; a pokud tohle nestačí, tak suché poldry.
Zase se tu propaguje zastaralost jako spása světa.
Odbornik na mostne konstrukcie sa stal smahom ruky odbornikom na protipovodnove opatrenia ?
V reale hadze veksle niekde na stanici ?
Jo i ne. Můj názor je takový, že Šance udržela povodňovou vlnu a Ostravice tak byla v korytech. Ty místní úpravy pomohli dále po proudu, aby na soutoku nenastala katastrofa a centrum Ostravy nevypadlo jako Benátky.
Opava ale nemá žádnou velkou přehradu, která může regulovat a případně zadržet povodňovou vlnu.
A to je ten důvod, proč chci přehradu.
To bohužel nevíte o čem vůbec mluvíte. Ano tento přístup ekologickych teroristů řeší ti lidé na Krnovsku.
Jenže přehrady současně plní roli zásobování obyvatel a průmyslu pitnou a užitkovou vodou. Nemít Ostravsko např. přehrady Šance a Slezskou Hartu, tak je v háji většina průmyslu a obyvatelstvo je bez vody. Že by na zásobování nestačily řeky, tak k tomu jako důkaz poslouží projít k nejbližší řece a podívat se na stav vody.
A za vytopené Vrbensko může kdo? 🙂
Jenže i ti aktivisté mají často pravdu, byť ji mnozí nechtějí vidět (důsledky do širšího celku), zaujati pouze svými zájmy a v duchu obecně přijímaných, leč ne vždy zcela platných předpokladů.
Problém není v eko aktivistech, ale ve schopnosti na ně reagovat včas a s konečnou platností, problém je ten soudní ping pong.
A proto je na místě je vůbec nebrat vpotaz
Přesně tak. Takové Děti země a jejich kápo p. Patrik to je dílo. Měli by jsme převzít německý model 2 x a dost. Tedy na jedno stav. povol. si aktivisti můžou stěžovat jen 2x. Určitě by to pomohlo.
Pár km výhodne od Varsavy, v lukrativni predmestske oblasti podobne napr. do okresu Beroun, se boura nekolik mensich vesnic!!! Pro nove letiste. 30 domu uz bylo odstraneno a vetsi cast se stale vykupuje.
Srovnejte s tim, kdyz v Dluhonicich u Prerova mel byt odstranen jeden stary dvojdomek na konci zástavby , kolik to bylo kecu o zniceni cele vesnice.
Pardon, zapadne
No, ale co ten zbytek, co ma dalnici 10m od baraku? Ti nedostanou jine bydleni. To je hnus. Sorry jako
Nejsem si jist, zda nezávislost polských soudů a stavění na sílu je skutečně inspirací.
ano je. stát se to mě ( nabídnout osminásobek tržní ceny) tak se se jen ptám kde to mám podepsat!! nastěhuju se někam do nájmu na chvíli a hledám si jiný pozemek . A jen co by prachy přistáli na účtu tak si postavím dvakrát tak vetší barák!!
Není každej materialista jako vy. Pokud někdo někde hospodaří po generace, vůbec nejde o prachy.
Keeeeecyyyyyy …
Jo, třeba ty Heřminovy, že jo…starousedlíci tam hospodařej už od roku 1946…
Po generace? A na to, že jsme všichni původně z Afriky jste zapomněl?
Osmi násobek je u nás, jinak jsem toto číslo v článku nenašel U nich je: „Majitele má motivovat k dohodě pětiprocentní bonus nad odhadní cenu, pokud se dohodnou bez problémů“ Jen si troufám tvrdit, že u nás by polské pravidlo způsobilo malou revoluci. Máte dvě ceny – odhadní (liší se druhy odhadů) a cenu stavební, za kterou lze nemovitost nově postavit. Cenu odhadní používají banky pro zástavu, cenu stavební pojišťovny. U mě konkrétně je cena stavební dvojnásobná oproti ceně odhadní. Za jejich podmínek, byste tedy nemohl postavit „dvakrát větší barák“, jen byste si musel najít podobnou nemovitost v lokalitě (která… Číst vice »
Osminásobek odhadní ceny dostaneš kde ?
Rozkošným detailem je, že v PL žádný osminásobek nedostanete. To by se v PL museli inspirovat jinde.
koeficient 8 za cenu jiného než stavebního pozemku. Na stavební pozemek a nemovitost je koeficient 1,5
Jen pozor, aby se vám u toho nového baráku nestalo za 10 let totéž.
To úplně nevim, jestli si má Česko brát vzor z nefungujícího územního plánoání v Polsku, kde se bourají 9 let staré domy…
Jinak Česko by potřebovalo ostatní Polská opatření jako prase drbání…
No některé by zcela jistě byly u nás protiústavní.
Je to trochu na hraně. Na stranu druhou – nebyly u nás kauzy, že plánování sice bylo, ale na místě se stejně vesele stavělo?
Tak je to v důsledku o tom úředníkovi, co stavbu povoluje. Viz Bratránkovi.
S tím, že se staví s širším dělícím pruhem pro budoucí možnost rozšíření se mi moc líbí a setkal jsem se s tím na mnoha místech světa. Škoda že se do budoucna nemyslí i zde…
Jestli si v Polsku nepřejmenovali „droga ekspresowa“ na „autostrada“, tak bychom těm Skám neměli říkat dálnice. Ale jinak dík za článek, měli bychom si vzít příklad, jenže tady se spíš vždycky hledají důvody proč něco nejde, než hledat cestu, jak by to šlo lépe.
Vazne ma tohle prostredi byt pro nas vzorem…? Posledni roky se ukazuje, ze stavet lze i ve vyrazne kultivovanejsim prostredi.
No to jo, ale VÝRAZNĚ pomaleji.
Projdi si nějaké zdržené stavby. Zjistíš, že za dost zdržení může nekvalitní projektantská a inženýrská příprava díky které lze pak stavbu soudně zastavit.
Což by vyřešilo to, jak to dělají Poláci. Stát dodá EIA a pak si s tím „stavební firmo“ dělej co chceš. Jenom to „105% když se dohodne bez problému“ mají hodně blbé teda.
Myslis taku nekvalitu projektanskej prace, ze podas namietku bez toho aby si specifikoval co vlastne namietas na tej nekvalitnej projektanskej praci. Aj to stacilo na zastavenie stavby.
A podání bezdůvodné namitky by taky nemělo být možné
„Bezdůvodná“ (tedy neobsahující důvody podání té námitky) námitka může být zamítnuta obratem.
Co spatřujete prosím na děravých a vadných zákonech ČR, které umožňují neustálé účelové napadání a vytahování peněz z kapsy nás všech, za kultivovaného?
Napriklad to, ze diky uzemnimu planovani vim, kde nemam stavet barak, nebo to, ze existuje urcits ochrana proti zvuli uredniku.
Smiřte se s tím, že dálnice je nadřazený zajem společnosti nad vašim domem…
Sama dálnice MOŽNÁ ano. Ne nutně její trasování.
To bude krásná diskuze běžím si pro popcorn…
+1
Jj, globální ceny kukuřice letí vzhůru!