Borecký k tarifní reformě: Nespravedlnosti se nevyhneme

Stanice Lochovice. Foto: Pražská integrovaná dopravaStanice Lochovice. Foto: Pražská integrovaná doprava

Středočeský náměstek pro dopravu Petr Borecký reaguje na názory čtenářů deníku Zdopravy.cz

121 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ZdendaP

Ještě mě napadá, že jsem nikde nezaznamenal, jak to bude s okrajovými pásmy, ležícími mimo Středočeský kraj. Pásma PID totiž zasahují například i do Ústeckého a Libereckého kraje. Bude toto území součástí „plochého“ tarifu?

Jakub Slavík

Hlavním nedostatkem hromadné dopravy je její hromadnost. Náhoda v ní svede cestujícího do takřka intimní blízkosti s lidmi, jejichž vzhled, zvuk a pach se mu mohou velmi příčit. Automobil naproti tomu nabízí komfort vlastního obydlí. Pro převážení této systémové nevýhody hromadné dopravy je potřeba pracovat na její konkurenceschopnosti jako celku – rychlost, spolehlivost, pohodlí a cena. Pokud bude zadavatel veřejné dopravy přistupovat k problému byrokratickou cestou „zdražíme,. aby byly peníze, a občas se přizpůsobí, protože mu nic jiného nezbývá“, nebude se moci divit, pokud přepravní trh zareaguje jako trh. Nad zákazníkem ještě nikdo nevyhrál.

B.W.B.

Tedy pokud to chápu dobře:
Vydělají na tom ti, kdo bydlí ve velkých sídlech s rychlejším spojením do Prahy (třeba Pečky, Říčany, Řevnice), zatímco menších sídlech a vesničkách s „vymetacím“ autobusem a nutností přestupu budou se to fest prodraží, a bude to lidi dál cpát do aut. Tedy ještě více se rozvírající nůžky… Kdo nebydlí u hlavní trati, má smůlu…
Mimochodem, těch tangenciálních tras kde by se ta cesta fakt vyplatila moc není, většinou je ta tangenta velmi pomalá (viz třeba bus Beroun – Kladno).

ZdendaP

Je to tak. A ve druhé vlně přijde redukce těch méně využívaných „vymetacích“ autobusů.

Ještě bych dodal, že na tom vydělají i pravidelně dojíždějící lidé bydlící v pásmu 4 (např. Slaný, Mělník, Milovice a Beroun) a dál. Těm dlouhodobé kupony naopak zlevní. Čím dále od Prahy, tím výrazněji.

Pro pravidelně dojíždějící z pásma 3 (např. Kladno, Kralupy, Lysá, Brandýs, Neratovice a Čelákovice) se pravděpodobně mnoho nezmění a cena bude přibližně stejná.

micat1

No to záleží na tom, kolik bude nakonec ten kupón stát. Už se o tom něco ví?

ZdendaP

No Borecký říkal pouze, že to bude něco mezi cenou 1 pásma (3 563,-) a 4 pásem (10 925,-), s tím že to rozhodně nebude ani 3 a půl, ani 10.

Já předpokládám, že ta cena se bude blížit ceně 3 pásem. Každopádně čím blíže té nižší cenně, tím větší zlevnění pro více lidí (a tedy propad příjmů), čím blíže k té vyšší, tím méně se to vyplatí lidem aktuálně kupujícím 1 – 2 pásma (tedy opět propad příjmů).

Nevěřím, že se z toho „plochého“ tarifu dá vytřískat víc, než z toho pásmového.

gitare3

Nakonec mi dává smysl nechat prstencový systém kolem Prahy (do 3./4. pásma) a ve zbytku kraje využít zónově relační.

ZdendaP

Borecký neodpověděl vůbec na nic. Prakticky ze všech otázek unikl zavádějící odpovědí, že ten problém existuje už teď. Co na tom, že se ten problém chystá mnohonásobně zvětšit.

Nevím, k čemu bude obyvatelům bydlícím 5 km od Prahy, že mohou jezdit po celém kraji, když to stejně nevyužijí. On tohle samozřejmě moc dobře ví.

Bylo by fajn kdyby došlo k rozhovoru, kde by ho v tom redaktor trochu vykoupal a nespokojil se, s takhle lacinými úniky. Nevěřím ale, že by Borecký na takový rozhovor přistoupil.

micat1

Přesně to jsem chtěl napsat. Přitom mi řešení zónovým tarifem nepřijde nijak špatné, pokud by byly zóny dobře načmárané. Ale to by asi bylo moc práce, takže se to nikomu, rozhodně ne panu Boreckému, nechce vymýšlet.

Jestli je opravdu jeho cílem vyhnat lidi z MHD, aby si mohl ospravedlnit rušení linek, jak tu někdo psal, tak to už abych si hledal bydlení mimo střední Čechy.

Vtvt

Vyjdeme-li z faktů, tak středočeský kraj platí mimořádně vysoké dotace na dopravní obslužnost. Co mají říkat takoví lidé v Moravskoslezském kraji?

