Boj s mama taxi. Hradec Králové řeší, jak snížit počet aut u škol
Provoz přes základní školou v Hradci Králové. Foto: Magistrát města Hradec Králové
Mezi opatřeními je například budování koláren.
Mezi opatřeními je například budování koláren.
Už i v Krnově:
https://www.msstavby.cz/v-krnove-vznika-skolni-ulice-05-08-2024/
Řešení samozřejmě jsou a většinou docela prostá. Stačí rozšířit např. rozšířit počet krátkodobých parkovacích míst (res. stačí jen zastavení). Nebo třeba odlišit začátky vyučování – 1. a 3. ročník v 8.00, 2. a 4. od 8.15. Když se chce, jde to. Kdo ale hodí politické body „bojem“ proti autům, tak samozřejmě vymýšlí „nechytrosti“.
Ano, občas se začala používat značka (dodatková tabule) K+R (teda z její podoby mám doslova husí kůži, na to že je to příkazová značka ukládající povinnost tak má grafickou podobu stejnou jak „rádio xxx 105,5MHz“ a ani ten text vycházející z angličtiny „Kiss and Ride“ teda nikoho kromě rodilého mluvčího netrkne) rezervující nějaká parkovací místa právě na to „vystupovací“ zastavení… teď ještě kdyby i někdo kontroloval dodržování…
Mimochodem, to „rozházení“ začátku vyučování nesvědčí dobře plánování spojů VHD že?
Ptali se jedné maminky, proč své děti vozí autem až před dveře školy. Tam jim odpověděla, že se bojí o jejich bezpečnost, protože po ulicích u školy jezdí moc aut. 🙂
Nebudou ony nakonec ty školy muset mít „terminály“ se stojánkami jako na letišti? Nojo jenže oni ti piloti ty předpisy dost dodržujou, to bude rozdíl 🙁
a proč by bylo nutné jezdit po trávě a něco ničit? Přibrzdím, dítě vyběhne a jedu dál.
Dítě je bezpečně ve škole, může si přispat, spánek je důležitý (to je i vědecky podložené, současná civilizace má akutní nedostatky kvalitního spánku).
Dítě je ušetřeno možnosti přepadení, napadení, pedofilům a podobně, jak se má malé dítě ubránit napřiklad pedofilovi? A že těch napadení dětí taky není málo. Nejčastější případy násilí bývají právě když jdou děti do nebo ze školy.
„Nejčastější případy násilí bývají právě když jdou děti do nebo ze školy.“
Prosím odkaz na statistiku, ze které čerpáte.
Stejně tak bych chtěl vidět tu statistiku „napadení pedofilem po cestě do školy“.
Co je mi známo, tak většina pedofilů (~95 %) nikdy žádnému dítěti nic neudělá, a ta menšina co ano, tak vede zájmové kroužky, pěvecké sbory, tábory, případně je skryta v církvi.
To jsou totiž mnohem chytřejší způsoby, jak zneužívat děti, než postávat před školou.
Respěktive NIKDY jsem za svých 40 let života neslyšel o ZÁDNÉM pedofilovi, který by odchytával děti před školou (to leda v amerických filmech s rezavou dodávkou „free candy“)
Jasně, o tu dobu, co to má dítě kratší může večer déle koukat do mobilu. Že před začátkem školy ztrácí dítě sociální kontakt s vrstevníky je normální. Od toho má vlastně ten mobil. Já když jdu náhodou v 7:45 kolem školy tak jen koukám, každý by své dítě nejraději dovezl až k lavici a tam ho ještě přezul. U toho už na první pohled tečou nervy, protože má rodič nejdéle v 9::00 zařezávat někde v Praze v kanclu a moc dobře ví, že když to hodně dobře pojede, tak D5 bude stát snad jen od Rudné a ne už od… Číst vice »
Divím se, že s touto paranoiou jste ještě naživu.
„Dítě je bezpečně ve škole, může si přispat, spánek je důležitý (to je i vědecky podložené, současná civilizace má akutní nedostatky kvalitního spánku).“
A troufl byste si odhadnout na zdroj rušení kvalitního spánku? O jednom zdroji rušení spánku bych věděl, ale vám by se to asi nelíbílo.
Přesně, nedávno jsem tady psal, jestli by se kvůli hluku nemohly auta alespoň pres noc trochu omezit/zpomalit, aby se ve městech dalo normálně spát i s otevřeným oknem. Bylo mi doporučeno at se přestěhuju na venkov.
Jakože kdybyste zastavil sto metrů od školy, tak by ten o jednu minutu kratší spánek působil obrovské potíže, a cirka jednou za rok by dítě oslovil pedofil??
To jako to dítě pro jistotu jinak sedí doma, nebo má bodyguarda?
Nic tady z toho by se nedělo, kdyby se pořád jen neustupovalo líným točvolantům a místo parkoviště by se tam postavila třeba železniční vlečka se zastávkou!
A proč bych nemohl odvézt dítě do školy když jedu kolem do práce? Máme školu asi 20 minut pěšky. 20 minut je ráno důležitých. Proto dítka vozím autem, aby si mohli o 20 minut ráno přispat.
Odvézt můžete, ale nesmíte při tom ohrozit jiné.
Četl jste vůbec článek, proč se ty změny dějí?
Btw kde je problém nechat vysednout dítě třeba 100 metrů od školy, někde kde není takový šrumec? Nebo vám se chce jet do skrumáže nervozních řidičů parkujících hlava nehlava kde se (ne)dá..? Já ne..
„Proto dítka vozím autem, aby si mohli o 20 minut ráno přispat.“
Skutečně pozoruhodný žebříček hodnot, nestačím se divit.
To neděláte dobře, děti, které mají v cestě do školy aktivní pohyb a ne jen sezení v autě, podle výzkumů podávají lepší výkony, jsou soustředěnější a víc se naučí. Ostatně platí to i pro dospělé.
Pohyb rozhodně ano, mama taxi nefandím, ale jako sova chápu, jak je těch 20 minut spánku navíc ráno důležitých. A jít spát o to dřív opravdu nepomůže. Stop tyranii skřivanů🙂
Ale ne jejich zajetím!
Vy jedete opravdu kolem budovy školy? Okolo vchodu? Nebo je to nějaká plánovaná zajížďka s tím, že mírně odbočíte z přímé trasy?
Proč děti nejdou spát o 20 minut dřív?
Asi na sebe mám tedy být zpětně pyšný, že jsem ZDŠ po osm let zvládal pěšky právě oněch zmiňovaných dvacet minut, dokonce dvakrát denně (tam i zpět), a co ještě hůř, ba i přes kopec uprostřed… [ironie]
Rozhodně nemám pocit, že by mi to nějak uškodilo.
(A když se stalo, že jeden zaspal, tak se holt popoběhlo… )
Na druhou stranu, je to i otázka infrastruktry – něco jiného je jít dvacet minut městem, než dvacet minut mezi obcemi po krajnici, byť i jen okresky… Ale mám pocit, že se tahle problematika řeší paradoxně hlavně ve městech.
20 min jsem do skoly v Hk chodil pesky od 1 tridy.
Kdysi byla ostuda, když někoho do školy vozili rodiče (i v 1. třídě ZŠ). Kdo nechodil sám, byl považován za nesamostatného. Fakticky to stejně moc nešlo, protože od 8 hodin nebo později se pracovalo málokde, fabriky jely bez výjimky od 6, jinde se dělalo většinou od 7.
To fakt. To byl hned mamanek ze ho rodice vozi. 😃
Od těch, co obhajují mama taxi, bych rád znal odpověď na otázku, od kdy je cesta do školy podle nich nebezpečná. Kdy nastal ten kritický okamžik, že začali do školy vozit svoje děti autem?
