Bourání bez debat a blesková povolení. Dálnice u Gdaňsku ukazuje, proč se Polákům daří stavět
Stavba dálničního obchvatu měst Gdaňsk, Sopoty a Gdyně u Baltského moře. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
„Bourali jsme i dům z roku 2015,“ popisuje ředitel stavby obchvatu Trojměstí.
Chlubit se tím, že se zboural dům z roku 2015. To spíš svědčí o mizerném územním plánování
Nebo o podvodech u stavebních povolení.
Územní plán i způsob vedení povolovacího řízení má společného jmenovatele. Je to nebetyčný bordel na straně veřejné správy.
No ono v v Polsku prakticky žádné územní plánování neexistuje. je to dost vidět i u velkých developerských projektů, kdy se vybuduje megasídliště pro nižší desítky tisíc lidí, napojené na zbytek města pidisilničkami, která ten nápor fakt nedává (viz. např. varšavská čtvrť Białolęka se skoro 160.000 obyvatel je jedno obří sídliště.
Je dobré stavět rychleji.
Ale má liniový zákon stát nad Ústavou a vlastnictví soukr.majetku?
Nad Ústavou ani vlastnictvím samozřejmě nestojí. Stojí ale nad takovou právní formou vlastnictví, kterou si možná někteří lidé představují jako ideální.
Rozhodně se ale Polsko účinně brání tomu, aby se stalo vetokracií. https://cs.wikipedia.org/wiki/Vetokracie
Nám to přinejmenším v oboru liniových staveb hrozilo, ale odvrátil to nový liniový zákon, konzervativnější než jak je to v Polsku.
Mně se to líbí. Jen bych asi dával víc než 5% nad odhad. Hlavní je, že pochopili, že barák může stát – narozdíl od liniový stavby – v podstatě kdekoliv.
Oni neodhadují cenu tvého současného domu, ale cenu za kterou se přestěhuješ do něčeho nového. Pro majitele starších domů je to finančně výhodné, a je to jeden z důvodů, proč im to tak jde. Ostatně, i u nás by často vyšlo levněji, kdyby finační požadavky majitelů splnili, než to roky řešit. Ve výsledku, pokud je člověk vytrvalý, strejně ty peníze ze státu dostane, akorát to trvá roky. viz prodloužená rudná v Ostravě.
Jono, oni se u nás brání tím že „podle zákona víc zaplatit nelze“ nevím nejsem právník ale pokud je to skutečně tak napsané…
Soudním procesem vyvolané náklady můžou samozřejmě několikanásobně překročit tu částku o kterou se soudí, to už pak zdá se až tolik „nevadí“…
Nic nového, to uměli komunisti taky, tempo výstavby ovšem koncem 80.let vázlo proto, že chyběly peníze.
Komunisti mají poněkud specifický přístup k soukromému majetku, to bych za příklad nedával. Peníze chyběly po celou epochu, zviditelňovalo se s pompou to co se postavit podařilo, ale co se dekády odkládalo nebo nerealizovalo, o tom bylo tabu mluvit.
….ze bychom se sakra už konečně inspirovali?
Proti jsou zdejší nymbisti… si pročtěte diskuzi, je jich tu kvanta
Každej je nybista. I vy. To že se vás zrovna nic na tělo netýká na tom nic nemění.
Každý holt není rudý nok s holým zadkem, že.
Myslíte, že extrémizace je ten nejvhodnější způsob vedení diskuse?
Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.
Nikdo nenapsal, že se jedná o 105 % hodnoty nového domu stejné velikosti. Tato cena zohledňuje různé místní podmínky, například hodnotu pozemku v dané lokalitě. Pokud tedy máte starý dům, můžete hodně získat.
Článek hovoří o 5% bonusu nad odhadní cenu, což je zcela něco jiného než „105 % hodnoty nového domu stejné velikosti“. Je váš příspěvek „vyfutrován“ skutečnou znalostí polského prostředí (= článek je tedy zavádějicí)?
Je to odhadní cena nové nemovitosti., kam se člověk přestehuje.
Zopakuji otázku. To víte, protože máte znalosti nad rozsah článku? Protože v článku se rozhodně nic takového nepíše. Nerýpu, opravdu mne to zajímá.
Nevím, jestli to tak je ve 100% případů, ale minálně velmi často to tak je, mám to potvrzeno od svých známých. (není to tak, že si vybeeš barák a ten ti koupí, mají na to aktualizované tabulky, kde ti vypočítají, nákaldy na stěhování do nového. Tabulky se liší i na základě toho, jak dlouho jsi tam bydlel, jestli tam opravdu žiješ nebo je to jenom barák na léto, pokud je to dům an léto, dostaneš víc peněz, pokud je to rodný dům kde jsi vyrostl, než když jsi hokoupil (při stejném stavu). Celkově se to v polsku bere jako dobrá… Číst vice »
Takže pokud tomu dobře rozumím, Poláci mají v ceně dálnice i vypracovaný projekt, výkupy pozemků, stavební dozor?
Mám-li se vyjádřit, tak mi především vadí ta možnost stavět (a vyvlastňovat) bez nějakého územního plánu, územních rezerv. Protože tohle bych bral jako základní věc pro výběr lokality k čemukoliv (stavba domu, podnikání, místo k rekreaci, atd.). A cena 105% se mi za takovouto nehoráznost nezdá adekvátní, spíš zlodějina.
Takže se vlastně opakuji se spousty zde napsaných příspěvků.
No v Polsku je ledacos jinak,tady jste si jen vycucli malou část jejich právních předpisů,a hned tu padají slova o totalitě. Tak hlavně,jejich právo nenavazuje na to Rakousko-Uherské. Když se to tak napíše,tak si každý řekne no jasně,a co jako. Ale má to rozsáhlý vliv na život,a to nejen na územní plánování. Například víte o tom, že tam od nepaměti platí právo stavby? Pokud vlastníte pozemek, můžete si na něm postavit dům,a nikdo vám to nemůže zakázat. Ale podobně jednoduše můžete ve státním zájmu o ten pozemek a dům přijít.Podobných odlišností je tam více. Nemyslím, že by Poláci byli ochotni… Číst vice »
To mě ani nedošlo, že právní systém je zásadně jiný, nenavazující na R+U a nepodobný tomu našemu.
Jestli chtějí vyměnit nebo ne, ani nepolemizuji, pokud jim to vyhovuje a celý život s tím počítají, tak je to jejich věc. Ale pak je problematické jejich pasáže a zvyky montovat do našeho právního systému (a našich zvyklostí).
Právo stavby je trošku něco jiného. A není pravda že si kdekoliv, uprostřed Vašeho lesního pozemku můžete postavit dům….
Úplně v pořádku. Tam s ekoteroristy zatočili.
Samozřejmě, není nad to žít na kamionovém parkovišti.
Vy nežijete na železniční vlečce??
A víte že za valnou většinu prodlení může stát sám, ať již nečinnosti, nebo neschopností dodržet vlastní legislativu?
….jasne. A vetsina tech nekonecnych podani odvolani 1 min pred koncem lhuty ze strany hnuti duha apod. jsou tomu dukazem….
Ty organizace (hnuti duha) za to vlastne nemohou, ony vyzivaji jen sve pravo….
Jasne.
Bohužel jejich predstava o svete casto nema co do činění s vetsinovym zajmem.
Ale maji na to pravo….
Největší část zpoždění nemají na svědomí ekoteroristi, ale špatné projekty. Kdyby tomu tak nebylo, tak by soudy tolikrát nezrušily platnost ÚR nebo SP.
Bohužel to není vina projektantů, ale požadavků objednatele. Projektant by měl navrhovat optimální a funkční řešení, nikoliv hledět na cenu řešení. Jenže to už je dávno rozhodnuté předem. Pak místo tunelem, jdeme „volnou“ krajinou, kde bohužel už jsou stavby i když je zde zřízena územní rezerva.
Ale tohle by šlo i u nás. Jednou vydaná EIA platí a stavbu neze dále napadat (má-li územní rozhodnutí), jednou vypořádaná připomínka se v dalších stupních neprojednává.
Pokud ale stavba vydanou EIA dodržuje.
…..hlavne ze oni postavili dalnice po cele zemi a my 170 km….
Takze o co vlastně jde?
Třeba si nezacpat dálicema kde co. Taky by mohlo jít i o ekologičtější dopravu. Dodržování nějakých plánů.
Pro mě je třeba Polsko z hlediska krajiny „jen“placka“, kde většinově není nic důležitého a hustota obcí (obecně zástavby) je malá.
