Boj s kolonami na D5 u Prahy. ŘSD upraví křižovatku Třebonice, kvůli neobvyklému řešení se sníží rychlost
Exit 1 z dálnice D5 ve směru od Berouna. Zdroj: Mapy.cz

Na sjezdu se z dosud jediného pruhu „odfiltruje“ doprava mířící na D7 a k letišti.
V Německu je to běžné řešení.
Např. tady: https://www.openstreetmap.org/#map=19/50.835913/9.580448 na sjezdu z A7 na A4…
A nešlo by při tom přemalovat tak 250m odstavného pruhu na DO v místě připojení sjezdu z D5 na pruh připojovací? Kdyby se podařilo přistavět navíc připojovací pruh z Třebonické, tak by mohl být třípruh až k další MÚK. Ale na to naráží další bolest našich dálnic, podle značení se nedá poznat za jak dlouho ten nejpravější pruh končí, tak do něj nikdo nechce.
Možná by to taky chtělo odpovídajícím způsobem změnit směrové tabule s dostatečným předstihem před začátkem odbočovacího pruhu (tj. ty vzdálené 1000 a 500 metrů).
Jenže pak tu máme chronické levoproudaře, kteří prostě musí držet levý do poslední chvíle a pak to zadupnou a cpou se do pravého. Že tím zablokují všechny pruhy za nimi je jim jedno.
Vzhledem k intenzitě dopravy toto řešení nic nevyřeší! Směr (jízdní pruh) D5 – D0 – D1 zůstává bezezměny! Řešit se musí „hrdlo lahve“ – napojení odboč. pruhu z D5 na D0 a její zkapacitnění. Bez tohoto si ŘSD může na vozovku „malovat“ co chce!
očividně jste naprosto nepochopil, o co se jedná
To je fofr, úplně jak na Rohlence, kde přemalování 50m čáry trvalo 30 let a stovku mrtvých.
dopadne to tak, že havárie se posunou o ten kilometr dál. Ty co budou spěchat to vezmou zleva a pak v odbočovacím pruhu doleva se budou cpát doprava jako vždycky
ak je možné, že na dálnici v blízkosti D0 jsou kolony? Přece se staví severní část D0 s tím, že to odstraní všechny kolony z okolních ulic? Čím to tedy je, že současná jižní část D0 neodstraňuje kolony z okolních komunikací? Jakože na severní část okruhu D0 budou lépe působit hvězdy, zatímco na jižní část už hvězdy tolik nepůsobí? Mám v tom maglajz.
1)Okruh není okruhem dokud nevede dokola
2) on ty kolony odstraňuje z města právě na místa kde to nevadí tolik, nebýt okruhu tak to co stojí každý den na D5 by stálo někde v Praze ty hvězdo
Jaký je prosím rozdíl ve stání na D0 či ve stání na magistrále či někde v ulici Prahy? Dle mě obojí svědčí o vymizení funkce dopravovat ze silniční automobilové dopravy. Skoro bych řekl, že stavět okruh jako okružní parkoviště kamionů není moc ekonomické.
zřejmě patříte k těm co nikam nejezdí neb si nechají všechno přivést i ten hajzlpapír z nejmenované reklamy
Pane, pokud žijete ve velkém městě, kde jsou obchody a supermarkety v každé ulici, tak opravdu autem nikam jezdit nepotřebujete. V tom máte pravdu.
A to zboží v obchodech roste či jinak vzniká, že?
to dovezou tramvaje 😀 (zert)
Třeba právě u té Hvězdy.
Ad zkapacitnění D5 do Berouna – nebylo by lepší vedle železničního tunelu udělat ještě silniční ? Možná ne úplně každý od Berouna potřebuje ke Zličínu, a pokud by se to dělalo v rámci jedné stavby tak by to asi bylo výrazně levnější…
😀 jasně proč to relativně jednoduše, když to lze udělat složitě. To už fakt rovnou tu D19 a snažit se ten tranzit maximálně směřovat mimo D5… i když ono to stejně nebude stačit…
Blbej dotaz a to opravdu každý musí do Prahy? Když už tunel, tak pod Brdy směrem na D4 a pak D3 a D1. Ono řekněme si i ten železniční tunel jen navede těch 24 nákladů za 24 hodin do pražského uzlu, ale prostě na tu trať Plzeň -Brno nějak nezbývá.
