Boston skončil po 87 letech s trolejbusy, ze silnic tak zmizela vozidla s českou výzbrojí

Trolejbus pro Boston. Autor: Škoda ElectricTrolejbus pro Boston. Autor: Škoda Electric

V USA zůstala jen čtyři města s trolejbusovým provozem.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Tak bostonska trolejova sit je pomerne stara a na pevnych zavesech, nepouzivaji obloukove svorky, drevene sloupy uz taky dozivaji, nektere troleje jsou ve stromove aleji, udrzba musi byt drazsi,…
Co se tyce dratu jako ttakovych, tak to bych moc neresil jako duvod, dost casto totiz na sloupech v ulicich maji i drevene sloupy pro elektricke vedeni, pres trafa do domu.
Co se tyce centra resp. historicke casti kolem zminovane ulice, tak asi chapu i jejich nazor, je to take placka, takze elektrobusy nemusi do narocneho terenu…

Jarda

V čem je jako rozdíl na ceně? Ten elektrobus má energii zdarma? Baterky jsou nehořlavé a nezničitelné? Neříkejte mi, že elektrobus je levnější a elektřina do baterek je nabitá ihned a je asi zdarma, když se jim nevyplatí „elektrobus“ na trolejový pohon, kde ta elektřina je k dispozici vždy když trolejbus potřebuje? A jak se liší elektřina, kterou nabíjejí baterie a která je přivedena do trolejí cenově? Není nahodou trolejbus ekologičtější? A také neobsahuje baterie, nehrozí neuhasitelný požár, kdo bude ty baterky vyrábět, těžbu obstarají africké děti? A co likvidace? Už vidím, jak po milionu kilaku budou ty baterky v… Číst vice »

Lukáš F.

Je smutné, že jsou lidi tak zmasírovaní anti-EV propagandou, že si myslí, že baterky běžně odcházejí po 20 tisících kilometrech.

Jan

Příliš levná nafta a drahá elektřina, hyzdící troleje???

Jiří Kocurek

Ono to je vcelku logické, s nástupem bateriových vozidel se ta trolej bude stávat méně a méně potřebnou.
Jedna věc je nabíjení za jízdy v místech kudy jede 20 -busů za hodinu, druhá věc je okrajová část, kam jede -bus 4x za hodinu nebo i méně často.

Panda

Zajímala by mě ta kalkulace, včetně předpokládané životnosti vozidel/baterií apd. A pokud by se platila daň z vzácných kovů v bateriích, která by odpovídala environmentálnímu zásahu tězby a výroby, tak nad tímto nikdo neuvažuje.

PeDazOl

A tu tom že kdyby byly v …. ryby nač by byly v Jižních Čechách rybníky? Kdyby byla daň, kdyby napršelo, kdyby byly sucha, kdyby… 🙂

mgr.pavel

Plus kdyby se platila environmentální daň z důsledků spalování fosilních paliv (v autobusech)..

JirkaJJ

Tak na to tu máme spotřební daň, emisní povolenky atd. Nic z toho elektromobily neplatí…

mgr.pavel

I v USA (o kterém je článek)?

Tam mají druhé nejnižší zdanění nafty ze všech států OECD. Hodně výrazně nižší než jinde.

Skeptik

Ta už platí. To je fakticky spotřební daň. Teda nevím jak v US, ale u nás každopádně. ;-).

milan

zjevně nepochopil text „“…se ta trolej bude stávat méně a méně potřebnou.
Jedna věc je nabíjení za jízdy v místech kudy jede 20 -busů za hodinu, druhá věc je okrajová část, kam jede -bus 4x za hodinu nebo i méně často.““ SLYŠEL JSTE NĚKDY TERMÍM PARCIÁLNÍ TROLEJVUS, A ZNÁTE JEHO VÝZNAM? To jsou přesně ty trolejbusy, které kupuje Praha a pro něž JEN VE VYTÍŽENÝCH ÚSECÍCH (MNOHDY SPOLEČNÝCH PRO VÍCE LINEK) STAVÍ TROLEJOVÉ TRATĚ, A V KONCOVÝCH ÚSECÍCH LINEK TA VOZIDLA POJEDOU MIMO TROLEJE!

Liquid

Asi žádné překvapení. Spojené státy jsou z hlediska osobní dopravy zaseklé hluboko v minulosti u mindsetu „one more lane will fix it“ a změna se asi v dohledné době konat nebude.

Přitom by na vyspělou hromadnou dopravu měli dost peněz i prostoru, třeba vysokorychlostní tratě by tam kdokoliv dopravně gramotný natahal na spoustu míst už dávno.

Jiří Kocurek

Četl jste to? MHD se neruší, jenom místo trolejbusů pořídí elektrobusy

Frantík

Ale věřím těm, co to vidí jako červenou vlajku.

Kubrt

Červenou vlajku čeho? Že zruší metro? Že zruší dalších 150 autobusových linek?

Jiří Kocurek

MImochodem Acela tam jezdí už přes 20 let a mezi VRT to dozajista patří, když to může 240 km/h

Miroslav

Jasný, hlavně že jste se nepodíval na celý koridor z Washingtonu do Bostonu (rychlost 240km/h je pouze na krátkém úseku v Rhode Island, vlak mezi NYC a Bostonem jede průměrnou rychlostí 60km/h

Kubrt

….vlak mezi NYC a Bostonem jede průměrnou rychlostí 60km/h….

Což je hodnota daná počtem zastavení. Málo stavící Acela tam má průměrnou rychlost 106 km/h – taky žádná sláva.

Miroslav

Nemají VRT, jediná stavba je kostra mostu v Kalifornii pro budoucí VRT Kalifornie.

Vesper

Ta nákladní infrastruktura je tam taky kolikrát v dost bídném stavu (viz několik závažných havárií v poslední době). Vlaky jezdí pomalu, ale s tím se počítá. Holt tam většinu infrastruktury dodnes vlastní soukromé firmy (nedošlo tam k zestátnění železnic jako v Evropě) a s tím souvisí katování kostů až na dřeň, protože akcionáři chtějí dividendy. To je rozdíl proti Evropě, kde státy co se dopravy na železnici řeší i nějakou společenskou stránku věci a ne pouze maximalizaci zisku za každou cenu.

Vesper

Hlavně v US je hromadná doprava celkově (kromě letadel) vnímaná jako něco, čemu se slušní lidé vyhýbají.

Kubrt

Ono je to dost různé, což v tak velké a rozmanité zemi snad nikoho nepřekvapí. Někde je VHD socka, někde (aglomerace) jezdí i „slušní“ lidé.

karel_treti

Loni jsem jel Amtrakem z NY do WAS D.C. a zpět. Bylo to velmi pohodlné i ve 2. třídě. Široká sedadla v konfiguraci 2+2 hodne mista na nohy. Místy to vadilo 200 km/h, takže cesta rychme ubíhala. A kolem světe div se, jen samí slušní lidé.

Michal

Jak je to velká země, nelze moc generalizovat – skvělou MHD mají podle mé osobní zkušenosti v San Franciscu (metrem se dostanete na dvě letiště, kdo to má?), Chicagu (metro rovněž na dvě letiště), skvělé je samozřejmě NYC (na letiště přestup na Airtrain, který není bohužel v ceně MHD, bohužel na La Guardii metro chybí) a taky Washingtonské metro se mi líbilo. Boston také ujde, sympatické mi byly právě hybridní autobusy. Naproti tomu třeba Los Angeles dost zaostává, před olympiádou mají ale kolejovou dopravu snad trochu rozšířit.

PeDazOl

No oni už VRT tratě desítky let mají, akorát jim říkají Airlines 🙂 To víte rozloha USA není Francie… 🙂

Liquid

Na trasy od Atlantiku po Pacifik? Ano. Čtyři tisíce kilometrů, kde na značné části moc velkých sídel není (plus na západě ještě hory), to je opravdu lepší přeletět, tras pro VRT by se tam našlo málo.

Ale kolik je v USA velkých měst ve vzájemné vzdálenosti pár stovek kilometrů v rámci více obydlených států? Hodně. Velmi hodně. A to všechno lítat, to je totální zbytečnost – s tím, o kolik dřív se musí na letiště (které je ještě většinou kus cesty z centra), by ten vlak byl nejen zelenější, ale prakticky i rychlejší.

Vesper

Však se to taky nelítá. Divil byste se kolik Američanů vám řekne něco v tom stylu, že na co by se patlali s nějakým letadlem, vždyť je to jenom deset hodin jízdy autem.

Liquid

1. Lítá se tam taky
2. S těmi deseti hodinami máte ale často pravdu, což mi na tom právě připadá šílený. Nepřijde jim to zvláštní, jsou na to zvyklí a nechtějí novinky, ale mít tam VRT a přejet to řekněme za čtyři hodiny bez nutnosti řízení, taky by zjistili, že je to vlastně mnohem příjemnější.

Ale samozřejmě jejich boj. Já jsem rád, že tady se k tomu takhle extrémně nepřistupuje.

PeDazOl

Tak proč tam ty VRT nejsou? Protože je nikdo nechce a nikdo je proto nebude platit, proto mají dálnice a auta. To jsou USA. Kapitalismus, trh, a nazdar chceš tak si tu VRT postav a nabízej její služby…

Liquid

Jestli si někdo myslí, že dálnice a auta jsou univerzální řešení všech dopravních problémů, tak se s ním o věci snad ani nemá cenu bavit…..

Liquid

Myslíte si, že ty jejich dálnice jsou taky produktem trhu? Samozřejmě že ne, staví se to za šílené peníze z daní. A VRT se místo toho nepostaví proto, že s tím jak to tam mají zavedené, přinese 10 proudá dálnice víc politických bodů.

Zrovna tohle opravdu není kapitalismus, to je populismus.

VTT

Tak ono je to logické – dálnice už mají, letiště, kvůli letům na velké vzdálenosti, taky (a když už je mají, tak je možné je využívat i na lety na kratší cesty). Krom toho jsou americká města typicky stavěná tak, že to je shluk mrakodrapů a okolo nich se táhnou široko daleko domky, nějaké +- pětipatrové domy v blokové zástavbě tam skoro nejsou, a když už, tak jsou to čtvrti, kterým je radno se vyhnout. V takovém městě se jednak těžko dělá veřejná doprava, takže pro cestu k nádraží je stejně potřeba auto a navíc, pro mnoho lidí je cesta… Číst vice »

mgr.pavel

Proč tam VRT nejsou? Protože ten americký kapitalismus je založen jen na zisku každé čtvrtletí, na privatizaci zisků a socializaci ztrát. A protože slabý stát je nedokáže postavit, přestože společenský přínos VRT je zjevný.

Při čtení vašeho příspěvku jsem si vzpomněl na to, kterak před cca sto lety jedno americké město zprivatizovalo svou tramvajovou sít. Jen ať se soukromník předvede jako lepší hospodář. Nu a nový vlastník, velká automobilka, vytrhal koleje a donutil tak lidi přesednout do aut – čímž si zvýšil odbyt a zajistil i zákazníky na další desítky let dopředu.

Vážně si myslíte, že trh vyřeší vše?

PeDazOl

A na čem má být kapitalismus založen? Na socialismu? ;-)))

Panda

Jaký kapitalismus a trh, když auta zdaleka nepokrývají náklady na infrastrukturu, natož na externality? V USA panuje velmi silný silniční socialismus (včetně velmi přísných parkovacích regulí pro podniky) a ke kapitalismu se spíš blíží železniční tratě nákladních dopravců.

PeDazOl

Jste v USA byl tak to znáte jo? 😉

Roman Soudný

Když letíte domestic, tak nemusíte být na letišti nějak dramaticky brzo. Půl hodina stačí.

Michal

Jak je to velká země, nelze moc generalizovat – skvělou MHD mají podle mé osobní zkušenosti v San Franciscu (metrem se dostanete na dvě letiště, kdo to má?), Chicagu (metro rovněž na dvě letiště), skvělé je samozřejmě NYC (na letiště přestup na Airtrain, který není bohužel v ceně MHD, bohužel na La Guardii metro chybí) a taky Washingtonské metro se mi líbilo. Boston také ujde, sympatické mi byly právě hybridní autobusy. Naproti tomu třeba Los Angeles dost zaostává, před olympiádou mají ale kolejovou dopravu snad trochu rozšířit.