A také proč berou cestu do školy jako nebezpečnou? Jsou na cestě nebezpečné přechody pro chodce? Potkávají děti cestou nějaké nebezpečné lidi? Je nebezpečím množství aut v ulicích..?
Často právě to poslední. Hlavně v blízkosti školy bývá provoz dost nebezpečný kvůli rodičům vozícím děti. Takže to vede k tomu, že vozí děti i ten, kdo by tak jinak nečinil.
Předně, nic neobhajuji a je mi jasné, že v mnoha případech se jedná o čistou lenost a řešením je MHD nebo pešobus. Nicméně ani zde nelze vše úplně zobecnit a nejde jen o pohodlí. Jinak to bude na venkově, jinak ve městech atd. Moje děcka jezdí MHD (vč. postiženého syna), ale na tréninky z půlky vozím autem (+jaro léto na skútru), protože by to znamenalo +1,5 h a je rozdíl, když má dělat úkoly v 7 nebo o půl deváté.
MHD jezdí ve městě pořád. Na vesnicích se přizpůsobuje jízdní řád autobusů školám. Pocházím ze vsi o 250 obyvatelích. Jezdil jsem autobusem v 7:15 do 7 km vzdálené obce o 1000 obyvatelích. Autobus posbíral školáky z ostatních vesnic a přijeli jsme v 7:35. Pěšky jsme šli ze zastávky 7 minut ke škole a v 8:00 začalo vyučování. Mí rodiče v tom neviděli problém a já taky ne. Pokud rodiče do té obce potřebovali, tak nás samozřejmě vzali s sebou, abychom neplatili 3,50 Kč za autobus. Ale to bylo tak třikrát za rok. Navíc nezajeli ke škole, ale jen k příjezdové… Číst vice »
… a na skůtru vozíte jen děti starší 12ti let? Protože skůtr je motorka, která určitě nemá postraní vozík – tzv. saidku, bez něhož nesmí být děti mladší 12ti let spolujezdcem na motocyklu – https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361 § 7
(1) ŘIDIČ NESMÍ, odr. e) NA DRUHÉM SEDADLE MOTOCYKLU PŘEPRAVOVOAT OSOBU MLADŠÍ 12TI LET!
Všechno se musí řešit od počátku. První je bydlet v místě trvalého bydliště. Za druhé povinná spádovost základních škol a školek. Pak máte základku co by kamenem dohodil a nikdo nikam nemusí nikoho vozit.
Jen tam musí ta škola být a musí mít volno
Spádová škola vás musí vzít ze zákona. Výmluvy, že „není místo“ je jen pro ty, co to nevědí.
Taky vám můžou dat odklad a pak ten rok budete s dítětem doma? Zpět do školky?
Škola může dát odklad? Jako vážně..? To se někde vážně děje?
V Česku je spíš problém, že si rodiče prosadí odklad i pro děti plně způsobilé jít do školy. Vámi popisovaný scénář mi přijde spíš jako urban legend o těhotné babičce s klavírem co jde k doktorovi.
Ano, četl jsem o tom, že odklad se u nás provádí čím dál častěji, už je to prý každé čtvrté dítě. Já jsem do první třídy ZŠ šel, když mi bylo 6 let a 2 měsíce. A necítím se jako nějaký génius.
Já měl 6 a 3 týdny 🙂
Ještě jednou – ano, odklad školní docházky je v ČR dost častý, jsme nad průměrem ostatních zemí ČR. Ale ten odklad ve spoustě případů vyžadují rodiče, fakt jsem neslyšel o tom, že s tím přišla škola a že by tím řešila nedostatek kapacit. To jedině, že by škola (nebo spíš SPC) usoudili, že dítě ještě dost vyspělé na školu není, tak navrhnou rodičům odklad.
Nemusi. Spadova skola je ta, kde mate pri prijimani automaticky prednost, ale neznamena to, ze vas urcite musi vzit. Obec je vsak povinna zajistit, aby dite mohlo plnit povinnou skolni dochazku, ale nikde neni stanoveno, ze toto misto musi byt dana spadova skola, dokonce nemusi nutne byt primo v dane obci.
Ty školní kapacity tam nejsou také díky vykukům, kteří obci bydlí ale trvalé bydliště mají někde jinde.
Ještě by bylo hezký nemít spádovou školu plnou vyhořelých 60+ učitelek a vybavení, které se za 30 let nezměnilo vůbec.
Nebo vám je jedno, že těch 9 let bude dítěti úplně k ničemu?
Jo, to už je sousední problém. Že základní školy mají hodně různou kvalitu (protože zřizovatelem a jediným kdo o škole rozhoduje je obec či MČ, která se o školství často stará dost blbě).
A jak se k tomu vyjadřujete na schůzích zastupitelstva?
Aha, takže dovoz na „prestižní školu“? Nojono, to pak bývá místo 5minut pěsky 20 minut autem… a to celé za o několik procent „lepší“ vzdělání… snad (pokud máte skutečně spolehlivé info). Asi se to vyplatí 🙁
Nevím jestli někoho napadlo, že mnoho rodičů hlavně z menších vesnic vozí děti do školy kvůli tomu, že maj společnou cestu, rodič jede na 8/8:30 do práce a dítě má od 8 školu? To jako mají rodiče řešit tak, že ho pošlou MHD nebo ho odvezou na druhou stranu města aby muselo jet ještě pulhoďky MHD?
Nevím jestli vás napadlo, že vzít děcko do školy (resp. do města) a zavězt děcko až přímo před školní vchod jsou dvě absolutně rozdílné věci.
Takže ho maj záměrně jako odvézt jinam?
Jako do jiného města? To by bylo drsný.
Do jiné ulice? Někam poblíž? Nožičky nefungují?
Stačí vyhodit na hlavní cestě poblíž školy, nedělat si zajížďku.
Ano, jinam než tři metry od školy 😃
Jo, protože koncentrace těch vysazujících aut před školou vytváří velmi nebezpečné situace pro všechny děti, i pro ty, které přijdou pěšky. Proto má být prostor kolem škol pro auta minimálně v potřebných dobách nepřístupný, aby to rozhodnutí nebylo na těch jednotlivých rodičích (kteří uvažují celkem pochopitelně hlavně o své cestě), ale mělo by to rozhodovat město, v jak velkém okruhu to bude, aby se ti dovážející rozptýlili (za každého směru pak budou logicky vysazovat trochu jinde a tím se to naředí a citelně ubyde problémů). Pokud trvají na tom, že dítě doprovodí až do školy, holt musí místo pouhého vysazení… Číst vice »
Děláte se blbějším??
Tak tohle je snad asi pochopitelné. Pokud to mají cestou. Proč mají ale potřebu vozit rodiče děti do školy, když bydlí pár metrů od školy a do práce pak jedou opačným směrem?
Protože mamataxi.
Tady se asi míchají 2 různé věci. Spolujízda je za mě naprosto v pohodě, ačkoli někteří místní ultras nebudou souhlasit, protože existuje asi milion důvodů, proč děcka nevozit, stejně tak se najde milion situací, kdy to není nic proti ničemu. Jde spíš o to, neucpávat bezprostřední okolí škol, nevytvářet kolizní situace tamtéž. Snaha města je zde určitě pochopitelná.
Držím magistrátu palce. Ráno před školama je to nebezpečná divočina.
Před školkou se bojí i popeláři. Sice už jim tam nakreslili u popelnic žluté šrafování, ale je ště dostanou vynadáno, že tam rodičům blokují místo když vyvážejí popelnice. 😀
Na druhou stranu, musí popeláři vyvážet popelnice právě v tu inkiminovanou půlhodinu? Nemůžou si změnit svozovou trasu tak, aby vyváželi odpadky před školou třeba až po osmé nebo kolem sedmé?