Loňské dopravní dotace SČK na jednoho středočecha 3.123 Kč, tj. o třetinu víc než je průměr krajských dopravních dotací

Průměr dopravních dotací za zbývajících 12 krajů = 2.358 Kč

Loňské dopravní dotace v MSK na jednoho občana = 1825 Kč tj. cca o čtvrtinu méně než je průměr.

micat1

No tak ať si MSK dotuje dopravu víc, to je mi upřímně úplně jedno. Mně ani nejde o nějaké zdražení jízdného, to je vzhledem k tomu, že naše konzervativní vláda v MHD nevěří a narozdíl snad od všech států v Evropě ji nebude víc dotovat, nutnost. Mně jde o to, že systém, se kterým pan Borecký přišel, nemá ani hlavu ani patu.

Vtvt

Jestli existuje funkční alternativu, tak předpokládám, že Borecký a IDSK na tom ještě zapracují.

Já to nijak nehodnotím, neboť nejsem volič ve Středních Čechách.

ZdendaP

Nevšiml jsem si, že by tu někdo kritizoval zdražení jízdného jako takové. Vesměs všichni tu kritizují nahrazení současného systému, který ačkoliv má své mouchy, tak je funkční, systémem výrazně horším. Já nebudu vůbec překvapený, pokud se tržby z jízdného naopak sníží.

nowas

Horší pro 1 a 2, jinak se nic výrazně nezmění.

ZdendaP

No to je právě IMO hlavní část toho problému. Borecký chce zvýšit tržby systému a udělá to tak, že všem kromě pásma 1 a 2 zlevní dlouhodobou jízdenku.

Těm lidem z 1 a 2 chce to jízdné naopak výrazně zdražit. Ano těm lidem, kteří nejsnadněji najdou k příměstské jízdence PID alternativu.

Já doufám, že na to ti lidé nepřistoupí, Boreckému se to zhroutí jak domeček z karet a až bude s ostudou vyhozen, vezme to někdo, kdo přijde buď s rozumným systémem, nebo se vrátí k tomu stávajícímu.

babilon

Cílem podzimních šachů není zvýšit tržby, ale zjednodušit systém.

ZdendaP

Tak pokud má jít o zjednodušení systému i co se týče počtu spojů, tak je to rozhodně krok správným směrem.

Opravdu stojí za to zjednodušovat už tak jednoduchý systém za cenu toho, že z něj vyženu lidi?

BTW: Pokud jsem si dobře všiml, tak Borecký tvrdí, že příjmy toho systému jsou nízké a že je potřeba je zvýšit. „Podzimní šachy“ jsou IMO krokem ke snížení příjmů.

SYN

Také jsem to tak pochopil, krokem č.1, (zdražení jen trochu, spíš přerovnání) po kterém má dále následovat ještě „obyčejné“ plošné zdražení.
Ovšem jak tomu budou říkat je venkoncem fuk, důležité je jak to budou vnímat platící zákazníci. Marketing nemá až takovou sílu (obzvlášť u nás kde jsme na nějaké to lhaní už dost odolní) aby mě (kohokoliv) přesvědčil že je to „zvýhodnění“ případně „úprava“ když po mě prostě budou chtít víc peněz… kdybych nedejbože měl zapomenout kolik to stálo vloni, je tam historie plateb…

Vtvt

Vždyť to takhle pojmenovala paní Hnulíková z Arrivy = že zdražení jízdného bude znamenat automobilovou spolujízdu.

Tož se musí radikálně proškrat rozsah veřejné dopravy. Neboť na navýšení dotací není.

Plus faktor změn v tarifech které zkomplikuji užívání VHD… no mají na to necelý rok, aby nachystali blbuvzdorné vysvětlení pro pasažéry..

micat1

Proč by se měla škrtat VHD? Protože Borecký není schopný dělat svoji práci? Se zdražením jízdného opravdu nikdo nemá zásadní problém, ten problém je v tom, jak má fungovat nový systém. A jestli to měl v plánu p. Borecký domyslet, tak tady k tomu měl příležitost, bohužel, neodpověděl opravdu vůbec na nic, žádná konstruktivní obhajoba, jen se co nejsnadněji vyhnul všem otázkám a dál si bez objasnění důvodu stojí za svým „systémem“. Auta jsou podstatně dražší na přepravenou osobu než VHD, akorát se náklady dělí více mezi stát a soukromou osobu, takže se to v tom lépe ztratí. Nicméně právě… Číst vice »

ZdendaP

To je na tom to nejhorší. Borecký zde dostal skvělou příležitost si ten systém obhájit a třeba i někoho přesvědčit, že je ten jeho systém lepší.

Tu příležitost nevyužil. V celém tom rozhovoru nepřišel s jediným argumentem. Jen samé pohrdavé odpovědi.

Vtvt

Kraj chystá navýšení kapacit kvůli stěhování obyvatel z Prahy či jiných krajů, kteří do Prahy dojíždějí.

Kdo bydlí deset, dvacet kilometrů u Prahy, a potřebuje denně do Prahy, tak si holt zaplatí náklady na nákup nové drahé techniky (vlaků, elektrobusů). Nebo změní své dojíždění např. formou automobilové spolujízdy, kdy se tři čtyři cestující v autě složí na náklady za parking.

ZdendaP

Ano plno lidí pojede autem. A plno lidí si taky koupí traťovou jízdenku od ČD, či oneticket, které nově pravděpodobně vyjdou levněji, než jízdenka dlouhodobá jízdenka PID.

Chápal bych zdražení. Chápal bych třeba i snížení počtu pásem. Nechápu ale úplné zrušení pásem. Nechápu co to má přinést.

