Doprava ve městě Mikromobilita

Bolt začal v Česku s koloběžkami, startuje s nimi v Olomouci

Elektrická koloběžka Bolt. Foto: Bolt
Elektrická koloběžka Bolt. Foto: Bolt

V Olomouci začala fungovat další služba sdílení elektrických koloběžek. Spustila ji společnost Bolt, která dosud v Česku působí v Praze s platformou pro objednávání taxíků. Po krajském městě rozmístila zatím 200 koloběžek.

V Olomouci již od května funguje služba Eagle Scooters, Bolt bude druhou firmou s koloběžkami. Kromě toho nabízí ve městě sdílená jízdní kola Rekola a Nextbike.

„Jsme rádi, že jednání se zástupci olomoucké radnice dopadlo dobře a že tento moderní a ekologický způsob dopravy můžeme nabídnout obyvatelům hanácké metropole. Dohoda s radnicemi je pro nás klíčová, bez jejich souhlasu a spolupráce bychom ke spuštění v žádném městě nepřistoupili,” řekl Roman Sysel, regionální manažer Boltu pro střední a východní Evropu.

Cena za užívání bude čtyři koruny za minutu v prvních pěti minutách a následně cena klesne na tři koruny za minutu. Za odemčení koloběžky uživatel nic neplatí. Desetiminutová jízda, během které může jezdec ve městě překonat vzdálenost několika kilometrů, ho vyjde na 35 Kč. Pokud si jezdec koloběžku vypůjčí na celý den, nebude ho to stát více než 625 korun. Podle Sysla se rozhodli pro Olomouc jednak kvůli postoji radnice, jednak kvůli dobré infrastruktuře pro cyklisty.

K vypůjčení elektrické koloběžky Bolt je potřeba, aby si uživatelé z Google Play nebo Apple Store stáhli aplikaci Bolt. Po jejím nainstalování musí kliknout na ikonku koloběžky, která uživatele přesměruje do rozhraní, které slouží k jejímu vypůjčení. Koloběžka se odemyká naskenováním QR kódu, který je na ní umístěn. Před prvním použitím koloběžky jsou jezdci zobrazeny bezpečnostní pokyny, kterými by se při jízdě měl řídit. Obsaženy jsou v nich také informace týkající se bezpečného parkování koloběžek. Bezpečnostní tipy jsou dále k nalezení v aplikaci, takže uživatelé si je mohou osvěžit před každou jízdou.

Koloběžky budou rozmístěny v centru města, u vlakového a autobusového nádraží, v okolí vysokoškolských kolejí a jednotlivých budov univerzity ve městě, na Horním i Dolním náměstí nebo na některém z více než 90 dalších míst ve městě. Dále na všech frekventovaných místech a v blízkosti přestupních bodů MHD. Všechna místa, kde je možné koloběžku zaparkovat, byla vybrána ve spolupráci s olomouckým magistrátem.

Při skončení jízdy jezdec koloběžku zaparkuje ve virtuální parkovací zóně, která je v aplikaci označena písmenem P. Nacházejí se v okolí stojanů na kola po celém městě. Koloběžku je potřeba zaparkovat tak, aby stojan neblokovala a mohli ho využívat cyklisté. V případě, že se jedná o užší místo, doporučuje se koloběžku zaparkovat rovnoběžně se silnicí tak, aby co nejméně zasahovala do chodníku. Pokud jezdec zaparkuje koloběžku mimo vyznačenou zónu, dostane pokutu ve výši 750 korun.

Bolt při spuštění služby v Olomouci ve městě rozmístí 200 koloběžek a jejich počet bude připraven navyšovat v návaznosti na poptávku uživatelů. Koloběžky od Boltu mají v sobě zabudovanou GPS jednotku, díky které se jejich přesná poloha zobrazuje v aplikaci.

Koloběžky, které budou potřebovat dobít nebo budou vyžadovat jinou údržbu, budou každý večer z ulic sesbírány. Ráno budou rozvezeny na místa, ze kterých si je lidé budou moci půjčovat.

V Olomouci bude Bolt s omezenou rychlostí na 25 km/h. Po dohodě s radnicí byla rychlost v některých částech Olomouce omezena ještě více. V nočních hodinách mezi 22:00 a 6:00 je rychlost snížena na 15 km/h. Na jedno nabití ujede více než 40 km.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

prostě něco sdílet – jeden elektrokoloběžkář už je na hřibově, a tak by všíchni mohli SDÍLET SPOLEČNÝ HROB.

gogo

Další odpad pro Vltavu, a jako zárodečný odpad nových skládek.
Já sám jsem v okolí při svých projížďkách viděl tak deset odhozených trosek – dříve elktrokoloběžek.

Dáda

Vltavu nebrat, tu teče Morava!

