Boj proti mamataxi pokračuje. Praha chystá další školní ulice bez aut
Školní ulice v Radotíně. Foto: Městská část Praha 16 - Radotín

Ne všude se školní ulice setkávají s pochopením obyvatel.
Ne všude se školní ulice setkávají s pochopením obyvatel.
Děti do školy nevozím. Jezdí autobusem. Na první stupeň jsme ale vozili v první a druhé třídě obě holky. Nevidím jediný důvod, proč by to nemělo být možné. Zajímalo by mě, kolik z diskutujících tu opravdu má dítě? Kdybych bydlel v té čtvrti za školou v Radotíně, zákazové značky bych v noci jednoduše uřezal. Žaloba je naprosto oprávněná a šel bych s ní až k ústavnímu soudu. Celý ten zákaz je jen produkt antiautomobilistického zeleného náboženství. Každý obecní satrapa (starosta) si připadá jako hrdina, když někam dá zákaz vjezdu.
Taky se tam může udělat pěší zóna a bude to úplně stejně legální a legitimní, jako když je tam zákaz vjezdu půl hodiny ráno.
Proč v ulici, kudy chodí velké množství žáků do školy, trpět velký automobilový provoz?
Tady je otázkou, jak na dosažení rozumného provozu – vydražit omezené množství povolenek? Semaforem pouštět max x aut za jednotku času(jako do tunelu) a další nechat čekat? Zakázat vjezd ve špičkách je účinné.
Nikdo nikomu nezakazuje vozit děti autem do školy. Zakázán je jen vjezd autem přímo před školu, kde velké množství vysazujících aut s nervózními, spěchajícími řidiči, ohrožovalo ostatní děti.
Kdo chce vozit děti do školy autem, ten nadále může, akorát si musí najít v přilehlých ulicích vhodné parkovací místo, s dítětem vystoupit a posledních pár set metrů ho dovést pěšky. Nebo vypustit už v okolí a nechat dojít pěšky samostatně (ulicí, kde to bude bezpečné, protože v ní nebudou ta projíždějící a leckdy divoce manévrující auta. Nebo jet dřív, než se ulice uzavře, vypustit před vchodem a nechat ho tam čekat.
máme 3 , nikdy jsme je do školy či školky nevozili, bud jsme šli pěšky, použili kolo nebo jeli MHD. Nejmladší ještě studuje ten si rozšířil portfolio o sdílená kola z Masaryčky. Pokud by jste uřezával značky tak by jste jen prokázal, že jste hysterik …
Nemám rád tyto zákazy. Místo toho aby se vyřešilo jak tam s tím autem dojet bezpečně strávit tam co nejméně času a zase vysmahnout tak tam dají zákaz a zkomplikují to úplně všem. Jasně každý říká mama taxi ale většinou je to tak že když už jedu do práce tak to dítě vezmu sebou a proste cestou do práce ho vyklopím u školy. Ano já jsem taky chodil do školy jako děcko 2 km pěšky ale jen proto že naši neměli na auto. tím zákazem tam stejně nedonutí ty lidi přijet autem akorát budou zmatkovat o kousek dál. nedává to… Číst vice »
Neekologické je to tam stejně, ale není to tak nebezpečné, jako když se to velké množství aut s nervózními rodiči/řidiči, kteří už jsou myšlenkami úplně jinde, motá přímo před vchodem školy, ke kterému míří stovky dětí najednou. Rozložit je do okolních ulic ty problémy s mamataxi neodstraní, ale výrazně je naředí a tím zmírní. „Místo toho aby se vyřešilo jak tam s tím autem dojet bezpečně strávit tam co nejméně času a zase vysmahnout“ na to byste při těch počtech potřeboval obrovské místo s řadou dobrovolníků, kteří by to organizovali. Na to prakticky nikde není ani prostor, ani lidi. I… Číst vice »
Je takový problém dovézt dítě před školu v 7:25. Jestli má být ve škole v 7:45, tak 20 minut času je zcela adekvátní. A má ještě čas na nějaké ty „sociální aktivity“ namísto toho, aby šlo z auta rovnou do třídy. Nebo prostě dítě vyklopí kousek před zákazem. Jo když já jsem byl malý, to se okolo všech škol normálně jezdilo. A u jedné ze škol to byla docela rušná silnice. U těch ostatních byl provoz o poznání menší. Ale tak dojet před školu autem, to nic neni. Soused dělal řidiče plošiny a občas nás (spolu s jeho dětmi) před… Číst vice »
známý byl polda a nejednou nás před školou vysazoval z policejního auta 😀 to jsme teprve byli kingové 😀
Zaujaly mě argumenty těch z toho Radotína: „Půlhodinové zrušení oboustranné průjezdnosti ulice a přilehlého okolí totiž pro stěžovatele představuje „nepřiměřený zásah do práva na svobodu pohybu a do práva na ochranu vlastnictví“.“
Takže vlastně na základě této argumentace bychom na silnicích meli zrušit všechny zákazy a vlastně i příkazy, protože představují „nepřiměřený zásah do práva na svobodu pohybu a do práva na ochranu vlastnictví“?
