Boj o rychlíky a expresy na západ. Stát může ušetřit miliardy, nabídky ukazují optimismus jednoho dopravce
Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tři dopravci odhadli tržby víceméně shodně, jeden je odhaduje téměř dvakrát vyšší.
Ja odhaduji, že se to neobejde bez různých odvolání, takže muj tip, že nový dopravce vyjede tak s 3-5 lety zpoždění, mezi tím se to tam bude dokrývat nouzovými smlouvami.
15 miliard … to bude asi Jančura. Nadstřelil cenu … jestli počítá s tím, že pak přestane do Plzně provozovat autobusy? Nevím, proč by měly dráhy nadstřelit cenu na 15 mld?
pokud zruší autobusy on, zavede je někdo jiný, ano část lidí dokáže přetáhnout na železnici, ale všechno rozhodně ne
No hlavne Jancura uz busem do pPzne jezdi jenom jednou denne na lince Praha-Norimberg-Frankfurt-Amsterdam
Je to nepochybně Jančura a podobné ceny uvidíme i u dalších soutěží. Všichni kalkulují s nějakým přiměřeným ziskem, ale on ne, on potřebuje nabrat co nejrychleji co nejvíc linek v závazku, aby pak mohl celý spolek co nejvýhodněji střelit (o čemž se ostatně ani nijak netají). Co bude dál už není jeho problém.
Mimochodem ztráty podobného rozsahu v soutěžích Dráhy nemohou se svou mírou zadlužení moc dlouho ustát. Tady bude ještě hodně veselo.
Tak dnešní průměrná cena 1,7 Kč/km co se jízdného týče by znamenala, že v tom vlaku by v dnešních cenách muselo jet v průměru 176 lidí během celé trasy. Což by u rychlíků přes Plzeň do Chebu problém být neměl. Ovšem u rychlíků do Klatov a Železné Rudy mám docela obavy o to, že by se to rovnalo zázraku.
On to bohatě vykompenzuje úsek z Plzně do Prahy. Ony ani Klatovy nejsou marný. V turistické sezoně se to klidně ke 150 kusům ve vlaku blížit bude.
A co PID/IDPK cestující? Jak je to vůbec s kompenzacemi za ně?
Hlavne usek Praha-Beroun a Rokycany-Plzen,ve spicku na hrane kapacity,patky a nedele pomalu i plne ulicky
Moc nerozumím tomu principu, že nejvýhodnější je model s nejvyššímy náklady. Nebo to chápu špatně? Může to tu někdo vysvětlit?
Riziko tržeb je u dopravce takže pokud dopravce věří že vyššímy náklady více zvýší tržby tak to tak vyjde. Může to udělat pohodlnější vlaky, lepším servisem, větší kapacitou atd.
Dumám nad tím, potřebuji trknout… Jak je to s ekonomickým modelem „kolik si vydělám“? Když si do soutěže účelově (s cílem zvítězit) stanovím tržby zhruba 300 korun na kilometr a v reálném provozu jich pak nebudu dosahovat, jdou ztráty za mnou, nebo je prokáži a MD mi je dorovná, protože netto?
Zisky i ztráty jdou dopravci.
Ano, v opačném případě by nebyla soutěžena požadovaná úhrada, ale nákladová cena (takže dopravci by nemuseli odhadovat své tržby).
Díky za vysvětlení. Takže ve zkratce, pokud to někdo špatně spočítal, může taky přijít na buben.
Jo, to může.
A co se stane pak, až padne na buben?
Tak za prvé si nemyslím, že by dopravce padnul na buben kvůli jedné lince, ale pokud by tomu tak bylo, tak pak nastupuje proces insolvence či likvidace, který zahrnuje několik klíčových kroků, které se řídí insolvenčním zákonem.