Do prahy nechce nikdo, jen sem každý MUSÍ. To je ten problém.
Ano, také mám takový dojem. To pražské „mýto“ by chtělo nějak decentralizovat. To by měl být hlavní úkol následující sto let.
Tohle nevyřeší vůbec nic, protože reálně se tam takhle už dávno jezdí bez ohledu na tu Zebru.
Tak minimálně to dekriminalizuje ty co to dělají a trochu to zrychlí i tím že to budou dělat i řidiči dbalí předpisů. Na zmíněné Cínovecká x Kbelská jezdím denně a trochu to pomohlo, rozhodně neuškodilo.
Je vidět, že severní část D0 chybí a je to horší a horší, ono toho teda chybí více…
Čemu by tady pomohla? D0 supluje I16
Drevena noha take dokaze suplovat vlastni koncetinu…
to nemůžete myslet vážně? prostě pro cesty D5-D10(11) by se použila právě severní část D0 (kratší) a tím by se odlehčilo jižní… a hlavně je třeba uvažovat nad přibývajícími km na D35 a tím kratší a lepší cesta pro cesty od Prahy do Olomouce (OStravy) / např. Ostrava – Ingolstadt opět může lépe posoužit než současná trasa „přes Brno“
Ja vím, ale já se ptám, v čem to pomůže na křížení D0 D5? Transit pojede částečně severem, ale sjezdu z D5 to prakticky nepomůže…
Už třeba to, že by vše nejelo na D0 směr D1, ale směr letiště..
Potreba je oboji. Sever D0 i predelat krizovatku Trebonin…Jen tedy ta krizovatka uz mohla byt 10 let hotova…
Trebonice
Asi tak. Zácpy jako blázen jsou tam pěkně dlouho. Rezerva na šestipruh nahoře i dole…
Ova-Ingolstdt není lepší přes Slezsko a Sasko?
Po zprovoznění severní části budou kolony kolem dokola Prahy. Tahle jsou jen na jižní části.
Jen by v nich mohlo být trochu volněji, než se doplní zase navýšením pžeprav.
Vy jste pan Indukce, že?
Nejpřetíženější úseky dálnic by se klidně po vzoru Německa mohly – do doby rozšíření – dočasně rozšířit na 3+3 pruhy zrušením odstavného a mírným zúžením prostředního a levého, společně s trvalým omezením rychlosti 100kmh mimo město – představoval bych si to na úseku D5 Beroun-Praha a D11 Poděbrady – Černý most., na D0 v úseku od D5 k ul. K Barrandovu potom 80kmh pokud by se to tam vlezlo, nevim jaky je tam profil. Vyžadovalo by to úpravy na sjezdech a nájezdech, ale furt menší než normální rozšíření na 3+3 (profil 34,5). Dal by se to samozřejmě užilo Praha-Mladá Boleslav,… Číst vice »
Tedy něco jako jižní spojka v Krči, která také řadu let sloužila pro tranzitní nákladní dopravu.
Úsek Ořech – Slivenec je 2,5km, tam by se alternativní 3.pruh vešel, v Ořechu najíždí tolik aut, že přibržďují oba dva přetížené pruhy. Zde by stačilo opravdu málo.
Přesně tak, jde o funkční a relativně levné řešení, které jinde funguje. Nerozumím, proč to nemůže být u nás.
„dočasně rozšířit na 3+3 pruhy zrušením odstavného a mírným zúžením prostředního a levého, společně s trvalým omezením rychlosti 100kmh mimo město“
Takhle to v Německu nefunguje.
V Německu jsou kamery a proměnlivá signalizace. Ve špičkách se promněnlivými značkami povolí využití odstavného jako dalšího pruhu.