Tak nějak. Jeho „logikou“ je nepřiměřeným zásahem každý zákaz zastavení a stání, třeba.
Anebo třeba i demonstrace či městské běhy nebo vánoční jarmarky, které dočasně zavřou některé ulice.
Špatně pochopeno, problém je v tom, že do té ulice v tom exponovaném čase nesmí ani lidé co tam bydlí. Vracíš se domů z noční? Smůla! Potrebuješ jet do práce nebo k doktorovi? Smůla!
K barákům „za školou“ vede druhá cesta, nejsou na konci slepé ulice. A člověk bydlící přímo na adrese školy je „dopravní obsluha“
Taky myslím, že půlhodina neni problém. A ani to myslím neřeší to, co to řešit má. Takže co když se ukáže, že rodiče vozí děti do školy nebo družiny už 7:15-7:29, tak se to rozšíří na 7:00-8:00? Byla by už hodina zákazu dostatečný problém, nebo by pořád byla přiměřená.
Tak doma se rád každý bude flákat dýl. No a jestli budou vyrážet třeba už v 7:15, tak to zvládnou i pomalejší chůzí nebo veřejnou dopravou.
Státní aparát pokud chce/je motivován, dokáže z ulic auta vytěsnit, jízdu jim znepříjemnit a klidně cestou nařízení technicko-administrativních překážek (různé kontroly stavu, hlídání emisí).
Tak nějak z problému jde cítit, že rodič=volič (a to ne zrovna podřadné kategorie jako automobilista).
Pokud by státní aparát v přenesené působnosti obcí a městských částí důsledně vymáhal plynulost silničního provozu, zejména systémem úpravy provozu místních komunikací, dospěl by k cíli… Ta důslednost v přenesené působnosti na obce ovšem chybí, protože zástupci obcí/měst/krajů se výraznou měrou podílí na řízení státu a jsou tak vlastně ve střetu zájmu….
Je to o kulture. Ceska porevolucni je egositicky automobilova. Nastesti se to zacina menit.
Napr v ekonomicky svobodnem Svycarsku je povinnost (silne doporuceni), aby deti chodily samy do skoly. Male deti doprovazi na zacatku rodice. Take maji pro mensi tzv rodicovske busy – tedy jeden rodic doprovazi vicero deti (viz http://www.pedibus.ch).
Je to zdravejsi pro deti – nejen fyzicky ale i socialne. Navic se uci samostatnosti. A jako bonus – rodice jezdi opatrneji, protoze vi, ze jejich ci sousedovic deti chodi do skoly pesky – a nesmi pak jezdit jako prasata… Coz samozrejme je ptoreba podporit i stavebnimi upravami…
To je všude stejný. Ať jde o Prahu Brno, nebo menší města. Maminky v SUV a tatínci ve firemních co by nejradši děcko přivezli až do třídy. To že kolem kolabuje doprava a oni tam pak stojí v kolánách je jim jedno. A argument, že je tam vozí, protože je okolo moc velký provoz je totálni chucpe, protože jsou to oni, kdo ten provoz zahustí tím, že zapnou mód neviditelnosti (blikačky) a odstaví to kdekoliv.
