Dovolil bych si nesouhlasit s názory níže, že carsharing je jen obyčejná půjčovna. Není to obyčejná půjčovna, protože v obyčejné půjčovně jsou se samotným zapůjčením auta spojeny i určité služby. V tomto případě si ale musíte posloužit sami. Je to tedy další krok v zavádění samoobslužných provozů, kde provozovatel šetří náklady a vy platíte stejně. Stejně tak nemohu souhlasit s tím, že tato služba sníží počet soukromých aut. Kdo chce používat soukromé auto a má ho, ten ho bude používat i nadále. Půjčení auta je naopak lákavou možností upgrade pro ty, kteří by jinak jeli MHD. Jejich provoz tedy bude… Číst vice »
Honza
5 měsíců
Kolega to zkusil hned 1.den, když to našel před barákem.
Závada motoru…😆, nouzový režim.
Takže dobrý, jel metrem.
Igor Mauricio
5 měsíců
Kde těch 400 aut bude parkovat? Nebyl tu nedávno článek, jak je v Praze nedostatek parkovacích míst?
Kdyz si otevrete tu appku, tak vidite, ze vetsina tech aut je nasackovana v centru a mimo nejaky specialni tarify nemuze mimo uzemi Prahy.
Vetsina tech aut tedy parkuje na ukor rezidentu v centru a sirsim centru mesta – teda tam, kde si dlouhodobe rezidenti stezuji na nedostatek mist. Uplna parada.
To jsem si take rikal, pekny bullshit. Podle mne by tahle auta mela parkovat na placenych stanich v parkovacich domech a v parkovistich obchodnich domu a ne zabirat verejny prostor na soukromy business, at si provozovatel udela smlouvy s majiteli parkovacich stani.
V Barcelone jsme s prateli sli pujcit jedno takove auto a bylo zaparkovane v podzemnim stani, pry si ho tam berou vzdy (nevim, jestli to tam je bezne, ale prislo mi to jako dobry napad).
Jo .. a nebo P+R parkoviště na okrajích, tak aby to mohli využívat lidí ze satelitů a místo 2 aut mít 1. Stejně tak okraje Prahy a využití na tangenciální směry, který jsou hromadnou nic moc. Ale aby pak 50+ těch aut parkovalo na Vinohradech na úkor rezidentů? Do centra ať si fakt jezdí jen ti se svým místem, rezidenti a taxi.
Studie poukazují na to, že naopak takové krátkodobé autopůjčovny počet aut v ulicích paradoxně snižují (protože dovolí lidem co chtějí ve městě být vždy „individuálně mobilní“, aby se zbavili svého druhého auta, někteří i svého prvního). Tak dle studií 400 aut z této autopůjčovny je schopno nahradit až 4000 soukromých aut.
To si myslí na radnici, ovšem snížení míry automobilizace umí jen stanovištní carsharing. Jedno stanoviště carsharingu nahradí 5-20 odstavných stání (podle velikosti flotily). Více viz https.carsharing.de Z ročenky dopravy 2022 je vidět vrchol míry automobilizace v Praze v roce 2021 a mírný pokles na druhou nejvyšší hodnotu 739 aut/1000 obyv. v roce 2022. Uvidíme, zda to je skutečný zlom, jaký ve Vídni zažili v roce 2000 ovšem na úrovni 450 aut/1000 obyv. nebo je to jen výkyv před dalším stoupáním. Rozdíl mezi různými systémy carsharingu je i v rezervacích. U stanovištního lze provést rezervaci ve velkém předstihu a to vyhovuje… Číst vice »
Zpravidla ano, ale nemusí tomu tak být vždy. I tento „plovoucí“ carsharing může umožňovat rezervovat si auto předem. Sám mám tuto zkušenost s DriveNow, kde jsem napsal kdy a na jak dlouho auto chci a kde ho chci mít přistavené. Skutečně mne auto zapůjčili stejně jako station-based carsharing (s tím, že byla k tomu speciální cena na danou dobu: Platilo se za hodiny a km, přičemž denní sazba odpovídala cca. 10 hodinám a při překročení 200 km za den se časová sazba snížila o 25 %). Není nezbytně nutné mít station-based carsharing, ale umožnit lidem si cesty plánovat dopředu a… Číst vice »
