regio-vlak

Boj o rychlíky a expresy na západ. Stát může ušetřit miliardy, nabídky ukazují optimismus jednoho dopravce

Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSouprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Tři dopravci odhadli tržby víceméně shodně, jeden je odhaduje téměř dvakrát vyšší.

Několik miliard korun může stát ušetřit v soutěži na provoz expresní linky Ex6 z Prahy do Plzně a Chebu a rychlíkové linky R16 z Prahy do Klatov a Železné Rudy. Nejlevnější nabídka počítá s celkovou kompenzací 3,03 miliardy korun za patnáct let provozu. Ministerstvo přitom počítalo s tím, že za provoz dopravcům uhradí 8,5 miliardy korun. V soutěži jsou čtyři dopravci.

Vyplývá to z informací o jednotlivých nabídkách. Anonymizovanou tabulku poskytlo ministerstvo dopravy jednotlivým uchazečům. Stalo se tak poté, co dva dopravci o tento dokument požádali, ministerstvo je pak soutěžícím rozeslalo. Deník Zdopravy.cz má tabulku k dispozici.

Do soutěže se přihlásily Arriva vlaky, České dráhy, Leo Express a RegioJet (abecedně). Tabulka ministerstva označuje jednotlivé nabídky jen čísly, dopravci tak poznají jen svoji a vědí, jak jsou na tom v porovnání s konkurencí. Nabídky zatím zkoumá hodnotící komise.

Tržby osm nebo patnáct miliard

I když do výběru vítěze bude mluvit celkem šest kritérií, klíčová jsou dvě: požadovaná kompenzace za 15 let provozu bez poplatku za dopravní cestu a ošlapné (váha 55 %) a celkové náklady (včetně zisku a tržeb). Právě v této položce jsou největší rozdíly. Dopravci totiž musí sami odhadnout, jak velké tržby a nárůst cestujících způsobí jejich nástup i například chystané investice do zlepšení infrastruktury. Ministerstvo, na rozdíl od krajů, soutěží takzvanou netto smlouvu, kdy tržby jsou rizikem dopravce.

V případě požadované kompenzace se nabídky pohybují od 3,03 miliard korun po 10,5 miliard korun, druhý a třetí dopravce požadují 5,54, resp. 6,4 miliardy korun. Až na jedinou výjimku je tedy hodnota nižší než odhad státu.

Zásadní rozdíly jsou ale u položky celkových nákladů včetně zisku a tržeb. Odečtením požadované kompenzace získáme přehled o odhadu tržeb na těchto linkách. Zatímco všichni stanovili tržby podobně na úrovni kolem osmi miliardy, dopravce s požadavkem na nejnižší kompenzaci je svým odhadem výrazně jinde: na 15,6 miliardy korun. To by znamenalo tržby zhruba 300 korun za každý ujetý kilometr.

Vítěz soutěže získá od prosince 2027 smlouvu na 15 let. Celkový rozsah výkonů je 50,1 milionu kilometrů. Stát požaduje vozidla nejméně na 200 km/h, musí být nová.

Rekordní zájem o miliardovou soutěž na provoz vlaků na západ Čech. Nabídky podali čtyři dopravci

Tagy Ex6 linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R16
184 komentářů