Boj o Západní expresy. Druhý v miliardové soutěži zvažuje odvolání, Arriva si za nabídkou stojí
Arriva si za nabídkou s optimistickým vývojem tržeb stojí.
Společnost RegioJet, která skončila v nabídkovém řízení na provoz Západních expresů a rychlíků Berounka na druhém místě, zvažuje odvolání proti výběru dopravce Arriva vlaky. Případné spory o vítězství v miliardovém tendru mohou oddálit uzavření smlouvy o několik měsíců.
Majitel RegioJetu Radim Jančura na dotaz deníku Zdopravy.cz uvedl, že ještě neví, zda se odvolá. „Stále věřím, že tu podivnou nabídku zruší, riziko ztráty až 500 milionů Kč ročně je moc velké,“ řekl Jančura.
Pokud se odvolá, šlo by o první případ na české železnici, kdy proti sobě v odvolání proti výsledkům soutěže jdou alternativní dopravci. Odvolání dosud podávaly v případě neúspěchu v soutěži hlavně České dráhy.
Ty jsou v soutěži až třetí. „Rozhodnutí ministerstva dopravy jsme obdrželi včera, musíme se s ním důkladně seznámit, až poté bude moci být rozhodnuto o případných dalších krocích,“ řekl mluvčí Českých drah Filip Medelský.
Vítězný dopravce nabídl v tendru s odhadovanou cenou 8,5 miliardy korun bezkonkurenčně nejnižší cenu ze všech soutěžících. Arriva přišla s požadavkem na kompenzaci 3,03 miliardy korun za 15 let.
Do soutěže se přihlásily ještě České dráhy, Leo Express a RegioJet. Rozhodovalo celkem šest kritérií, klíčová byla dvě: požadovaná kompenzace za 15 let provozu bez poplatku za dopravní cestu a ošlapného (váha 55 %) a celkové náklady (včetně zisku a tržeb). RegioJet byl druhý s cenou 5,54 miliardy korun, třetí byly České dráhy s cenou 6,4 miliardy korun.
Obhájeno před komisí
Arriva si za svojí nabídkou stojí, obhájila ji i u hodnotící komise. „Za svými výpočty a odhadem tržeb si stojíme,“ potvrdil generální ředitel Arrivy Daniel Adamka.
V tržbách byly mezi dopravci největší rozdíly. Firmy totiž musí samy odhadnout, jak velké tržby a nárůst cestujících způsobí jejich nástup i například chystané investice do zlepšení infrastruktury.
Vyšších tržeb může dopravce dosáhnout i nasazením větších souprav než požadovaných státem. Ministerstvo na rozdíl od krajů soutěží takzvanou netto smlouvu, kdy tržby jsou rizikem dopravce. Arriva nabídla nízkou cenu díky výrazně vyššímu odhadu tržeb oproti ostatním. Zatímco ti stanovili tržby všichni podobně na úrovni kolem osmi miliard, Arriva přišla s tržbami 15,6 miliardy korun.
Vítěz soutěže získá od prosince 2028 smlouvu na 15 let. Stát požaduje vozidla nejméně na 200 km/h, musí být nová. Patnáctiletá smlouva řeší provoz linek Ex6 Praha – Plzeň – Cheb a R16 Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda.