Borecký: Proč musíme zdražit jízdné ve veřejné dopravě

V České republice je vysoká kvalita veřejné dopravy srovnatelná se západními zeměmi za poměrně nízkou cenu, píše Petr Borecký.
Středočeský kraj před několika týdny otevřel téma dalšího zdražení tarifu Pražské integrované dopravy. Radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký v rozsáhlém příspěvku detailně vysvětluje, proč ke zvýšení cen musí dojít, pokud nezvítězí populismus a politická zbabělost. Borecký zveřejnil svůj příspěvek na svém facebookovém profilu, text s jeho souhlasem zveřejňujeme.
Pro toho, kdo nerad dlouhé články krátké shrnutí:
1. rozpočet Středočeského kraje není nafukovací, přibývající počet obyvatel kraje se nijak neprojevuje na jeho příjmech
2. modernizace železničních vozidel a přibývající spoje hromadné dopravy zvedají náklady systému dopravní obslužnosti meziročně o stamilióny – ale je nezbytné je vynaložit, už teď však náklady na dopravní obslužnosti pohlcují 34% disponibilního rozpočtu Středočeského kraje
3. část nákladů musí zaplatit cestující. V západní Evropě, ale i na Slovensku je podíl cestujících na nákladech veřejné dopravy vyšší než v Česku (cca 50 – 70%)
4. zdražování nikdo nemá rád, ale je nezbytné hospodařit odpovědně – nebo snad chceme ubírat peníze na školství, sociální věci nebo se dále zadlužovat?
A teď delší text a s čísly
V médiích si v těchto dnech můžete číst články o tom, jak se Středočeský kraj opět chystá zdražit jízdné.
Středočeský kraj chystá zdražení veřejné dopravy, vysvětluje to i novějšími vozidly
Je tedy opravdu nutné zdražovat? Jak je na tom Středočeský kraj se svým rozpočtem?
Rozpočet Středočeského kraje pro rok 2025 činí cca 51 miliard Kč. Jenomže z těchto 51 miliard Kč více než 35 miliard Kč rozpočtem kraje jen „proteče“ – jsou to peníze, které stát prostřednictvím kraje posílá na platy do škol (necelých 30 miliard Kč), peníze na sociální služby (cca 3 miliardy Kč), na výkon státní správy a přidružených agend (necelá 1 miliarda Kč) nebo na drážní či linkovou osobní dopravu (cca 700 milionů Kč).
Fakticky tak Středočeský kraj hospodaří jen s necelými 16 miliardami Kč. A to jsou ty peníze, ze kterých se platí dopravní obslužnost, opravy, budování a rekonstrukce silnic, škol či krajských nemocnic.
A samozřejmě se z toho platí i politici – letos vás budeme stát cca 40 milionů Kč (včetně povinných odvodů na sociální a zdravotní pojištění, tj. 0.2% z rozpočtu kraje).
Pokud by vás zajímala struktura výdajů disponibilního rozpočtu Středočeského kraje, tak v roce 2025 vypadá takto:
1. Dopravní obslužnost ….. 5,3 miliardy Kč …. 34%
2. Silnice (opravy, výstavba) .…. 3,2 miliardy Kč …. 21%
3. Školství (opravy, učebny, stavby) ….. 1,2 miliardy Kč …. 8%
4. Zdravotnictví (investice, opravy) ….. 0,9 miliardy Kč …. 6%
5. Dotační fondy pro obce a spolky ….. 0,7 miliardy Kč …. 5%
6. Provoz krajského úřadu ….. 0,7 miliardy Kč …. 5%
7. Kultura a památková péče ….. 0,6 miliardy Kč …. 4%
8. Sociální agenda ….. 0,6 miliardy Kč …. 4%
9. Všechny ostatní agendy ….. 0,6 miliardy Kč …. 4%
10. Rezervy, splácení úvěrů atd. ….. 1,5 miliardy Kč …. 10%
To vše platí v kraji, který má 1,44 milionů obyvatel, rozlohu 11 000 km2 a 8 750 km silnic II. a III. třídy a vnitřní dluh (v podobě rozbitých silnic, mostů nebo rozpadajících se budov) skoro 100 miliard Kč.
Jen pro srovnání, hlavní město Praha, které má 1,35 milionů obyvatel, rozlohu 496 km2 a necelých 4 000 km místních komunikací, má svůj netto rozpočet ve výši přes 65 miliard Kč.
To není nic proti Praze, ale krásně to ilustruje, jak špatně a nesmyslně je nastaveno rozpočtové určení daní v ČR (těch problémů s RUD je mnohem více – například v tom, že absolutně nezohledňuje ekonomickou aktivitu na daném území, je centralistické … ale to je na samostatný článek).
Na dopravu přes polovina rozpočtu
V každém případě je vidět, že na dopravu vydává Středočeský kraj přes polovinu svého rozpočtu (v roce 2021, před reformami, které jsme začali s naším týmem provádět, to byly skoro 2/3) a tyto peníze pak chybí pro školství, sociální služby nebo zdravotnictví – což podle (nejen) mě není dobře. Přitom dvě třetiny z peněz určených na dopravu spolykají jen samotné provozní výdaje systému.
A jak je to s náklady na samotnou dopravní obslužnost? A kolik platí cestující?