Miloš Matoušek
5 měsíců
Další volně plovoucí carsharing, který cílí na bohatnoucí obyvatele města, kteří přestanou používat MHD. Tak to předpokládá „šílená“vize City mobility a je na podnikatelích, aby takovým cestujícím nabídli různé druhy vnitroměstské individuální dopravy, kromě vlastního auta i sdílená auta (volně plovoucí), sdílená kola i e-koloběžky. To znamená, že volně plovoucí carsharing konkuruje taxikům. Naproti tomu stanovištní carsharing slouží pro řidiče, kteří nepotřebují auto na každodenní dojíždění (commuting) a cestu do práce, nebo do školy zvládnou pěšky, na kole, nebo MHD a auto užívají jen občas. Stanovištní carsharing konkuruje autobazarům a dovozcům ojetých vozů. Jedno sdílené auto ve stanovištním systému uvolňuje… Číst vice »
Název sharing zvolili v počátcích služby před nějakými 40 lety. Správně by se to jmenovalo samoobslužná půjčovna, protože se to liší od běžných autopůjčoven a cílí to na jiné uživatele. Self-service-car-rent, pěkně blbý název. Postupně se služba carsharingu digitalizovala, protože starat se o vozový park s desítkami vozidel už nejde jen se zapisováním stavu tachometru do papírového formuláře.
Je to normální moderní sdílená ekonomika. Viz wiki: Důležitým principem sdílené ekonomiky je, že mít přístup k věci je lepší než ji vlastnit, protože je to levnější a ekologičtější. Množství věcí, které vlastníme, využíváme pouze občas. Nejčastěji se uvádí příklad vrtačky, jíž využijeme jednou ročně, stejně jako mnoho dalších lidí, kteří ji vlastní. Na tomto principu fungují např. zmíněné Airbnb, Couchsurfing, The Freecycle Network nebo český web VšezaOdvoz.
Sdílený by to bylo, kdyby někdo měl auto třeba jen na letní cesty na chatu (a že jich ve městě takhle je). Servisní interval 15kkm a nebo rok a tak k těm 5kkm přihodí sdílením dalších 10kkm, kdy od tech agregatora bude mít nějaký modul na billing a přístup k autu. Ideál, pokud to bude hybrid či EV, že minimální opotřebení brzd.
Ale ne, je to jen dalších 400 aut do městě a ještě s nějakou magickou výhodou na parkovný.
Vůbec tady neobhajuji, že by měli mít nějakou slevu na parkování, to bych chtěl jen vytknout před závorku. Jinak magickou výhodu má těch 200 000 šťastlivců, co si najdou místo v modré zóně ročně za 1200 kč. Jinak je to pro mě celkem slovíčkaření. Ta myšlenka je celkem zřejmá, krátkodobé pronájmy – sdílení mezi více uživateli. Nemám s tím problém.
Imho se prostě jazyk vyvíjí a mění, i význam slov se může v čase posouvat a proměňovat, ale asi se mi tady s Vámi nechce slovíčkařit. Prostě to vidíme jinak.
Jinkak to vychází daleko lépe než třeba car4way… tam kde bych dal při cestě do Nového Boru za babičkou za 8 hodin (cca 230 km/h) při použití Karoqa 2800 CZK, tak tady to při použití Audi Q2 vyjde tak na 2200 CZK a je to flexibilnější.
Člověk musí ale plánovat a pro to auto si dojet a zase ho někde odevzdat…. nebo si připlatit za přistavení. Určitě klasická autopůjčovna dává smysl ve spoustě případů, ale ne když člověk neví, kdy přesně se vyhrabe nebo si teď uprostřed Vinohrad usmyslí, že chce třeba pro něco objemnějšího dojet na Černý Most či Zličín.
Navíc pokud se nepletu, u klasických autopůjčoven skládáte kauci… ne každý má zájem mít pár dní blokované peníze na kreditce nebo pokaždé nosit desetitisíce a skládat to v hotovosti.