Viz např. insolvence JHMD…
https://zdopravy.cz/tag/insolvence-jhmd/
Zisky maximálně 6%
Ještě mně napadlo, pokud by ten dopravce s nejvyššími tržbami byly ČD, možná počítají i tržby v rámci přestupujících cestujících z jiných svých linek. Má třeba RJ vůbec nějak integrovaný tarif mezi linkami, neboli jde s RJ jet třeba z Litoměřic do Vyškova na Moravě na jednu jízdenku (ne OneTicket ale jejich)? Nebo u nich je každá linka samostatný vesmír?
Regiojet pro tento typ spojení sice vlaky má, ale ne, neumí vám prodat jízdenku. Jde pořídit jízdenka Pardubice – Vyškov, nejde ale už Pardubice – Litoměřice.
Kudy chcete jet pouze spoji regiojetu z Pardubic do Litoměřic?
Měl by vždy umět prodat SJT.
Z Litoměřic do Vyškova vám Regiojet jejich jízdenku neprodá protože neexistuje cesta pouze jejich spoji.
Může kombinovat SJT (One Ticket) a vlastní tarif Regiojetu.
Komerční vlaky RJ nezdraví v Kolíně
mě tam občas pozdraví 🙂
Vzhledem k nabídkám na provoz Ibalginů bych to viděl na ČD, tam taky ČD dali co nejnižší cenu aby si udrželi výkony.
Shrňme si s čím vším bude dopravce bojovat na infrastruktuře: 1.) reko vinohradského tunelu, 2.) reko úseku od tunelu po výtoňský most, 3.) výtoňský most, 4.) reko Smíchov, 5.) reko Radotín – Dobřichovice – dopadem na cestující jedna z nejhorších výluk na celé síti (dlouhý úsek, tři zastávky a polo AB), 6.) reko Dobřichovice – Řevnice – Karlštejn, 7.) reko Plzeň – Klatovy. To vše jsou výluky, výluky a zase výluky a omezení. U výluky Rado – Dobřichovice reálně hrozí, že R16 bude zmrzačena zastavováním Dobřichovice (včetně) – Radotín (včetně), což je 5 zastavení. Lidi je potřeba nějak odvézt a… Číst vice »
U té D5 je důležité to „když to jede“. Denně v práci slýchávám hlášení o stojící D5 „před Prahou“, někdy už od Berouna… Takže „když to jede“ moc často není.
Je pravda, že konkurencí k 171 je spíš 605 než D5. Bohužel odklonová 173 nepomáhá. Takže je to tak 2 ku 1 (D5+605 ku 173+171).
v ramci reko Dobrichovice-Radotin se ma menit i „cerveny most“ pres Berounku – tam se planuje jedno- nebo nickolejny provoz?
U výluk Radotín – Dobřichovice jde vždy linka R16 mezi Prahou a Berounem celá do autobusů. Jinak to nejde, tam se prostě musí střídat směr po půlhodinách a rychlíky vychází do té „opačné“.
No pozor,a to vam nekdy 25-26 zavrou na dva roky v Beroune jediny silnicni most,tedy doprava ve spicku na D5 bude katastrofa
Tipuji buď RJ nebo ČD oba dopravci v minulosti daly na nějakou linku predátorské ceny
Přemýšlím, zda se jedná o linku do Liberce, kde Regiojet vyhodili z autobusového nádraží a tak muse zastavovat za městem. Načež nabídl slevu ..
… a součástí predátorské ceny je poté navýšení na několikanásobek pvůdní ceny. Takže nějakou dobu měl lístek Liberec-Brno stát zhruba pětistovku.
To se nestalo, takže důlaz predátorské ceny je kde?
To ale byla predátorská cena jízdného v komerčním spoji na trase s konkurenci dalších dopravců.
Ne predátorsky nízká výše požadované úhrady za dopravní obslužnost (resp. toto coby výsledek jiné věci – výrazně vyšších předpokládaných tržeb než jak odhadují ostatní dopravci ve svých nabídkách) na trase, kde na železnici komerční vlaky nejezdí.
tohle je v závazku, takže nic dražšího než oneticket tam být nemůže..
