Borecký chce od 1. ledna zdražit středočeské jízdné o 20 až 30 %

Autobus Pražské integrované dopravy. Pramen: IDSKAutobus Pražské integrované dopravy. Pramen: IDSK

Středočeský kraj připraví cílené slevy pro chudší obyvatele. Výhledově má jízdné uhradit 50 % nákladů na regionální dopravu.

Cestující Pražské integrované dopravy (PID) čeká zdražení integrovaných jízdenek na území Středočeského kraje. Uvedl to dnes při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz náměstek hejtmanky a radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu Petr Borecký.

„Rádi bychom zvedli cenu jízdného už od 1. ledna 2023 v intervalu 20 až 30 % v porovnání se současností. Bavíme se o zdražení předplatného i jednorázových jízdenek a pochopitelně bychom to chtěli udělat tak, abychom zvýhodnili držitele předplatních kuponů. Pokud bychom zvedali ceny k těm třiceti procentům, tak bychom chtěli spolu s tím řešit i cílené slevy pro chudší obyvatele ve Středočeském kraji. Pokud je někdo dobře materiálně zabezpečený, nevidím důvod, aby mu kraj kompenzoval slevy. Je k tomu ale potřeba kooperace s Prahou,“ řekl Borecký s tím, že kraj nyní čeká na nové vedení hlavního města po komunálních volbách a diskuse o přesné výši zdražení se povede ještě i v rámci kraje.

Systém Pražské integrované dopravy zahrnuje spoje pražské MHD, příměstské vlaky a autobusy, které spojují Prahu s regionem i čistě regionální spoje v rámci Středočeského kraje. I proto změnu cen projednávají společně Středočeský kraj s hlavním městem, a podle radního je na tak zásadní tarifní změně potřeba dohoda obou stran. „Nechci, aby Středočeský kraj s Prahou vedly tarifní válku. Náklady na dopravní obslužnost nejsou enormní a alarmující jen ve středních Čechách, je to i velký problém Prahy, kde náklady na kompenzaci pro dopravní podnik přesahují částku 20 miliard korun ročně z městského rozpočtu. A ta částka neustále roste. Ať už bude u moci kterákoliv politická reprezentace v Praze, bude muset tento problém řešit,“ domnívá se Petr Borecký.

Jízdné podle něj pokrývá v Praze náklady dopravního systému z 15 až 16 % a ve Středočeském kraji z 25 až 28 %, což Borecký považuje za ekonomicky neudržitelné. „Z dlouhodobého pohledu by tržby z jízdného měly krýt alespoň 50 % nákladů systému. Zní to jako enormní zdražení, ale ono to tu už bylo. Když se podíváte zpátky k roku 2008, tak jsme u této hranice ve středních Čechách téměř byli,“ doplnil radní.

Nemělo by podle něj jít o skokové zdražení z roku na rok na tuto úroveň, ale o postupný proces.
Náklady na veřejnou dopravu ve Středočeském kraji podle Petra Boreckého letos dosáhnou částky 6,1 miliardy korun. V letošním roce jsou nejrychleji rostoucími položkami v nákladech ceny trakční energie na železnici a náklady na paliva.

Celý rozhovor s Petrem Boreckým vám přineseme zítra v čase oběda ve formě podcastu. Borecký v něm mimo jiné detailně popíše, jak by měla vypadat celková tarifní reforma systému PID na území Středočeského kraje.

Tagy IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje Petr Borecký Středočeský kraj
229 komentářů