Jenomze to je cena bez paliva a tady je to all-in.
frank
5 měsíců
tak u nás v městské části si poměrně nedávno jeden podnikatel ve sdílení udělal parkoviště kolem svého domu, respektivě v ulicích kolem, parkovalo tam klidně 30-40 momentálně nesdílených aut . Sousedé kteří s ním náhle sdíleli parkovací místa byli bez sebe nadšením…
Hm, nebo na to podnikatel s „plovoucí“ půjčovnou vydělá a i místní – jakkoli též zabírají (reálně) sdílený prostor – budou mít smůlu. No, skoro zlaté oplocené „předzahrádky“…
Sdílený na tom není nic, normální krátkodobá půjčovna.
Navíc ty krátkodobé půjčovny z nějakýho důvodu míří na nějaký úplný magory, co přejíždí z pruhu do pruhu, nedávají směrovky, kdo má kde přednost taky neví – to že nemají jedni z těch 6.5mio aut u nás má nejspíše důvod.
Pokud někdo zakoupí účelově 400 aut a půjčuje, tak to není sdílení, ale půjčovna., to dá rozum. Klasické sdílení tkví v tom, že jsem něco zakoupil za účelem abych to sám používal (ne primárně půjčoval) a v čase, kdy to nevyužiju to půjčuji. To je dost velký rozdíl.
Vincenc
5 měsíců
Na jakou cílovou skupinu je tato nabídka namiřena,neví někdo?Přeci když si objednám Bolt s řidičem tak to dráž většinou nevyjde a nemusím se o nic starat,stresovat se řízením a když náhodou dojde k nějaké kolizi tak prostě vystoupíme a nabrnknu si dalšího Bolta/Ubera.
Taky občas potřebuji něco převést, dovést. Ale pokud to budou autíčka jako na obrázku k článku, tak to na nějaké převážení skladiště není, a nemá to ani kouli ani zahrádku.
Auta maj ruzny. Car4Way ma i dodavky maly. Ty jsou prave dobry na ty prevozy. Ono je to i o tom, ze si muzete vzit auto odpovidajici Vasi momentalni potrebe.
Ja to pouzival v Moskva a tam to funguje fantasticky, ale je treba aby tech aut nebylo 400, ale 4000. Na to musi byt nizsi cena a to muze byt kdyz to lidi budou pouzivat a to budou kdyz je neco nakopne prodat vlastni auta. Pro zacatek zvysit parkovne v modre zone na 6-8000 Kc/ rocne. Myslim ze spousta lidi by se aut zbavilo.
Nevyplati se uz pak rovnou auto z normalni pujcovny?
Kdysi jsme pocitali, jak by nas vyslo auto si sem tam jen pujcovat namisto starani se o nej, ale byly by to dost drahe vikendy.
Je fakt, ze clovek by to mel porovnavat se vsemi naklady vlastnictví auta, ale asi mne boli mene dat jednorazove nekolik set tisic a pak jen udrzba, nez za kazdy vikend dat treba teojku jen za auto.
jsem zvedavy, jak tohle bude vycházet, na vylet do hor každopádně tahle auta nevypadaji:D
Já u svojí Octavie II kalkuluju fixně zhruba 3,50 – 4,-Kč/km (závisí to na počtu km za rok a ceně za servis za rok, PR+havarijko cca 8500,-). Ale nikdy to není 2,50… K tomu phm.
Jo, to je psychologicky problem. Lidi neumej pocitat a nechovaj se racionalne. Zaplatej auto, pak platej servis, pojisteni, parkovny a kdyz maj nekam jet tak porovnavaj jen cenu paliva s pronajmem.
Spíš jde o to, že lidi jsou ochotní platit tu „cenu za možnost jet kdykoli“. Protože mít doma auto mi dává možnost vyrazit, kdy chci. Už jenom faktor nutnosti nějaké případné rezervace (byť třeba jen pár hodin předem) dělá z použití půjčeného/sdíleného auta komplikaci. Zejména ten, kdo má malé děti, ví, o čem mluvím.
Tam se žádná rezervace předem nedělá. Prostě zapnete appku a vidíte kde je nejbližší auto, kliknete na něj aby Vám ho nikdo nevzal a jdete. Když to dobře funguje, tj. aut je spousta, tak to funguje vážně super (osobní zkušenost z města kde těch aut je několik desítek tisíc).