Proč se snažit lidem vnutit celokrajskou jízdenku, o kterou oni nestojí, nevyužijí ji a bude pro ně zbytečně drahá.

ZdendaP

Boreckého destrukce pásmového systému povede k nárůstu IAD, poklesu využívání PID poblíž Prahy, to povede k proškrtání PID, což povede k dalšímu nárůstu IAD a tak dále a tak dále.

Nevím co chcete pasažérům vysvětlovat. Každý chápe, že Borecký si chce z cestujících v pásmech 1 a 2 udělat dojnou krávu. Oni nic jiného tu nejde a ani na tom není nic k nepochopení. Prostě si buď koupí drahý kupon pro celý kraj, nebo se budou muset zařídit jinak.

Vtvt

Když se podíváte na vytížení páteřní vlakové linky PIDu z/do Prahy, tak je evidentní, že lidé cestující z větší dálky se skládají na pasažéry, kteří jedou pár kilometrů. Zdroj: viz Plán dopravní obsluhy SČK, data za podzim 2019 tj. před čínským virem.

Ale dopravce potřebuje zaplatit celou cestu.

Tj. aby se mohla navýšit/udržet kapacita VHD těsně u Prahy, tak se musí najít peníze = a ty se najdou u pasažérů těsně u Prahy, kteří jedou do Prahy.

Lepší drahá VHD, než žádná. Neboť parkování v Praze bude čím dál nedostupnější.

ZdendaP

Pokud kapacita nestačí jen kvůli lidem v prvních dvou pásmech, tak neexistuje důvod přidávat spoje, které pojedou až kamsi za hranice středočeského kraje. Stačí přidat spoje, které budou končit někde v pásmu 2 nebo 3, to se AFAIK minimálně u některých linek i děje. Už teď se tvoří pásma 1 a 2 velkou část příjmů celého systému. „Plochý“ tarif je cestou, jak se o ty příjmy připravit. 8 – 9 tisíc za těch pár km bude pro plno lidí nepřijatelně hodně. Při ceně nějakých 8 500, se podstatné části lidí z pásma 1 vice vyplatí i jednotlivé jízdenky. Při nižší… Číst vice »

SYN

No, tady si myslím že se pletete. Pokud už spoj někudy jede (ty spoje z větší vzdálenosti se nemůžou do prahy přes blízké okolí teleportovat, musí to projet) tak je výhodnější (tedy aspoň dokud zbývá nějaké volné místo) přibrat další zákazníky i za „akční“ cenu, než je naopak „akčním“ zdražením vyhnat. Samozřejmě, leda by se tak mělo získat víc místa pro více platící dálkové zákazníky, což si ovšem nemyslím že by byl případ PID… A potenciálně hrozí domino efekt, POKUD se odradí část zákazníků, zbyde menší počet na který se bude muset víc rozložit cena (zdražit). Tím bude míň zákazníků… Číst vice »

Erik

Tento problém nastává již dnes…
Tento problém nastává již dnes…
Tento problém nastává již dnes..

uplne zbytecny rozhovor, ktery p. Boreckemu jen uskodi. skoda

Miroslav

Doufám že zastávka Říčany, Čenokosteldvka“ ležící ve směru do Prahy na území hlavního města obbslujicí pražskou ulici Pod Bahnivkou bude konečně správně zařazena do městkého pásma, nebo jak se to bude nově jmenovat.
Pak jsou jiné případy kdy pražskou a středočeskou zastávku dělí třeba jen 100 metrů. Tak to bude v novém revolučním tarifu ještě větší legrace než teď.

Jan Hájek

Taky nechápu, proč musí být Šestajovice v pražském pásmu.

Pavel

Abyste mohli zdražit, musíte v tom lidem udělat chaos. Když nebude co srovnávat, zdražení projde schválením bez povšimnutí.
Klasická metoda.

Jarda

a co udělat i nějaké „rychlíkové autobusy“ když u vlaku máte osobak, spěšňak, rychlík… tak proč nejsou i rychlíkové nebo spěšné busy? Taky by to pomohlo, hlavně tam kde není vlak, tak ta trasa, než zastaví u každyho patníku strašně dlouho…

Ondra L.

Na to pan borecky nema cas, kdyz musi zachranovat rozpocet ceske republiky zkracenim platnosti jizdenek.

ZdendaP

Účelem celé téhle tarifní změny rozhodně není přidávat další spoje. Ta změna má naopak odradit lidi od používání hromadné dopravy, aby se dala lépe ospravedlnit redukce spojů.

Daniel Jablonecký

Takové autobusové spoje existují už dnes.

Jarda

a kde? :O a ted nemyslim pouze spoje mezi krajskymi městy. ale třeba v ramci kraje, spoj kterej jede hodinu i více, by nemusel, ale ješte jsem rychlikovej bus neviděl.

babilon

Kladno, Slaný, Stochov, Dobříš, Příbram, Mělník, Mladá Boleslav, Benešov, Zruč nad Sázavou, atd.

