Boom vzlétl poprvé s nadzvukovým letadlem. Zatím s menším prototypem, má přes sto objednávek

První let letadla XB-1. Foto: BoomPrvní let letadla XB-1. Foto: Boom

Při prvním letu ještě prototyp nedosáhl nadzvukové rychlosti.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaaa

Tomu se říká ekologie. Tady někdo pořád žije v minulém století. 🙁

Y.K.

Protoypem bych to zrovna nenazval. Spíše experimentální letoun. Protoyp mívá kvality přibližně srovnatelné se sérovým provedením, aby se otestovaly budocí parametry. To XB1 nedokáže. Ale můžou si na něm ověřit nápady a technologie, avioniku atp.

Zpoždění už mají slušné, tuším měl poprvé letět 2020?

Johnny Cash

Paddington však doběhl Angličany potřetí. V malé továrničce si nechal postavit tříkolku, na které se před 10 lety proháněli de Dion a jiní výtržníci po Paříži a nechal ji oplášťovat, aby vypadala tajemně. S tímto monstrem se proháněl po Londýně, aby si lidé říkali, co to ten Paddington zase nového kutí. A posílal výzvy slavným závodníkům. Všude měli Paddingtona za blázna jen v Anglii ne. Toto je z knihy Dědeček automobil. Asi tak 9

Y.K.

Jenom je rozdíl v tom, že nadzvukové letadlo je dávno známý koncept a nikdo nepochybuje, že ho lze postavit. Poněkud pochybnosti budí tvrzení, že bude levné tiché, úsporné a eko a do 10 let provozní na trhu, když to ještě nemají ani nakreslené, ani nemají motory.

Y.K.

Nutno říci, že nezávazných objednávek, takže zatím to funguje jako super marketing a případné místo v pořadníku pro případ, že by to náhodou dopadlo.

Tomáš Flaška

A Rusové mají práci, aby to už okopírovali….

Jiří Kocurek

Ti se s tím vypořádají tak jako vždycky: Je to kopie jejich letadla.

jkjk

Rusové? Ti se zatím ani nenaučili vyrábět všechny náhradní díly pro svoje letadla (Suchoj Superjet třeba).

Jaaa

Rusové? Ti momentálně nejsou schopni ani udržovat svoje letadla a stavba jejich SuperJetů a MS21 má velké problémy.

Jiří Kocurek

Které století je tohle?
Cestovat může pouze armáda, civilistům povoleno jen se souhlasem panovníka.

Juraj

Zatím nemají ani prototyp, ani definitivní motor, ale chtějí komerční provoz na konci dekády. Tak určitě.

nekdo

Obvykle píšete velmi rozumně a k věci. Takže budu komentovat jen dnes již nelétající Concorde, první let 2.3.1969, první komerční provoz 21.1.1976 (https://en.wikipedia.org/wiki/Concorde).

Přeji Vám hezký den.

Vlastik

Jenže schvalování letadla pro civilní letectví tehdy a dnes je hodně odlišné.

HonzaK

No prave…do konce dekady je sest let ani oni nemaji ani prototyp, ktery by letel nadzvukovou rychlosti. Podle te wikipedie i Concordu trvalo 7 let od prvniho letu do zacatku komercniho provozu.

Jiří Kocurek

Na základě článku bych nesoudil, že tenhle prototyp nadzvukovou rychlost nedokáže. Snad každý protyp začíná zkouškou pojížděním, než prvně vzlétně.

Lukáš F.

Nejde o to, jestli tento experimentální prototyp dokáže nadzvukovou rychlost. Jde o to, že Concorde měl letuschopný kus v roce 1969 a dotáhnout to do začátku komerčního provozu jim trvalo 7 let. Teď je rok 2024 a Boom nemá postavený ani jeden kus Overture v plné velikosti, se kterým by mohli dělat alespoň pojezdové zkoušky. Mít to za 6 let v provozu je nereálné.

Jiří Kocurek

K poslední větě: To je klidně možné. Ale je hloupost to kvůli tomu vzdávat, natož kvůli tomu nějakou firmu zatracovat.

Takhle už vnizkly hejty na spoustu společností a dotyční hejteři mají dodneška zdravotní problém z toho, že to lítá i přes jejich předpovědi krachu.

Lukáš F.

Nikdo je nehejtuje za to, v jaké fázi projektu jsou, ale za to, že veřejnosti, zákazníkům a investorům slibují nesplnitelné (tedy to, že do konce dekády to bude vozit platící pasažéry).

Petr K.

Petr

Y.K.

Tenkrát se dalo schválit letadlo mnohem rychleji než dnes. Brát 10 let jako cyklus od zahájení práce na prototypu po schválení je minimum u firem co s tím mají zkušenosti. Fakt, že dosud nemají motor je dost vážná vada, experimantální model také nijak nepomůže schvalování konečného návrhu, ten je dobrý na zkoušení nových prvků a ověření teorií, nic jiného.

Jan

Jenže 15-20 let je naprosto nevhodná doba na lanaření potencionálních investorů. o to jediné tady jde. Těch pár inženýrů, kteří na tom pracují, se určitě snaží a někteří možná i věří, že to fakt někdy poletí. Ale celkově je ten projekt jen o tom, jak z naivních investorů vytáhnou peníze. Jednou za čas se vykáže nějaká aktivita, aby iluze vydržela co nejdýl.

Y.K.

Já tu firmu vnímám ze dvou hledisek. Bullshit management a PR básníře, co nešetří nereálnými sliby, minimálně dosud nijak technicky nepodloženými. Prostě loví investory i publicitu za každou cenu bez nějaké reflexe a úcty ke složitosti úkolu.

Na druhou stranu ti technici, co si přičichnou k nadzvukové technologii a konstrukci to mají pěkné, i když jim ze slibů těch nahoře musí naskakovat pupeny. Každopádně je to příležitost se vyšvihnout.

Zlámalík

To byla doba, kdy se věci řešily celkem přímočaře. Dnes na tyto ideální časy zapomeňte.

Juraj

Ovšem při zapojení neskutečných finančních a technických prostředků dvou průmyslově vyspělých zemí a v koordinaci s dodavateli typu Rolls Royce.

Boom nemá nic z toho a motor jim má dodávat Kratos, který žádný takový ve výrobním programu nemá. To je extrémně ambiciózní, když se vezmeme, jak dlouho dnes trvá schvalování komerčních typů a jak moc se oproti 60. letům rozšířila působnost leteckých úřadů.

KrizeVychodniSpolecnosti

Komentujte raději vláčky, to vám jde lépe.

Juraj

A nějaký argument by nebyl?

kpetr

Že by nějaká spojitost s Ikarie XB1 – čs. film z roku 1963 ? 😉

Alibaba

Vypadá to jako trochu větší stíhačka. Vlastně ono při zákonech aerodynamiky se nedalo nic jiného očekávat.

Dejf

No tak ještě bych dodal že u stíhačky jste omezený nějakou funkčností, odolností a třeba i radarovou odrazivostí, pak teda nastupuje hrubá síla motorů a sonický třesk. I když samozřejmě konání rámusu stojí energii, tudíž palivo a tím snižuje bojovou hodnotu na straně doletu. Takže konstruktéři takových strojů jistě pozorně sledují jak to dopadne.