Já to řikam roky, že pokud máte víc autoritářskou vládu, tak jde všechno, ale zase na druhou stranu chceme to tak? Je potřeba najít nějakej ideální balanc kterej u nás ale neni, u nás je naopak vláda toho jednoho vesničana co to blokuje. Jako já dálnice nesnášim, radši bych podporoval stavbu rychlovlaků, ale zase si uvědomuju že je to prostě potřeba to dostavět protože to pomůže i lidem co po tom nejezděj. Ale je nutný zlepšit odhlučnění a další legislativu, protože začíná to jít fakt do extrému, mam dálnici 2 km od baráku a pokud by mi tady měli stavět… Číst vice »
Jo to by ŘSD muselo nejdřív nějaké odhlučnění, zvláště u měst a na dříve postavených úsecích dálnic, vůbec zajímat. Navíc si nechali státem pár let zpět, ano je to fakt relativně nedávná změna, zvýšit hlukový limit od 10db, takže teď je to zajímá ještě míň (příkladem může být nedávno medializovaný spory okolo rozšíření D8 a D10 u Prahy, kde právě zvýšení limitů umožnilo ŘSD použít argumentaci, že protihlukové stěny jsou nadbytečné, protože hluk nepřekračuje aktuální hluk limity, přestože v době, kdy se začalo přemýšlet a projektovat rozšíření, by kvůli tehdejších hlukových limitů protihlukové stěny byly potřeba). Ono dost paralel by… Číst vice »
….by me zajimalo, jak v tak zastavene zemi, jako je CR bychom mohli cokoli postavit, aby to hlukove nekoho „nerusilo“…
Polská vláda není autoritářská.
Ta aktuální ne, ale donedávna k tomu měli docela slušně našlápnuto.
„Má/měli našlápnuto“ není jaksi totéž co „je“.
Kolik je odhadní cena zámku v Králově Dvoře? 😀
Pamatkova ochrana? To neznate?
Pravda, ta je nadřazená vlastnickému právu. Takže ani nemůžete vyměnit dožilé části za nové.
Ale zbourat někomu dům, ba celou vesnici, že byla řidičského původu a oni jen připomínkovali projekt železniční stavby? Takových by se tu našlo.
Stát s tím nemá problém trasa VRT jde skrz, takže možná vrata. Soud navic žalobu nepřijal.
Tam by stálo za to naopak dálnici zahloubit.
Je to dost soda a u nás bych to nechtěl. V konečném důsledku se to ale Polákům podle mě vyplatí a za pár let se nebudeme stačit divit, jak se jim rozjede ekonomika.
Co si představujete pod tím „rozjede ekonomika“? Dovoz zbytku co ještě dělají, z Číny? Ale jinak souhlas s tím, že se nebudeme stačit divit.
Už teď se divím, jak zaplavují svými kamiony, plnými zboží, naší republiku.
Záleží c v těch kamiónech je, drůbež, vepřové, Persil a Ariel není budoucnost globální ekonomiky.
ještě plastová okna a zboží do baumaxu
Zbraňová ano. Chystají se toho nakoupit dost.
To že si Poláci nenechají od všech eko a dalších aktivit do staveb povídat se ví, tleskám jak si poradili s vlastníky pozemků, Liniový zákon by v ČR neprošel, jelikož sluníčkoví demokrati se bojí vlastního stínu. Takhle budeme stát v kolonách, nadávat na blbce co nám vládnou, občas nějaká ta revolta, skutek ale utek.
Bylo by docela zajímavé sledovat, kdyby se nějaká ta stavba týkala Vašeho pozemku, jak byste byl najednou EKO.
Nejvíc křičí ti, co nic nemají. Stejně jako v r. 1948.
Zaspal jste dobu, liniový zákon u nás dávno platí.
Nerad dávám odkazy, ale toto je fakt krásná aktualizovaná mapka… https://ssc.siskom.waw.pl/
V Polsku bonus k výkupní ceně 5 %, u nás 800 %, a stejně se to u nás vleče.
Zřejmě jsou Češi zabedněné dubové palice, které se budou radši soudit, než aby vydělaly a ustoupily potřebám většiny. 🙁
Ani omylem 800 procent.
Na barák 1,5 násobek, a to jen odhadní ceny, s tím že tím to končí.
Žádné pokrytí nákladů na stěhování, nalezení nového bydlení, hledání nové práce, atd. Takže i u nás majitel domu zapláče.
Nechápu, proč prostě nenabídnou postavení nového domu někde poblíž, před vystěhováním. Vždyť je to jen otázka peněz, které se v celkových nákladech liniových staveb ztratí.
A vše by šlo mnohem rychleji.
Buďto postrádám označení za „partnerský článek“, nebo jen Honzovi Nevyhoštěnému imponují lehce autoritářské praktiky. Každopádně za nějaký vzor hodný následování bych to nepovažoval, hlavně když neexistují nadřazené územní plány. Baví mě, jak třeba u 511 ŘSD pláče, kolikrát to museli přepracovat, než byl ten projekt použitelný. To je holt princip participativní demokracie – chybný projekt si neprosadíte silou a pro příště se poučíte. V tomto je ten polský příklad dost děsivý. A propos: „…jelikož ten původní je nyní nejzatíženější dálnicí v Polsku a denně se na něm tvoří dlouhé kolony.“ Jak to?! Já myslel, že obchvaty vždy všechno zázračně vyřeší…… Číst vice »
Juraji, tohle je popis toho, jak se staví v Polsku. V době, kdy se z Polska v oblasti dopravní infrastruktury stala u řady zdejších obyvatel v podstatě modla, myslím velmi potřebný popis. Nic víc za tím nehledej. A soudě dle reakcí to mnoha lidem otevřelo oči, že vyspělost země nelze poměřovat jen počtem vybudovaných km dálnic.
Beru, díky za doplnění.
Z prvního přečtení jsem měl pocit, že zejména v úvodu byl trochu postesk nad tím, jak to v Polsku jde zázračně lépe, ale třeba jsem to jen špatně interpretoval.
Brrr, tak tohle bych v Česku nechtěl, to je hodně divoký východ! Polsko se dostává na úroveň Číny apod. A to i naše ŘSD škudlí na výkupech každou korunu, ale pořád ještě u nás funguje jakýsi právní stát. V Polsku už evidentně ne. A souhlasím s Vámi, mám pocit, že autor to obdivuje. Bohužel autoritářství začíná být stále populárnější, viz USA…
Myslíte tu Čínu, kde uprostřed dálnice stojí domeček, protože stařenka prostě odmítla prodat?
To by se u nás stát nemohlo, po socialisticky Vám majetek úředník vyvlastní a hotovo.
Nejen dálnic.
Plánované tunely a vybetonování údolí Orlice na trati u Brandýsa nad Orlicí budou také zbytečné, až se postaví VRT, a škody pro přírodu okolo vysoké.
To je šílenost. Jeden z nejhezčích úseků železnice v Česku. Betonářská lobby je mocná. Třeba dojdou peníze. Bohužel se škrtá na všem možném od školství po zdravotnictví, ale beton do krajiny se lije stále intenzivněji, na to je peněz čím dál víc.
Dodatečně za tento článek děkuji.
V Polsku by se prostě Mirek neuživil…
Tak zrovna 5% nad odhadní cenou a nemožnost zabránit demolici vlastní nemovitosti je trochu f*ck-up.
Prostě ustoupíte většině
Design & build by měla být dobrá praxe i u nás. Stavba pak jde rychleji a levněji. Ovšem pokud objednavatel nechce změny za chodu nebo zatajuje skutečný stav věci. Teď píšu o Libeňském mostu. Původní zakázka byla vysoutěžena za celkem rozumný peníz a slibovala rychlé provedení s krátkou výlukou tramvajového provozu. Problém nastal, když se zjistil reálný stav stávajícího mostu a Scheinherr už nemohl mlžit jak je ve výborné kondici a popírat analýzu ČVUT. Nicméně původní myšlenka design & build je dobrá a pro novostavby s ní nevidím problém. Objednatel ať si zadá základní parametry a ať nechá zhotovitele udělat… Číst vice »
Až na případy, kde se to naopak totálně vymstí.
Na Slovensku vysoutěžili Design&Build koridor Malacky-Kúty, ale protože se naprojektovaný úsek nepovedlo schválit, už je tam skluz 5 let a vysoutěžené ceny jsou dneska už zcela mimo realitu.
Design&Build je v pohodě na projekty menšího rozsahu. U velkých funguje jen tehdy, pokud legislativa umožňuje jít přes mrtvoly.
Ano, dalším případem totálního selhání je tunel na sever od Žiliny – povážský Chlmec na D3 ‚E 75).
