Boj s kolonami na D5 u Prahy. ŘSD upraví křižovatku Třebonice, kvůli neobvyklému řešení se sníží rychlost
Exit 1 z dálnice D5 ve směru od Berouna. Zdroj: Mapy.cz
Na sjezdu se z dosud jediného pruhu „odfiltruje“ doprava mířící na D7 a k letišti.
Zasadnim problémem této casti české dalnicni site je neexistence severni casti okruhu D0 (podekujte nimbystum ze Suchdola), křižovatka Trebonice navrzena na provoz 80.let 20.stoleti, navíc země za zeleznou oponou a neexistence Radlicke radialy. To vse vede k pretezovani D0 v jihozapadnim segmentu. D5 v usporadani 3+3 nic moc nevyresi, jen se budou v pravem a strednim pruhu predjizdet kamiony. Tady by stacilo instalovat zakaz predjizdeni NA v useku Beroun-Praha (s výjimkou useku se stoupacími pruhy).
V tomhle se mi líbí jak se to řeší ve švýcarsku na mnohých dálničních křižovatkách. Dálnice se rozšíří na tři rovnocenné pruhy, levý odbočuje doleva, pravý doprava a středí se rozdvojí a lze z něho jet jak doprava tak doleva. Přijde mi to popravdě jako mohem lepší řešení než to co používáme my se sjezdy, zvlášť na takto vytížených křižovatkách. Nicméně takové řešení by v této křižovatce již vyžadovalo stavební úpravy.
No tak tohle je prakticky ono, ale s tím, že je to přímý směr vs. doprava, takže ty rychlosti nejsou stejné.
No to je právě ten rozdíl, tady je ta zatáčka příliš prudká a na zemi jsou stále čáry oddělující hlavní a odbočný směr. Řidič prostě nemá pocit, že by se jeho pruh rozděloval na dva. Je to drobný detail ale psychologicky dost zásadní.
Opravdu si myslíte, že když snížíte rychlost tak kolony zmizí?
Na dálnici snížení rychlosti propustnost zvýší. Na městských komunikacích je to ovšem naopak, tam snížení pod 50 km/h snižuje i propustnost.
V článku se píše o rozšíření D0 i D5, což je v pořádku, pak se tam ale píše o rozšíření MÚK z D0 na Beroun. Přitom v přiloženém letáku k této akci se doslova píše toto: Ve směru od D5 na dálnici D0 (stavba D0 515) jsou odbočovací pruhy na dálnici D5 vytvořeny před mos- tem ev. č. D5-001..2 až do větve A. Celková délka delšího odbočovacího pruhu z dálnice D5 na větev A je 345,0 m. Jednopruhová větev A se rozšiřuje na dvoupruhovou a návrhová rychlost je 60 km/hod. Na této větvi vzniká odbočovací pruh délky 166 m na… Číst vice »
Problém je úplně jinde. Máme nejnižší poplatky za km pro nákladní dopravu. V okolních státech jsou az více než dvojnásobné! Takže jsme v závalu kamiónů které nám ničí silnice a znepřijemňují život. Je to katastrofa co se deje na českých silnicích
Nekontrolovaný růst satelitů kolem Prahy, kde mají pocit, žeuzou využívat služeb Prahy a všude parkovat v tom není?
Ono roztroušený baráky se VHD obsluhují docela blbě.
Omyl. Zrovna tímto sjezdem musí sjet všechny náklaďáky mířící od Belgie po Portugalsko přes ČR směrem na Balkán až Bělorusko.
A to z toho důvodu, jak řídne použitelná dálniční a silniční síť pro vozidla nad 12tun.
Proto se doprava koncentruje čím dál víc na stejná místa, hlavně kvůli nimbysmu obcí. Zákazy 12tun se dávají už i na silnice 1.třídy.
Naposledy například Hřib po Praze rozmístil zákazy tranzitu, jako kdyby tam náhodou něco z tranzitu jezdilo.
Kolona směrem na jih na Barrandovský most a D1 zůstane přesně stejná, jen se zrychlý směr na letiště, stejně takhle dost řidičů odbočuje už teď. Bohužel smysluplné řešení je stále v nedohlednu. Byl bych pro radikálnější řešení, třeba D0 před napojením na sjezd z D5 stáhnout do levého pruhu a sjezd z D5 rovnou napojit do pravého pruhu D0. Odstranilo by se řazení kamionů. Nebo zůžit pruhy na D0 a s využitím odstavného pruhu vytvořit 3 pruhy v rozumné délce, pravý by opět byl přímým pokračováním sjezdu z D5. Bohužel řešení tragické situace napojení jedněch z nejvíce využívaných dálnic D0… Číst vice »
Přesně tak.