Tipuji vítězství modrého – a dodávám, naštěstí
Ja bych tak optimistický nebyl
Co na tom vyhodnocování tak trvá? Čekal bych že těmi čísly nakrmí příslušnou excelovskou tabulku a výsledek vyleze okamžitě.
Je vidět, že o ZZVZ nevíte lautr nic a ještě dáváte na odiv svou neznalost.
Však se ptá, ne?
A dostává tu nejlepší odpověď, jakou může dostat.
Zkuste se začíst do dotazů zájemců a odpovědí zadavatele – jsou to ty soubory až na konci dokumentu.
https://nen.nipez.cz/profily-zadavatelu-platne/detail-profilu/mdcr/zahajene-zakazky/detail-zakazky/N006-23-V00035016
Možná, že se vám potom otevřou úplně nové obzory toho, jaké detaily mohou sehrát roli, někdy i podstatnou, při vyhodnocování nabídek uchazečů zadavatelem. Rozhodně se nejedná o pouhé porovnání „třech číselných údajů od čtyřech uchazečů“.
Asi se někdo odvolal…
Jinak řečeno „moudrý stát“ byl připraven zaplatit 8,5 mld. Kč za něco, co ve skutečnosti stojí 3,03 mld. Kč. A tento skvělý odhad navíc zvládl vyrobit námi placený úředník. Ještě že ten „moudrý stát“ máme.
Laciný výrok. Jsem přesvědčen, že netušíte o čem píšete.
Tohle může být dost ošemetné. Jestli se to totiž dá za ty tři miliardy vyjezdit, totiž teprve uvidíme. Ono to totiž taky může dopadnout dost špatně. Nekvalitní vlaky, nedostatek strojvedoucích, rušení vlaků. Železnice je páteří naší veřejné dopravy, a proto je toto riskování ještě problematičtější. Pokud tento dopravce opravdu poskytne adekvátní službu, nemám s tím problém, ale to se ukáže až tak po roce provozu. Rozhodně bych nenadával na stát, jak neumí počítat a hospodařit, když se to ještě může drasticky otočit
„Nekvalitní vlaky“
Kvalitativní požadavky se tady probíraly nedávno. Říkáte tedy, že přes veškeré schvalovací procedury nových vozidel vyrobí výrobci šrot a ten projde.
U Škodovky v podstatě ano.
Další expert 😃😁😄
Rozhodně se nezastávám odboru 190 MD, ale tak jednoduché to Vaše „moudro“ být rozhodně nemusí a dost možná ani nebude. Jsou čtyři nabídky, z nich tři hladinou cca srovnatelné. Nebudu teď honit detaily drážní legislativy pro výběr dopravce, ale obecně u veřejných zakázek platí, že tato situace může být vyhodnocena jako „nezvykle nízká cena“ a může být proto i vyřazena. To je ale striktně věc hodnotitelské komise a nikoho jiného. Žádného šotouše, či taktouše zde. Navíc si v klidu sepište všechny zde v úvahu přicházející stavební akce na dráze a neopomiňte ani dostavbu D6, + tři pruhy D5 Beroun –… Číst vice »
Se ukázalo v Británii, kde pak dopravci bankrotovali jeden za druhým…
Nemuzu pochopit, proc stat nechal CD nakoupit Interjety a Railjety a ty tady asi nebudou schopny uzit. Zvlaste u IJ to je na hlavu…
MD interjety nechtěli nakoupit, ty nakoupilo ČD a pak je udalo
No jo jety jsou MD moc nóbl.
A jiste si v CD dela management co chce a jiste je na krusnohory daly bez dohody s MD.
Pokud si statni akciovka nakupuje za miliardy, tak minimalne dozorci rada to snad musi odsouhlasit.
Proste nulova koordinace mezi MD a CD, ktera mozna skonci za par let vyrazenim/prodejem skoro novych vlaku nebo jejich degradaci na velmi okrajove vykony.
Můžou jít na mnoho jiných linek. Slovacké či Valašské expresy jedou skoro přes celou republiku.