Výše jsem psal o tom, kolik platí na dopravní obslužnost (autobusy, vlaky, poptávková doprava) kraj. Ale kolik nás ten systém stojí celkem a jaké jsou jeho výkony?
Jízdné? 28 % nákladů
Systém dopravní obslužnosti Středočeského kraje bude stát jen v roce 2025 celkem 8,8 miliardy Kč, přičemž ty náklady se dělí takto:
1. Dotace Středočeského kraje …. 5,3 miliardy Kč …. 60%
2. Jízdné od cestujících …. 2,5 miliardy Kč …. 28%
3. Příspěvek státu …. 0,7 miliardy Kč …. 8%
4. Příspěvek obcí …. 0,3 miliardy Kč …. 4%
Jen pro zajímavost – v roce 2024 najezdily vlaky celkem 16,5 milionu km po Středočeském kraje, autobusy 85 milionu km a celkem jsme přepravili cca 110 milionů cestujících, hromadnou dopravu využívá pravidelně nějakých 25% obyvatel Středočeského kraje.
V každém případě skutečnost je, že náklady na dopravní obslužnost neustále rostou. V roce 2021 dotoval kraj dopravní obslužnost částkou 3,7 miliardy Kč, na jízdném se vybralo 1, 2 miliardy Kč, stát dával 0,5 miliardy Kč a obce přispívaly cca 240 miliony Kč.
Ale vzpomeňte si …
Jsou to pouhé 4 roky, ale výkony středočeské autobusové dopravy byly proti dnešku nižší o 25%, vlaků bylo méně o 6%, poslední nové vlaky přišly do Středočeského kraje v roce 2011, dopravní systém nebyl integrovaný, byl prakticky vybydlený a obce se bouřily proti naprosto netransparentním pravidlům příspěvků na dopravní obslužnost. O nějakých soutěžích se na kraji nikomu ani nesnilo.
Náklady na dopravní obslužnost činily takřka 38% výdajů z rozpočtu Středočeského kraje. A vidět to bylo třeba i na rozpadajících se školních budovách nebo sociálních ústavech kraje.
Peníze do lepších vozidel
Nicméně systém se samozřejmě vyvíjí dál a především – stále přibývají obyvatelé ve Středočeském kraji a přibývá i cestujících. A my tak musíme i nadále do systému dopravní obslužnosti investovat.
Stávající CityElefanty již několik let kapacitně nestačí, ale moderní vlaky potřebujeme i na regionální tratě (jako typický příklad mohou sloužit tratě Praha – Čerčany, Praha – Rakovník, Praha – Mělník nebo vlaky na Slaný či Kutnohorsko).
Jenom nové vlaky, které nahradí stávající CityElefanty, budou stát v příštích 30 letech Prahu a Středočeský kraj až 140 miliard Kč, další desítky miliard Kč budou stát vlaky regionální tratě a druhou vrstvu koridorů.
A to nemluvím o potřebě nových tratí (a tím i vlaků) do Kladna, Brandýsa nad Labem, Mladé Boleslavi nebo směrem na Kamenici a Velké Popovice.
Podle relativně přesných propočtů vzrostou náklady celého systému dopravní obslužnosti v příštích 10 letech jen ve Středočeském kraji ze současných cca 9 miliard Kč až někam ke 14 miliardám Kč ročně. Pokud bychom provedli navíc k roku 2034 komplexní dekarbonizaci autobusové dopravy, dostali bychom se až na částku cca 16 miliard Kč ročn
Je tak naprosto zřejmé, že se v příštích deseti letech neobejdeme bez dalšího zvyšování cen jízdného.
Pokud někdo slibuje opak (Postaráme se o naše lidi! Nedopustíme … atd.), tak by se příčetný občan měl ptát: Na úkor čeho to bude?
Bude to na dluh?
Přitom podle stávajících zákonů o rozpočtové zodpovědnosti by Středočeský kraj narazil na dluhovou brzdu už během jednoho jediného roku!
Bude to úkor školství, zdravotnictví nebo sociálních služeb? Vykašleme se na silnice? Bude to na úkor razantního omezení systému veřejné dopravy?
Mimochodem v dopravně vyspělých zemích (Švýcarsko, Německo, Rakousko, Nizozemsko) se cestující podílí na nákladech systému dopravní obslužnosti někde v intervalu mezi 50% až 70%, ale i například v Bratislavském kraji to je cca 48%. Můžeme tedy bez uzardění říct, že v poměru cena/ kvalita veřejné dopravy je v ČR vysoká kvalita veřejné dopravy srovnatelná se západními zeměmi za poměrně nízkou cenu.
Závěr? Jednoduchý. Máme-li udržet náklady na systém veřejné dopravy ve Středočeském kraji v rozumných rozměrech a přitom systém dále průběžně modernizovat, zdražování jízdného se nevyhneme nejen letos, ale ani v příštích letech.
Samozřejmě je ještě jedna možnost – a to je ta, že veřejnou dopravu začne daleko mohutněji než doposud dotovat stát.
Ale kde na to vezme? Buď bude dál navyšovat státní dluh (fakt to chceme?) nebo vybere více peněz na daních nebo zavede mýto za používání všech silnic pro veškerá osobní i nákladní auta (což je zase jen jiná forma daně)?