Kdyby me rodice vedli do skoly, umrel bych hanbou. Dneska je to asi jinak. Trapne. Deti i vychova jsou dnes postizene
BOhuzel jsou postizene i proto, ze znacna cast lidi si mysli, ze pravo prijet s autem od svch dveri kamkoliv je lidske pravo. A je jedno, ze je to fyzicky nerealne – a ze tim ohrozuji zdravi a zivot jinych lidi a jejich deti…
Za nás byl rozdíl. Rodiče vozili pravidelně = hanba, snaha se tomu vyhnout. Kuřáci měli v boční uličce místo, kam není vidět od hlavní cesty ani od vchodu(takže učitelé mohli dělat že o tom neví)
Spolužáka jednou za x měsíců přivezl jeho strejda audinou – zvlášť mi kluci sme čuměli a záviděli. I on většinou jel mhd.
u nás na to vlastně proběhl “ obecní průzkum“ a největší perlou co z něj vyhodnotili byla “ častá obava rodičů pouštět děti samotné, neboť kolem školy je velký provoz aut“ . Ona jedna z otázek dotazníku zněla tak podobně, že to jasně ukázalo na “ nezaujatost “ příslušné komise. On ten dotazník nešlo vyplnit pokud jste neodpověděl na jednu z otázek a jedna byla zhruba takto “ vezl jste děti někdy ke škole autem“ ? A nebyla možná odpověď “ nevezl“ . V nabízených k zaškrtnutí bylo vždy auto 🙂
u nás, je třetí největší zš v Praze, dvě budovy, asi 300 metrů od sebe, navíc jednosměrka k prvnímu stupni ústí do věčně zasekané ulice čili doprava moc neodtéká ale stojí / sune se krokem v koloně od jedné budovy k druhé . . Asi 5 let trval boj o vyhrazený cyklopruh v protisměru a řekl bych, že dodnes trvá boj o jeho setrvalou průjezdnost . Musí tam stát uniformovaný člověk aby si maminky a tatínkové nedovolili tam to auto odstavit a odcapkat s dítětem do šaten “ jen na chvilinku, to snad nevadí“ . Nu a děti jedoucí a… Číst vice »
Asi takto. První třídu jsem absolvoval v asi pět kilometrů vzdálené obci, kam jezdil autobus. Po krátkém „zaškolení“ jsem neměl problém ráno nastoupit do autobusu a po vyučování normálně v klidu dojet domů. Od druhé jsem pak základku dochodil v místě bydliště. Vzdálenost asi 15 min jsme si zpříjemňovali s ostatními okolo bydlícími spolužáky společnou cestou, čekáním na sebe na „srazových“ místech a byla legrace 😃 kdybych se jen pokusil naznačit, že by mě měli rodiče odvézt do školy autem, nestíhal bych počítat schody, jak bych zdrhal před pohlavky 😂😂😂 jojo, byli jsme holt drsnější generace, uměli jsme jednat sami… Číst vice »
To je spíš o dnešních rodičích, kteří by byli společensky zcela znemožnění, kdyby jejich pepíček nedorazil do školy v novém BMW, ale jako nějaká socka veřejnou dopravou.
Je to o té generaci rodičů, ale trochu jinak. Je to o tom, že mnozí mají auta tak přirostlá k zadním částem těla, že vytváří provoz úplně jiné hustoty a nebezpečnosti… A to jak v bezprostředním okolí školy (kde to navíc komplikuje to vysedání, tak jinde po cestě…).
Ulicemi, kterými jsem po Praze jezdil bez problémů na kole na gympl, se dneska jako dospělý na kole bojím a jezdím to výraznou oklikou klidnějšími ulicemi. Což ale zdaleka není všude možné.
Děláte jak kdyby za to mohla ta „dnešní generace mamánků a tatánků“. Mamataxi pořádá dnešní generace matek a otců.
Nesvádějte to na ty děti, spíš na rodiče, ale i dnes jsou světlé výjimky, například ráno v autobuse MHD jsem potkával jednoho pána se svou malou dcerou, nejdřív s ní jezdil celou trasu, pak párkrát vystoupil dřív než ona, pak se s ní rozloučil už na zastávce kde nastupovala a teď jezdí úplně sama
Za to můžou spíš ti rodiče, nemyslíte?
Jo, Praha od revoluce postavila všeho všudy 3 nové základní školy: https://www.novinky.cz/clanek/veda-skoly-v-seberove-vyrostla-nova-zakladni-skola-po-revoluci-teprve-treti-kterou-praha-postavila-40487639
Naprosto zaspali u nově narozených dětí a potřebného nárůstu kapacit, navíc nepomáhá ani výstavba satelitů v okolí prahy bez infrastruktury a i migrace z Ukrajiny (těch 80-100k deti prostě znát je a migrace se hlavně do měst). Takže když někdo z rodičů má štěstí, že může dát dítě aspoň někam cestou do práce, tak je najednou zle.