Nekdo

Není to sdílení, je to půjčovna. Není to koloběžka, ale elektrické jednostopé motorové vozidlo. V této chvíli ovšem bůhvípopč zákonem špatně kategorizováno. Mělo by to mít SPZ, povinné ručení, povinnost jezdit pouze po silnicích a pro řidiče nutnost mít správný ŘP a helmu.

Avionic

a potom si sa zobudil s mláčkou..

dvojiteF

Tak určite 😀

Vlastimil Kocurek

Je teprve první mrtvý, jako že se sám na tom zabil, to je jeho věc, ale až někomu takový zabije dítě, pak se asi teprve začne přemýšlet přemýšlet, jestli to nemá nějaké limity.

Dalibor

1) pro normálního člověka na běžný používání nepoužitelné, protože moc drahé. Takže opět na tom budouo jezdit turisti a týpci co se chtějí vyřádit. je to dažší jak MHD
2) velmi by mne zajímalo jak to onen pán myslel s moderností a ekologičností. Nic moc ekologického v tomto nevidím.

Daniel

Po městě většinou chodím pěšky, občas autem ale parkování kolem centra je špatně dostupné nebo drahé. MHD nemám rád, „užil“ jsem si ho víc než dost v dobách kdy jsem jezdil do školy. Navíc trasy MHD nekopírují moje potřeby a jízda MHD s přestupy není o moc rychlejší než pěší chůze. Takže z mého pohledu když nemám čas na procházku tak jestli dám 2x30Kč za půjčení koloběžky nebo 50Kč za parkování + navíc benzín, tak v případě že neprší, tak raději pojedu na koloběžce než popojíždět v kolonách

Dáda

pokud pojedete po silnici (vozovce) a ne po chodníku, pak vám fandím.

esc

Ty ceny jsou zajímavé i když se porovnají s jinými městy – např. v Bratislavě spustil Bolt koloběžky ještě v dubnu, přičemž tam se platí i za odemčení (v přepočtu 13,5 Kč) a naopak, cena za jízdu tam ani po pěti minutách neklesá.

asdfr

Neviem preco tie minusy, ked mate pravdu.
Cennik boltu v Bratislave. Odomknutie 0.5 eura a kazda minuta 0.15 eura. Takze napr. v Bratislava ta 10 minutova jazda stoji 2 eura. Co je priblizne 54 Kc vs 35 Kc v Olomouci.

Len pre porovnanie. 15 minutovy listok na MHD v Bratislave stoji 70 centov – 17 Kc . 90 minutovy na 5 zon stoji 1.80 eura – 48 Kc.

24 hodinovy listok v Bratislav stoji 3.5 eura – 94 Kc . Pocas vikendov a sviatkov na jeden 24 hodinovy mozu ist maximalne 2 dospeli a 3 deti.

Vlastimil Kocurek

nechápete, že je to docela nebezpečná hračka.

Petr

Tak tady mi ta cena přijde ještě docela přiměřená. Narozdíl od všech firem, co s koloběžkami fungují v Praze, kde cena dalece převyšuje jakoukoliv myslitelnou dopravu od MHD, přes sdílené skútry a auta až po taxíky.

Novotny

Hmm. Drazsi nez mhd jednotliva jizdenka za 18 kc a to jeste prestupni. Pokud uvazuji s castkou 35 Kc za prumerne pujceni. Jednodenni pujcovne je dost premrstene.Nevim zda to pomuze infrastrukture. Aby to nedopadlo jako v Praze, kde kolobezky prekazely chodcum.

Martin

Cena naprosto šílená.

Jakub K

Já si nemyslím že je vysoká, jen málo vyděláváte … Většina studentů má peněz dost a to nemluvím o těch zahraničních, kam Bolt asi míří …

Jakub

A podle čeho soudíte, kdo kolik vydělává? Pokud Bolt míří na zahraniční studenty nebo studenty obecně, tak si vybral dost špatné období, když začínají prázdniny a město je takměř vylidněné.

Jakub K

Proč by si vybral špatné období? Teď to zajede, vychytá počáteční problémy a od září naostro, když to nebude fungovat, tak to posbírá a dá někam jinam …

Jiří Kocurek

A proto chodí na brigády, protože mají peněz dost. Nebo to soudíte podle toho, že jezdí ve čtyřech 15 roků starou oktávkou a skládají se na naftu?

Rajče

Celodenní jízdenka na MHD je tuším za 48,– Kč.

Desper

Je, ale tohle je často dveře-dveře rychlejší než MHD. Mohu posoudit, už tam jednu službu máme a od nádraží město jsem u hlavasu v práci rychljei než při čekání na šalinu

MildaIV

Záleží kde bydlíte, zastávek MHD je víc než stojanú na koloběžky.