Nezastávám se mamataxi, ale snažím se najít jednoduché změny v systému, které by pomohly různým skupinám lidí, a nikoho skoro nebolely.
Tak někde vyvážejí sklo ve zkouškovém u studentských kolejí zásadně přesně v 7 ráno. Očividně se tím nikdo netrápí, že studenti by si zrovna rádi přispali. Tudíž čekám podobné vysvětlení i u vyvážení popelnic před školou.
Hele a zkusili ti studenti napsat na radnici či technické služby či kdo to sváží?
Popeláře samotné to fakt nenapadne.
Když to studenti nezkusí, nic nezískají. Je klidně možné že na ně popeláři hodí bobek, ale za zkoušku nic nedáte.
Studenti to ostatně rádi vezmou jako brigádu a mohou vyvážet klidně ař se vyspí.
Kdyz pak studenti mezi jinym jsou na festaku kde to duni oficialne do 3 hod do rana a ja mam vstavat na 3 do prace tak to take nikoho nezajima.
Za takovou službu by se mělo platit, buzení aby nezaspali zkoušku!
Vyznačili jim to tady, dřív jezdili blíž k popelnicím. Ale tam to teď má vyhrazené MŠ https://mapy.cz/dopravni?pid=89736989&newest=1&yaw=4.330&fov=1.409&pitch=0.295&x=14.0095156&y=49.6911022&z=19&ovl=8
Tak ano, proč jim trochu nezkomplikovat situaci, mají to zbytečně jednoduché! Třeba tam nebývají v tu dobu ani systematicky, „jen“ když je někdo zdrží…
Dejte se do debaty s mamataxikářkami, to se teprve dozvíte věci. Dovézt dítě autem přes chodník až ke dveřím školy je prý jejich zákonné právo. Smát se dětem, co chodí pěšky, že jsou socky, je svaté právo jejich dětí. Ale když ty jejich děti, které ve 12 letech váží přes 80 kilo a nedokáží udělat ani kotoul vpřed, někdo označí za tlustoprdy, tak je to šikana, která by se měla trestat nejméně doživotím.
Hmm, s kolika těmi rodiči jste skutečně mluvil?
Sice nevím, s kolika mluvil předřečník, ale bez ohledu na počet situaci popsal naprosto přesně.
Moja mama, ked s vnuckou pesi do skoly, kedze vnucka sa bala ist pesi po ceste koli mamataxi, Uzka cesta bez chodnikov a premavka ako nauzaj, kedze skola je spadova aj pre okolne dediny. Zazila mamataxi az na skolsky dvor. Ked povedala tomu vodicovi, co si o takom sposobe mysli a on jej odvrkol, ze co jej do toho.
Jako tohle fakt miluju. Svůj volný čas trávíte debatou s mamataxikářema a jejich statistickým vyhodnocením. Tak určitě. Samozřejmě je to legitimní téma, ale tyhle pohádky ovčí babičky si nechte na novinky.
Co je vám do toho, kdo jak tráví volný čas????
Navíc, spoustu takových rozhovorů absolvujete už jen při řešení kolizí před školami. Kdy vy vedete dítě do školky, ale vyhýbáte se na chodníku zaparkovanému autu. Když jsem dceři (dost nahlas) říkal, že takto se fakt nemá parkovat, že chodníky jsou pro chodce, ten primitiv v autě měl drzost říkat, že se tak parkovat smí..
Takový rozhovor proběhne hned. A není v mém volném čase, ale v čase kdy vedu dítě do školy či školky.
Není mi do toho vůbec nic. Řeč je ale o zbytečném vožení dětí, ne o viditelném porušování předpisů. O tom se samozřejmě bavit nemusíme a tyhle věci a odrzlé debaty zažíváme všichni často, bohužel. K věci tedy: při vodění dcery do školky jste stejným způsobem komentoval (dost nahlas, jak říkáte) i ty, kteří parkovali správně, ale podle vás jeli zbytečně?
Celý tento thread v diskuzi je o tom, že mamataxi mají naprosto pomýlenou představu, že můžou vše.
Celý článek reaguje na situaci, kdy před školou je až příliš aut, které parkují tam kde nemají, A PROTO se dělají opatření.
Jiné thready začínají pasivně agresivním „já mám právo vozit dítě do školy autem“. To právo nikdo nikomu nebere – DOKUD se dotyčný bude chovat slušně.
Tak pokud před tu školu vede veřejně přístupná komunikace bez zákazu zastavení, tak je zřejmě jejich právo tam dítě dovézt. Nebo snad není? A který zákon jim to zakazuje? Problém je jinde – lidé (ať jsme genderově neutrální) začnou vozit děti do školy. Pak další a další. Pak si začnou stěžovat, že jsou tam zácpy (čímž si logicky stěžují na sebe, ale předstírají, že _oni_ ta zácpa nejsou – zácpa jsou všichni ostatní) a pak začnou agresivně vymáhat, že jim všichni ostatní musí ustupit. Potřebují širší silnici, větší parkoviště, všechno rychle a hlavně ZADARMOna úkor všech ostatních. V tomto jsou… Číst vice »
Rodice v prvni rade resi, aby se dite dostalo v bezpeci do skoly, tj. aby videli, ze v poradku prochazi dvermi skoly.
MHD toto neresi, protoze dite muze vystoupit, rsp. muze byt vystoupeno kdekoliv. Jednou z cest je tedy neumoznit zastavit u skoly, to ale znamena, ze se bude zastavovat dal a navic tam i parkovat, tedy mista zaberou na delsi dobu a o to vic jich bude treba, protoze je pujdou doprovodit. Druhou moznosti je zavest skolni autobusy a rozptylit to takto a nebo komibinace obojiho.
hele, a jak jsme to delali pred triceti, tricetipeti lety, kdyz jsme v sesti, sedmi letech chldili kilometr, kilometr a pul pres cele sidliste , a v deseti letwch jezdili metrem pres pul prahy?
v deseti letech, kdyz jsme ve dve odpoledne vypadli po skole z baraku a vratili se v sest? zadne mobily, zadny dohled, nic?
se divim, ze jsme vubec prezili prvnich deset let zivota…
Před pětatřiceti lety tu bylo třikrát méně aut, potkat feťáka v metru bylo jak potkat jednorožce stejně tak jako ty debilní SUV s malýma bohatýma paničkama co sotva vidí přes volant.
ne ze by na tom nebylo trochu pravdy, ale zit v takto paranoidne nestavenem vnimani sveta musi byt hrozne.
Třikrát méně aut – trochu cyklické zdůvodnění, jedu autem protože na silnici jsou auta.
Cyklické, ale reálné. A nejde jen o počet, jde i o to, že ta auta jsou výrazně větší, a to i do šířky. Takže tam, kde se před 30-40 lety dvě auta v pohodě vyhla i s člověkem na kole, se dneska míjej zrcátky na centimetry…
Jenže pro mnoho lidí je to realita. Když je pomalu popojíždějící kolona, radši sednou do auta, než aby ji trávili v busu. Je to věc pohodlí – v autě nemají spolucestující různých vůní nebo „vůní“, případně hluku, topení/klimatizaci si nastaví podle svého, vyřídí si telefonáty atd.
Tomu se pak říká „závody ve zbrojení“ tentokrát ovšem na silnicích… Nikdo si nechce/nemůže dovolit „zůstat pozadu“…
Chtělo by když nic aspoň proti tomu působit daňově/poplatkově (větší/těžší než X nemůžou parkovat na malých parkovacích místech, platí víc v modrých zónách atd.)… ono se to částečně kryje s tou produkcí CO2, větší auta jsou plýtvavější (ano, trochu to dohoní lepší motory, ale kdyby se lepší motory kombinovaly s nerostoucí velikostí+hmotností, bylo by to ještě lepší)…
Tak se diteti rekne, ze ma jit po chodniku a po prechodu. Jednoho dne, az mu bude treba 30, to stejne budu muset udelat sam a vyjit z domu pesky….