Přemýšlím kolem a kolem, jaká na to mohou být vozidla? 🤔
Za tři roky se vyjíždí. Dnes je použitelný Vectron + Viaggio vozy (nově Vectuoro… 🤦), dále možná Kiss 561 (nemá 3kV) a Pesa EMU 300 které (možná) stihne Pesa dodat a schválit včas.
Nějaké další možnosti?
RJ se prý přihlásil s čímsi od Škodovky.
Co cosi (dnes) nového od Škodovky je schváleno pro 200?
Doplštoky ve Finsku.
škoda má ve vývoji dvě nové jednotky..dálkovou a příměsto
Ja myslim, ze at vyhraje kdokoliv, tak vcas nebude nic.
Na téhle trase je to dokonce na druhou.
Tak zrovna na Kiss udělat 3 kV je asi minimální problém. Nemají Kissy ve Slovinsku?
Je tato verze u nás schválena? 😉
25 kV verze je u nás schválena?
ještě tam je požadavek na nízkopodlažnost..a pesa nestihne dodat nic, tak se ten výběr trochu zúží
Stát a ušetřit….to snad nejde v jedné větě použít.
Sám jsem zvědav, zda to bude Regiojet, Arriva, nebo ten Leoš… Tady pár momentek k tématu z Plzně hl. n.:
https://youtu.be/WcuShXa7eM0
Je zde zachycen přepřah Bavorského expresu, Západní expres s Interjetem a posilovým vozem Bmz, nakonec pak i nostalgie v podobě rychlíku Rožmberk s Plecháčem v čele…
Jejda, ještě jsem tam zapomněl dopsat, zda to nebudou třeba i České Dráhy…
Ano, všichni víme, že to bylo „omylem“ 😉
Já nevím, Regiojetu se bojím po hrozných svých zkušenostech s busy. A co tak slýchám od kamarádů, kteří občas použijí vlaky. Arriva – osobní zkušenost spíše horší. Jen druhá třída, žádná klimatizace, minimální šance otevřít okna a žádná ochrana před sluncem. Místenka neoznačená, nemám to srdce lidem říkat, že tam mám místo, když to není vidět. Takže nepoužitelná. Zkušenosti na trasách Praha – Rakovník asi 3x tam i zpět, 1x Praha – Tanvald v úseku Praha – Trutnov a zpět. A Pardubice – Liberec v trase Hradec Králové – Pardubice. Plus osobní rychlíky okolo Turnova. Zcela nadšením neskáču. Aplikace proti… Číst vice »
Leo express je taky v pohodě, ale Kupka spíš nadržuje rivalům ČD a RJ. Já mám třeba u Leoše SmileClub s Kredity a je to lepší než má RegioJet. Tady je vidět že Leo nikdy nedostane na linkách R-/Ex žádnou šanci. Klidně bych vyměnil Leo express za RegioJet. LEO R8/R9 a R23 bych klidně i věřil kvalitě, ale problémem je že Ministerstvo jim nedá šanci. Šance by byla kdyby RegioJet zkrachoval a všechno by to převzal Leo/RENFE… V minulosti dokázal LEO spolupracovat s FLIXBUSEM, Jančura by měl už skončit a kapitál prodat přímo do náruče RENFE/Leo. Já mám právě že… Číst vice »
Můžete prosím vaše tvrzení: „Ministerstvo jim nedá šanci“ doložit nějakým konkrétním příkladem?
Bez toho vaše tvrzení vypadá příliš subjektivně.
A neokrádají oni stát „podvodnými“ slevami ve svém tramvajovém provozu?
A jak to tedy bude s linkou Pha – Plzen – Domažlice? Bude se soutežit jen vnitro a nebo se s Němci upraví požadavky a opet vypíše Praha – Domažlice – Mnichov? Víte nekdo?