Myslím, že se zúžením D0 na jeden pruh narazíte i u ŘSD na §1 (nikdy se to tak nedělalo) bez ohledu na intenzity provozu na jednolivých větvích.
Bohužel máte pravdu, zrychlení na dálnici a slavná 150 je k ničemu když končí úzkým hrdlem ve formě naprosto nevyhovujících křížení. D0xD5 katastrofa i ve směru z Prahy ven, když se větve ze severu i z jihu D0 spojují do jednoho pruhu. Tam už měla dávno být stažená Rozvadovská spojka do jednoho pruhu a 2 průběžné z D0.
D6 je to samé, akorát je tam slabší provoz, tak to není tolik znát. D11xD35 hrůza, to jak u Sedlic, tak v Plotištích. Na Moravě je to o něco lepší, když nepočítám Brno teda.
Už teď to tam často podle tohoto schématu stojí „samo od sebe“ – jen už se těším, až budou odbočující na D7 ještě více blokovat levý pruh D5 než je tomu dnes. Celou dobu pěkně v levém a na poslední chvíli šup tam s tím nejlépe kolmo přímo na sjezd – na něm kolona, takže zablokuje pěkně oba pruhy na D5 – i tohle je tam běžný obrázek i nyní… ale rozhodně se vyplatí ten druhý pruh „zlegalizovat“. V některých časech to snad opravdu pomůže. A omezení na 100 tam taky v praxi už probíhá – spousta lidí u sjezdu… Číst vice »
Zůstanu trochu skeptický, jakožto předpoklad případného příjemného překvapení. Z odbočovacího pruhu se odfiltruje doprava směr D7. Ok. A co když se začne využívat nové uspořádání na to, že se přejede tradiční hradba kamionů, vjede do výjezdové větve samostatného směru a následovat bude co? Vynucování zařazení aneb cpaní do směru D1 (který často totálně stojí, protože okruh stojí – a víme, co se chystá na příští jaro ve směru D1, to bude velký mazec). Ne že by popisované manévry byly daleké toho, co se na sjezdu z D5 na D0 v bledě modrém děje teď. Trochu to jen zlegalizujeme. Snížení rychlosti… Číst vice »
Osobně bych dal plnou čáru nebo jiné opatření skrze sjezdovou rampu. Už vidím ty vyčůránky, co celou kolonu předjedou a na rampě se budou cpát doprava a vynucovat si zařazení.
Otázka je, jestli někoho takového dokáže plná čára zastavit. Nakonec to potrestá nějakého zmateného chudáka, co tam jede poprvé a zkušení si s tím vytřou…
V nekterych zemich existuje dopravni policie, ktera hlida a vynucuje dodrzovani pravidel dopravniho provozu. V CR bohuzel neexistuje.
Minimálně za zkoušku to stojí. Jezdím tam každé ráno a posedmé hodině už dost zahuštěno až k Rudné, ve čtvrtek /což je zajímavé/ i o půl hodinu dříve. Odpoledne kamiony totéž
Ten ctvrtek ma jednoduche vysvetleni – kamionovy tranzit zapad-vychod byva nejsilnejsi prave tento den, Polaci (a Litevci, Lotysi…) potrebuji byt nejpozdeji v patek na miste vykladky…
Ten druhý odbočovací pruh tam už fakticky existuje, spousta lidí tam už dnes jezdí přes plnou čáru na okruh směrem k D7 kolem klasické kolony kamionů směrem k D1. Určitě to pomůže plynulosti dopravy.
No, v podstatě se pouze legalizuje současný stav.
D5 by potřebovala u Prahy 3+3, Slováci to na D1 u BA vyřešili barvou, prostě zmizel odstavný pruh a snizili rychlost na 110. Je to dočasně trvalé řešení vhodné pro chudé státy, ale zjevně funguje (včera jsem tam jel).
Tam ale není problém v kapacitě D5, ale nekapacitě D0
Dneska tři, za tři roky čtyři, za pět let šest. Opravdu si myslíte, že tohle je k něčemu?
Severní část D0 by hodně pomohla.
Přesně tak. Až nebude muset veškerý tranzit objíždět Prahu pouze z jihu, tak se ten provoz značně rozprostře do obou směrů.
Kdo jede po D6 a D7 používá I/16 jako obchvat Prahy ale D5 je trochu mimo.