Slovensko ale není civilizovaná země. Není divu, že tam něco nefunguje. Ona je to tam spíše vlastnost systému a mnoha lidí…..
A to má být argument?
V Česku se nikdy žádné stavební povolení nezdrželo? Nikdy nebyl žádný odklad kvůli námitkám?
A plánuje se to ještě vůbec dělat? Jel jsem tam 3 týdny zpatky a ta trať je v rozkladu
105% procent odhadu muze taky znamenat na ulici. Dokazu si predstavit situaci, kdy je dum perfektne obyvatelny, ale nejaky nedostatek srazi odhadni cenu pod cenu garzonky ve meste. Takze za me radsi pomala vystavba.
Nehlede na to, ze RSD ted docela i pres ceske prostredi.
Ono taky záleží na metodice polských odhadců… U nás by to byl ovšem jistý průser a ostrý nesouhlas…
tak zde vidíme, proč se u nás infrastruktura nikdy nepostaví. Už 14 lidí radši stráví 5 let života v autě v kolonách, než aby se jednoduše přestěhovali a hledají jak na tom co nejvíce vydělat.
Nebo dávají přednost takovému státu, kde mají větší jistotu uplatnění svých práv – s čímž se mimochodem nevylučuje to, že nakonec dům za odpovídající cenu prodají a ten pak ustoupí dálnici/železnici (ostatně viz Plzeň-Skvrňany, kde se v roce 2017 zbouraly celé bloky domů a žádný „polský režim“ na to nebyl potřeba).
Za komaru se takhle stavelo, vybourala se dalnice centrem Prahy a dalsi se pripravovala namisto pulky Zizkova.
Rozhodne bych nemenil, vlastne radsi pujdu pesky nez tohle.
Dálnice centrem měst byla, pokud se nepletu, americkým nápadem 30. let. U nás bohužel hojně realizovaná ještě na konci osmdesátek (Liberec). Jistě dobře, že skončila. Na druhou stranu většinu liniových staveb u nás brzdí nějaký sysel nebo čolek. A dlouhou dobu faktický nemožnost získat bez obstrukcí pozemek potřebný pro stavbu.
PS: Přitom zrovna v Libe byla územní rezerva pro dálnici mimo centrum už od války.
A pak to lemplové ještě nesrovnali na katastru, takže dnes je bordel ve vlastnictví pozemků pod jejich budovami.
Zaujaly mě dvě čísla, jednak že tma pracovalo maximálně jen 700 lidí, ale to bude asi bez subdodavatelů.
Ale to druhé mi nějak nesedí, opravdu jen 280 tun asfaltu? Podle fotek to na beton nevypadá.
Vy všichni, co tu obhajujete tento postup, jste proletáři s holým zadkem. Dost dobře si nedokážu představit, že by přišel nějaký soudruh od státu, řekl mi, že můj dům se bourá, tady máš nějaké prachy, které ti za to přidělujeme a vypadni. A všechno, co jsem za x let vybudoval, jde k zemi ve jménu něčeho svatého, jako je dráha nebo dálnice.
Ano, vy byste asi raději žil stovky let zpátky a zablokoval jakýkoliv rozvoj, je to tak?
Nikdo nebrání nabídnout tolik, aby dotyčný se přestěhoval. Resp. nabídnout mu srovnatelnou náhradu (tj. zajistit barák včetně pozemků). Ne pár směšných peněz a starosti hodit na dotyčného.
Raději bych místo rozvoje dosadil udržitelnost. Je rozvojem například vytvoření skladovacích kapacit na orné půdě kolem dálnic pro půlku Evropy? Ten váš rozvoj znamená zvýšení počtu obyvatelstva, které místní obyvatelstvo nevygeneruje, takže jaké je řešení? A když se nám zvýší počet obyvatel, zvýší se počet uživatelů v pozemní dopravě. No a pro ně musíme postavit nové komunikace v zájmu svatého rozvoje, protože Se to tak vždycky dělalo.
Po té stejné udržitelnosti volali sedláci, když bránili železnému oři a nebezpečné parní mašině, pak luddité a další. No a taky uctívači kupiček cihel a vůbec všichni ti, co se zaklínaji „selským rozumem“ a pod.
Zkuste se na to podívat takhle: dítě se narodí, z vůle rodičů, na consent se ho nikdo neptá, ale přesto je jasné, bude muset státu jednoho dne hezky začít cálovat. Prostě nefér jednostranný postup státu proti tvorovi, co se nemá jak bránit, z pozice síly, zatímco blbé cookies musíme odsouhlasit xkrát denně. Pokud se ve svobodné zemi nemůže bránit ani v dospělosti, když jde o vyvlastnění jeho majetku, je to fér? Je pak ta země svobodná? Říká tím stát něco jiného, než “Naval prachy a barák?” Když Vám to samé bude říkat zloděj, dáte mu to dobrovolně?
Zas tolik jich není, čekal jsem to mnohem horší. On ten článek je naštěstí napsaný tak syrovým stylem, že na straně obhajoby může zůstat jen opravdu hodně zarytý komouš. No, tak se aspoň ukázali.
Tam právě soudruh nepřijde, tento zákon byl prosazen demokratickou cestou zvolenými zastupiteli. Společnost zřejmě chápe, že potřeby většiny jsou nadřazeny potřebám několika lidí, kterým jejich dům zrovna stojí v cestě. Dostanou za něj zaplaceno, obec se postará o nové ubytování, může poskytnout náhradní pozemky a jedeme.
„Demokratickou cestou“ byly v historii schvalovány i zákony omezující svobodu či pro příště i demokracii. To samo o sobě nic neznamená.
Nechápu, za co máte ty mínusy.
Vždyť i vláda NSDAP před válkou nebo KSČ po válce vzešla z demokratických voleb. Hlásat totalitu a zaštiťovat se demokracií je dávno obnošená vesta.
Ani jedno z demokratickych voleb nevzeslo, oboji byl v podstate puc.
Z demokratických voleb 1946 rozhodně nevzešlo to, co se tu usídlilo v 1948. Ozbrojení Lidových milic a demokratické volby – to je trochu rozdíl. A pak už demokratické volby neexistovaly. V Polsku je to úplně jinak.
Je to o spravedlivém odškodnění majitelů nemovitostí, na tom by se šetřit nemělo, a pak teprve můžeme uvažovat, jak píšete.. „Společnost chápe, že veřejné zájmy jsou… “ Odpovím: Nejsou nadřazeny, veřejné a soukromé zájmy se doplňují, ale u nás nejsme ani tak daleko, protože toto všechno, důvěru ve stát, narušili komunisté, to platí v zemích, kde je dlouhodobý pozitivní kontinuální vývoj (Rakousko, Island, Dánsko, Norsko), a právě v těchto zemích je zároveň odškodnění vysoké, ale my jsme na opačném chvostu. Jde o to, aby to fungovalo, abychom dosáhli cíle, a podle toho musíme volit prostředky, ne naopak. To ale politici… Číst vice »
Já bych chtěl vidět vaši reakci, kdyby v zájmu většiny přišli barák sebrat vám. Nebo cokoli jiného, na čem vám záleží. Ono to totiž tak jednoduché není sklapnout a jít. Zkuste si představit, že je vám třeba šedesát a někdo přijde, v podstatě vás vyrazí z baráku a dá vám do ruky tašku se 70% ze 105% odhadní ceny vaši chalupy. Zkuste si představit, že se to stane VÁM.
Zrovna Váš dům skutečně není nadřazen jiným stavebním aktivitám. Taky snad konečně lidé i u nás začnou chápat, že budovat lze i něco hodnotnějšího než jenom kupičky cihel…. třeba firmy, patenty, know-how, mezilidské vztahy, umění, krásno, vědu, poznání.
Zrovna mezilidské vztahy jsou posilovány mj. sousedskou komunitou, tzn. ne vynuceným stěhováním.
Taktéž může být překážkou v jejich budování to, když je někdo nucen se vystěhovat kvůli (někdy objektivně existujícímu, jindy spornému) zájmu jiných lidí.
A co je hodnotnější ? Přízemní krabice sloužící jako překladiště dovozového zboží, která pro své fungování potřebuje dálnici ? No to je opravdu přínos.
Tak vysvětlete prosím, co znamená slovi hodnotnějšího.
Hodnota je subjektivní hodnocení.
Porovnání dvou hodnot se pozná jedině na volném trhu podle toho, za co je kupující ochoten více zaplatit (a samozřejmě současně prodávající ochoten prodat).
Ano, až tak jednoduché to je.
Kdo vám takové nesmysly napovídal…?