To je linka na zrušení
Tipovačka dle článku:
Dopravce A: náklady 18,6 mld., tržby 15,6 mld., kompenzace 3 mld. = ČD
Dopravce B: náklady 13,5 mld., tržby 8 mld., kompenzace 5,5 mld. = RJ
Dopravce C: náklady 14,4 mld., tržby 8 mld., kompenzace 6,4 mld. = ARR
Dopravce D: náklady 18,5 mld., tržby 8 mld., kompenzace 10,5 mld. = LE
Je to jeden z mých dvou tipů. Druhý je, že ČD jsou poslední, jinak pořadí stejné.
Já tipuji, že ty tržby nadhodnotil RegioJet. Například u linky R23 se to v kuloárech říkalo, že počítal s nereálnými tržbami, čímž se posunul blíž k vítězství.
No mě připadá hlavně zvláštní, že odhady tržeb jsou u tří nabídek cca stejné. To je jak kdyby se při odhadů tohoto čísla domlouvali, protože nevěděli, co tam napsat.
Tři nabízející počítali, kolik utrží na cestujících z Prahy. Čtvrtý nabízející započetl i cestující opačným směrem. 😃
Tak určitě, současné počty cestujícíh přece nikdo neznal.
V rámci vstupních podkladů dává zadavatel reálné frekvence cestujících, takže úplně „z luftu“ to žádný dopravce netahá.
Jenom prohodit Arrivu a ČD a je to správně.
arriva si tak věří na tržby? a je to ověřená informace nebo jen domněnka?
A:LE, B:ČD, C:RJ, D: ARR
B a C může být i prohozeno.
Dovedu si představit, že někdo o ten dlouhodobý kontrakt se státem moc stojí, protože s ním firma roste a pak se dá třeba i lépe prodat. Navíc se na tyto linky dají časově navázat následné autobusové spoje, z Plzně/ Chebu do Norinberka po A6/ A93+A6, a z Klatov/ Železné Rudy do Mnichova, kde to je ca. 90/ 60 km po normální silnici, pak 150 km po A92. Do obou německých měst se v současné době dohrabat vlakem, není žádná hitparáda, Po fiasku společné soutěže MD ČR a BEG na spojení Praha – Mnichov není nějaké podstatné zlepšení kvality tohoto spojení… Číst vice »
Cestu do Mnichova tak moc neznám, ale s tím Norimberkem nevíte o čem mluvíte.
– Když pojedu z Prahy, tak pojedu rovnou Flixbusem, protože je to o hodinu rychlejší. Nevím proč bych přestupoval v Plzni.
– Z Chebu do Norimberku je ten RE pomalu rychlejší než auto, takže proč tam jezdit autobusem (já vím, na protest, že Němci nezadrátovali trať)
– Zbožným pohledem do map a JŘ, Praha – Mnichov vlakem 5:45, busem 5:00. Ten váš přestup na bus někde v Železný rudě by to pod 6 hodin nedal.
Nejsme v rozporu. Já jsem tu kombinaci vlak + bus do NÜ/ MÜ uvedl jako možný způsob, kterým by se jeden nejmenovaný dopravce mohl snažit uvedené spoje ještě více zatraktivnit, získat tak další cestující a naplnit i touto cestou cíl zajistit si takřka dvojnásobné tržby (ca. 300 Kč/1 km), oproti ostatním třem uchazečům.
No to teda jsme v rozporu, protoze ja tvrdim, ze nutne pomalejsim autobusem zadny dalsi cestujici neziskate.
Dávám ČD 50 %, byť jako jediný uchazeč mají již vhodná vozidla (v podmínkách není, že vozidla musí být zcela nová, ale že dopravce musí být jejich prvním majitelem – takže pendolino nebo railjet podmínce vyhoví).