Ale jo, trestání motoristů je lék na vše. Pašáci to jsou! Pojďme hlavně dělat překvapený, že nikdo nechce mít víc děti – všichni jim hažou klacky pod nohy.
Počet míst ve školách a situace okolo škol jsou dvě různé věci. Tento článek je o tom druhém. Nejde o trestání motoristů, jde o to, aby to v těsné blízkosti škol ráno nevypadalo jan na autodromu – aby nehrozilo nebezpečí z neustále najíždějících aut (kvůli čemuž vozí děti i rodiče, kteří by to jinak nedělali – ale takhle se je bojí pouštět pěšky) a nemusel s dýchat smog z aut.
Ano přesně, toto je nežádoucí efekt, kterému stát brání. Potom ale má platit za b) stát nařizuje pro mé dítě povinnou školní docházku, tak musí mít povinnost zajistit mi tuto školu v dané docházkové vzdálenosti, kterou se mnou zvládne i 6 leté dítě, např. 15 minut k nejbližší škole, kde jsou povinni dítě přijmout, tak aby mi nevznikly vícenáklady.
Stát si svou neschopnost zajistit dostatek škol nemůže vybíjet na rodičích.
Socialismus skončil … to vám asi uniklo. Stát vám zajistil školské zařízení a místo v něm, ostatní je vaše režie.
Jsou však také případy nezvládnutí poptávky, kterou vzedmul rozvoj (bydlení) v dané oblasti. Jako např. Praha 5. Dlouhodobě podceněná situace ze strany zřizovatele. Moje dávná „ZŠ alma mater“ měla teď téměř dvojnásobnou poptávku do prvních tříd, losovalo se a kolik z toho bylo zklamání až hysteráků z nastalé situace (dojíždění dítěte až bůhvíkam do vzdálenějších škol), radši nechtějte vědět.
Povinná školní docházka? Neexistuje. Můžete mít děti doma. Stačí 2x do roka do školy na zkoušky kvůli vysvědčení.
Existují spádové školy.
A pokud bydlíte na samotě (=nemožnost jet hromadnou dopravou), stále není povinnost zajíždět a zastavovat přímo u školy. V okruhu docházkové vzdálenosti okolo školy může být zastávka (K+R). Taky je na zvážení kombinace autem na nádraží nebo metro (P+R), hromadnou dopravou do centra.
jenže kolikrát to místo blízko je, ale v nekvalitní škole. Což je zase další problém. Lidé v Praze dělají psí kusy, včetně přepisování trvalého bydliště, aby zapsali dítě jinde.
A pak nastává po pěti letech to samé s osmiletými gymply, které jsou zase únikem z příšerné ZŠ a tam se už dojíždí na větší vzdálenosti.
K čemu nám ale budou kvalitní školy v nekvalitním prostředí? Jak se vůbec hodnotí taková kvalita školy? Jako jo, možnost výběru je fajn, ale příslušnost bydlišti by měla mít z mnoha dobrých důvodů přednost. K tomu případně tlak na zlepšení jakosti příslušné školy – nejlépe u zřizovatele.
A jak daleko je spádová škola od vašeho bydliště?
Vážně do ní musíte vozit děti autem?
Ta věta v závorce to trochu cyklí. „Bojím se, aby mi nesrazili mého Pepíčka, radši přejedu sousedova Frantíka.“
Ale tak to většina lidí má. A je to asi i přirozené. Člověk na prvním místě chrání sebe a své blízké, teprve na dalších místech jsou ostatní lidé (a ještě odstupňovaně).
já proti mému bratrovi, já s bratrem proti sousedovi, my se sousedem proti celému světu. to je úplně v pořádku. kdo to má jinak, ten je „divnej“.
Já vám nevím teda, mám tři děti a do škol/ky je vozím MHD.