Problém bude v tom, že u nás víte nejméně 20-30 let dopředu, že přes vás nebo těsně kolem ta stavba povede. Stačí sledovat přípravy územních plánů. Vše, co se dneska připravuje k výstavbě, tam už dávno je. Myslím, že je to dost dlouhá doba neinvestovat do domu, o který jednou přijdete, ale připravovat si bydlení jinde. Některé koridory pro budoucí výstavbu jsou známé dokonce po několik generací (Suchdol). Totéž je nová výstavba třeba v Běchovicích, kdy všichni věděli, že staví pár metrů od budoucího okruhu a stejně do toho šli, obětovali všechny úspory a nyní se brání, že se jim… Číst vice »
No nevím, při čtení vašeho příspěvku o dlouhodobě známém trasování liniových staveb mi hned v mysli vyskočil tunel u Líbeznice, který byl flexibilně přidán až po určitém konkrétním ději.
Ale vždyť o něm píšu. Na jedné straně stavby silnic a dálnic, které jsou známy 20-30 i více let dopředu než vyjedou bagry, a na druhé VRT, kde se teprve vymýšlí tunely a na nose máme pěkně velké bulíky, že se po roce 2027 staví (aktuální údaj z mapy staveb SŽ). Ani náhodou.
Hlasování prostou většinou, to je základ přímé demokracie. Ve strategickém plánování je naprosto normální, že zájem většiny je nadřazen zájmu jednotlivce. Poláci jdou správnou cestou. Ale v Česku hrajeme jiný level. Docela nedávno jeden z mých příbuzných čelil téměř podobnému problému. Řekl jsem mu, podívej. Posledních 6 let bojuješ se státem pro nic za nic. Kolik času a peněz jsi utratil? Dobře víš, že tohle pro tebe nemá řešení. Ale kvůli tvojí nezodpovědnosti trpí každý den 6000 lidí, z důvodu chybějícího obchvatu města. Co si z toho vezmeš? Jak je tato osoba ve městě stále známější, obyvatelé nyní berou spravedlnost… Číst vice »
Vam by nevadilo, kdyby vam zitra statni instituce oznamila, ze vas dum bude na konci roku 2025 zbouran, ted dostanete 70 % _odhadni_ ceny a do te doby si mate pos novy dum za _trzni_ cenu?
Ten obchvat měl od začátku „jediné možné trasování“?
Můžete prozradit, o jaké město jde?
Prostá většina z jak velkého množství? Z obyvatel obce, kraje, státu nebo kontinentu? A proč zrovna z obyvatel? Proč o tom mají rozhodovat lidé, kterým na tom vůbec nezáleží? A proč jiní lidé, kterým na tom záleží, mají být ale vyřazeni jen proto, že jsou zapsáni na jiném seznamu, než je ten aktuálně vybraný?
Píšu z pozice, že nejsem majitel žádné nemovitosti, a velmi mne udivuje jak se zachází z lidmi, kteří ji mají. Proč tito lidé nejsou vysoce nadstandardně vypořádání, (těch 5% mi případá jako špatný vtip, + 50+ % (podle lokality) by bylo přijatelnější), protože náklady na jejich odškodnění jsou z hlediska nákladů stavby téměř nulové. A jak říkají v USA, v ceně musí být i pohřeb psa ředitele firmy, ale spravedlivé vypořádání se tam nevejde ?? To, že jste zasvětil svůj život vylepšování své nemovitosti, a je to váš životní styl, a jiní třeba v nepohodlí zasvětili život veřejně prospěšným věcem,… Číst vice »
Zajímavá je ta schopnost stavět i přes zastavěné území. Dokázali bychom si říct, že zaplatit x mil. navic se nám ve výsledku vyplatí? Napadá mě třeba několik směru z Prahy, kde chybí příměstský vlak.
Každý, kdo toto chválíte, si sáhněte do svědomí, jestli by se takový postup líbil vám, kdyby byl zasažen váš dům.
Dům z roku 2015 – mazec, že to tehdy nebylo v územním plánu a jeho stavba na tom místě vůbec byla povolena.
Tak zas je bomba, že za méně jak 9 let dotáhnou stavbu. U nás to je 30 let plánování a stejně nic…
No za mě je celá tahle story velice podobná pražskému okruhu. Tzn. v situaci, kdy se vědělo že dva pruhy vzhledem k nárustu dopravy nebudou stačit se třetí pruh neudělal. Místo toho teď polský stát musí vykupovat nové pozemky, stavět novou dálnici, nové dálniční převaděče, přeložky silnic apod., což vyjde mnohonásobně dráž, než kdyby se starý obchvat udělal pořádně. O škodách, které další silnice přinese životnímu prostředí ani nemluvím.
Když se nemusí brát na nikoho ohledy, tak se to staví. To je jako argumentovat čínskými VRT.
Přejde vás to ve chvíli, kdy se zabydlíte do nového baráku, někdo vám přinese 70 % jeho hodnoty a řekne vám, ať vypadnete, že zbytek dostanete pak.
Mmch. Trojměstí už podél sebe dálnici má. Toto je – přinejmenším v té severní části – takový druhý, „vnější okruh“ – O. K., ta část vedená ve směru „západ-východ“ by i tak byla přivaděčem k dálnici.
Zejména lidem z těchto dvou domů https://mapy.cz/s/nabakuderu nezávidím – samotné dálnici domy nepřekážely, ale přeložky staré silnice ano. A domy se z toho pohledu nezdály být moc staré.
Jiný pohled na ty samé 2 domy https://1url.cz/m1dQa. Můj tip je, že ten dům vlevo je tím 9 let starým domem.
** Tak error, to Street View je už z roku 2013, tzn. (z dnešního pohledu) 9 let starý dům by tehdy ještě nestál. Tzn. byl „o něco“ starší.
… a přinejmenším 6 zjevně novějších domů bylo zbouráno zde https://1url.cz/C1dov (v záběru jen některé z nich, možná že ty sousední byly těch 9 let staré).
** Ještě bych k těm dvěma domům namítl, že případně mohla být snaha tu starou silnici nechat v původní trase s tím, že most přes novou dálnici by byl sice delší, ale ty dva domy by zůstaly.
Jestli lidi z těch dvou (vcelku nových) domů byli vyhozeni za „105 % odhadní ceny“, tak tím víc bych to vnímal za nespravedlivé.
Nehledě na to, že ani ten důvod stavět nový obchvat, protože ten starý už nestačí není úplně v pořádku. Rozhodně nejsem žádný ekoterorista už vůbec ne odpůrce dálnic, ale řekl bych že tohle bezohledné betonování krajiny je přesně případ, jak by se člověk k životnímu prostředí neměl chovat. Spíš by se měli řešit důvody, proč ten starý obchvat nestačí. Tzn. řešit proč lidé musí jezdit do práce auty.
Ano, je správná otázka zda a jak moc budeme v budoucnosti jezdit auty. Ale pro t jsou mezi námi odborníci (ne zde v diskuzi, myslím jako ve společnosti obecně), kteří na toto umí odpovědět a kteří říkají, že bohužel stávající trend růstu potrvá ještě nejméně 20-30 let. Takže odpověď na první otázku je daná. Druhá je pak zda to neumíme jinak než stavět nové kapacitní komunikace abychom dopravy zrychlili (zkvalitnili a zlevnili) a vyjmuli ji z míst, kde je neúnosná. Neumíme a ve výhledu zatím umět nebudeme. Třetí otázkou je zda jsme ochotni obětovat kus přírody a něčího soukromého majetku.… Číst vice »
A čtvrtá otázka je jestli je to správně a všichni včetně mě a Vás víme že ne.
Víte, ona ta čtvrtá je tak nějak už k ničemu, když jezdit chceme, a to po dálnicích a chceme , můžeme a umíme je stavět.
Pokud je stavba potřeba (například čtyři koleje na koridoru z Prahy), tak ať si staví, odškodné dostanu a budu bydlet jinde. Proč bych měl být celý život vázán na jedno specifické místo, když společnost infrastrukturu potřebuje a já ji využiju buď přímo anebo zas někde jinde? Pokud si jako mladý člověk vybírám místo k bydlení, tak volím abych nebydlel u trati nebo dálnice, která se bude rozšiřovat. Tady konkrétně je blbý, že je to druhý obchvat mimo plán a dá se diskutovat smysluplnost takového projektu, ale obecně platí co jsem napsal.
Ani ty čtyři koleje by nebyly potřeba, pokud by se někdo naučil danou infrastrukturu využívat bezezbytku. Potřebujeme 4 koleje, kde jezdí třívozové osobáčky (Regiojet) nebo čtyřvozové rychlíčky (všichni)? Proč to nemůže být dvanáctivozový dvoupodlažní rychlík nebo vymeták a ne každý pes jiná ves.