„Stát požaduje vozidla nejméně na 200 km/h, musí být nová.“ 🤦
Není to pravda. Když nahlédnete do zadávacích podmínek, případně vysvětlujících dodatků, tak je tam jasně že musí být prostě nová. Maximálně mohou před zahájením tohoto provozního bloku sloužit v rámci zkušebního provozu s cestujícími, tuším 9 měsíců jestli si to pamatuji dobře.
no ale to nic takového nemají a nízkopodlažní taky ne..jinak i čd podle mě půjdou se stejnými vozdily jako RJ..nejspíše i arriva..jedině u lea si tím nejsem jistý
Myslím, že musí být část nízkopodlažní.
ČD mají objednané nové railjety a pendolina?
Pednolíno, výroba 2003–2005 – nové vozidlo.
Jako vtip, dobrý! Vždyt ty zbývající Pendolina se toho roku 2027 s přihlédnutím k jejich stavu ani nedožijí…
Ani bych se nedivil, když se ukáže, že nejnižší kompenzace chtějí ČD.
Mají reálný přehled o frekvenci cestujících a hlavně mají vybudované zázemí pro údržbu vozidel v Chebu. Ostatní musí náklady na vybudování nebo pronájem zázemí na údržbu započítat do nákladů.
Cena vlaků bude asi pro všechny předpokládám +/- stejně.
A dalším ukazatelem je provoz vlaků Moravia v Brně. Tam taky ČD překvapivě zvítězili s výrazně nižší nabídkou než všichni ostatní.
Ale klidně můžou být ČD i nejdražší. Uvidíme.
ČD můžou nabídnout railjety, které už jsou částečně odepsané. Podmínku splní. Ono by to i dávalo smysl, když na EC do Grazu je mají nahradit ComfortJety.
Nemohou.
Nová vozidla…
RailJety v Česku v létě oslavily 10 let nasazení v provozu mezi Vídní a Prahou.
https://zdopravy.cz/railjety-slavi-10-let-v-cesku-na-trase-praha-viden-za-tu-dobu-zrychlily-o-13-minut-210296/
Takže jinými slovy ČD záměrně uvedli MD (a ostatní soutěžitele) s výkazy o frekvenci cestujících v omyl, aby to vyhráli?
Takové tvrzení by v důsledku znamenalo, že ČD žádaly kompenzace na základě falešných výkazů…
Aneb: Znalý to myslel dobře, ale dopadlo to jako vždycky.
Ne jen Kupka dala CD rozkaz vyhrat, at zadluzeni roste nebo ne
Smazáno pro hloupost autora přesahující únosnou mez.
Máte na mysli tržbu a ne zisk, že?
Jinak by to vůbec nedávalo smysl – naopak nejnižší kompenzace se značnou pravděpodobností znamená relativně nejnižší zisk na tom celém.
Otázka zní, jak vítěz postaví ceníky jízdného. Žlutý vyhrál Brno – Bohumín, udělal reklamu, ze bude mít nižší jízdné a ve finále vyjma brzkých ranních a pozdně večerních vlaků bylo jízdné dražší hned.
Akorát od te doby byla souhrnná inflace cca 35 %. Cena silové elektřiny stojí dvojnásobek (dříve 40-50 eur/MWh, dne 80 – 100 eur/MWh).
Jenže on zdražil jízdné hned, ne až s růstem inflace. Takže stát ušetřil, zaplatili to cestující… tedy, díky slevám pro studenty a důchodce vlastně zase stát…
Cože? Dejte si na cd.cz vyhledat Brno-Nezamyslice.
Rozdíl je 1 Kč.
No a co. To není důvod mít ceny na úrovni TR10 bez rozumné možnosti dosáhnout na adekvátní slevu.
TR10 už druhý rok neexistuje.
Přesně tak, navic zejména úsekove jizdne napalil nechutně a k lidem bez mistenky se chiva jako ke kusu šlinavého hadru
A vítězem se stává: Leoexpress!!!
Ale co Vás nemá, vyhraje žlutej. Bohužel
Modrej
Taky bych radši modrýho, syn si oblíbil kino při cestách k babičce
To samé jsme četli pořád dokola u provozu Moravií.
Druhé kolo?