Naše 3 děti do školky pěšky nebo na kole, do školy pěšky nebo na kole a pak na střední a vš MHD . Starší ještě v dobách , kdy si lidé jako pan František mohli u školy zaparkovat auto na celý den gratis a ještě měli řeči , nejmladší už měl u základky na druhém stupni vybudované cyklostojany se stříškou a za vraty, čili celkem bezpečné…
nesmíte zapomínat, že leckde se to řešilo přístavbou či nástavbou. U nás tak postupně vzniklo asi 8 fungl nových tříd , v sousedních obcích a menších městských částech většinou tak 2 -3 třídy, ale třeba v Zelenči nová budova s 9 třídami a tělocvičnou . Stejně tak školky, přistavovalo se všude o 106 . Stavět fungl nové budovy, když trend porodnosti jde tam jde nemusí být zas taková výhra…
v roce 1989 bylo na uzemi ceska (dnesni CR) neco malo pres 1,2 milionu zaku na zakladnich skolach
v roce 2025 jich je lehounce nad milion.
omezeno na prahu – v roce 1989 jich v praze bylo 209 tisic. v roce 2024 jich bylo 120 tisic
jen mezi lety 2011 a 2021 v praze pribylo 33 zakladnich skol.
cely vas prispevek timto zcela postrada smysl.
Tady nejde o znemozneni vozeni deti do prace, pouze znemozneni vyhozeni je primo pred tou skolou a behem toho ohrozovani ostatnich deti.
Deti zvladnou dojit 400m z vhodnejsiho mista pro zastaveni.
Mícháte dvě věco dohromady.
Škol v Praze je málo.
Doprava dětí do škol NEmusí být auty. Fakt ne. Nedělejte z dětí nesamostatné lenochy a z rodičů šoféry. Zvlášť v Praze funguje MHD velmi dobře, na rozdíl od nějaké vesnice.
Dávat Paříž za vzor je poněkud legrační. Už když před více než 10 lety dcerka v Paříži studovala (VŠ), stávalo se i vícekrát za týden, že škola upozorňovala studenty, aby nechodili. Z bezpečnostních důvodů.
Vy jste legrační. Taky jsem v Paříži studoval na VŠ. Dokonce na předměstí, a tohle se nám nestalo ani jednou. Leda, že by studovala nějakou jejich VŠE (pro ty co neví, VŠE v Praze byla jednu dobu proslulá častými anonymními výhrůžkami a evakuacemi během zkouškových).
Za vzor se dává, protože za posledních +- 5 let Paříž udělala neskutečný a i pro odborníky šokující (tou rychlostí) pokrok co do příjemnosti města pro obyvatele.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Op%C3%A9ration_Sentinelle Je něco stejného u nás?
Střelba na FF UK?
Hlavně je to úplně jedno, protože to nijak nesouvisí s tím, že školní ulice citelně zvyšují bezpečnost dětí jdoucích do školy. A od Paříže (a zdaleka nejen té, ale i mnoha dalších měst) se v nich máme hodně co učit.
Kde je jak vysoké jiné, naprosto nesouvisející riziko, opravdu není důvod zbytečně u nás zvyšovat to snadno řešitelné…
já bych na to šel z úplně jiné strany. problém nejsou ani tak mamataxi *) (kurýři, rozvážka pizzy, zásobování obchodů, zákazník vyhlášeného řeznictví a podobné krátkodobé parkováníetc.), ale to, že drtivá většina veřejného prostoru v intravilánu je využívána jako dlouhodobé odkladiště soukromého majetku (parkování automobilů) zdarma nebo téměř zdarma.
ale to je věčná diskuse. parkování na ulici musí být dražší než ve vlastní garáži. jinak budou ulice zasekané parkujícími auty furt.
*) ale jo, jasně, někteří mamataxikáři/mamataxikářky jsou hovada/krávy. je jich přibližně stejné procento jako ve zbytku populace.
Mimochodem, je škoda, že zase je v titulku Praha, přitom ve skutečnosti je to Praha 6. Na sociální sítě se dostane jen titulek a plebs tam si myslí, že o všem rozhoduje zlý Hřib.
Tak chystat školní ulice bez aut, to je snad pozitivní čin, ne? Naopak Hřib by měl být za takovou zkratku v titulku rád 🙂
Jen u nekterych mamlasu je omezovani gumokolismu neco ve stylu defekace na hlavni oltar
Jde i o to, aby se nemotaly kompetence. Pak kampaň v krajských volbách je rytí do dění v parlamentu atd., zatímco by mělo smysl se rozhodovat podle jiných otázek.
možná, ale bylo by fajn trochu edukovat, že o takových věcech fakt nerozhoduje magistrát, ale MČ.
není to jen Praha 6. V Klánovicích se kvůli odbočování mamataxi již léta dělají několik set metrů dlouhé kolony, zkušební provoz se osvědčil. Já měl za mlada 1,1 km do školy vesnicí. Nikdo nás nevozil, výjimečně jsme na části použili autobus. Sami.
u nás děti, rodiče i škola v pohodě přežily tzv “ Den bez aut“ bohužel hned druhý den se to vrátilo “ k normálu“.