Z Prahy směrem na Kolín jezdí dopravci s mnohem více vozy.
A tou „čtvrtou a pátou kolejí“ bude VRT-výjezd od Zahradního města k Poříčanům.
VRT se nedožijeme, s tou kalkulovat mohou tak vnuci našich vnuků, ale ne my
Ano. V životě pivního pupíku není nic důležitějšího než kupička cihel… Kántri fór fjůčr!
Ne „kupička cihel“, ale domov – spjatý i s konkrétním místem.
P. S. Pivo nepiju a nikdy mi nechutnalo.
Tak to Vás lituji. Já mám domov tam, kde jsou mí blízcí, např. manželka a děti. Nikoliv tam, kde nějaký můj praděd, kterého jsem neznal v potu tváře obdělával pole. Ano, vážím si své předky velice, ale stejně tak, jak ani oni vždy nežili na stejném místě jako jejich rodiče, ani já na tom netrvám…
Toho pradědu jste si do toho vnesl vy. O nich jsem nepsal ani slovo.
Vaše manželka a děti dost možná mají za své přátele sousedy. Po přestěhování „hledejte si co chcete za 105 % odhadní ceny“ se jim vzdálíte.
** Resp. pokud budou vystěhováni i ti sousedé, tak to může dopadnout, že půjdete „každý jinam“. P. S. Krom toho, že o pradědečcích jsem nepsal (ani nemyslel) nic, tak je to totální nesmysl už jen proto, že každá z nás měl čtyři pradědečky, tzn. podle této teorie (kterou nezastávám) by musel mít vztah (včetně touhy tam mít dál majetek) ke čtyřem různým místům? Celé to absolutně nedává logiku – na rozdíl od toho, když někdo je „z moci úřední“ vystěhován z i kdyby dlouhodobého bydliště (které přitom je jeho majetkem!) a má se sám starat o hledání nového bydlení kdovíkde,… Číst vice »
Koukám, vy jste silně materiálně povznesen. Co nemajetková újma? Taky nic?
Sorry, ale ihned bych polský model narouboval sem. Jak řekl někdo výše, my víme kudy dálniční infrastruktura povede cca 30-50 let. Na rozdíl od Poláků. Tak bych se s nikým nes (mazal), tady máš 105 procent a mazej. Dobře jsi věděl, že se tady bude stavět a to minimálně desetiletí, tak nazdar. Kníkání těch debžonů ze severu Prahy bych vůbec nebral v potaz. Byly levný pozemky viď? Tak teď poslouchej hluk, nebo se odstěhuj se ztrátou, nezajímáš mě.
Kolik domů se má na severu Prahy kvůli Pražském okruhu bourat a má u nich platit to, co píšete (tzn. „mazej“)?
Tihle roubovači by se s ničím nemazali. Ale chraň Bůh, aby někdo namaloval dálnici přes jejich pozemky. To by bylo křiku o lidských právech a žaloby k ústavnímu soudu by jen pršely.
Ne každý je mentální otrok cihel nebo hlíny jako pivní pupkové… akorát vůbec netuším jakou nemajetkovou újmu máte na mysli? Jakože budu mít jiny výhled z okna? Nebo budu muset chodit na jinou zastávku MHD?
Například budete bydlet kilometry (ne-li více) daleko od původního bydliště, protože v té časové tísni nic jiného neseženete.
Taky se tím zpřetrhají přátelské/pracovní a jiné vazby.
P. S. Dovolím si osobní otázku: bydlíte ve vlastním bydlení, nebo v nájmu?
Skutečně nemohu za to, že nechápete pojem nemajetková újma a cosi to značí o vaší sociální inteligenci. Ovšem z čistě lingvistického hlediska by mne zajímalo, kde se učí takové děsivé výrazivo jako mentální otrok cihel apod.
Trolite hezky. Pravdu mate, ze konkretni barak neni alfa ani omega, ale kdybyste se tak vysmival osobne tak uz s vami bud nikdo nemluvi nebo mate rozmlaceny ksicht.
A mimochodem timhle pruzenim likvidujete moznost jakekoliv diskuze. Umyslne ze?
Není 280 tun asfaltu málo?? Rozhodně je.
Máte pravdu. Tím množstvím asfaltu by tu dálnici maximálně tak „pocukrovali“
280 tisíc tun by mohlo být správně. Ale samozřejmě ne asfaltu jako pojiva, ale hotové směsi s kamenivem.
To je jen ten jejich úsek, který stavěl Budimex a ne celý obchvat
Moderní velkoobjemové sklápěče uvezou necelých 30 tun. Myslíte, že na 16 km dálnice stačilo jen 10 aut ABS?
Jenže se po nich bude moci jezdit jen s koňma !
Nemohl byste to nějak vysvětlit? Jsem to nepochopil…
Tenhle článek považuji za jeden z nejpřínosnějších za poslední dobu zde a díky za něj. Za sebe jsem celkem překvapen, jsa pravidelným čtenářem zdejších diskusí, že je zde rel. málo výkřiků typu „zavést u nás, včera bylo pozdě“, čekal jsem tak 80%.
Ty výkřiky totiž pocházejí od lidí, kteří byli nejdál na výstavě králíků v Milevsku a představa o situaci v Polsku je u nich založena na nějakých vlastních fabulacích.
Nechci to zakřiknout, tak radši klepám do stolu, ale místní diskuze jsou podle mě jedny z nejkultivovanějších na českém netu.
Ano, ovšem taky ty největší hlody a sprosťárny ani nevidíme, neboť fóra jsou celkem intenzivně moderována.
Ono by to hlavně mělo být o prioritách. Neříkám že je vhodné bourat nové domy, ale třeba když si obce na trase VRT stěžují, že se třeba bojí hluku, tak by jim stát měl otevřeně říct – ano, nějaký hluk tam asi vznikne, ale budete se s tím muset smířit, protože ta VRT je pro stát důležitější než vy.
Tak takhle bych to rozhodne nestavel. Kazdy ma pravo na klid. Nerikam, ze nemuze dojit treba k tomu, ze se nekdo musi odstehovat, pac se domy bud preprodaji nekomu jinemu a nebo zbouraji, ale tyhle naklady ma nest stat. Nelze trpet loterii typu, no tak jsme ti to namalovali za barakem a mas smulu, to je proste hnus. Uznavam, ze VRT se neuze klikatit jak had, stat ma tedy nabizet odkup nemovitosti (a pak at si ho sam proda…).
Právo na klid je relativní. Nežijeme v pustině, ale v civilizaci, kde i chata u lesa je pár kilometrů od komunikací a obcí a dá se čekat, že stát se bude rozvíjet a infrastruktura bude přibývat. Samozřejmě jsem pro to, aby ten neklid byl stále v mezích, na což máme hygienické limity a kvůli nim se staví opatření jako protihlukové stěny. A klidně u sto let starých tratí, kde si obyvatelé na ten hluk museli zvykat po několik generací.
Ano, každý má právo na klid. Ale ne naprosto kdekoliv, kde se mu zlíbí.
Ono je ale sakra rozdíl bát se hluku vs. přijít o střechu nad hlavou. A to první se dá řešit, ostatně jako když novější liniové stavby daleko víc řeší zářezy, vegetaci, PHS a vše kolem.
Ledaže bydlíte v obci kde ministr dopravy, to máte nárok na tunel
Tady jde vidět že když se chce tak to jde. Navíc by hodně zlé krve odpadlo kdyby se lidem nabídla jiná nemovitost. Viz řešení výstavby D1 u Říkovic kde místní dostanou krásné nové hřiště. O paní Havránkové na D11 ani nemluvě.
To je jak polototalita. Dopředu se nemyslí, tak se bourají i pomalu novostavby. Další perlou je vyplacení zálohy 70 % před vystěhováním – jestli to není půl roku před termínem a Polsko není specifický trh, kde si za 70 % ceny stávající nemovitosti dokáže člověk pořídit jinou k bydlení, tak je to vyhození lidí na ulici. A zasypání lomu už není třeba ani komentovat – zhotovitel tam utopí aspoň nějaký odpad, na co potenciálně cenné lomy, že
Inu, tomu se říká „vylít s vaničku i s dítětem“ a známe to tu taky, i když zatím ne v tak extrémních podobách…
Tak u nás si taky dokážete pořídit jinou nemovitost i za výrazně méně, než 70% původní. Jen je to o tom, kde bydlíte teď a kde budete bydlet potom. Třeba v Praze prodáte barák 4+1 za 10 mega a koupíte si barák 4+1 někde v Krupce za 0,5 mega 😀
Ano, když se bude vést dálnice centrem velkého města a budu se chtít přestěhovat na ves, tak to vyjde a ještě mi zbyde :-D. Bohužel se ale dálnice zpravidla staví na okrajích sídel, takže tomu odpovídá i cena nemovitosti dle tabulek
Jo, jo, u nas je rvounum malo i osminasobek u pozemku a posudek u baraku, jeste chteji, aby jim ten barak postavil stat novy kde si vzpomenou bez ohledu na stav.