Taky tipuju žlutého, ono soutěžit linku kde jezdí takřka to nejlepší co máme je dost na hlavu postavené
vyhraje zelenej a všichni se budou divit 🙂
To by byla sranda… a ještě by nakoupil něco a-la IJ od Škodovky… 😀
interjet tam nebude, kde je nízkopodlažní? ta soutěž je postavená na jednotky a když se tak trochu zamýslíte nad situací na trhu, tak vám moc možností od koho mohou být nevychází..reálně si myslím, že vozidla budou mít všichni stejné, takže to bude jen o personálu jako do ibalginů
Super, ovšem až na jednu věc a tím je velmi krátká doba do zahájení provozu, dle mého odhadu tam chybí jeden rok na to, aby tam byla i malá rezerva na zpoždění při výrobě vozidel, které zcela běžně nastává prakticky u všech výrobců.
Taky si myslím. Za bezpečnou dobu pro eliminaci očekávatelného zpoždění dodávky vozidel od výrobce považuji závazný výsledek výběrového řízení (po vyřešení případného napadání neúspěšnými uchazeči u UOHS, nebo soudu) oznámený 5 let před požadovaným datem zahájení provozu. Pro ilustraci: V roce 2023 byl MD inzerován „Balíček Jih“ na 15 let s docela nereálným startem od roku 2025. Následně ale došlo k pouhému „prodlužovacímu vložáku“ na 6 let do roku 2031 a následoval tady docela velký řev. Myslím, že kromě oficiálně oznámených důvodů, si MD a SŽ potřebovaly dopodrobna vyjasnit podmínky použití nových úseků na trati 220 pro slibované „doručení rychlosti… Číst vice »
U těchto soutěží mají ČD podle mě velkou výhodu v tom, že jsou státní firma. Pokud stát bude něco kompenzovat, fakticky ty peníze jen prepošle z jednoho státního účtu na druhý.
A jakou přesně to má výhodu? Ty peníze se totiž utratí tak jako tak, není to tak, že by na tom stát byl šul nul
Zatímco ostatním to budou proplácet v hotovosti na pokladně Ministerstva dopravy? Nebo jak myslíte tu výhodu?
ČD mají výhodu, že pokud je vlastní stát, mohou si levněji půjčovat, protože se předpokládá, že dluhy případně zaplatí stát.
Zase to má negativa v případě nákupu, kdy se většinou musí soutěžit, což se dá těšit rámcovými smlouvami.
To by mohlo platit u s.p., ČD jsou ale a.s. A řídí se tak stejnými pravidly jako jiné firmy. Pokud teoreticky krachovali, musel by stát jejich záchranu obhájit u EU, a nejspíš by tp byla nedovolená státní podpora.
Dálková/mezistátní doprava by neměla být dotovana vůbec – pak se tu mužem posmívat, že Slováci radši než do opravy železnice investují do vnitrostátní letecký linky.
Jistý kus logiky to má, ale pak se podívejte, jak skončila relace Praha – Ostrava – i z Plzně se do Prahy dostanete po 22-té hodině, z Brna v 21:45, ale z Ostravy podstatně dříve. Překlopeno na West Ex a R 16 by to znamenalo, že poslední vlak z Plzně pojede možná ve 20 hodin a pak bude kromě neděle vymalováno.
ČD není státní firma, ale akciovka vlastněná státem…
Víte nebo tipujete, kdo je ten s nejvyšším a nejnižším ziskem?
O zisku se nic neví. Ví se požadavek na dotavi a ví se odhad tržeb.
Tržba není zisk. Zisk je až potom, co z utržených peněz zaplatíte nákadlay.
Je 35 let od revoluce a základní kupecké počty jsou pro některé pořád za železnou oponou.
Nejvíce mě zaujalo, že při tržbách 300 Kč/km je ještě požadována komprnzace. Tyto tržby už náklady pokryjí samy, ne?
Ne
Tak vždycky je tam nějaké riziko, čili at aspon of státu můžou mít něco jisté.