David

Obvykle Boreckého hájím (aneb provoz lokálky do Mochova byl opravdu úlet), ale ty odpovědi, co zde sepsal jsou strašně arogantní. Odpověď, že i dnešní tarify mají časovou platnost je úplně mimo, tu časovou platnost používají maximálně lidé na těch tangenciálních linkách a v Praze, většinu trápí zóny. V tomto novém návrhu tak problémy s časovou platností budou trápit většinu cestujících (zpoždění či rušení spojů nastává téměř každý den). Argument tím, že zónový tarif neumožňuje alternativní trasy je sice pravdivý, ale narozdíl od toho časového se toto negativum bude týkat minimálního počtu cestujících. A jen poznámka nakonec: check-in / check-out může… Číst vice »

MartinS.

Nemáte pravdu, že nemožnost alternativní trasy při zónovém tarifu by se týkala jen minima cestujících.
Příklad trasa Praha-Zličín – Kladno (gymnázium, nám. Svobody, žst. město).
Můžete jet:
autobusem 324 (přes Makotřasy, Lidice, Buštěhrad);
autobusem 306 (přes Hostivici, Jeneč, Dobrovíz, Hostouň, Velké Přítočno);
autobusem 307/300 (přes Chrášťany, Rudnou, Ptice, Červený Újezd, Unhošť, Malé a Velké Přítočno);
vlakem (přes Hostivici, Jeneč, Pavlov, Unhošť/Velké Přítočno)
A možná by se našel i nějaký spoj přes Velkou Dobrou autobusem 305. A všechny jsou časově +/- srovnatelné do 60 minut, jen by každé to spojeni stálo podle počtu zón jinak.

Dušan

Zónově-relační tarif je pitomost, protože ten má být realizován pouze v případě, že kraj/oblast nemá žádné spádové centrum a nepřevažují radiální cesty (napříč), což u Prahy samozřejmě neplatí, protože vše spáduje do Prahy. To samé je třeba Brno a jeho IDS JMK, kde je časově-zónový tarif a ne zónově-relační, ten má naopak třeba Vysočina.

Osamělý Vlk

No, jestli pan Borecký bere na sebe zodpovědnost, za to, co dělá, tak by měl v tomto okamžiku odstoupit. Rozhovor vlastně neříká nic jiného, než že to tak chce udělat, protože to tak chce udělat. Dost slušná míra arogance.

Laborec425

A viděl jste už někdy nearogantního člověka v těchto funkcích? Bohužel, myslím, že nikdy na žádného nenarazíte, protože slušnej člověk se do takových funkcí nese*e.

MartinS.

A z Vašeho pohledu je lepší, když se nezdraží, ale Středočeský kraj seškrtá 10 – 20 % spojů? Nebo jaký máte jiný nápad?

micat1

Myslím, že zdražení je v tomhle případě ten nejmenší problém, navíc pan Borecký jistě spoje seškrtá i tak.

Novotny

Clanek celkem o nicem a jen dosti zmatecny pro ctenare.

Vypovida o pomatenci, ktery dostal politickou moc a chce se zviditelnit s cilem znicit verejnou dopravu, zrusit to, co jeste funguje A zdrazit ji a nastavit tak slozita pravidla, aby to od cestovani odradilo i cast trvalych cestujicich.

Mel by si uvedomit, i kdyz verejna doprava stoji mnoho financi a vzdy bude dotovana, tak by mela byt cenove pristupna pro kazdeho, a ne ze v roce 2023 zdrazi az o 43%, jiinak nekteri nemajetni lidi bud omezi sve cesty na nejnutnejsi a ostatni budou vyuzivat individualni dopravu.

Ondra L.

Takze se pristi rok budou tarify pid predelavat 2x. Skvely, uz se tesim, az to budu nekomu vysvetlovat.

Jakub

Pokud Praha bude mít vedení, zatím nic.

Hamták

Nakonec bude ještě zajímavé cestování na kraj Prahy. Když se zruší vnější pásma, není důvod zachovávat umělá pásma dojížděcí 0,A,B, která jen dorovnávala příliš nízkou cenu za jedno pásmo v porovnání z Prahou. To jsem zvědav, jak to dohodnou.

W14

Na co v tom článku vlastně odpověděl? Přijde mi, že jen vyměnil jeden problém za druhý (a skoro bych řekl, že více diskriminující, ale radši se nebudu pouštět do rozboru něčeho, co mě téměř uspalo).

Tomáš Záruba

Takže na začátku naprostá kravina, že zónově-relační tarif neumožňuje alternativní trasy. A zbytek odpovědí o tom, že problémy, plynoucí právě z jeho nezavedení, se vlastně řešit nedají.

Hezké podklady dostal, fakt že jo…

Dušan

To záleží jak je to stanovené tarifem – viz třeba VDV (viz SSPO níže): Ve vozidlech Dopravce je zakázáno: a) Cestovat při cestě mezi stanicemi nástupní a cílové zóny mimo povolenou cestu, tedy mimo nejkratší cestu nebo mimo cestu s nejmenším počtem přestupů nebo mimo cestu s nejkratší docházkovou či přestupní vzdáleností, anebo mimo cestu časově nejvýhodnější. b) Cestovat s použitím zóny/zón, které leží mimo Matici povolených cest VDV uvedené v příloze č. 4 těchto SPP VDV. Čili takové ty bajky, co kolem sebe slýchávám, že si někdo koupil třeba lupen za 34,- Kč a jezdil s ním 24 hodin… Číst vice »

Vtvt

Co navrhují kritici návrhu?

Připomínám, že dotace nelze zvýšit, neboť není z čeho.

Středočeský kraj loni za dopravní obslužnost zaplatil dotace 3.123 Kč na jednoho středočecha. Průměr za dalších 12 krajů (bez Prahy) byl 2.358 Kč na hlavu

Tomáš Hradecký

Kritici navrhují normálně zdražit (více méně tak, jak je navrženo od dubna) a nedělat v září „revoluci“.

Osamělý Vlk

Zpoplatnit používání silnic. To, jak je používání auta v podstatě zdarma, je nepřijatelné. Přitom používání auta má vysoké vedlejší náklady.

Indijanek

Není toto už řešeno silniční daní v rámci prodeje pohonných hmot?

Jarda Š.

To je spotřební daň z pohonných hmot. Silniční daň se platí z aut sloužících k podnikání.

Radek Vičík

A nebo rovnou zabavit lidem auta jako v KLDR, že?

Ondra L.

Fascinuje me ta obsese, kdy do diskuse casto nekdo vstoupi s prirovnanim k nejakemu diktatorskemu rezimu, v nasich podminkach samozrejme nejlepe komunistickemu. Je to asi tak stejne idiotske, jako primalovavat merkelove hitlerovsky knirek. Ale vzhledem k tomu, ze i v dobe, kdy od prevratu ubehlo jiz temer dvojnasob casu, co trvala samotna normalizace, a stale je alfou a omegou jednani podstatne casti politiku delat veci hlavne tak, aby nevypadaly jako neco, co bylo za komunismu, je tahle idiocie hluboko zazrana.

Samo

Normálnu zónovú tarifu ako v IDS JMK.

Jediný reálny problém súčasnej tarify ktorý Borecký uvádza sú tangenciálne cesty. Tie sa dajú vyriešiť nahradením pásiem zónami, čo je úplne jednoduché riešenie, overené v desiatkach ak nie stovkách systémov po celej Európe.

MartinS.

Ale to on říká… to znamená překopat celý systém IDSK včetně mnoha linek… takže třeba v roce 2025. Ale peníze už kraj nemá pro rok 2023.

Koro

Ten člověk mi už pije krev.

Kobodej

Proboha tenhle člověk je taky snad každý týden. Dost velký nepoměr vůči jiným krajům.

Kubrt

On jiným krajským radním někdo brání prezentovat své názory?

Pepan

Ale kdepak,akorát od Středočeského kraje mají v jiných krajích odborníky.

původní Jakub P

Informace o upravach cen jizdneho tu ted probehly snad ze vsech kraju. Ten stredoceskej vzbudil nejvetsi diskusi, tak je nejvic videt. Navic se v nem ted z hlediska dopravy narozdil od nekterejch jinejch hodne deje. Ale treba Jihomoravskej je tu taky dost casto (a taky logicky, diky novym elektrickym jednotkam).

XXXD

To bude tím, že Borecký se snaží na rozdíl od většiny radních rozhodovat rozumně na základě dat a ne populisticky podle pocitů místních šotoušů, kteří si myslí, že spolkli rozum celého světa.

ZdendaP

To by mě zajímalo, na základě jakých dat, chce zrušit pásma a „nutit“ lidi bydlící 5 km od Prahy, aby si kupovali drahou jízdenku pro celý Středočeský kraj.

Nutnost vybrat více peněz z jízdného chápe téměř každý. Na základě jakých dat se ale rozhodlo, že se má jízdné brutálně zdražit obyvatelům okresů Praha-západ a Praha-východ, zatímco prakticky všem ostatním to jízdné zlevní?

Upřímně doufám, že na to obyvatelé zmíněných okresů nepřistoupí a nebudou mu dělat dojnou krávu, jízdenky si nekoupí, Borecký přijde o práci a jeho nástupce se k pásmům vrátí.

babilon

V ostatních krajích nevymýšlejí tarif, jaký svět neviděl, takže stačí napsat jeden stručný článek, že od data D se zdražuje o X %.

mvn

Myslím že pro dojíždění vlakem to místo lítačky/časové jízdenky to bude jistit klasická traťovka👌

***** Petr

Platí v metru i autobusech? Dojedeš vlakem a zbytek pěšky?

os.ka.rek

Na Prahu samozřejmě zůstává klasická za 10 korun na den. Tam naštěstí Borecký nedosâhne.

Frantisek

Zbytek pěšky reálně hrozí (alespoň ve vnějších pásmech) již dnes, když nechají vesele ujet tzv. přípoj. A při Praze a v ní, jak nesprávně ten pán argumentuje, si připlatíte za četnější spojení (jehož primárně příčinou ovšem není dobrá vůle, nýbrž potřebná kapacita – jo, taky by mohlo jet deset spojů najednou po hodině…).

mvn

Tak traťovka logicky platí jen pro vlak….
Ale už teď to vychází ve středních Čechách tak že stejnak se dochází zbytek pěšky.

Jelen

Myšlenka zrušení pásem mi přijde jako zcela absurdní a úplně mimo. Kecy Boreckého o tom, že už dnes to tak funguje díky časové platnosti jízdenek se v mnohých případech nezakládají na pravdě. Příklad – cesta Praha – Dobříš. Dnes si mohu vybrat ze čtyř možností přímého spoje – expresní linka po dálnici (395), pomalá zastávková linka vymetající Mníšek a Voznici (317), oklikoidní a pomalá trasa přes Štěchovice (361) a vlak (S88) (pomiňme nyní skutečnost, že vlak jezdí prakticky jen v období, kdy naopak linka 361 nejezdí až na Dobříš, řekněme, že se píše rok 2021, nebo že už se našel… Číst vice »

MartinS.