Jako jasně, auto máte hned před barákem, tady musíte někdy jít 5-10 minut, ale zase neplatíte za parkování v destinaci. Prostě ho vrátíte a na cestu zpět si můžete půjčit další. A nebo si necháte zablokovaný to co jste si půjčil…
V takovém případě využívám Hoppygo a vyjde to mnohem levněji a zrovna v Praze s velice širokou nabídkou vozú,včetně možnosti vyjet třeba do dvou hodin od rozhodnutí jet k babičce na Moravu
Ten Bolt Drive nabizi i predem zname ceny a vyjde to levneji nez to jejich „taxi“ a ja si radsi ridim sam, nez aby mne vezl nejaky Uzbek… Ale muzete jet na chalupu, etc. Obecne se rika ze se to vyplati lidem co najezdi do 10k km rocne (pokud by ale meli novy/zanovni auto). Pokud ty km najezdej ve stary popelnici, tak to nevyjde.
dzejejc
5 měsíců
Konečně konkurence pro Car4way a Anytime. Jejich ceníky jsou dost divoké. Dříve jsem je používal pravidelně a teď se vyplatí si zavolat Uber/Bolt s řidičem a je to i levnější.
Jo, souhlasím. Před dvěma lety vycházelo půjčení auta ve stejné vzdálenosti vždy na poloviční cenu oproti taxi. Teď je už taxi v té samé trase klidně i o 150,- levnější.
Dovolil bych si nesouhlasit s názory níže, že carsharing je jen obyčejná půjčovna. Není to obyčejná půjčovna, protože v obyčejné půjčovně jsou se samotným zapůjčením auta spojeny i určité služby. V tomto případě si ale musíte posloužit sami. Je to tedy další krok v zavádění samoobslužných provozů, kde provozovatel šetří náklady a vy platíte stejně. Stejně tak nemohu souhlasit s tím, že tato služba sníží počet soukromých aut. Kdo chce používat soukromé auto a má ho, ten ho bude používat i nadále. Půjčení auta je naopak lákavou možností upgrade pro ty, kteří by jinak jeli MHD. Jejich provoz tedy bude… Číst vice »
Kolega to zkusil hned 1.den, když to našel před barákem.
Závada motoru…😆, nouzový režim.
Takže dobrý, jel metrem.
Kde těch 400 aut bude parkovat? Nebyl tu nedávno článek, jak je v Praze nedostatek parkovacích míst?
Kdyz si otevrete tu appku, tak vidite, ze vetsina tech aut je nasackovana v centru a mimo nejaky specialni tarify nemuze mimo uzemi Prahy.
Vetsina tech aut tedy parkuje na ukor rezidentu v centru a sirsim centru mesta – teda tam, kde si dlouhodobe rezidenti stezuji na nedostatek mist. Uplna parada.
To jsem si take rikal, pekny bullshit. Podle mne by tahle auta mela parkovat na placenych stanich v parkovacich domech a v parkovistich obchodnich domu a ne zabirat verejny prostor na soukromy business, at si provozovatel udela smlouvy s majiteli parkovacich stani.
V Barcelone jsme s prateli sli pujcit jedno takove auto a bylo zaparkovane v podzemnim stani, pry si ho tam berou vzdy (nevim, jestli to tam je bezne, ale prislo mi to jako dobry napad).
Jo .. a nebo P+R parkoviště na okrajích, tak aby to mohli využívat lidí ze satelitů a místo 2 aut mít 1. Stejně tak okraje Prahy a využití na tangenciální směry, který jsou hromadnou nic moc. Ale aby pak 50+ těch aut parkovalo na Vinohradech na úkor rezidentů? Do centra ať si fakt jezdí jen ti se svým místem, rezidenti a taxi.
Proč není OK mít na veřejném prostoru soukromý business, ale soukromý majetek ano?
Studie poukazují na to, že naopak takové krátkodobé autopůjčovny počet aut v ulicích paradoxně snižují (protože dovolí lidem co chtějí ve městě být vždy „individuálně mobilní“, aby se zbavili svého druhého auta, někteří i svého prvního). Tak dle studií 400 aut z této autopůjčovny je schopno nahradit až 4000 soukromých aut.
