Boj proti mamataxi pokračuje. Praha chystá další školní ulice bez aut

Ne všude se školní ulice setkávají s pochopením obyvatel.
Fenomén školních ulic, do kterých je v ranních hodinách, obvykle mezi 7:30 a 8:00, dočasně omezen vjezd motorových vozidel se úspěšně rozšiřuje.
Praha 6 nyní po pozitivních zkušenostech u základních škol Hanspaulka a Na Dlouhém lánu rozhodla od nového školního roku implementovat tento koncept i u dalších tří škol. Půjde o ZŠ T. G. Masaryka (Falcká a Malobřevnovská ulice), ZŠ Pod Marjánkou (ulice Pod Marjánkou) a ZŠ Dědina (ulice Žukovského a Pod Cihelnou).
Cílem školních ulic je vytvořit bezpečné a klidné prostředí pro děti přicházející pěšky, na kole či koloběžce a zároveň motivovat rodiče k opuštění tzv. „mamataxi“ dopravy. Trend typický snahou přiblížit dítě autem co nejblíže vchodu do školy, je podle expertů spojen s rizikem dopravních nehod, zhoršením kvality ovzduší a zvyšováním stresu v ranních špičkách.
Ohleduplnost k veřejnému prostoru
Zavedení školních ulic přináší podle Prahy 6 konkrétní přínosy: výrazné zvýšení bezpečnosti, podporu aktivního pohybu dětí, snížení emisí a hluku a výchovný aspekt, který u dětí i rodičů posiluje ohleduplnost a vztah k veřejnému prostoru.
Ne všude se školní ulice setkávají s pochopením obyvatel. Loni na konci července pražská městská část Radotín vyhrála soud, ve kterém se trojice občanů domáhala zrušení školní ulice.
Pokud zákazu nerozumíte, vysvětlí vám ho policie. Soud smetl námitky proti školní ulici
Půlhodinové zrušení oboustranné průjezdnosti ulice a přilehlého okolí totiž pro stěžovatele představuje „nepřiměřený zásah do práva na svobodu pohybu a do práva na ochranu vlastnictví“.
Soud však potvrdil, že krátké omezení je právně zcela přiměřenou regulací. Omezení jedné skupiny na svobodě pohybu je minimální, zatímco se naplňuje obecný zájem na ochraně života druhé skupiny v době nejkritičtější.
Další krok mohou být pěší zóny
Česko čerpá u školních ulic zkušenosti z jiných evropských měst, jako jsou Londýn nebo Paříž. Například v Londýně se díky školním ulicím snížily koncentrace oxidu dusičitého v ranní špičce až o čtvrtinu. V Paříži se přeměnilo více než 150 školních ulic v trvalé pěší zóny.
„Školní ulice představují jednoduchý a přitom velmi efektivní způsob, jak zvýšit bezpečnost dětí před školami. Zároveň pomáhají zklidnit dopravu, snížit hluk a emise, a podporují zdravý pohyb dětí. Ukazuje se, že kde se opatření zavede, většina rodičů i místních obyvatel ho velmi rychle přijme a ocení,“ říká radní pro dopravu městské části Praha 6 Ondřej Matěj Hrubeš.
V budoucnu se Praha 6 plánuje zaměřit na další rozvoj tohoto opatření, například na zřizování bezpečných stání pro kola a koloběžky či na zavedení výsuvných zábran namísto ručně rozmisťovaných kuželů.