Auta jezdí po chodníku? Nebo …?
Bohužel občas jo…
Velmi často jo.
Tíké jste si všiml, že čím větší auto, tím menší šofér. Zřejmě nějaká mánie.
Kompenzace komplexu méněcennosti – a je jedno, jestli jde o pocit z tělesné výšky, velikosti některého orgánu nebo z nějakého jiného nedostatku 😉
BINGO, bylo zde méně aut.
Auta způsobují nebezpečí na ulici. Ale když někdo chce regulovat toto nebezpečí, hned je křik že se lidem ubírá svoboda.
A hlavně většina lidí nebezpečí od aut řeší více auty.
No, zde spíš „většími“ auty…
Hezky jsme si to tu v té české demokracii zařídili ne? Z poměrně bezpečných ulic se staly ulice, kde se zvýšil počet rizik. Tak hlavně, že HDP roste. Možná některým konečně dojde, že HDP jaksi není vše a jsou důležitější věci v rozvoji společnosti. Třeba, jak se poslat děti samostatně bezpečně do školy, na kroužek nebo domů má větší přidanou hodnotu než jet na dovolenou přes půlku světa. ….velmi oblíbená výmluva je počet úmrtí v dopravních nehodách v roce 1968. bohužel ti stejní lidé jaksi neznají vývoj počtu oběti dopravních nehod po roce 1989…..Přitom se stačí podívat na ročenky statistiky… Číst vice »
Pocet obeti nehod v roce 1990 – 1173 (94 tisic nehod)
Pocet obeti nehod v roce 2023 – 455 (94 tisic nehod)
Myslim, ze ta statistika neni vubec spatna. Pokud vememe v uvahu vzrustajici intenzitu provozu, tak je velmi dobra.
vase tvrzeni o nebezpecnych ulicich dostalo jistou trhlinu.
1984 , 1986, 1987 vše pod 800 obětí za rok. 1994 skoro dvojnásobek, necelých 1500. https://www.policie.cz/soubor/informace-o-nehodovosti-prosinec-2023-pdf.aspx Oba jsme na podobné vlně. Já se snažím poukázat na negativní vývoj v mentalitě lidí, vy poukazujete na pozitivní vývoj v bezpečnostních opatřeních na silniční infrastruktuře. Oba pohledy jsou pravdivé a vzájemně nekolizní. Na silnicích je nebezpečno kvůli mentalitě lidí za volantem, je o něco bezpečněji díky opatřením jako bezpečné přechody, zklidňující ostrůvky, radarům atd. Od určitého okamžiku, ale už opatření na infrastruktuře nebudou mít další pozitivní efekt a naplno se projeví negativní vliv mentality lidí a větších a nebezpečnějších aut, jejich narůstajícímu počtu,… Číst vice »
Za dveřmi školy už žádné nebezpečí není? Tenhle argument je teda dost slabej i na mne. Co tam máte dál?
Nechci ani naznačovat, ale jsou tam schody, příbory… Ještě že se o tom tak moc veřejné nemluví.
Voda, elektrika, balkony. Svět je nebezpečné místo. Zase ale ať se šetří, musí vydržet pracovat hodně dlouho. A tam už mamataxi nebude.
Po mamataxi nastupuje seniortaxi.
Zrovna s tou elektrikou ty rizika v čase rostou. Bohužel čím víc elektroniky pochybné kvality ve školách, tím větší riziko požáru. V tomto kontextu je to bohužel podobné jako s auty.
Jaká je statistická pravděpodobnost, že dítě jedoucí MHD nedorazí do dvěří školy v pořádku?
Jako vážně, zkuste tu pravděpodobnost odhadnout.
Až budete mít reálné číslo, nějaké směšně malé,uvědomíte si, před jak titěrně malým nebezpečím své dítě chráníte. Za cenu kdy 1) společnost trpí následky mamataxi, 2) vaše vlastní dítě je neschopné dojít samo do školy.
Vy většinou svému dítěti ve snaze je ochránit před škaredým zlým světem spíš škodíte, víte to? (ve většině případů, Česko je fakt obecně dost bezpečná země)
Tak tam mě napadá snad jediný důvod proč chtít fyzicky na vlastní oči vidět svoje dítě jak vchází do budovy školy – pokud se bojí že by mohlo „zahnout“ za školu…
Jinak prostě „ztrátovost“ školní mládeže na posledních 100-200m v okolí školy je nespočetně nízká, rozhodně nižší než v tom autě při jízdě…
Snad jedině že by je zajelo nějaké divočejší mamataxi, s tím by se mělo něco dělat!
Kolárna je jedna věc, ale na zimu to stejně nepomůže. Zjistěte si kolik % dětí chodí pěško/busem/kolem/autem. Sebevíc můžete chtít aby nejezdili autem, ale když pak máma pokračuje do práce, nebo na nákup a zpět domů, asi ji těžko přesvěčíte, aby se s tím táhla pěšky.
Taky může jit pěšky. Symbolické, že vás to nenapadlo. Tahali jsme v taškách i vánoční nákup. A děcka si mohla hrát, díky tomu, na ulici. A chodit do školy pěšky a rozvíjet vztahy. A rodiče je nemuseli chránit plechem. Začarovaný kruh.
Jo v mrazu nebo vedru se tahat s dvěma taškama, to je ten progres.
Ty jsi jednim z tech, co najde vymluvu uplne na vsechno 😀 Realny zivot pro tebe musi byt primo utrpeni.
Tahejte si nákup v čem chcete, to je vaše svoboda.
Ale kua nezasahujte do mé svobody pohybovat se po městě bezpečně – i jinak než autem.
Neohrožujte mne svým autem na chodníku, tam nemáte co dělat. Nestůjte na trávě, respektujte zákazy stání,..
KDYBY toto dodržovali všichni řdiči, a ideálně platili za další negativní externality (hluk, zplodiny, prach), tak mi jsou automobily naprosto šumák.
Řidiči vám řeknou, že za externality už dávno platí – stejně jako u alkoholu a cigaret – ve spotřební dani*.
Otázka je pouze jestli je tato (u všech výše zmíněných položek) dostatečně vysoká.
* s výjimkou pijanů vína a řidičů BEV
Odpověď je není, zdaleka to všechny negativní externality nepokryje.
Jenže spotřební daň se rozpouští ve státním rozpočtu, a její výnos se nijak nepoužije na řešení těch externalit.
Ale to přece není problém řidičů aut (kromě těch několika, kteří sedí ve sněmovně)
A její výše taky ne.
Vaše naivita způsobu běžného života všedního dne na této planetě je někdy až úsměvná.
Omlouvám se, mělo to patřit pod příspěvek uživatele Elb – tedy o jednu úroveň vlákna výše…
Rozumím vám. Ten rozhodující prvek o volbě dopravního prostředku jsou rodiče, nikoliv děti. Cílem je právě zabránit rodičům v tom, aby mohli dojet přímo před školu. Některým pak ten aha moment naskočí.
Já bych neřekl „zabránit“ – to zní ošklivě restriktivně a paternalisticky.
„Znepříjemnit“ je to správné slovo.
Každý by měl mít možnost před tu školu dojet, když na to bude mít dost energie a času.
Ale mělo by to být pomalé a nepohodlné.
A tím myslím „záměrně pomalé a nepohodlné“ – tomu se říká „hostilní architektura“:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hostile_architecture
že stavíme věci tak, aby svým tvarem přirozeně znepříjemňovali nějaké činnosti.