To si myslí na radnici, ovšem snížení míry automobilizace umí jen stanovištní carsharing. Jedno stanoviště carsharingu nahradí 5-20 odstavných stání (podle velikosti flotily). Více viz https.carsharing.de Z ročenky dopravy 2022 je vidět vrchol míry automobilizace v Praze v roce 2021 a mírný pokles na druhou nejvyšší hodnotu 739 aut/1000 obyv. v roce 2022. Uvidíme, zda to je skutečný zlom, jaký ve Vídni zažili v roce 2000 ovšem na úrovni 450 aut/1000 obyv. nebo je to jen výkyv před dalším stoupáním. Rozdíl mezi různými systémy carsharingu je i v rezervacích. U stanovištního lze provést rezervaci ve velkém předstihu a to vyhovuje… Číst vice »
Zpravidla ano, ale nemusí tomu tak být vždy. I tento „plovoucí“ carsharing může umožňovat rezervovat si auto předem. Sám mám tuto zkušenost s DriveNow, kde jsem napsal kdy a na jak dlouho auto chci a kde ho chci mít přistavené. Skutečně mne auto zapůjčili stejně jako station-based carsharing (s tím, že byla k tomu speciální cena na danou dobu: Platilo se za hodiny a km, přičemž denní sazba odpovídala cca. 10 hodinám a při překročení 200 km za den se časová sazba snížila o 25 %). Není nezbytně nutné mít station-based carsharing, ale umožnit lidem si cesty plánovat dopředu a… Číst vice »
Další volně plovoucí carsharing, který cílí na bohatnoucí obyvatele města, kteří přestanou používat MHD. Tak to předpokládá „šílená“vize City mobility a je na podnikatelích, aby takovým cestujícím nabídli různé druhy vnitroměstské individuální dopravy, kromě vlastního auta i sdílená auta (volně plovoucí), sdílená kola i e-koloběžky. To znamená, že volně plovoucí carsharing konkuruje taxikům. Naproti tomu stanovištní carsharing slouží pro řidiče, kteří nepotřebují auto na každodenní dojíždění (commuting) a cestu do práce, nebo do školy zvládnou pěšky, na kole, nebo MHD a auto užívají jen občas. Stanovištní carsharing konkuruje autobazarům a dovozcům ojetých vozů. Jedno sdílené auto ve stanovištním systému uvolňuje… Číst vice »
„Plovoucí“ je to spíše půjčovna. Sdílení je opravdu něco trochu jiného. Byť už to maskují i anglickým výrazem…
Název sharing zvolili v počátcích služby před nějakými 40 lety. Správně by se to jmenovalo samoobslužná půjčovna, protože se to liší od běžných autopůjčoven a cílí to na jiné uživatele. Self-service-car-rent, pěkně blbý název. Postupně se služba carsharingu digitalizovala, protože starat se o vozový park s desítkami vozidel už nejde jen se zapisováním stavu tachometru do papírového formuláře.
Jak vidíte a sám píšete o žádné sdílení se nejedná.
Nejsou šílená. Jsou z autopůjčovna. Nenaskakujme na lep marketinkovému newspeaku těchto firem.
Sdílená. Pardon za T9.
Je to normální moderní sdílená ekonomika. Viz wiki: Důležitým principem sdílené ekonomiky je, že mít přístup k věci je lepší než ji vlastnit, protože je to levnější a ekologičtější. Množství věcí, které vlastníme, využíváme pouze občas. Nejčastěji se uvádí příklad vrtačky, jíž využijeme jednou ročně, stejně jako mnoho dalších lidí, kteří ji vlastní. Na tomto principu fungují např. zmíněné Airbnb, Couchsurfing, The Freecycle Network nebo český web VšezaOdvoz.
Sdílený by to bylo, kdyby někdo měl auto třeba jen na letní cesty na chatu (a že jich ve městě takhle je). Servisní interval 15kkm a nebo rok a tak k těm 5kkm přihodí sdílením dalších 10kkm, kdy od tech agregatora bude mít nějaký modul na billing a přístup k autu. Ideál, pokud to bude hybrid či EV, že minimální opotřebení brzd.
Ale ne, je to jen dalších 400 aut do městě a ještě s nějakou magickou výhodou na parkovný.
Vůbec tady neobhajuji, že by měli mít nějakou slevu na parkování, to bych chtěl jen vytknout před závorku. Jinak magickou výhodu má těch 200 000 šťastlivců, co si najdou místo v modré zóně ročně za 1200 kč. Jinak je to pro mě celkem slovíčkaření. Ta myšlenka je celkem zřejmá, krátkodobé pronájmy – sdílení mezi více uživateli. Nemám s tím problém.