Ale on nepopírá, že kolem Prahy (do 4. pásma) je pásmový systém v pořádku. Ale ve zbytku kraje nefunguje. Takže je potřeba to nějak vyřešit a zrušení pásem je jednou z cest.

Frantisek

Kromě toho se chystá vlaky směr Dobříš zrušit úplně. Vlečku do Mníšku už nechal někdo jiný pro jistotu vytrhat, mohla být i krátce protažena až na okraj Mníšku…

Jelen

Ten, kdo navrhuje úplné zrušení, by měl viset za uši. Kolikrát tam jezdí vlaky narvané cyklisty, ale i běznými cestujícími. Ona ta trať nemá nijak dlouhé cestovní doby do centra Prahy, akorát je potřeba nehledět jenom na relaci Praha – Dobříš (která je po dálnici skutečně rychlejší), ale především na spojení vesnic podél trati (a kromě Klínce tam není jediná zastávka, v jejíž blízkosti by nikdo nebydlel) s Prahou nebo Dobříší. Je sice pravda, že vytíženost vlaků klesá s rostoucí vzdáleností od Prahy, to je ale zcela běžná vlastnost radiálních linek a je to tak všude, dokonce i u autobusů.

MartinS.

Opravdu Vám 1:11 hod. za 44 km z Nové Vsi pod Pleší na hlavák přijde, že to není nijak dlouhá cestovní doba?

MirekP

Autobusem a metrem do centra (Můstek) hodinu až 1:10, když se podaří a vše klapne. A se dvěma přestupy. To mi nepřijde problém. Navíc to obsluhuje rychleji JV část Prahy, tj. jiné cíle než autobus.

MirekP

Jen kdyby to jezdilo spolehlivě, což bohužel několik posledních let nebylo a znamenalo odliv cestujících.

Prag

Čtyřicítka v zastávkový regionálce je docela normal. Kolik byste tam chtěl jezdit? jen pobyty na zastávkách udělaj aspoň dvacet minut.

ušatá

U zastávkového vlaku je to moc? Kolik to dělají autobusy takového typu? A navíc u sice opravené trati, ale kde nedošlo ke zvýšení rychlosti – zcela nelogicky a že to nikdo za ty peníze nepožadoval?!

PvvS

Kudy ?

Jelen

Proč by nefungoval? Funguje stejně, jako jinde. Ano, tangenciální směry jsou zvýhodněny, ale proč to řešit takto hloupě úplným zrušením pásem? Nebylo by lepší ta vzdálenější pásma prostě rozdělit na menší části (např. 5A, 5B, 5C atd.)?

Samo

Aha, čiže dnes máme problém s tým že pri tangenciálnych cestách rozhoduje len čas (keďže vedú len cez jedno, max dve pásma) a „vyriešime“ to tým že čas bude jediný rozhodujúci faktor v celej sieti. Ako presne je toto prosím jednou z ciest riešenia toho problému?

Riešenie je jasné, normálna zónová tarifa.

MartinS.

A proč zónový tarif? To znamená překopat celý systém IDSK včetně mnoha linek. U časového zůstanou zachované. Alternativní trasy jsou hlavně u linek vyjíždějících z Prahy velmi podstatné, že se člověk může rozhodnout jak pojede, aby to pro něj bylo nejvýhodnější.

Ten kdo vi

Takže teď už jen zveřejnit náklady a tržby za každou linku zvlášť ať zejména ty vysloveně přípražské linky vidí jak hodně dotují linky v místech kde lišky dávají dobrou noc.

M19

A tam nebydlí lidi?

babilon

Budu se opakovat, ale podle mě přechod na čistě časová pásma udělá víc škody než užitku. Dneska to sice cestující musí taky občas řešit, ale jen ve zlomku relací, zejména u tangenciálních cest. Nově to bude muset řešit prakticky u každé cesty! Ale já se zlobit nebudu, Praha-Kladno zlevní.

SYN

Ta věčná odpověď „časová platnost byla už nyní“ je až trapná (chtěl to mít co nejjednodušeji „z krku“)… za normálních okolností nebyla dosud časová platnost omezující (často byla rezerva obrovská, zůstávalo nevyužitých klidně 50% časové platnosti) a omezením (z kterého vyplývala cena) byla pásmová platnost. To se docela výrazně mění (má měnit…) takže odvolávat se na současnost je nesprávné, trapně zjednodušující…

ABC

Stejně jako odpověď pro dojíždějící přes jedno – dvě pásma (kterým to extrémně zdraží) že za to přece budou moci jezdit po celém kraji. Až na to že o to naprostá většina z nich vůbec nestojí.

Frantisek

Mnozí by naopak uvítali jízdenku třeba jen na to jedno pásmo a nechali pak doma „auto jen po vesnici“ – jako třeba v Uhříněvsi.

Granja

„….. odpověď pro dojíždějící přes jedno – dvě pásma (kterým to extrémně zdraží) že za to přece budou moci jezdit po celém kraji.“

…když potřebují jezdit do Prahy.