A tak si tim revem zajisti polsky pristup a budou se moc divit.
Polsky system je hodne drsny, ale s zcela z retezu urvanym hypersobeckym obyvatelstvem nezbyva asi nic jineho
Neměl bych nic proti modelu stát chce vyvlastnit můj dům se zahradou, tak at mi postaví stejný a pak se teda přestěhuji. On něco chce, proč by s tím měl mít člověk sám starosti ?
Jen přitlačte. Když vás někdo nutí odevzdat majetek, máte dostat plnou cenu, prachy na přestěhování, kompenzaci ušlého zisku (třeba, že musíte změnit práci, nebo se aspoň účastnit stěhování a plánování nového bydlení, případně i hospodářství zemědělství). Takže kompenzace musí být tučná, ne nějakých 5 procent tržní ceny.
Zas tak tučná být nemusí, když je systém dobře nastavený. Příklad: obcí nebo městskou částí povede obchvat, obec, město či stát vyhradí náhradní pozemky pro výstavbu vašeho nového bydliště (ať už to je panelák nebo domek), přispěje na stavbu a před zbouráním vás přestěhuje do nového. Všichni jsou v rámci možností spokojeni a nebude to zas tak drahé. Hlavně protože se ušetří za výstavbu. Bonus: zhotovitel obchvatu bude mít povinnost se podílet na výstavbě nového bydlení a zahrne to do své zakázky design & build.
Ale to, že obec vyhradí dobré pozemky, že pomůže s výstavbou a stěhováním, to je právě taky kompenzace. Ale zadarmo to není. Ta práce s tím a podobně.
Kdyz budete chtit nesmysly, dopadnete jak v Polsku.
Byl bych velmi zvědav na váš altruismus v takové situaci. Mě nepřipadá požadavek stavby baráku jinde úplně od věci. Bral bych to jako kompenzaci za diskomfort a vytržení z prostředí – minimálně jako nějakou pozici k vyjednávání. Nevím, co je na tom až tak hypersobeckého.
Takže když si někdo brání svůj majetek, znamená to, že je urvaný ze řetězu a hypersobecký?
Ve které díře se vy rudí stále líhnete…?
Je otazka branit a branit. Viz pripady umelcu, co se po iks letech od vyvlastneni dopracovali napr k cene 10 let stare, jenze prachy dostali az ted. A 3 mega v roce 2014 maji uplne jinou hodnotu nez v roce 2024.
Nejsem rudy jen nepovazuju za rozumne veci extremne hrotit. Coz mnozi delaji a pak se divi. Okruh kolem Suchdola povede a muzou se stavet na hlavu jak chteji, dtto Dluhonice, kde uz dalnice skoro je hotova, nebo Kucera j Jaromere. Jen je to vse daleko pozdeji a drazsi
To, že přistupujete ke svému majetku takto submisivně (máte-li nějaký), je čistě vaše věc a zhodnocení rizik je také každého věc. Poněkud nahovno je, pokud takto smýšlíte o cizím majetku. A tím, že budete prezentovat nějaké bizarní extrémy tomu taky nepomůžete. Vlákno je o vaší tezi o hypersobeckosti, protože někdo požaduje postavit nový barák. Což je ale ve většině případů naprosto legitimní požadavek a já bych ho měl také.
Mohl jsem pri rekonstrukci bytu zcela znehodnotit byt nad sebou. Skoncilo by to soudnim sporem ale nejspis bych to vyhral, vedeni odpadu kudy vedl bez stavebniho povoleni, smlouvy, cehokoliv, nebylo co resit. Sam bych jim to nepovolil, v byte to tam ale uz bylo. Radsi jsem to vyresil podhledem a nemusim se 10 let s kymsi tahat po soudech. Podle vas submisivni postoj, podle mne racionalni uziti casu a energie. Nevyplati se vse hrotit. Btw, nemovitosti mam tak za 30 mio. Pochubte se, za kolik vy. Kdyz by mne nektere z nemovitosti chtel stat zbavit, tak sice budu skripat zuby… Číst vice »
Šermovat v jednom příspěvku údajnou hodnotou svého majetku a zároveň do někoho zajet ohledně internetového hrdinství, to chce kuráž, fakt. A mentorování o životních kompromisech si nechte pro zástupce státu, až za vámi přijdou. Já zkrátka považuji stavbu náhradního domu za kompromis sám o sobě, vy za „přejetí někoho“. Fajn, respektuji váš životní postoj, následovat jej však nebudu. Tím bych tuto plodnou diskusi, s dovolením, ukončil.
Kecy, zda nejsem bez majetku, jste zacal vy. Takze si to sermovami nechte.
A to o internetovych hrdinech – v realnem zivote jich moc totiz nepotkavam, spis jen prudice bazirujici na blbostech…pokud mezi ne nepatrite, kloboucek
Tak jestli ta nelegálnost je tak jednoznačná, tak by se to dost možná netáhlo 10 let.
Pořád platí, že vztah k majetku je věcí každého člověka – a jiný vztah to může být ve chvíli, kdy jde o místo, kde člověk bydlí, a jiný vztah to je ve chvíli, kdy jde o něčí „třetí až pátou“ nemovitost (pakliže těch 30 mil. Kč není cena jednoho domu, a i zde pozor, aby nešlo o cenu tržní, nikoliv však odhadní).
Kolik že baráků se v Dluhonicích muselo kvůli dálnici bourat a který ještě zbouraný není? https://mapy.cz/zakladni?x=17.4178825&y=49.4535549&z=16
… že vyvlastněný dostane jenom 105 % tržní ceny. Ta je jak flusnutí do obličeje a fakáč.
Jak jste přišel na tržní cenu? Dostane 105 % odhadní ceny, ne tržní. Ta bývá vyšší.
Tržní bývá vyšší, aby to někoho nemátlo. 😉
V mnoha ohledech souhlasím, zejména v části, kdy se spousta fází sloučí dohromady, ale to vyvlastňovací řízení, které ani není řízením, jako spíš jednostraným oznámením, je fascinující. Druhá strana mince, kdy je veřejný zájem mnohem výš než soukromé vlastnictví. A těch 5% nad obvyklou cenu vlastně říká, že je úplně jedno, jestli se dotyčný chce domluvit nebo ne, tady musím říct, že česká právní úprava s 1,5/8 násobkem obvyklé ceny při domluvě je alespoň podle mého co do náhrady za trpkosti s vyvslatněním spojené mnohem spravedlivější nehledě na to, za jakých okolností k vyvlastnění dochází.
Je asi spravedlivejsi ale lidem nestaci ani to. Tak dostanou Polsko
Ano. Ale podstatné je to, že cena se řeší až následně a nesmí brzdit stavbu.
Spor o cenu za pozemek řízení v ČR nezpomaluje, výroková část v řízení o vyvlastnění je dvojího charakteru – I.-rozhodnutí o vyvlastnění + II. náhrada za vyvlastnění. Případný spor viz bod II. již probíhá samostatně a I. výrok o vyvlastnění nabývá právní moci prakticky hned.
Ale to dřív přece nebylo, nevím,jak dlouho to už platí.
Určitě to platí od 1.7.2023, možná i dřív, to si nejsem jistý. Nicméně v minulosti byl kámen úrazu výklad NSS ke vztahu územka a vyvlastňovacího řízení, cena aý takový problém nebyl.
K tomuto „Zemskému ráji to napohled“ lze pro vystřízlivění (a validnosti uvedených informací) uvést jen následující. A) Pakliže Zhotovitel od Objednatele dostává jen a pouze platný posudek EIA (nic víc) pak se zcela jistě nemůže jednat o stavbu ve smyslu smluvních podmínek FIDIC Yellow Book (Design and build). B) Územně plánovací legislativa Polska nebude (aspoň se domnívám) tak radikálně jiná, aby EIA v celém územně plánovacím procesu stála jinde než u nás. Není pravděpodobné, že soukromý sektor v Polsku přebírá roli municipalit a státu v procesu územního řízení. Konstatování, že v Polsku Zhotovitel liniové stavby obdrží pouze EIA a vše… Číst vice »
I s tou EIA by bylo zajímavé sledovat, že prošlo trasování oblastí se statusem ochrany přírody, a to ze https://mapy.cz/turisticka?x=18.4725351&y=54.3016744&z=15
Liniové stavby ve veřejném zájmu jsou jediná problematika kde mám totalitární spády…
105% odhadu je na tohle celkem dobrý lék.