U přijezdové cesty do školy to třeba znamená, že může být velmi úzká a velmi klikatá, tak aby tam víc než 10-20km/h ani nešlo jet.
Čím dál více měst bojuje s návalem aut v určitých lokalitách. Každý ten problém zná, ale jediní samotní řidiči aut si ve své sobecké omezenosti myslí, že je vše naprosto v pořádku a nechtějí ze svého pohodlí ustoupit ani o píď. Neuvědomují si, že právě oni tyto problémy způsobují, že oni vytvářejí nebezpečné situace. Ona je i otázka, jestli si to vůbec kdy uvědomí a chytnou se za nos, že jsou některé jejich cesty zbytečné.
Takže nastaveným opatřením fandím. Když to nejde po dobrém, tak se holt budou muset potýkat se zákazy.
Bohužel zákony pro smetánku neplatí. Resp. platí, ale dodržovat je stejně nebudou.
Tam musí nastoupit infrastruktura. Pořádnej pevnej sloupek nikdo neukecá…
Ať to udělají jako Benešov, nebo Říčany. MHD zadarmo ze všech sídlišť až před školu. A podstatně ubyde dětí, které vozí jejich rodiče IAD, aby ušetřili ty 3 koruny (v dobách kdy se platilo 25%) za autobus nebo dva kilometry cesty. Zbybou jen ty, jejichž rodiče nebo sousedé mají cestu kolem školy, rodiče je holt vysypou o něco dál od školy.
Asi tak. Nejde o absolutní cenu správné jízdenky, ale o rizika – dítě poplete tarif, vybere jinou jízdenku, cvakne ji obráceně. Revizor placený procentem z udělených přirážek (ne podle prokázaných neplatičů) jistě najde formalitu (časová platnost vypršela, koho by zajímalo že kvůli zpoždění) a ze 3Kč jízdenky je 1000Kč dluh.
A dokud se revizoři chovají tak, že o nich točí i Kluci z Prahy.
Ne kazde dite je nesvepravne.
Jakej tarif proboha? Na denní dojíždění snad platí předplatní jízdenka, ne?
Tak to už je nejvyšší čas, aby přestali mlet pantem a začali něco dělat. Škola začíná přesně za měsíc…
Nebylo by lepší a jednodušší dát do školního řádu, že žáci se do školy musí dopravovat buď pěšky, nebo veřejnou dopravou? Takhle to mají v Japonsku v rámci výchovy k samostatnosti.
Lze něco takového vůbec do šklního řádu dát. Co je komu do toho jak se dopravuju do školy nebo do práce? Ledaže by mi na to dával peníze. (Nedávno jsem zachytil hoax, že prý EU nařídila, že zaměstnavatelé musí evidovat, jak se jejich zaměstnanci dopravují, zatím je to hoax, ale hoaxy dneška jsou skutečností zítřka, nebyl by to zdaleka první hoax, který se změnil na skutečnost.)
V NL jsou ‚napřed’…
To asi nebyl tak úplně hoax, u nás se už ptalo a zkoumalo. Holt ESG a uhlíková stopa.
Na to je jasná odpověď:
Do práce jezdím Panamax tankerem poháněným dvoutaktním diesel šestnáctiválcem spalujícím směs velrybího tuku a sušených veganů.
A těším se, jak se to budou ESG aktivisti zkoušet vyvrátit, nemaje šanci jak prokázat, jako co se zrovna dnes identifikuje moje levá bota.
No to nevím, na povinné základce těžko bude ředitel předepisovat spádujícím žákům, co nemusí, a kdyby předepsal stejně spádující nevyhodí. Muselo by se to schválit na vyšší úrovni(parlament), ale proč ne?
V NL to evidujou.
Každé trochu rozumné město chce mít přehled o tom, jak se jeho obyvatelé dopravují. Samozřejmě ne jmenovitě, do toho nikomu nic není ale anonymní nebo anonymizovaná data jsou pro plánování a organizování města klíčová informace.
evidovat != narizovat. je dobre mit prehled o tom, jak se lide dostavaji do skoly/prace (podobna otazka, pokud si to pamatuju dobre, byla dokonce i v nekolika poslednich scitanich lidu tady v CR). na druhou stranu, narizovat nekomu, aby se dopravoval vyhradne timto dopravnim prostredkem mne osobne zavani totalitou.
napsat do skolniho radu to bezesporu muzou, papir snese vsechno. jen pravni dusledky tohodle paragrafu budou zhruba stejne jako pocet demokraticky zvolenych prezidentu nejmenovane federace — nulove
My ale nejsme japonsko, a takove ustanoveni ve skolnim rade by bylo neplatne.
Je to tak, v Japonsku je prisne zakazane vozit deti do skoly autem. Ale na druhou stranu tam funguje neco jako verejne hlidky, kdy vybrani rodice stoji venku na ulicich a sleduji jak deti chodi do skloly.
Veřejné hlídky jsme tu měli taky, říkalo se jim Pomocná Stráž VB a není pochyb o tom, že se po nich spoustě lidem stýská. Jinak by toto u nás neprošlo, školní řád nemůže nařizovat co má žák/student dělat mimo dobu vyučování a pobyt ve škole.
Třeba v Norsku, Finsku, Nizozemsku, Francii, Švýcarsku, USA… (tedy abych jmenoval jen země, ve kterých jsem to u škol viděl) musí být naprostá totalita, protože tam rodiče běžně v podobných rolích uvidíte.
U nas na malomeste (20k obyvatel) kazde rano (pokud zrovna neni vikend nebo prazdniny) na nekolika prechodech ve meste stoji hlidky mestske policie, ktere pomahaji detem prechazet na druhou stranu cestou do skoly a ridi dopravu (prechody jsou bez semaforu)
To u nás bývá taky, bohužel jen prvního září. Častěji na to ty měšťáky nezaženou… 🙁
Ve školním řádu školy mých dětí je bohužel spíš toto:
Parkování před budovou školy a u mateřské školy:
zákonní zástupci, kteří vyřizují své záležitosti ve škole nebo doprovázejí či vyzvedávají dítě ze školy, mohou po tuto dobu parkovat před budovou školy
po opuštění školní budovy musí být vozidlo odstraněno z parkoviště v nejkratší možné době
parkování před školou je bez omezení možné po 16:00 hodině a v soboty, neděle a svátky
všichni řidiči, kteří vjíždějí do areálu školy, jsou povinni dbát bezpečnosti všech chodců, kteří mají vždy přednost! Nejvyšší povolená rychlost v areálu školy je 5 km/hod.
Do školního řádu asi nemůžete dát přímo způsob dopravy. Problém je spíš opačný, že často ve školním řádu je povolen rodičům vjezd autem do areálu školy. Odstranit parkování v areálu ze školního řádu je prvním krokem k nápravě.
Dříve se Hradci Kralove přezdívalo Salon republiky a teď to bude spíš Hanoj..
A to té Hanoji křivdíte.
No silniční provoz kolem škol tu Hanoj hodně připomíná.
Nejlepší jsou v tomto školy na síldišti – bydlím na Moravském předměstí, a tady se před většinu škol a školek vůbec nejde autem rozumně dostat (protože s tím soudruzi nepočítali) – a tím je problém s auty vyřešený.
Vy jezdíte po sídlišti autem? Tak to to dítě může dojít pěšky ne?
Máte málo odhodlaný rodiče. Tady má jedna škola vchod z parku, a ani tohle, ani placatá kulatá věc s červeným rantlem a bílým prostředkem, tu některé nezastaví…
Pak existuje taková nehezká šedá hranatá věc (občas s černožlutým šrafováním) kterou pražáci rádi umisťují na náměstí náměstí.