Je to autopujcovna. Vymýšlení novych slovíček je sice moderní, ale obsahově vyprazdnené.
Imho se prostě jazyk vyvíjí a mění, i význam slov se může v čase posouvat a proměňovat, ale asi se mi tady s Vámi nechce slovíčkařit. Prostě to vidíme jinak.
Jak tedy potom budete nazývat dosavadní sdílení?!
https://cs.wikipedia.org/wiki/Sd%C3%ADlen%C3%A1_ekonomika
Jako mě to přijde srozumitelné a pochopitelné.
Jinkak to vychází daleko lépe než třeba car4way… tam kde bych dal při cestě do Nového Boru za babičkou za 8 hodin (cca 230 km/h) při použití Karoqa 2800 CZK, tak tady to při použití Audi Q2 vyjde tak na 2200 CZK a je to flexibilnější.
Za 1700 máme od normální půjčovny, třeba Sixt taky auto na celý den.
Člověk musí ale plánovat a pro to auto si dojet a zase ho někde odevzdat…. nebo si připlatit za přistavení. Určitě klasická autopůjčovna dává smysl ve spoustě případů, ale ne když člověk neví, kdy přesně se vyhrabe nebo si teď uprostřed Vinohrad usmyslí, že chce třeba pro něco objemnějšího dojet na Černý Most či Zličín.
Navíc pokud se nepletu, u klasických autopůjčoven skládáte kauci… ne každý má zájem mít pár dní blokované peníze na kreditce nebo pokaždé nosit desetitisíce a skládat to v hotovosti.
Tohle je logisticky jednodussi. A benzin je v cene.
Jenomze to je cena bez paliva a tady je to all-in.
tak u nás v městské části si poměrně nedávno jeden podnikatel ve sdílení udělal parkoviště kolem svého domu, respektivě v ulicích kolem, parkovalo tam klidně 30-40 momentálně nesdílených aut . Sousedé kteří s ním náhle sdíleli parkovací místa byli bez sebe nadšením…
No jo, to je problem toho parkování “zdarma”. Dejme parkování za tržní ceny a třeba si to pan podnikatel priste rozmysli.
Hm, nebo na to podnikatel s „plovoucí“ půjčovnou vydělá a i místní – jakkoli též zabírají (reálně) sdílený prostor – budou mít smůlu. No, skoro zlaté oplocené „předzahrádky“…
No jo, dobré ráno, takhle funguje kapitalismus. Podívejte se, co se děje na trhu s bydlením.
…když někdo spoléhá na parkování na ulici..
Sdílený na tom není nic, normální krátkodobá půjčovna.
Navíc ty krátkodobé půjčovny z nějakýho důvodu míří na nějaký úplný magory, co přejíždí z pruhu do pruhu, nedávají směrovky, kdo má kde přednost taky neví – to že nemají jedni z těch 6.5mio aut u nás má nejspíše důvod.
Jesus, já si říkal, kdy to tu zase někdo vytáhne a začne řešit význam slov… trvalo to jenom hodinu
Sdilene na tom je to, ze se to auto sdili mezi mnoha uzivately – co na tom nechapete?
Vlastnictvi sdilene neni, ale to nikdo netvrdi.
Pokud někdo zakoupí účelově 400 aut a půjčuje, tak to není sdílení, ale půjčovna., to dá rozum. Klasické sdílení tkví v tom, že jsem něco zakoupil za účelem abych to sám používal (ne primárně půjčoval) a v čase, kdy to nevyužiju to půjčuji. To je dost velký rozdíl.
Na jakou cílovou skupinu je tato nabídka namiřena,neví někdo?Přeci když si objednám Bolt s řidičem tak to dráž většinou nevyjde a nemusím se o nic starat,stresovat se řízením a když náhodou dojde k nějaké kolizi tak prostě vystoupíme a nabrnknu si dalšího Bolta/Ubera.
Když potřebuješ na víkend za babičkou na Moravu, tam odvézt skladiště, zpět zavařeniny, zkus si vzít taxi 😀
Na tohle má každý svoje auto a nebo využije firemní. 😉
Já nejsem „každý“. A statistika říká, že je nás podstatně více, než si myslíte 🙂
Taky občas potřebuji něco převést, dovést. Ale pokud to budou autíčka jako na obrázku k článku, tak to na nějaké převážení skladiště není, a nemá to ani kouli ani zahrádku.