Stejná odpověď jako před více než 33 lety: „Zdražujeme věci denní potřeby, kompenzujeme to však zlevněním cen lokomotiv a tlačných remorkérů.

Ondřej

Na jizdence z aplikace by mohl být i spoj a historie zpoždění. Pak by se nemusely řešit zpožděnky atp.

Znalý

S jeho názory souhlasit nemusím, ale narozdíl od manekýna ze SŽ (Svoboda :-)) má koule a nebojí se svoje názory veřejně obhájit.

a8n

No nevím, na skutečnou obhajobu by to muselo být formou rozhovoru. Tady se obhajobě naopak krásně vyhnul opakováním polopravd, jak ukazuje třeba komentář https://zdopravy.cz/borecky-k-tarifni-reforme-nespravedlnosti-se-nevyhneme-133704/#comment-899779

TrBus

„Jak to bude s časovým jízdným v případě ujíždění přípojů?“ V Plzeňském kraji je to řešeno tzv. zpožděnkou. Pokud má první spoj zpoždění, řidič autobusu nebo průvodčí ve vlaku mi vystaví doklad o zpoždění, tím se automaticky prodlouží platnost jednotlivé jízdenky až o další spoj. Tedy pokud pojedu vlakem z Plas s návazností na vlak do Nepomuku a ujede mi vlak z Plzně mohu jet dalším vlakem.

Hodně štěstí

U ČD v současné době při zpoždění +15 se vystavuje zpozděnka a k tomu se přidává +10 jako kompenzace zajištění zpozděnky. U ostatních dopravců nevím.

David

Už vidím jak budete vydávat 400m dlouhému vlaku, který veze cca 1000 cestujících, nějaké zpožděnky. Takové doklady možná měly smysl v 19. století, ne v 21.

Frantisek

Tam asi nejezdí moc lidí. Kolem Prahy, kdy nejistota kolísá s každou minutou, by se obsluha možná i upsala.

Hodně štěstí

Borecký by si měl nastudovat současný tarif. V současné době jsou jízdenky relativně dobře časově nastavené, že v případě ujetí spoje se do časově platnosti většinou vejdete. Jenže při jeho plánu tuším max. 180 minut to bude dost velký a zbytečný problém.

původní Jakub P

Kolik lidí pojede v rámci kraje tak, že jim jedna cesta bude trvat přes 3 hodiny? Neříkám, že se to nevyskytne, ale bude to podle mě zanedbatelný procento případů. Tarifní systém by měl být pokud možno co nejjednodušší (i za cenu toho, že nebude ideálně postihovat všechny nepravděpodobný případy). A moc různejch dob platnosti nepřehlednejch je. Systém, kdy nejdelší „hodinová“ platnost budou 3 hodiny a nad to už tam bude celodenní lístek, mi přijde celkem rozumnej. Ty opravdu výjimečný případy ať si třeba zkombinujou tříhodinovej s půlhodinovým, pokud jim to ušetří oproti celodennímu pár korun a bude jim to stát… Číst vice »

Hodně štěstí

Za tři hodiny to většinou dáte, ale nesmí vám ujet přípoj. A právě o to jde. Někteří lidé zvládnou za současné časové platnosti jízdenek dojet tam i zpět na jednu jizdenku. Teď už to nepůjde, takže nákup nové jízdenky a de facto zdražení cesty o 100 %.

Frantisek

Čekat třeba i dvě hodiny (čtyři už snad nikdo nedává) a ještě si připlatit, tomu říkám lákání lidí do veřejné dopravy. Nu, ale když on ji chce vlastně omezovat, takže to sedí. Pak už nikdo nebude chtít železnici, zato po D3 budou vystěhovalci s ponechanou obživou v Praze přímo řvát. A Praha se udusí.

původní Jakub P

No pokud tak někdo jezdí pravidelně, nejspíš se mu vyplatí časovej kupón a nemusí to řešit. A kdo tak jede výjimečně, ten si holt nechá vypsat tu zpožděnku nebo si na ten přípoj koupí další krátkej lístek. Že se někdy na takovej lístek dala stihnout krátká cesta tam a zpět, ale opět, kolik je to případů a o kolik to bude dražší, než dvě samostatný jízdenky, který pokryjou každá jednu tu cestu. Ne, nebude to zdražení o 100 %, protože ta jízdenka na jednu tu cestu může být o poznání levnější, než ta, která pokryje tu zpáteční včetně času na… Číst vice »

Jelen

Souhlasím. Například návrh na zkrácení platnosti třípásmové jízdenky jen na 30 min je neskutečná zhovadilost, do mnohých měst ve 3. pásmu se rozhodně jede déle, než půl hodiny od poslední zastávky v Praze.

Venca

Ježiši, kam to s těmi PirSTAN spějeme…. Kéž bychom měli volební systém jako slováci komunál+kraj do jednoho spojeného termínu… Další krajské volby jsou až 2024. ALE nechci být zastáncem ANO v politice, ale jsem donucen Kupkou a Boreckým stát se voličem Andreje Babiše a jeho lidí z ANO pro zastavení chaosu v PID Praze i Středočeském kraji… NEJVÍC POŠAHANÉ Je rušení vlaků a lokálek v nejlidnatějším regionu a hl.m. které mají spojení do PID… SPOLU-PirSTAN= žádná mi nedává možnost jí to hodit aby se vrátil starý dobrý PÁSMOVÝ PID. Ale je pravda že nejvíc mě sere hnutí STAN: PRAHA kdyby… Číst vice »

Jan Kovář

Necháte si předepsat nové prášky nebo rovnou vyměníte doktora?