Ta odstaví i střední a větší SUV, k řešení zbudou jen offroady a tanky.
Školy na Jižním městě mají bohužel taky vstupy do nějakých chodníků, vnitrobloků a nebo náměstí… Ale pořád se ti SUV dá a pokud ne, máte malé SUV!
Já bych v Hradci viděl jiný problém a to mít pořádnou MHD 😉
Ona ještě před deseti lety byla výborná, ale pak ji začali “vylepšovat” a “optimalizovat” až do dnešního stavu. Zrušili celé linky a proškrtali zbytek, takže mimo špičku je většinou rychlejší jít pěšky, než čekat, než něco přijede.
Tohle se řešilo v Benešově, čtyři spoje ráno, tři odpoledne, jízdenka za cca 10 korun. Kromě „školního“ spoje ty autobusy vozily prázdné sedačky. Ještě když fungovaly fabriky, tak spoj v půl šesté býval narvaný. Tam ale optimalizaci udělali už dávno (cca 1995), ze tří linek se staly dvě o intervalu se ani nedalo mluvit. Před pár lety se udělala akce MHD zadarmo a poté, co se to rozkřiklo, začli to lidi využívat (i když můj první dojem byl: „Dyť jede míň lidí jak za peníze“). Město se teda pláclo přes kapsu a na dvojce je od rána do noci dvacetiminutový… Číst vice »
Počkat, to jako chcete říct, že v době cesty do škol a zaměstnání není dopravní špička i pro MHD, v níž dle Vás je tato pořádná – netřeba na ní dlouho čekat?
V době cesty do školy špička MHD bývá, v době cest ze školy spíš ne.
Syn, který v září nastoupí do čtvrté třídy, už od druhé jezdí do školy na kole (cca 1km). Naštěstí ti, kteří vozí děti autem, se ke škole dostanou pouze ze druhé strany, než pěší, či cyklisté.
…. nadruhou stranu ovšem Ti vezoucí děti autem pak mnohdy ani nemusí zjistit existenci té druhé bezpečné cesty pro pěší a cyklisty!
Možná by to šlo řešit oddálením možnosti příjezdu autem a donucením dotyčných si nejbližší okolí školy projít pěšky.
Mamataxi od bio satelitních matek je peklo.
Nepomůže vůbec nic. Posledně mi v Roudnici mamataxi hodila blikačky za přechodem, kde bylo zúžení a nešla objet a v klidu si dvě minuty vyndavala své dvě líné smráďata a přitom měla 50 m od školy prázdné parkovací místa.
Za ty dvě minuty udělala kolonu 20 aut.
Za toto by měly padat okamžitě pokuty.
Ano, to jsou přesně ty typy, které vymývají kelímky od jogurtu (asi to pak v té spalovně lépe hoří) a pak popojíždějí 300 m autem….
Ty nevymýváš tříděné plasty?
Hned první mýtus… 😉 https://ecoservis.eu/myty-o-trideni-odpadu/
To je jak nějaké rakovina, co se šíří z levičáckých palicí ty kola. V zemi, kde polovina roku je zima. Oni ty rodiče vozí děti do školy z nějakého důvodu, asi bezpečnosti a budou fakt chtít posílat děti na kole do školy, aby se jim něco stalo, fakt chytrý. Opravdu hlavičky pomazané na těch úřadech
Taky by se mi líbilo, kdyby úředníci pořád nevymýšleli jak někomu řídit život a co kde zakázat.
By možná mohli zkusit zjistit, proč se to vozeni děje a pak navrhnout lepší konkurenční službu. Ale chápu, že se zakázkovou značkou a pokutami budou hotovi hned.
Jak chcete konkurovat situaci, kdy ti radní postaví parkoviště těsně před školou, ale zapomenou na cyklostojany, zastávka MHD je celých 100 metrů daleko (rodiče si myslí, že by dětem odpadly nožičky), a jít celých 300 metrů z domu pěšky, přes tu džungli aut, to je o život?
Jak v takové infrastruktuře brutálně optimalizované pro auta, jak tam chcete navrhnout lepší konkurenční službu?
Jedině tak, že se IAD uskrovní. Jenže to pak začnou řidiči řvát „neberte nám svobodu jezdit nebezpečně před školou“, jako zde pár lidí v diskuzi.
Zakázková značka, to je dobrý nápad! 😀 Pardon, nešlo odolat…
To vaše „bezpečné vození autem“ končí nebezpečnými střety aut snažících se zaparkovat na prasáka kdekoliv před školou, střety s chodci (co přišli od MHD, pěšky anebo i vystoupili z auta). Aut u škol je moc, nevlezou se tam. Spousta řidičů na to reaguje porušováním pravidel silnič.provozu, ničením zeleně (parkování na trávě), chodníku,.. Ta kola jsou běžně používána všude možně v zahraničí. Asi si dám do bookmarků fotku kol před školou někde na severu Finska v zimě, na sněhu. V zahraničí dokážou na kole jezdit všichni: mladí, staří, maminky s dětmi, dědečci, dělníci i politici i úředníci, kdokoliv. Ale v Česku… Číst vice »
Z Vašich příspěvků mám vždycky pocit, že musí zítra nastat nutně konec civilizace. Nicméně, mohl by mne někdo poučit – jako člověka, co nemá děti – proč je z pohledu rodičů nutné před školou parkovat? Měl jsem vždy dojem, že dovezu-li dítě do školy autem (a ano, vskutku nevím, proč bych nemohl), tak ho vysadím a hned jedu pryč. Celá akce stání před školou nemůže zabrat více jak půl minuty. To tam ti občané stojí proto, že půl hodiny dávají dítěti kázání o tom, že ráno nepozdravil svého otce u snídaně, a nebo si tam zaparkují a jdou vyprovázet dítě… Číst vice »
Zajdete a uvidite. Ono v tom poctu jsou i ty pulminuty sakra znat a jak casova tisen a nervozita roste, problemu pribyva exponencialne.
Je to klasicka obecni pastvina. Kdyz rodice hodej autem pet deti z cely skoly, neni to nejmensi problem, jsou to opravdu jen ta pulminutova pribrzdeni. Pet deti z kazdy tridy uz u vetsi skoly zpusobi pekny problemy. Pulka skoly autem uz by znamenala veskere ulice kolem skoly upravit jen na to a mit tam nekolik lidi jen na organizovani dopravy a vystupu.
Zajděte. Budete se divit. I kdyby to byla půl minuta (což leckdy fakt není, zejména když matka vystoupí a jde s dítětem až ke dveřím školy, protože mu „přece“ nese školní aktovku), tak stačí takových 150 aut během půl hodiny. Vůbec se pak netvoří fronty a nevznikají nebezpečné situace, kdepak… :-/
Neter mi chodi do skoly, ktora je na konci 150 metrov dlhej slepej ulice. Ta cesta ma sirku 5 metrov a je bez chodnikov. Vacsina aut ma polomer otaciania vacsiu ako 5 metrov, tak sa vam na tej ceste na jeden krat neotoci. Takze sa musia otacat na viackrat. Dalsia vec – zima a sneh – cesta je este uzsia, takze otaca sa este horsie. Takze sa stava, ze soferi mamataxi nadrzovku vojdu majitelom domov do dvora, aby sa im lahsie otacala. Neviem ako v Cechach mat povinnost mat dieta do do vysky 150 cm alebo do 36 kg v… Číst vice »
Prosím?
Tohle učí akorát lidi lenosti, já děti do školy a školky zásadně nevozím autem a není to žádný problém. Je to jen o lenosti rodičů a dětí.