Ovšem ve chvíli, kdy tam uvízne nějaké auto, kamery to automaticky vyhodnotí, sníží rychlost na 80km/h a zakážou použití odstavného pruhu.
Klasicky to takto např. funguje na A5 severozápadně od Frankfurtu nad Mohanem.
Mohlo by aspoň mírné zlepšení přinést zrušení (uzavření) sjezdu 23A: u mostu spojujícího ulice Třebonickou a K Řeporyjím?
Tuto místní komunikaci by snad šlo propojit (mimo D0) s ulicí Poncarovou a sjezdem 21.
Místo toho „dvojitého sjezdu 23A+23B by se mohl prodloužit připojovací pruh od D5.
Zrušení sjezdu by 23A ještě zhoršilo zatížení ulice Na Radosti a zvětšila by se zpoždění příměstských autobusů na Zličíně.
Děkuju autorovi za použití × při značení křižovatky, opravdu to vypadá lépe než x
E50 by měla vést někde 80km od Prahy a neřešilo by se odbočování desítek tisíc kamionů v Praze, rozšiřování dálnic na x pruhů, modernizace I/19 atd…
Fakt skvělý nápad hnát veškerý mezinárodní tranzit přes zprasené MÚK v Praze…
Přesně tak, kdyby existovala D19, tak by ji veškerý tranzit východ – západ určitě rád využil
Bohužel i tak je to tam narvané, stejně tak jako II/118 a II/114 v místech středočeského propojení D5 a D4, kde nám to za měsíc ještě o nějaké desítky vozidel nabude.
Sejdeme se u Brna.
Zasadnim problémem této casti české dalnicni site je neexistence severni casti okruhu D0 (podekujte nimbystum ze Suchdola), křižovatka Trebonice navrzena na provoz 80.let 20.stoleti, navíc země za zeleznou oponou a neexistence Radlicke radialy. To vse vede k pretezovani D0 v jihozapadnim segmentu. D5 v usporadani 3+3 nic moc nevyresi, jen se budou v pravem a strednim pruhu predjizdet kamiony. Tady by stacilo instalovat zakaz predjizdeni NA v useku Beroun-Praha (s výjimkou useku se stoupacími pruhy).
Ten zákaz je v podstatě v celé trase od Králova Dvora po Prahu. S výjimkou dvou stoupání za Berounem.
Bohužel se nedodržuje a nevymáhá…
V tomhle se mi líbí jak se to řeší ve švýcarsku na mnohých dálničních křižovatkách. Dálnice se rozšíří na tři rovnocenné pruhy, levý odbočuje doleva, pravý doprava a středí se rozdvojí a lze z něho jet jak doprava tak doleva. Přijde mi to popravdě jako mohem lepší řešení než to co používáme my se sjezdy, zvlášť na takto vytížených křižovatkách. Nicméně takové řešení by v této křižovatce již vyžadovalo stavební úpravy.
No tak tohle je prakticky ono, ale s tím, že je to přímý směr vs. doprava, takže ty rychlosti nejsou stejné.
No to je právě ten rozdíl, tady je ta zatáčka příliš prudká a na zemi jsou stále čáry oddělující hlavní a odbočný směr. Řidič prostě nemá pocit, že by se jeho pruh rozděloval na dva. Je to drobný detail ale psychologicky dost zásadní.
Ano, to máte pravdu. Koneckonců i ta odbočka na Kbelské je taková trochu divoká.
Opravdu si myslíte, že když snížíte rychlost tak kolony zmizí?
Na dálnici snížení rychlosti propustnost zvýší. Na městských komunikacích je to ovšem naopak, tam snížení pod 50 km/h snižuje i propustnost.
Ve městech se předpokládá velká četnost křižovatek a právě jejich kapacity určí i kapacitu samotných komunikací.
Pokud dělám odstupy aut podle času, pak mi propustnost vychází stejná nezávisle na rychlosti.