Asi nerozumím…
Evidentně.
Už jo, můžete zrušit evidenci…
Zrušena, jako by nikdy nebyla!
Když tohle čtu, jsem upřímně rád za náš systém. Který je špatný, ano, to všichni víme, ale to, o čem tady píše v této tiskové zprávě Budimex, z toho až mrazí.
Já ne. Protože jeden člověk dokáže díky němu vydírat desetitisíce lidí.
Až ti řeknou, vypadni , tady máš 105 % odhadní ceny. Tak budeš spokojen?
Ale on to vypadni, neřekne nikdo z ničeho nic. Žádný blesk z čistého nebe. Už jen plánování, studie, územní plán trvají roky.
Pak je předčasné „vypadávat“, dokud je to jen na papíře.
Mmch. v roce 2015 zjevně plánování/studie ještě neměli.
určitě je to lepší než dát někomu milion (záloha) a přestěhuj se kam chceš. A ta nulová schopnost územního plánování ti přijde jako v pohodě ?
Chránit své osobní vlastnictví není vydírání, ale řádné hospodaření. Navíc je to právo zakotvené v listině základních práv a svobod, která je u nás součástí ústavy. Vydírání v tom mohou spatřovat maximálně jedinci, kteří mají totalitní sklony, nic nevlastní, případně věc nejsou schopni domyslet.
Něco jiného však je, když stavbu napadá sdružení, které se zaštiťuje nějakým abstraktním zájmem, v daném místě nic nevlastní, sídlo má registrované na druhém konci republiky a přijímá dotace ze zahraničí. To je potom vydírání.
Tak ano, nekteri to sve pravo ponekud zneuzivaji. Typicky pan soudce Kucera u Jaromere. Ale nic z toho myslim neziskal, kdyby si musel platit pravnika, tak by i dost ztratil.
Spis je u nas zoufale pomale rizeni o cemkoliv, pocet ruznych odvolacek, vraceni zpet bez meritorniho rozhodnuti atp.
Spravne by bylo, aby se nejprve upravily nase spravni postupy, rizeni se zjednodusilo a odstranily duplicitni prezkumy a az pak pristupovalo na prasarny vystehuju Te a nic Ti nedam. Novy stavebni zakon by mohl pomoci, pokud z nej nasi urednici neudelaji zase komedii
V Polsku se staví z peněz „jurosajúzu“ dopravní infrastruktura a u nás rozhledny – inu, vše je o lidech…
https://opd3.opd.cz/mapa
Samozřejmě máte právo pod rouškou anonymity ze sebe dělat kretena, ale dělejte to laskavě příště jinde. Šíření blábolů ocení čtenáři na jiných serverech.
Tak takhle by to mělo fungovat i u nás
Souhlasím…
Vážení mínusaři, pak nebrečte, že tady všechno trvá tak dlouho. Pokud projekt projde procesem EIA, potom ded lajna a strejda z Tetčic a Patrik ušatý torpédo mají smolíka, tak by to mělo být
Zrovna Brno – Zastávka „zdržované dědkem z Tetčic“: – 31. 12. (!) 2009: žádost Dobré správy o územní rozhodnutí mezitím: Bárta na MD a jeho předpoklad tu investici vyškrtnout z eurofinancování – 5/2011: přeci jen první veřejné projednávání územního řízení na rosickém stavebním úřadě – 2012 – 2013: námitky Obce Tetčice, pozměnění projektu (mj. doplnění přechodu přes koleje na západním konci nástupišť + snížení protihlukových stěn v Sušilově ulici) Potud datace dle mých znalostí. Dále dle dostupných zdrojů: – další roky soudní spor Vody z Tetčic o to, zda smí být účastníkem územního řízení – po několika letech konečné soudní… Číst vice »
** Pozn. od toho „cca 2018/19“ je to už opět dle mých znalostí. P. S. a že i tady se na jaře 2020 pod příslušným článkem objevovaly komentáře, jak že „v Číně by k Vechtrovně přijel bagr a srovnal by ji se zemí“ atd. Mmch. na ty spoluvlastníky (dva právnici a čtyři inženýři/architekti) Vechtrovny se ani nedala naroubovat argumentace na „vesnické vidláky“ nebo „podivína z jednočlenného spolku z Tetčic“. Nakonec to několikatýdenní „zdržení“ nehrálo žádnou roli. A nehrálo by ji, i kdyby bylo nakonec tříleté – aspoň by se celá trasa Brno – Zastávka zmodernizovala během jedné výluky a ne… Číst vice »
** Tak pardon, územní rozhodnutí přeci jen nadvakrát (?), a to od 12/2016, resp. 12/2017 https://www.vlaky.net/upload/images/reports/007879/Letak.pdf ale nabylo právní moci v 1/2018 (viz pdf-ko Sudopu, které je vygooglitelné již jen náhledem v Googlu, ale samo pdf-ko již neexistuje), a (viz výše) stavební povolení 4/2020 (Brno-HH – Střelice), resp. 8/2020 (Střelice – Zastávka), ale u druhého jmenovaného úseku nakonec nedodrželi ani ten termín uvedený v odkazovaném souboru, tedy 2022 – 23 (i tak 2 roky po prvním úseku), ale ještě si to o rok posunuli.
Nechápu ale údaj o „schválení záměru projektu“ v 5/2011, když o územní rozhodnutí bylo požádáno už 31. 12. 2009, viz i začátek stránky č. 7 https://old.streliceubrna.cz/html/soubory/archivud/O0012.pdf a všimněte si, že to odvolání podala Obec Tetčice, cca 10 tetčických občanů a mezi nimi vůbec nebyl „dědek z Tetčic“ ani jeho spolek (resp. tehdy ještě sdružení).
Čtyřmilionová aglomerace? Kde by se tam tolik lidí vzalo? Tolik nemá ani GOP (Katowice, Gliwice, Bytom atd.). Ať už vezmu jakoukoliv koncepci, vždycky dojdu k počtu nejvýš 1,5 mil. obyvatel.
S tímhle diktátorským přístupem si nejsem jistý. Ano, i mně se líbí rozvíjející se infrastruktura, ale za tuhle cenu? Neexistuje nějaký kompromis mezi naším a polským přístupem?
Spíš bych řekl něco mezi Polskem a Slovenskem. A Česko je ten kompromis.
„Katovická konurbace (též nepřesně hornoslezská) je největší a nejlidnatější metropolitní oblast Polska. Tvoří ji podle různých definic 19 až 37 měst (s počtem obyvatel 2,1 až 2,3 milionu) „
To zní zas až extrémně a trochu děsivě. A jejich územní plánování bych taky za vzor nebral. Optimální přístup bude asi někde uprostřed. Říká se, že i v Česku se současnou legislativou by se dalo stavět rychleji, kdyby úřady nedělaly zbytečné chyby. A pokud vím, nejvíce to spíš zdržují eko aktivisté, než vlastníci domů a pozemků v trase.
asi tak nějak. Ono to české územní plánovaní je vlastně dost šílené, změna trvá několik let. Takže pokud bychom se rozhodli, že někde uděláme místo 2+2 rovnou 4+4, tak to bude zdržení dalších 10let.
I ti vlastníci mají máslo na hlavě. Za vytopené Krnovsko si částečně můžou lidi sami.
https://ostrava.rozhlas.cz/herminovsti-obyvatele-prehradu-v-referendu-odmitli-6988624
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/prehrada-nove-herminovy-referendum.A170413_155213_ostrava-zpravy_jog
Sorry jako, ale přehrady jako protipovodňová opatření patří do poloviny minulého století. Mnohem efektivnější a přitom šetrnější jsou místní úpravy, které skutečně zadrží vodu v krajině, jako mokřady, remízky, deregulace malých toků; a pokud tohle nestačí, tak suché poldry.
Zase se tu propaguje zastaralost jako spása světa.
Odbornik na mostne konstrukcie sa stal smahom ruky odbornikom na protipovodnove opatrenia ?
V reale hadze veksle niekde na stanici ?
Smejete se hezky ale delate ze sebe hlupaka.
Znacka suchy poldr ratibor.
Argument je hlavne to…ze mate volneho 100% zasobniiho prostoru, ne nejakych usmóenych treba 10% nebo i daleko mene.
Otazka za bludistaka…cim je lepsi prehrada na plose 1km2 s realnym retencnim prostorem 5m (ale hrazi 50m vysokou) oproti poldru na stejne plose s hrazi o vysi 5m?