Zima problém není. Jednak už skoro není a pokud je dobrá infrastruktura, tak to možné je. Znám z vlastní zkušenosti – Oulu (FIN) (pro představu: . https://www.euronews.com/my-europe/2021/01/22/meet-the-bike-loving-finnish-city-that-keeps-pedalling-even-in-the-snow).
Popravdě, toto by u nás fungovalo teprve kdyby cyklisti skutečně většinou směrů měli pro sebe dostatečně širokou stezku… zkoušet tyhle hrátky na krajnici plné odhrnutého sněhu nebo na špatně shrnutém chodníku (všímáte si jak chodníky příjdou s úklidem na řadu teprve „až potom“?) vyhýbajíce se s chodci (ano, tam defakto nepatří, ale kudy že… někdy fakt není ani když se snaží) je fakt naprd 🙁
Jo, infrastruktura a její údržba je ten klíčovej faktor, nikoli počasí samo o sobě.
Z jiného města: Kladno. Roky jsem vozil svoje dcery do školy a to čistě z bezpečnostních důvodů.
V busech MHD se ráno několikrát setkaly s rasistickými útoky a šikanováním ze strany tzv. nepřizpůsobivé menšiny až z toho měly traumata. takže jsme bus MHD nahradily soukromým autem.
Kolem by to moc nešlo – nejsou stojany, navíc spotřeba kol by za měsíc byla neufinancovatelná (krádeže či vandalismus) a navíc je to do dlouhého a prudkého kopce.
Třeba je v HK důvod podobný, neznám to tam
Podle pravicového myšlení by tedy problém vyřešil trh, vzhledem k vysoké popravce po příjezdu by měl být příjezd ke škole zpoplatněn na úroveň, kdy se to již části rodičů nebide chtít platit, tedy alespoň začít od stokoruny za vjezd a postupne zvyšovat, dokud se situace nenapravi 🙂
Co si to dovolujete, vyžadovat v parkování TRH? To je socialismus!!! (by zařval průměrný obhájce automobilistů)
Celé roky jsem jezdil v létě v zimě (denně to dělalo 2x 2,5 kilometru). Ukrajina přece musí být na takové podmínky dělaná, když je made in CCCP (nevím jak na tom jsou současná kola). Takže z vlastní zkušenosti vím, že s počasím problém neni (10 cm sněhu nevadí, je potřeba jen dávat pozor na led). Poslední roky využívám MHD. Ale ta bezpečnost, to je dobrý argument. Taky nevím, jak je Hradec na tom s přívětivostí k cyklistům. Tím nemyslím, že by musely být všude cyklostezky, jen jak se tam cyklistům jezdí. Občas mám pocit, že úředníci znají bicykl jen z… Číst vice »
je to těžké, jisté řešení je školní bus, co to bude svážet, ale nesmí jet o 50 min dřív než je potřeb. Jistý problém nastává odpoledne, kdy každému vyhovuje konec trochu jinak, jak to pak řešit…..
Prave kvuli tem odpolednim jsou skolni busy potrebnej zaklad, ale samy o sobe nestacej. Na nemalo cest ve mestech proste sebelepsi hromadna doprava neni idealni. A proto mesta potrebujou podporovat i setrnou a efektivni individualni dopravu pesky nebo na kole.
Nějak v těch plánech chybí jestli se také bude zkoumat, zda je v těch exponovaných časech dostatečná MHD. Zažil jsem situaci, že školní spoj přijížděl ke škole 35 minut před začátkem vyučování a všichni ouřadové byli překvapení, že s ním nikdo nejezdí, když překvapivě studenti chtěli cestovat o 35 munut později…
Toje fajn, ale myslim,ze Hradec by napr. na cyklodoprave potreboval zapracovat nejen u jednotlivych skol, ale i v celomestske koncepci. Maji furu cyklostezek (na CR opravdu nebyvale mnoho). A stejne tam cesta po meste na kole neni uplne prijemna, protoze kvalita tech cyklostezek za kvantitou silne pokulhava.
když ono jedna věc je vybodovat cyklostezku a druhá věc je starat se o ní, což je vidět na spoustě míst, že stezka sice existuje, ale péče žádná…
A taky je jina vec ji postavit a postavit ji dobre. Chybejici navaznosti, nestastny reseni krizovatek, zmateny znaceni. To vsechno ty dobre mineny pokusy casto hodne zbytecne srazi.
Jo, protože skoro vždy když se navrhuje layout ulice, tak se nejdřív narýsuje silnice, pak se nějak přidají chodníky aby autům nezavazely, pak zeleň, pak jestli bude místo tak se dolepí proužky pro cyklisty.
S takovouto prioritou se navrhuje většina ulic. Jen si vemte typické křižovatky – auta projedou rovně, chodci musí kousek zahnout, protože přechod těsně na hraně křižovatky je nebezpečný (proč auta jedou přímo, ale chodec má delší cestu?). Cyklista je nucen sjet z cyklopruhu do normálního pruhu, kde má dávat přednost autům (proč se vytváří tak kolizní situace a primárně na úkor cyklistů?).
Protože proč by to někdo navrhoval pořádně, když za blbý návrh, který už navíc dělá rutinně, dostane zaplaceno stejně? Nejdřív je potřeba kvalitu vůbec požadovat, to se zjevně neděje.
V centru HK (centrum = okolí Tesca, Gočárovky a Auparku) je problém hlavně v tom, že je tam cyklostezek/cyklopruhů sice hodně, ale úplně klidně nečekaně skončí a „vyflusnou“ cyklistu do křižovatky čtyřproudých silnic proto, aby za ní mohly zase začít.
Nikomu se nechce jezdit po cyklocestě, která vás každých 100 metrů vhodí do hlavní silnice, protože se někomu nechtělo tu křižovatku vymyslet dobře (jak má vypadat dobře se lze inspirovat v Holandsku, kde jsem rok žil)
JJ, jeden z těch problémů, kterej v Hradci vidím, je právě to, jak se v něčem asi inspirovali NL, ale pak to nedotáhli. Takže přesně mají fůru úzkých jednosměrných stezek podél hlavních, která ale na rozdíl od NL přeruší každá vedlejší a na velkých křižovatkách chybí chráněné řešení úplně a poraďte si jak umíte. Plus hodně chybí cykloobousměrky v klidných ulicích, které by při spoustě cest zajistily to, že by člověk na kole na ty hlavní vůbec nemusel… V tomhle je podle mě trochu riziko toho NL vzoru – ta infra je super, ale musí se aplikovat opravdu důsledně, jinak… Číst vice »
Já bych stav cyklistiky v HK nazval tak, že tam jezdí velké množství cyklistů přesto, že je tam zcela tristní stav cykloinfrastruktury.
Ano, je zde spousta cyklostezek. Bohužel nemálo z nich má tak 50 m a po té jsou vedený přímo do silnice.
Není jich moc takových, kde bych pustil dítě.
To jsou zase starosti, to nemají ouřadové v Hradci, co na práci. Ať nechají svobodně na každým jak dopravuje děti do škol.
No, ona trochu pohybu pro děti a i té samostatnosti, tím pádem i odpovědnosti a získávání rozhledu určitě neuškodí. Naopak. Osobně nechápu ty rodiče, které vozí děti do školy autem, i když bydlí od školy pouhých 200-300 metrů.
Tak ono, když pak ten rodič jede prostě někam dál, tak proč by měl chodit třeba 2×300 metrů, když prostě pak jen pokračuje v cest cestě dál… normálně by stačilo tam dát nějaký parkování K+R a hotovo, ale ne naději vymýšlíme blbosti 😉
Jasný, ono je těch 300 metrů tak daleko a tak časově náročné, že by měli dát ve škole takovému dítěti rovnou volnou hodinu, aby si odpočinul. 🤦 Kdyby to bylo alespoň „tou cestou“, ale nemálo rodičů pak jede zpět domů. A to už je fakt za mě úlet.
tak ono 300m je extrém, ale když to bude 1km, tak opravdu „jet rovnou“ tím autem a cestou vysadit dítě ve škole už znamená jistou úsporu času. Nevím, kde pracujete, kolik hodin denně a kolik máte dětí, ale dívejte se na to z pohledu rodiče několika dětí, co pracuje třeba 8hod /den. Tam úspora i 20 min je fajn
Zvlášť’dyž jsou ty děti všechny postižený a samy do té školy nedojdou…krom toho chděj všechny zaráz do první třídy a pusťte prvňáka samotnýho ven…
Jenze realne ten cas neusetri, maximalne pocitove, ve skutecnosti ho misto prochazky s ditetem stravi bojem o vysazovaci misto pred skolou a poskakovanim v zacpach jemu podobnych. Ve skutecnosti by ten cas usetril, kdyby se s ditetem prosel, protoze by si rovnou odskrtnul i svou potrebnou denni davku pohybui a uz nemusel do fitka na pas delat krecka v kolecku…
Auta setri cas jen tehdy, kdyz je clovek jeden z mala v aute. Jakmile jich je vic, casem naopak silne plytvaj. Bohuzel casto i casem vsech tech, kdo zvoli efektivnejsi zpusob dopravy.
Toje zase logika. Tak jasně, tak si doma zruším pračku na prádlo a myčku na nádobí, protože mi to vůbec nepomůže, spíš to škodí a budu to prát a mejt ručně s dětmi, aspoň spolu budeme trávit čas 😉 A vůbec proč město platí MHD, vždyť lidi můžou chodit všude pěšky a kdo už někdo nemůže moc chodit, ten se naloží na dvoukolák… všechno zrušíme a jdeme žít do jeskyně , jen nevím, zda těch jeskyní bude dost?
Jenom argumentační faul šikmou plochou? Není to trochu málo?
Přesně tak.. nebo jezdit na kole ve městech, kde to jde. Nedávno jsem se v Holandsku dostal náhodou do dopravní „zácpy“ u školy. Ale byla to zácpa z cyklistů včetně nákladních kol, na kterých paní odvážela domů i děti sousedů. Auto před školou nebylo ani jedno.
A je třeba zajímavé, že se často mluví o Holandsku – ale když jsem bydlel ve Wolfsburgu (ano, to je to město kde se montují Volkswageny a skoro každý tam má nejnovějšího Arteona a Touarega na dvoře), tak tam jezdilo spousty dětí na kole do školy (konkrétně ve čtvrtích Ehmen a Fallersleben)
V lednu, v 7 ráno, za tmy, ve sněhu, v čepici a rukavicích.
Děti vydrží hodně nepohodlí, ale to co „mamaraxikářkám“ nejvíc brání pustit děti samotné, je panický strach z neurčitého, statisticky nevýznamného ale mediálně značně zveličeného nebezpečí.
Jo, Nizozemí je jedno z míst, kde v tom jsou nejdál, ale velkým CZ městům už v tomhle ujíždí prakticky všechna srovnatelná evropská města.
A kolik jsi už vychoval dětí?
Nech to na rodičích těch dětí, laskavě.
Až ty rodiče těch dětí nechají bezpečný průchod pro pěší do školy, pak to na nich nechám.
Dokud ti rodiče parkují jak prasata, a chovají se před školou nebezpečně, tak to je i moje záležitost.
Soudě podle roho, co vídám před školou – a K+R tu máme – někteří rodiče vydrží své děti líbat až znepokojivě dlouho…
Myslíte zaparkovat mimo K+R (protože aut je vždy více, než míst na K+R v tak frekventovaný čas), stát na prasáka na blikačky třeba na chodníku a zmizet na pár minut z auta?
Jo, takové věci vídávám často..
(sarkasmus ale ne proti vám)
Podle naseho K+R u skoly nejsou neobvykle ani nekolikadenni libacky.
a proč by ten rodič vůbec měl někam chodit?
to jsou dnešní děcka takový mamrdové, kteří těch 300m nedojdou samy?
Protoze to, co mamamtaxikari pred skolou provadej, je casto realne nebezpecny i s rozhledem a zkusenostmi dospeleho pesaka, natoz z perspektivy ditete, ktere ani nevidi a neni videt pres modni vysoke haubny?
Nedojdou.. v této době po ulici běžně chodí úchylové, co si ty děti natáčej a ještě horší jsou ti, co malé děti unášej a pak si je smažej na pánvi 😀
Ne, podle obhájců je na těch 300 metrech přejede SUV, propíchne feťák a pak ho ještě napadne místní úchyl.
A pak se rozčilují, že čekají v zácpách. Např. v ČB každý den od sedmi do osmi zácpy díky těmto vozičům dětí 😀
Tak tak, naopak by město mělo někde u dálniční křižovatky postavit základní a mateřskou školu “Dízláček”; děláme to pro děti, že….
nebo napojit školu a školku na vlečku a vozit to (děti) vlakem 😀
nebude jeste lepsi tam rovnou vybudovat mezinarodni letiste a vozit ty deti letadlama? takovy 737 by na jedno ditko mohl stacit 😃
No když ta svoboda končí nebezpečnými situacemi před školou a porušováním dopravních předpisů a ničením zeleně a chodníků ze strany automobilistů, tak to musí město řešit.
Automobilisté mají pocit, že mají svobodu se sým autem porušovat zákony a dělat si co chtějí.
NEMAJÍ JI.
Neházejme všechny automobilisty do jednoho pytle, prosím.
Snad z kontextu diskuze je jasné, že myslím automobilisty co způsobují problémy před školami (či jinde řvou že na jejich svobody jet kamkoliv na úkor druhých jsou svaté).
Nejsem dogmatik, je spousta slušných řidičů (stejně jako řada nebezpečných cyklistů apod.). Člověk někdy musí být v diskuzi stručný.
Pane kolego, předem se omlouvám za rýpnutí, ale vy jste v debatách cokoli, jen ne stručný 🙂
Tím spíše byste měl ocenit, že nejsem ještě víc ukecaný, ne? 😉
A vy taky ne. úřady budou dělat, co chce většinová společnost a ta má auta, nebude tady pár levičáckých zelených fanatiků diktovat většině!!!
Napsal bych vám, kam si máte strčit to svoje nesmyslné nálepkování, ale slušné vychování mne v tom brání.
Realitou je spíš diktát automobilistů, kdy dle modal splitu třetina či polovina dopravy je IAD, ale podřizuje se jí skoro vše.
Přesně. Diktovat druhým, to by se jim líbilo. Kdo chce pošle dítě MHD, kdo nechce, tak ho vozí autem. Občas ty existence v MHD stojí za to. Vůbec se rodičům nedivím.
Mit auto „prekvapive“ neznamena povinnost se pohybovat jen pomoci auta. Je nas spousta, kdo auta mame (nekteri i proto, ze nas k tomu spolecnost vpodstate nuti kvalitou alternativ) a stejne vetsinu cest podnikneme jinym dopravnim prostredkem. A protezovani automobilu v infrastrukture za kazdou cenu nas stve. Mimo jine i proto, ze chapem tu prostorovou efektivitu a vime, ze cim min aut, tim lip pro vsechny, vcetne tech v autech. Nikdy si tak silne nepreju, aby co nejvic lidi ten den jelo jinak nez autem, jako kdyz sam autem do mesta musim. V modal splitu mest jsou ridici (a tech par… Číst vice »
Tak úřady chtějí to, co chce „betonová lobby“.
A ta samozřejmě ráda staví silnice a parkoviště, protože je to větší vejvar než chodníky a stojany na kola.