Tomáš Hradecký

U jednotlivých jízdenek je celkem pochopitelné, že by pro zjednodušení nebylo nutné kontrolovat pásma, ale jen čas, to je i pro cestující celkem pochopitelné. Naopak u dlouhodobých (měsíčních,čtvrtletních) kupónů je podle mě nutné pásma zachovat, aby se rozlišila cena pro ty, kdo dojíždějí kratší vzdálenosti (např. děti do školy do vedlejší vesnice) vs. dojíždějící přes celý kraj.

Hodně štěstí

Jenže v této ekonomické situaci jde převážně lidem o cenu. To vy si na kraji měli uvědomit. A těm kterým nejde o cenu, protože jsou ekonomicky zajištění stejně veřejnou dopravou nejezdí.

Vtvt

Vám připadá málo těch cca 100 miliard dotací na kolejovou dopravu?

Nebo voláte po náhradě části dopravy, která je nejnákladnější?

Městská pasažerská kolejová doprava při zhruba stejných vykonech stojí zhruba 4x míň dotací než železniční pasažerská kolejová doprava. Např proto, že mnohem intenzivněji využívá drahé kolejové tratě než je využití vedlejších tratí. Platí-li i dnes údaje z 2017, tak městské kolejové tratě jsou využity velmi zhruba 200x krát častěji než nejméně využívané železniční tratě-tzv. regionální tratě.

Bohouš

Dokolečka dokola bláboly axela

Twix

„Jde nebo nejde o cenu“ má vždy určité meze. A „ekonomicky zajištění“ zpravidla nejezdí veřejnou dopravou spíš protože si postavili vilu někde kam nic nejede. Těsně okolo Prahy už bych veřejnou dopravu nenazval sockou (trať Slaný – Louny už se asi liší) a svoje „zajištěné“ sousedy co živí dvě auta vidím ráno pravidelně čekat na zpožděnou regínu, nebo vytahovat kolo, právě protože „mají“ na auto i na to ostatní.

MartinS.

Připadám si ekonomicky zajištěný a v sobotu jsem jel do Kladna autobusem a zpátky vlakem, protože je to za polovinu, než kdybych jel autem a časově srovnatelné. Pokud půjde lidem jen o cenu, tak se sice nezdraží, ale seškrtají spoje. Ti, kdo nejsou ekonomicky zajištění se budou muset přizpůsobit. Ti, co jsou ekonomicky zajištění, už veřejnou dopravou nikdy nepojedou, protože nebude dostatečná nabídka.
Prostě kraj musí najít kompromis mezi kvalitou VHD (četnost spojení, rychlost) a cenou. Ale tak jak to je, to zůstat nemůže, protože v současných podmínkách to není ufinancovatelné.

Miroslav

Jen pro pobavení. Dnes na lincr PID 339 nešla pokladna. Řidič jen nával rukou ba lidi že mu to nejde, že dnes jedou všichni zadarmo. Netusim jek by se na takovou situaci tvářila přepravní kontrola…. To jen pro ilustrací, jaká je teorie a jaká je poraxe v provozu. Borecký od stolu něco plánuje, ale mezitím se mu celý dopravní systém v kraji úplně rozpadá. PID býval kdysi v začátcích jeden z nejkvalitnějších sytému vČR. Nyní po rozšíření do celého kraje nefunguje sjoro nic. Řidiči neznají trasy, tarif, neumějí obavovat. Na zastávkách nejsou jízdní řády a mnohdy ani není označena zastávka… Číst vice »

Ladislav

Jak by se na to kontrola asi měla tvářit? Přijde, řidič ukáže, že do stazky zapsal že mu 14:32 přestala fungovat kasa a proto neodbavuje. Dopravce pak za to dostane sankci podle sazebníku postihů. A cestující (kteří neměli kupon) holt měli jednou štěstí a jeli zadara.

Marcel Štancl

Ten pán neumí srovnávat? V Německu bude levnější vlak než v Čechách a to nevadí?

Jenda

Nezačnou si pak lidi kupovat jízdenky spíš přímo od dopravců (třeba ČD), které budou mnohdy levnější a hlavně nebude nutné u jejich nákupu přemýšlet jako u loterie?

Frantisek

Já už to bohužel při výjezdech za Prahu dělám. A to jsem si říkal, že po návratu do rodné Prahy již oželím IN25, když postupně čím dále tím častěji kolem ní jezdí i jiní dopravci, kde neplatí, a budu využívat přednostně PID. Jenže dohadovat se o platnosti kombinace jízdenek mě záhy přestalo bavit, k tomu těsné přípoje s rizikem ujetí a tím změny celé cesty, zkrátka už si teď raději připlatím a mám klid. Akorát za stejné peníze pojedu méně často.

micat1

Budou, což by mi vůbec nevadilo, kdyby v celém kraji jezdil jediný dopravce (takhle si moc nejde koupit třeba čtvrtletní jízdenku u ČD, protože občas pojedu i Regiojetem nebo Arrivou). PID měl tenhle problém více dopravců vyřešit, ale pan Borecký to trochu zazdil.

ušatá

Trochu???!!!