Vyhoda poldru je snad jasna, prehrady uz ne vzdy…
Nehlede na to, ze mnohde neni realne rozumnou prehradu vubec postavit
Jo i ne. Můj názor je takový, že Šance udržela povodňovou vlnu a Ostravice tak byla v korytech. Ty místní úpravy pomohli dále po proudu, aby na soutoku nenastala katastrofa a centrum Ostravy nevypadlo jako Benátky.
Opava ale nemá žádnou velkou přehradu, která může regulovat a případně zadržet povodňovou vlnu.
A to je ten důvod, proč chci přehradu.
To bohužel nevíte o čem vůbec mluvíte. Ano tento přístup ekologickych teroristů řeší ti lidé na Krnovsku.
Přičemž v Krnově se do řeky Opavy vlévá řeka Opavice, na které byly povodně taky a žádná přehrada u Nových Heřminov by vodu z Opavice nezadržela.
Mmch. info o tom, jak Povodí Odry neudělalo ani opatření v jiných obcích na řece Opavě, přestože tato se netýkají přehrady samotné https://www.youtube.com/watch?v=j3GVMI2qsP0
Jenže přehrady současně plní roli zásobování obyvatel a průmyslu pitnou a užitkovou vodou. Nemít Ostravsko např. přehrady Šance a Slezskou Hartu, tak je v háji většina průmyslu a obyvatelstvo je bez vody. Že by na zásobování nestačily řeky, tak k tomu jako důkaz poslouží projít k nejbližší řece a podívat se na stav vody.
A co bude vodou zasobovat prehrada herminovy? Myslim, ze nic.
Mel se postavit suchy poldr, pomohl by stejne jako prehrada
A za vytopené Vrbensko může kdo? 🙂
Jenže i ti aktivisté mají často pravdu, byť ji mnozí nechtějí vidět (důsledky do širšího celku), zaujati pouze svými zájmy a v duchu obecně přijímaných, leč ne vždy zcela platných předpokladů.
Problém není v eko aktivistech, ale ve schopnosti na ně reagovat včas a s konečnou platností, problém je ten soudní ping pong.
A proto je na místě je vůbec nebrat vpotaz
Jenže oni můžou mít i pravdu, navíc jde i o místní ne-eko spolky.
Spolky jako p. Dvořák z Tetčic?
Přesně tak. Takové Děti země a jejich kápo p. Patrik to je dílo. Měli by jsme převzít německý model 2 x a dost. Tedy na jedno stav. povol. si aktivisti můžou stěžovat jen 2x. Určitě by to pomohlo.
Pár km výhodne od Varsavy, v lukrativni predmestske oblasti podobne napr. do okresu Beroun, se boura nekolik mensich vesnic!!! Pro nove letiste. 30 domu uz bylo odstraneno a vetsi cast se stale vykupuje.
Srovnejte s tim, kdyz v Dluhonicich u Prerova mel byt odstranen jeden stary dvojdomek na konci zástavby , kolik to bylo kecu o zniceni cele vesnice.
Pardon, zapadne
No, ale co ten zbytek, co ma dalnici 10m od baraku? Ti nedostanou jine bydleni. To je hnus. Sorry jako
Nejsem si jist, zda nezávislost polských soudů a stavění na sílu je skutečně inspirací.
ano je. stát se to mě ( nabídnout osminásobek tržní ceny) tak se se jen ptám kde to mám podepsat!! nastěhuju se někam do nájmu na chvíli a hledám si jiný pozemek . A jen co by prachy přistáli na účtu tak si postavím dvakrát tak vetší barák!!
Není každej materialista jako vy. Pokud někdo někde hospodaří po generace, vůbec nejde o prachy.
Keeeeecyyyyyy …
Jo, třeba ty Heřminovy, že jo…starousedlíci tam hospodařej už od roku 1946…
Po generace? A na to, že jsme všichni původně z Afriky jste zapomněl?
U poli ci lesu bych tyhle citove argumenty vubec nebral v potaz, bohuzel to nejde. Lidsky to chapu, ale sorry jako.
Osmi násobek je u nás, jinak jsem toto číslo v článku nenašel U nich je: „Majitele má motivovat k dohodě pětiprocentní bonus nad odhadní cenu, pokud se dohodnou bez problémů“ Jen si troufám tvrdit, že u nás by polské pravidlo způsobilo malou revoluci. Máte dvě ceny – odhadní (liší se druhy odhadů) a cenu stavební, za kterou lze nemovitost nově postavit. Cenu odhadní používají banky pro zástavu, cenu stavební pojišťovny. U mě konkrétně je cena stavební dvojnásobná oproti ceně odhadní. Za jejich podmínek, byste tedy nemohl postavit „dvakrát větší barák“, jen byste si musel najít podobnou nemovitost v lokalitě (která… Číst vice »
Osminásobek odhadní ceny dostaneš kde ?
Rozkošným detailem je, že v PL žádný osminásobek nedostanete. To by se v PL museli inspirovat jinde.
koeficient 8 za cenu jiného než stavebního pozemku. Na stavební pozemek a nemovitost je koeficient 1,5
Jen pozor, aby se vám u toho nového baráku nestalo za 10 let totéž.
Pletete si odhadní a tržní cenu.
To úplně nevim, jestli si má Česko brát vzor z nefungujícího územního plánoání v Polsku, kde se bourají 9 let staré domy…
Jinak Česko by potřebovalo ostatní Polská opatření jako prase drbání…
No některé by zcela jistě byly u nás protiústavní.
Je to trochu na hraně. Na stranu druhou – nebyly u nás kauzy, že plánování sice bylo, ale na místě se stejně vesele stavělo?
Tak je to v důsledku o tom úředníkovi, co stavbu povoluje. Viz Bratránkovi.
Tak já mám přímo naproti baráku dva domy postavené „na černo“ včetně příjezdu vybudovaném na nelegálním náspu v lesním pozemku a překlenujícím místní vodoteč (samozřejmě také bez jakéhokoli schválení).
Takže to není vždy o úředníkovi ani o fungujícím plánování…
S tím, že se staví s širším dělícím pruhem pro budoucí možnost rozšíření se mi moc líbí a setkal jsem se s tím na mnoha místech světa. Škoda že se do budoucna nemyslí i zde…
Jestli si v Polsku nepřejmenovali „droga ekspresowa“ na „autostrada“, tak bychom těm Skám neměli říkat dálnice. Ale jinak dík za článek, měli bychom si vzít příklad, jenže tady se spíš vždycky hledají důvody proč něco nejde, než hledat cestu, jak by to šlo lépe.
Vazne ma tohle prostredi byt pro nas vzorem…? Posledni roky se ukazuje, ze stavet lze i ve vyrazne kultivovanejsim prostredi.
No to jo, ale VÝRAZNĚ pomaleji.
Projdi si nějaké zdržené stavby. Zjistíš, že za dost zdržení může nekvalitní projektantská a inženýrská příprava díky které lze pak stavbu soudně zastavit.
Což by vyřešilo to, jak to dělají Poláci. Stát dodá EIA a pak si s tím „stavební firmo“ dělej co chceš. Jenom to „105% když se dohodne bez problému“ mají hodně blbé teda.
Myslis taku nekvalitu projektanskej prace, ze podas namietku bez toho aby si specifikoval co vlastne namietas na tej nekvalitnej projektanskej praci. Aj to stacilo na zastavenie stavby.
A podání bezdůvodné namitky by taky nemělo být možné
„Bezdůvodná“ (tedy neobsahující důvody podání té námitky) námitka může být zamítnuta obratem.
Tak proč není?
Někde je – např. námitky spoluvlastníků troubské Vechtrovny byly zamítnuty pár týdnů po podání, se zdůvodněním, že ve stavebním řízení jsou již nepřípustné; měly být podány v územním řízení.
(A i tak je celá stavba hotova o 3 roky později než mohla být, protože sama Dobrá správa si to nakonec rozdělila na dvě části, tu druhou naplánovala realizovat o 2 roky později než tu první a nakonec to ještě o rok posunula).
Co spatřujete prosím na děravých a vadných zákonech ČR, které umožňují neustálé účelové napadání a vytahování peněz z kapsy nás všech, za kultivovaného?
Napriklad to, ze diky uzemnimu planovani vim, kde nemam stavet barak, nebo to, ze existuje urcits ochrana proti zvuli uredniku.
Smiřte se s tím, že dálnice je nadřazený zajem společnosti nad vašim domem…
Sama dálnice MOŽNÁ ano. Ne nutně její trasování.
To bude krásná diskuze běžím si pro popcorn…
+1
Jj, globální ceny kukuřice letí vzhůru!