Boj o Talgo. Španělská vláda nechce, aby výrobce vlaků ovládli Maďaři. Bojí se ruského krytí
Maďarská firma nabízí za Talgo přes 600 milionů eur.
Španělská vláda chce zabránit tomu, aby maďarská společnost Magyar Vagon, kterou vlastní podnikatelé blízcí premiérovi Viktorovi Orbánovi, koupila španělského výrobce vlaků Talgo. Informovala o tom dnes agentura Europa Press. Podle ní se Madrid obává, že za transakcí stojí také ruští investoři. Magyar Vagon za španělskou firmu nabídl 619 milionů eur (15,7 miliardy Kč).
Španělský ministr dopravy Óscar Puente podle španělského tisku ve středu na konferenci o vývoji udržitelné dopravy řekl, že vláda udělá vše, co bude v jejích silách, aby zabránila akvizici firmy Talgo maďarskou společností. Podle něj existuje podezření, že za operací se skrývají ruští investoři. U španělské vlády se údajně za uskutečnění transakce přimlouval i šéf maďarské diplomacie Péter Szijjártó.
Orgán dohledu nad španělským akciovým trhem CNMV dnes večer oznámil, že maďarská firma, jejíž oficiální název je Ganz-Mavag Europe Zrt., podala nabídku na odkup akcií firmy Talgo. Za každou akcii chce dát pět eur, což je o zhruba 60 eurocentů více, než kolik činí současná cena akcií na madridské burze. V součtu nabídka činí podle agentur EFE a Europa Press 619 milionů eur. Správní rada španělské společnosti uvedla, že návrh je přátelský a atraktivní. Nabídka má podporu hlavního akcionáře Talgo, fondu Trilantic, který se snaží již několik let prodat svůj podíl ve firmě.
Podnikatelé blízcí Orbánovi
Podle deníku El País však Talgo lze považovat za strategickou firmu. To potvrdil i ministr průmyslu Jordi Hereu ve vyjádření, které cituje agentura Reuters. Podle něj se tak transakcí bude zabývat vládní Rada pro zahraniční investice. Ta schvaluje změny v akcionářské struktuře španělských strategických podniků, píše agentura EFE.
Společnost Talgo měla loni příjmy 652 milionů eur (16,5 miliardy korun) a zakázky za 4,2 miliardy eur (106,5 miliardy korun). Výrobce patří mezi hlavní dodavatele vlaků španělského dopravce RENFE, kontrakty má uzavřené i na dodávky vlaků německé společnosti Deutsche Bahn či dánskému přepravci DSB. Talgo se specializuje na výrobu městských, meziměstských i dálkových souprav. Nejhodnotnější částí podniku je však podle tisku know-how společnosti ve výrobě vysokorychlostních vlaků.
Většinu kapitálu společnosti Magyar Vagon drží podle španělského tisku podnikatelé blízcí maďarskému premiérovi Orbánovi, zbytek kapitálu pak vlastní maďarský státní fond Corvinus.