Železnice Železniční průmysl

Boom železničních staveb v praxi. AŽD Praha zvýšila loni zisk o pětinu

Švestková dráha. Foto: Petr Dobiášovský / AŽD Praha
Švestková dráha. Foto: Petr Dobiášovský / AŽD Praha
Zisk firmy byl loni nejvyšší v historii.

Společnost AŽD Praha od října 2019 do konce září 2020 zvýšila čistý zisk meziročně o 20,3 procenta na 939,4 milionu korun. Obrat společnosti stagnoval na 8,6 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy podniku uveřejněné ve Sbírce listin. AŽD Praha je dodavatelem a výrobcem zabezpečovací, telekomunikační, informační a automatizační techniky především pro dopravní stavby.

„Jsem rád, že dobrými výsledky navazujeme na pozitivní vývoj let minulých. A to přes to, že se více než polovina roku odehrávala v období pandemie koronaviru. Ta nám připravila překážky a překvapení, které jsme historicky nikdy neviděli, nikdy jsme se s nimi nemuseli střetávat a nikdy je nemuseli řešit,“ uvedl ve zprávě generální ředitel společnosti Zdeněk Chrdle.

V železniční dopravě byly loni podobně jako v předešlých letech největšími zákazníky AŽD Praha firmy Správa železnic, České dráhy nebo ČD Cargo. V silniční dopravě společnost instalovala například světelné signalizační zařízení v Praze, Brně nebo v tunelu Pohůrka na dálnici D3. „Soustředili jsme se zejména na rozvoj a dodávky kamerových systémů a systémů pro detekci dopravních přestupků nejen na silnicích, ale i na železničních přejezdech,“ uvedla dále firma ve výroční zprávě.

AŽD Praha patří mezi největší firmy v oboru zabezpečovací techniky na českém trhu. Podnik má pouze český kapitál. Na konci září 2020 v něm pracovalo 1763 lidí, meziročně o 40 více.

Firma má v zahraničí 11 dceřiných společností, z toho čtyři na Slovensku a po jedné v Bulharsku, Srbsku, Bělorusku, Chorvatsku, Bosně a Hercegovině, Turecku a Polsku.

Hospodářské výsledky od roku 2005

 

Rok Čistý zisk (mil. Kč) Tržby (mld. Kč)
2005 152,32 3,20
2006 190,00 3,76
2007 327,67 5,62
2008 304,66 5,62
2009 275,15 5,28
2010 216,79 4,34
2011 184,41 3,70
2012 205,70 4,14
2013 230,82 4,67
2014 293,98 6,18
2015 790,03 11,84
2016 643,03 9,96
2017 391,29 6,89
2018 403,36 6,78
2019 781,15 8,58
2020 939,37 8,60

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Démon

Tunel Pohůrka snad ještě nestojí, ale je možné, že ho už zabezpečili 🙂

seniorprojektant

V roce 2020 nevyplatil GŘ Chrdle pracovníkům, kteří odešli do důchodu, odměnu dle kolektivní smlouvy. Prý je na tom AŽD špatně.

Josef Nový

No ještě aby ten monopolní moloch byl v mínusu. To snad u monopolu ani nejde. Je z podivem že si na ně nezaklekne antimonopolní úřad. Veškerá konkurence je jejich,, Stármon, Dcom, ATe Cheb, Signál Mont. Takže kvalita tragická. Pak máme stoly výpravčích plné prodlužováků. No za ty milióny napájení Jopky Polským prodlužovákem, to je pecka. A jednokolejný přejezd na lokálce mà pompézní reléový domek stejně velký, jak koridorový přejezd. Taky je stejně drahý. Nu a pak se nesmíme divit že v Rakousku udělají za stejné peníze přejezdy na lokálce dva a my jeden.Holt oni mají ten hroznej Bosch a Siemens.

666

+1

On.

Boom v těch číslech moc není když jsou tržby stejné. Zisk může být vyšší z různých důvodu.

medical_examiner

Třeba šroubování cen…

senior

V roce 2020 GŘ nevyplatil odměny pracovníkům, kteří odešli do důchodu, údajně pro špatnou situaci vAŽD.

Démon

Málo fakturací na spřátelené politické firmy. 🙂

Libor

Škoda, že kvalita výrobků stále silně pokulhává.

noerf

Otázka zní, kolik vygenerovala AŽD mimo zisk, který byl použit na vývoj a rozvoj. Úprava jejich tratí, výzkum a testování autonomního vlaku.

M19

Ptáte se na co? Na tržby, náklady na výzkum a vývoj nebo něco jiného?

noerf

Kolik investovala do výzkumu a testování.

M19
noerf

Děkuji.

michal

Když mají tak velký zisk, proč něco neudělají z přejezdy?

Berhof

A proč je neplatíte vy z vlastní kapsy?

Martin

Přejezdy jsou v majetku SŽ, takže nic s nimi udělat nemůže – tedy kromě těch na vlastních lokálkách Čížkovice – Obrnice a Kopidlno – Dolní Bousov.

Leinad

Můžou lobovat, u správců silnic i železnic. 😀

Greta

Vždyť dělají, proto mají velký zisk.

BIg Fat Fabulous Woman

Bože, to je komentář jak na novinkách.

Vladki

A kdyz bude mit velky zisk Skodovka, tak by mohla dodat par panteru navic?

BND 30

Pár? Jenom? Tři aspoň!

medical_examiner

Ne…ale mohla by pak těm svým (jedině zahraničním) odběratelům nabídnout lepší podmínky.

České dráhy jsou se Scheißewerke Pilsen jedna ruka, ale od Státních drah nedostane vyrobit ani MUV…😀

medical_examiner

Tak mohli by nabídnout nějakou množstevní slevu…

Démon

Myslíte 70% zisk na každém přejezdu?