Jasně. Ale tady jde o Prahu 6.
Doplnění: V Praze 6 je starosta z ODS, ODS je nejsilnější stranou v zastupitelstvu. Je tomu tak od roku 1994 pouze s jednou pauzou, kdy byl starosta z TOP09. Dosti pravicová městská část. 🙂
Bylo by fajn kdyby se to rozšířilo i na mateřské školky!
Opět je to o naprosté lennosti, sebestřednosti či bezohlednosti menšiny. U nás je škola spádová i pro okolní vesnice, takže autem jezdí dětí poměrně dost (busy bohužel jezdí v dost nevhodnou dobu). Ale jsou rodiče, co to odstaví na parkovišti a 200 m dojdou. Jsou rodiče, co zaparkují v ulici u školy, ale naproti, takže nikde nepřekáží, dítko pak přejde jeden přechod před školou, rodič odjíždí a taky je to v pohodě. A pak se najde pár *****, kteří zastaví přímo před školou, zablokují průjezd celé ulice, včetně busů z těch šťastnějších vesnic, odkud to jde MHD, a nejlépe ještě… Číst vice »
A co na to městská policie? Pořád ještě měří rychlost za bukem? Nebo na co si jí obce zřizují z daní poplatníků?
Trend mamataxi se taky projevuje na nesamostatnosti dětí, snižování jejich resilience a obecně tohle mamánkovství je jednou (samozřejmě nikoliv hlavní) příčinou psychických problémů mládeže.
Tzv. „vrtulníkové matky“, které krouží kolem dětí, aby se jim nic nestalo a měly veškeré pohodlí.
to není jen to, ony navíc ty děti prohánějí doslova “ karuselem“ kroužků a sportu. Nic proti ale znám maminku, která vozila tři dcery po Praze a okolí v okruhu zhruba Vinohrady, Jílové , Kolín , Brandýs . Keramika, balet, tenis, plavání, volejbal , zpěv atd . Za den najela klidně kolem 150-200 km, v zásadě za odpoledne, měla neskutečný rozpis cest , nepracovala, dělala doma řidičku .Holky vyzvedla ve škole a do večera někde byly …
To je zas podivný výběr kroužků, když to musí vozit takhle daleko. Ve mestě není problém mít kroužky v dosahu pěším nebo MHD, vždyť hodně jich je v rámci samotné školy. Pokud teda rodič nehodlá vychovávat špičkové atlety, které musí jezdit do specifického sportoviště, pak na různá soustředění, zápasy a tak dále. A jinak ano, dítě potřebuje čas na nudění, aby se rozvíjelo i samostatně a zkoušelo si něco tvořit samo od sebe, ne jen podle jízdního řádu ostatních.
Jdou na to ze špatné strany. Správné by bylo dát do školního řádu, že žáci se do školy a ze školy musí dopravovat po vlastní ose, pěšky, veřejnou dopravou nebo na kole. Tahle to mají stanoveno v Japonsku.
Vymahatelnost tohoto pravidla by asi byla problematická.
Tak u středních škol a výceletých gymnázií by vymahatelnost hrozbou vyloučení studenta byla velmi snadná.
Ale bylo by to protiprávní, vyloučení studenti by jistě vyhráli soudy, školy by je musely přijmout zpět a ještě jim platit odškodné. Školní řád smí upravovat jen to, k čemu ho zmocňuje zákon.
Kompletní nesmysl 🙂
Každý někdy udělá hrubku, ale tohle už je moc, to reálně bolí.
Nulová, škola nemůže upravovat to, co není součástí výuky. A to cesta do školy a zpět není. Qq
Když je parkoviště a k+R na pozemku školy, tak se domnívám, že může.
Pokud to není veřejná komunikace, není tam věčné břemeno atd., dá se pozemek oplotit. A na studentskou vstupní kartu se má otevírat „vchod“ nemusí vjezd.
Nicméně pokud je to veřejná cesta, tak tam mimo školu (o víkendu ale i 5 minut před/po zvonění) můžu klidně jezdit jak chci.
Že by škola na svém pozemku vystavěla parkoviště pro rodiče dovážející do školy děti a pak by školním řádem zakázala to parkoviště používat? No vlastně jsme v ČR, takže vyloučit se to nedá…
V areálu školy je fyzicky možné jezdit (zásobování jídelny, školníkova garáž)
Parkování i u škol je dané parkovacími minimy. Takže minimálně novostavby škol je mít musí.