Snížení rychlosti není v tomto případe opatřením pro zvýšení propustnosti, ale při zvýšení bezpečnosti a plynulosti při realizaci opatření zvyšujícího propustnost, že vozidla odbočující vlastně vlevo nemusí stát v přetíženému pruhu pro právě odbočení, čímž kolony v tomto se zkrátí, neboť vlevo odbočující vozidla pojedou pruhem/y dosud pouze přímými, z nichž následně odbočí vpravo do samostatného jízdního pruhu tzv.na rampu pro levé odbočení.
No tak ono se tram už teď rychleji nejezdí…
V článku se píše o rozšíření D0 i D5, což je v pořádku, pak se tam ale píše o rozšíření MÚK z D0 na Beroun. Přitom v přiloženém letáku k této akci se doslova píše toto: Ve směru od D5 na dálnici D0 (stavba D0 515) jsou odbočovací pruhy na dálnici D5 vytvořeny před mos- tem ev. č. D5-001..2 až do větve A. Celková délka delšího odbočovacího pruhu z dálnice D5 na větev A je 345,0 m. Jednopruhová větev A se rozšiřuje na dvoupruhovou a návrhová rychlost je 60 km/hod. Na této větvi vzniká odbočovací pruh délky 166 m na… Číst vice »
Problém je úplně jinde. Máme nejnižší poplatky za km pro nákladní dopravu. V okolních státech jsou az více než dvojnásobné! Takže jsme v závalu kamiónů které nám ničí silnice a znepřijemňují život. Je to katastrofa co se deje na českých silnicích
Nekontrolovaný růst satelitů kolem Prahy, kde mají pocit, žeuzou využívat služeb Prahy a všude parkovat v tom není?
Ono roztroušený baráky se VHD obsluhují docela blbě.
Ale nepřeháněj. Většina satelitů kolem Prahy je obsloužena vlakovými a bus linkami a vysoká míra jejich vytížení ukazuje, že je o tyto linky zájem. Je to hozená rukavice SŽ – zrovna v tom berounském směru má železnice hodně co dohánět a obě dvě berounské tratě by, při investicích do jejich infrastruktury, respektive do výstavby tunelu, mohly stáhnout další podíl aut z D5.
Na berounském směru je drážní doprava na úrovni krále Klacka a ještě dlouho bude. Dlouho znamená do doby, nežli se trať uvede do normového stavu (nic víc ta slavná „koridorizace“ není) a napraví tak škody z řízené dosavadní „neúdržby a nemodernizace“. Do té doby zde budou brutální omezení se zásadním dopadem na cestující. Dále nutno připočítat vyřešení výtoňského mostu a úseku Vyšehradd – hl.n., vč. opravy vinohradského tunelu. Reálně toto vše je tak do roku 2035-2040, když to dobře půjde. Píši „reálně“. Pohádky SŽ nechť její zaměstnanci čtou dětem před spaním. Stávající úroveň vlakové dopravy je zde fakt otřesná, cestovní… Číst vice »
Kdyby to bylo jen dalších patnáct let, to byl zázrak. Teď k tomu přibude ještě frekvence (II/118 a II/605) z Berouna https://youtu.be/aWF9v0D0uzk A bude to úplně v … 🙁 🙁
No nevím, který vlak zvládá slib developera v Jincích. (40 minut od Prahy i od Plzně) 😀
Třeba je to míněno v neděli nad ránem…..
S kamionem do těch satelitů zajíždíte proč? Rozvážíte tašky s nákupy?
Omyl. Zrovna tímto sjezdem musí sjet všechny náklaďáky mířící od Belgie po Portugalsko přes ČR směrem na Balkán až Bělorusko.
A to z toho důvodu, jak řídne použitelná dálniční a silniční síť pro vozidla nad 12tun.
Proto se doprava koncentruje čím dál víc na stejná místa, hlavně kvůli nimbysmu obcí. Zákazy 12tun se dávají už i na silnice 1.třídy.
Naposledy například Hřib po Praze rozmístil zákazy tranzitu, jako kdyby tam náhodou něco z tranzitu jezdilo.