Převést a dovést (jako třeba krávu na pastvu), nebo převézt a dovézt (třeba něco těžšího autem)?
Auta maj ruzny. Car4Way ma i dodavky maly. Ty jsou prave dobry na ty prevozy. Ono je to i o tom, ze si muzete vzit auto odpovidajici Vasi momentalni potrebe.
Ja to pouzival v Moskva a tam to funguje fantasticky, ale je treba aby tech aut nebylo 400, ale 4000. Na to musi byt nizsi cena a to muze byt kdyz to lidi budou pouzivat a to budou kdyz je neco nakopne prodat vlastni auta. Pro zacatek zvysit parkovne v modre zone na 6-8000 Kc/ rocne. Myslim ze spousta lidi by se aut zbavilo.
Nevyplati se uz pak rovnou auto z normalni pujcovny?
Kdysi jsme pocitali, jak by nas vyslo auto si sem tam jen pujcovat namisto starani se o nej, ale byly by to dost drahe vikendy.
Je fakt, ze clovek by to mel porovnavat se vsemi naklady vlastnictví auta, ale asi mne boli mene dat jednorazove nekolik set tisic a pak jen udrzba, nez za kazdy vikend dat treba teojku jen za auto.
jsem zvedavy, jak tohle bude vycházet, na vylet do hor každopádně tahle auta nevypadaji:D
Já u svojí Octavie II kalkuluju fixně zhruba 3,50 – 4,-Kč/km (závisí to na počtu km za rok a ceně za servis za rok, PR+havarijko cca 8500,-). Ale nikdy to není 2,50… K tomu phm.
A oni tu maj za Audi A1 1 Kc/min a 3 Kc/km. To je slusny…
Jo, to je psychologicky problem. Lidi neumej pocitat a nechovaj se racionalne. Zaplatej auto, pak platej servis, pojisteni, parkovny a kdyz maj nekam jet tak porovnavaj jen cenu paliva s pronajmem.
Spíš jde o to, že lidi jsou ochotní platit tu „cenu za možnost jet kdykoli“. Protože mít doma auto mi dává možnost vyrazit, kdy chci. Už jenom faktor nutnosti nějaké případné rezervace (byť třeba jen pár hodin předem) dělá z použití půjčeného/sdíleného auta komplikaci. Zejména ten, kdo má malé děti, ví, o čem mluvím.
Tam se žádná rezervace předem nedělá. Prostě zapnete appku a vidíte kde je nejbližší auto, kliknete na něj aby Vám ho nikdo nevzal a jdete. Když to dobře funguje, tj. aut je spousta, tak to funguje vážně super (osobní zkušenost z města kde těch aut je několik desítek tisíc).
Jako jasně, auto máte hned před barákem, tady musíte někdy jít 5-10 minut, ale zase neplatíte za parkování v destinaci. Prostě ho vrátíte a na cestu zpět si můžete půjčit další. A nebo si necháte zablokovaný to co jste si půjčil…
V takovém případě využívám Hoppygo a vyjde to mnohem levněji a zrovna v Praze s velice širokou nabídkou vozú,včetně možnosti vyjet třeba do dvou hodin od rozhodnutí jet k babičce na Moravu
Ten Bolt Drive nabizi i predem zname ceny a vyjde to levneji nez to jejich „taxi“ a ja si radsi ridim sam, nez aby mne vezl nejaky Uzbek… Ale muzete jet na chalupu, etc. Obecne se rika ze se to vyplati lidem co najezdi do 10k km rocne (pokud by ale meli novy/zanovni auto). Pokud ty km najezdej ve stary popelnici, tak to nevyjde.
Konečně konkurence pro Car4way a Anytime. Jejich ceníky jsou dost divoké. Dříve jsem je používal pravidelně a teď se vyplatí si zavolat Uber/Bolt s řidičem a je to i levnější.
Jo, souhlasím. Před dvěma lety vycházelo půjčení auta ve stejné vzdálenosti vždy na poloviční cenu oproti taxi. Teď je už taxi v té samé trase klidně i o 150,- levnější.