A k tomu zákazu vjezdu auty se časem dopracují samy.
Příklad, MŠ prakticky přišla o zaharadu: https://mapy.com/s/perabezofa
ale problém není obecně ve vjezdech, ale tu půlhodinu v mamataxi, otcotaxi 🙂
Představte si nemůže. Dopravní značení na veřejných komunikacích určuje příslušný správní orgán. Na neveřejných, zase těžko budou rodiče někoho vysazovat. Nicméně dítě nemůže být trestáno za činy rodičů. Nebo ono snad řídilo? A rodičům nelze ukládat ve školním řádu povinnosti, zejména ne typu zda mohou či nemohou vozit dítě do školy autem. Nejsme v Rusku, kde účel světí prostředky.
Parkoviště na pozemku školy není neveřejná komunikace? Třeba tady: https://mapy.com/s/lasahecujo
Obecní pozemek, veřejně přístupné parkoviště. 😉 A opravdu chcete trestat, tří čtyř lété děti za to, že je rodiče dovezou do školky? Je to v této obci takový problém? Nebo jen po vzoru všech demagogů prostě jen hledáte na kom a ode si vybít zlost? 😉
Pominut celkovou blbost, ale jak byste asi řešil otázku „odkud“? Teoreticky autem metr před bránu, no a odtamtud se „do školy dopraví pěšky“.
A včil chci vidět řešení sporů nezávislým arbitrem. 🙂
To je buzerace ve stylu ultralevicových anarchystů. Bránění důsledkům. Ale základní důvod – tedy proč někteří rodiče mají důvod vozit děti až do šatny a zase si je vyzvedávat nikdo neřeší. Dle mého jde o bezpečnostní mánii houževnatě živenou medii. Myslím jako: Dítě to má do školy 478 metrů. Můžu ho pustit samotné. (V okolí samý potenciální vrah, v buse-tramvaji houf pedofilů a tzv. muslimů….). Nepřijde na mě sociálka????
To by si sociálka mohla zkusit… Ještě nám bude nařizovat opatření dítěte čipem, ne? Toho bych se tedy nechtěl dožít. Stačí, čím někdy krmí děti současná společnost – konzum, násilí, technokracie a související „příkazy“.
Jo, jakoze skola bude prikazovat, co muzu a nemuzu deti a rodice delat mimo skolu? Krome toho, ze je to uplna pitomost, tak to neni ani v souladu s pravem v CR.
Já bych souhlasil, legislativa se dá změnit. Ale je fakt, že dokud se nezmění, tak by byl bod ve školním řádu na prd.
Další věc, muselo by se to hodně promyslet – dávat školám pravomoc at rozhodují fungování v rodinách žáků, s různými důsledky? Kdo by nesl odpovědnost za žáka během cesty?
Na jakou vzdálenost posíláte svého prvňáčka? A když ve spádové škole není místo a podle radního 4km není tak daleko, tak sám jezdí MHD?
Pokud na ty 4 km je spojení veřejnou dopravou, proč ne… Prozatím by ale stačilo, kdyby ti lidé od toho auta dokázali alespoň pár set metrů ujít pěšky. 🙂 S výjimkou invalidů, leda.
No zrovna pri ZS Pod Marjankou moc velky prinos nevidim, uz ted jsou tam sloupky, spomalovaci prah a celkove zuzeni silnice pro auta + je tam minimum provozu.
P+R mista, ktera hodne rodicu vyuzivaji, jsou na Belohorske. Akorat se tak zkomplikuje zivot pro ostatni obyvatele ulice, kteri deti nevozi.
Jsou tam sloupky (bohužel jen přímo před vchodem, chtělo by to protáhnout) a práh a co tam mamataxi předvádí je furt blbý. A provoz tam je často velmi silnej, používá se to jako jeden z objezdů kolon na Patočkově před tunely. A je to ulice mezi dvěma základkami.
Nahoře na Bělohorské je cca 5 K+R míst, velmi často blokovanejch dlouhodobě stojícími auty.
U nás na maloměstě vede ke škole dlouhá úzká silnička bez chodníků se zákazem vjezdu. Ráno to tam vždycky býval nekonečný vláček aut, která zastavila metr od hlavního vchodu. Jedno velké parkoviště je minutu chůze od školy, druhé cca dvě, obě s možností 15 minut parkování zdarma. Ale to bylo pro rodiče asi moc daleko.