Kolona směrem na jih na Barrandovský most a D1 zůstane přesně stejná, jen se zrychlý směr na letiště, stejně takhle dost řidičů odbočuje už teď. Bohužel smysluplné řešení je stále v nedohlednu. Byl bych pro radikálnější řešení, třeba D0 před napojením na sjezd z D5 stáhnout do levého pruhu a sjezd z D5 rovnou napojit do pravého pruhu D0. Odstranilo by se řazení kamionů. Nebo zůžit pruhy na D0 a s využitím odstavného pruhu vytvořit 3 pruhy v rozumné délce, pravý by opět byl přímým pokračováním sjezdu z D5. Bohužel řešení tragické situace napojení jedněch z nejvíce využívaných dálnic D0… Číst vice »
Přesně tak.
Myslím, že se zúžením D0 na jeden pruh narazíte i u ŘSD na §1 (nikdy se to tak nedělalo) bez ohledu na intenzity provozu na jednolivých větvích.
Bohužel máte pravdu, zrychlení na dálnici a slavná 150 je k ničemu když končí úzkým hrdlem ve formě naprosto nevyhovujících křížení. D0xD5 katastrofa i ve směru z Prahy ven, když se větve ze severu i z jihu D0 spojují do jednoho pruhu. Tam už měla dávno být stažená Rozvadovská spojka do jednoho pruhu a 2 průběžné z D0.
D6 je to samé, akorát je tam slabší provoz, tak to není tolik znát. D11xD35 hrůza, to jak u Sedlic, tak v Plotištích. Na Moravě je to o něco lepší, když nepočítám Brno teda.
Presne tak, ve smeru z Rozvadovske je provoz slaby a proto tam jsou 2 pruhy + odstavny. Oproti tomu sjezd D0 -> D5 se silnym provozem je carami sveden do jednoho pruhu, aby se mezi radicimi se kamiony jelo krokem a zarazovalo na D5 o to hur a to presto, ze stavebne je najezd siroky pro 2 pruhy.
ZrychlÝ… Bože.
Že dělám chyby vím, ale zrychlý směr, tj. mužský neživotný a tedy Y. Nebo mi něco uniká?
V koncovkách sloves se píše vždy měkké i, kromě příčestí minulého, a to tady není. Takže píšeme „oni prosí“ a ne „prosý“ ať je podmět jakýkoli. Jiná věc by byla přídavná jména, třeba „rychlý směr“ versus „rychlí chrti“.
Jinak jestli jste cizinec, tak klobouk dolů, že takové věci vůbec řešíte.
Už teď to tam často podle tohoto schématu stojí „samo od sebe“ – jen už se těším, až budou odbočující na D7 ještě více blokovat levý pruh D5 než je tomu dnes. Celou dobu pěkně v levém a na poslední chvíli šup tam s tím nejlépe kolmo přímo na sjezd – na něm kolona, takže zablokuje pěkně oba pruhy na D5 – i tohle je tam běžný obrázek i nyní… ale rozhodně se vyplatí ten druhý pruh „zlegalizovat“. V některých časech to snad opravdu pomůže. A omezení na 100 tam taky v praxi už probíhá – spousta lidí u sjezdu… Číst vice »
Zůstanu trochu skeptický, jakožto předpoklad případného příjemného překvapení. Z odbočovacího pruhu se odfiltruje doprava směr D7. Ok. A co když se začne využívat nové uspořádání na to, že se přejede tradiční hradba kamionů, vjede do výjezdové větve samostatného směru a následovat bude co? Vynucování zařazení aneb cpaní do směru D1 (který často totálně stojí, protože okruh stojí – a víme, co se chystá na příští jaro ve směru D1, to bude velký mazec). Ne že by popisované manévry byly daleké toho, co se na sjezdu z D5 na D0 v bledě modrém děje teď. Trochu to jen zlegalizujeme. Snížení rychlosti… Číst vice »
Ta hradba kamionů ve směru D5 > D0 je tam proč? Že by nevhodně řešené napojení krátkého (180 m) připojovacího pruhu nahoře za odbočením?
Osobně bych dal plnou čáru nebo jiné opatření skrze sjezdovou rampu. Už vidím ty vyčůránky, co celou kolonu předjedou a na rampě se budou cpát doprava a vynucovat si zařazení.
Otázka je, jestli někoho takového dokáže plná čára zastavit. Nakonec to potrestá nějakého zmateného chudáka, co tam jede poprvé a zkušení si s tím vytřou…
Vzhledem k tomu, že tam bude snížená rychlost, nebylo by myslitelné tam nasázet nějaké plastové sloupky? Případně nějaký práh (něco jako takovéto „lego“ co je na obvodu rozšířených tramvajových ostrůvků)
V nekterych zemich existuje dopravni policie, ktera hlida a vynucuje dodrzovani pravidel dopravniho provozu. V CR bohuzel neexistuje.
Po historické zkušenosti si tu nikdo takovýhle komunismus netroufne zavést
Ani muž s koženou brašnou by neprojel.
Minimálně za zkoušku to stojí. Jezdím tam každé ráno a posedmé hodině už dost zahuštěno až k Rudné, ve čtvrtek /což je zajímavé/ i o půl hodinu dříve. Odpoledne kamiony totéž
Ten ctvrtek ma jednoduche vysvetleni – kamionovy tranzit zapad-vychod byva nejsilnejsi prave tento den, Polaci (a Litevci, Lotysi…) potrebuji byt nejpozdeji v patek na miste vykladky…
To ano, ale i víc osobáku, takže si myslím, že dost lidí jede do práce a v pátek HO
Jezdím denně přes most pod Ořechem a pak po D0 směrem k letišti. Denně je stojící kolona směrem ke Slivenci a vesnice jižně od D0 plné aut a kamiónů. I Rudná je plná, Nučice, Jinočany, Zbuzany, Ořech. Nějak nevidím souvislost mezi zvýšením kapacity sjezdu z D5 na D0 a plným okruhem směrem k Lochkovskému tunelu. Nejdříve je třeba vyřešit nějaký špunt mezi Slivencem a Cholupicemi na D0 a pak zvyšovat kapacitu sjezdu z D5.
Ten druhý odbočovací pruh tam už fakticky existuje, spousta lidí tam už dnes jezdí přes plnou čáru na okruh směrem k D7 kolem klasické kolony kamionů směrem k D1. Určitě to pomůže plynulosti dopravy.
No, v podstatě se pouze legalizuje současný stav.
D5 by potřebovala u Prahy 3+3, Slováci to na D1 u BA vyřešili barvou, prostě zmizel odstavný pruh a snizili rychlost na 110. Je to dočasně trvalé řešení vhodné pro chudé státy, ale zjevně funguje (včera jsem tam jel).
Tam ale není problém v kapacitě D5, ale nekapacitě D0
Jelikož jsou zácpy i na výjezdu z Prahy po D5, tak za to ta D0 jen samotná nemůže
Dneska tři, za tři roky čtyři, za pět let šest. Opravdu si myslíte, že tohle je k něčemu?
Severní část D0 by hodně pomohla.
Přesně tak. Až nebude muset veškerý tranzit objíždět Prahu pouze z jihu, tak se ten provoz značně rozprostře do obou směrů.
Kdo jede po D6 a D7 používá I/16 jako obchvat Prahy ale D5 je trochu mimo.
Toto si vždycky říkám, když vyjíždím z/přijíždím do Prahy po D11. Tam je oproti slovenské D1 navíc připraven regulérní 3. pruh, chybí jen razítko…
Tady by neskutečně pomohla Rozvadovská spojka. Nebyla by všespásná, ale uzmula by víc než velkou část provozu, který pak odbočuje na Barranov a jede dolů na jižní spojku. Zároveň by se trochu odšpuntoval most.
Tady by měl dost pomoci 3. pruh, který se přidá mezi D5 a sjezdem na Barrandov. Kopnout by se mělo 2026.