Letošní školní rok tam vždy od cca 7:30 do 8 hlídkuje MP a auta nepouští. A je to neskutečnej dar z nebes. Cesta do školy je teď v klidu, žádné motání mezi autama. Jen houšť a větší kapky.
Prozradíte kde?
Přeci u nás 🙂
ZŠ Kostelní náměstí, Moravská Třebová. Zmíněná ulice je Farní, do které se najíždí z Gorazdovy. Z ulice Farní je hlavní vchod do školy. První parkoviště je na náměstí TGM, druhé parkoviště Jevíčská pod zámkem. https://mapy.com/s/jorubunabe
smutné je, že stačí jeden den, kdy tam MP nebude a zase se vše navrátí do starých kolejí… my češi jsme bohužel už takoví
Někteří rodiče jsou úplní kreténi. Když jsem vodíval deti do školky, jezdili auty po chodníku, kudy se k té školce chodilo, až do školní zahrady, aby tam své dítě vyložili. Přes zákaz vjezdu, přes volná legální parkovací místa ve vzdálenosti do 200 metrů.
Na takovouto sobeckou bezohlednou svoloč platí jedině tvrdá ruka.
U nás naštěstí drtivá většina žáků přijde pěšky (respektive od zastávky MHD), ale stejně se pravidelně najdou řidiči kteří to postaví přímo na přechod, kudy ty děti do školy chodí.
Za tohle by policajti měli brát řidičák. Ne na rok, na týden nebo dva by stačilo. Myslím že to by bylo velmi výchovné.
ideálně na školní rok 🙂
není lepší jim umožnit nějaké bezpečné K+R? třeba místo rezidentního parkování (skoro) zadarmo?
To není v tom, že by neměli kde zaparkovat. To je v tom, že jsou líní ujít i pár metrů.
A pokud už je někde před školou K+R, tak ho téměř s jistotou někdo zablokuje tím, že tam zaparkuje na delší dobu.
problém dopravních zácp vytvářených mamataxíky je většinou ten, že tam není žádné K+R místo (a od něj by se klidně mohlo jít 300 metrů, ovšem bez přecházení rušné silnice), a tak zastavují v jízdním pruhu (na chodníku, na trávníku etc.). a přitom před školou je často podélné parkování, kde jsou dlouhodobě odstavená auta.
problém před drtivou většinou škol by vyřešilo pár míst K+R a 7:30-8:00 přítomný vyháněč (obecní policajt, školník, kamera posílající pokuty v případě, že se zastavení promění ve stání)
Bydlim blizko ZS, ktera takova mista ma. Jejich vyuziti probiha nasledovne:
– zaparkuje auto
– ridic/rodic vystoupi a otevre decku dvere
– decko vystoupi
– rodic z auta vytahne skolni tasku a umisti ji decku na zada
– spolecne prijdou ke skole
– decko vstoupi do skoly, rodic zustane pred dvermi
– decko se prezouva, rodic kouka dovnitr pres sklo
– decko odchazi do tridy, rodic do auta a odjizdi
Je to docela bizarni pohled, pred dvermi skoly postava nekolik rodicu jak surikaty a kouka pres sklo dovnitr, vubec nepochopim proc. Cely tento proces K+R netrva pul minuty, ale 15.
to je samozřejmě úplně špatně. tam by právě měl slušně leč důrazně upozornit pokaždé (třeba) školník a dvakrát do měsíce pokutovat četník. samozřejmě příčetně, dítě s nohou v sádře (nebo dokonce dítě vozíčkář) zaslouží úlevy a umožnění pomoci do schodů, ale těch se většinou nesejde pět najednou,
U nás na Praze 4 máme Školní ulici, kde je škola a školka. Je tam zákaz vjezdu, ale ráno je ulice totálně nacpaná auty. Strážník se tam objeví jednou za rok a podle ředitele jsou i rodiče, kterým pokuta ani nevadí, takže všichni vesele jezdí dál.
Stačí tam vybírat každodenně třeba měsíc, pak by jim to třeba vadit začalo.
Praha 4 je zjevně stále natolik proautomobilistická, že to nechává plavat.
Řešit to přes pokuty nemá smysl. Strážník nemá pokutovat, ale vůbec je tam s autem nevpustit.