To už tu bylo v roce 2006, kdy ČD do rychlíků Plzeň – Most a Pardubice – Liberec zakalkulovaly průměrné tržby 0,85 Kč/vlkm na cestujícího (a to v tehdejších cenách!).
Výsledkem byl požadavek na úhradu (v cenové hladině toho roku) cca 16,70 Kč/vlkm u první, resp. cca 40 Kč/vlkm u druhé, jmenované linky (srov. s již tehdejšími ostatními linkami).
15 let je strasne dlouha doba, 10 bych jeste se skripejicima zubama pochopil, ale kdo vi co bude za 5 let, natoz 15. To bude jeste legrace.
Po tom se volá už delší dobu, aby byly smlouvy alespoň na 15 let a byl čas na nákup (výrobu) nových vlaků.
Dlouhý kontrakt toto sám o sobě nezaručuje – viz nabagrované 10leté smlouvy (2009 – 2019) s ČD, mnohde celých 10 let bez zlepšení vozového parku.
A viz např. Kraj Vysočina a nabagrováno na 2019 – 2029, kdy moderní jednotky byly/jsou uvedeny do provozu až ve skoro polovině toho 10letého období.
Hlavně můžete líp rozložit odpisy v čase a tím nabídnout lepší cenu na km.
Přesně. Před 15 lety jsme plánovali VRT a rychlodráhu na letiště. No a podívejte se kde jsme teď!
Asi jako když plánujete dům a po 10 letech máte pozemek a žádáte o stavební povolení. Neudělo se vůbec nic, nikdo nevzal lopatu do rukou a máte plné zuby běhání po úřadech.
Před patnácti lety ? Nikoliv, můj kolega, posléze vedoucí a pak náměstek, teď čekatel důchodce byl v nějaké správní radě LEPRA (tehdejší označení rychlodráhy na letiště) již někdy v roce 1993 ? 1995 ? A to opravdu není 15 let. A když nastoupil jako ministr dopravy Antonín Peltrám, tak ten zadal ČD vymyslet nějakou spojku z Ruzyně na letiště. A nasadit vozidla, která má k dispozici – vyšla z toho nějaká studie na soupravy 830+2 Bix+830.
Přiznejme si, že pokud má nejnižší nabídka váhu 55 %, tak je asi rozhodnuto. Pokud svou nabídku daný dopravce obhájí. Zajímavé je, že druhý a třetí dopravce mají podobné ceny, čtvrtý je cenově mimo.
Kdo je ten čtvrtý? Napadá mě LEO nebo Arriva
A ten první? RegioJet?
První tip ČD, Regiojet, Arriva, LE. Druhý tip Regiojet, Arriva, LE, ČD.
To by chtělo vypsat kurzy 😀 ale taly přidám tip: tipuji že nejdražší jsou ČD a nejlevnější RJ
Jaký asi muže být boom cestujících, když se v letech kdy má nový dopravce nastoupit chystá SŽ rozkopat trať podél Berounky v úseku Radotín až Karlštejn? Dokud nebude trať 171 zcela hotová, nové soupravy nepomohou.
Tak cestujících přibývá prakticky všude v dálkovce, třeba v Bavorských expresech, které trápí nejen tato rozkopaná trať. Hlavně u R16 může nový vozový park celkem pomoct, nikomu se nelíbí náhradní Béčko v Ejpovickém tunelu…
Boom na západním rameni a jeho rozvětveních najednou nepozoruju. Ta doba boomu je pryč (šla za nasazením moderních souprav, celkem spolehlivostí, ale i nedrzou cenotvorbou jízdného, to vše je cesta), teď je tam degrese. Výjimkou budiž určité spoje Bavorského expresu (proč se nepřidá vagón, je asi drzá otázka). Jinak výluky (často spojené s výrazným prodloužením jízdních dob) dělají své, Berounky jsou vnímané nejen jako to, „co jezdí furt zpožděné“, ale i spíše jako spěšňáky (jen si poslechněte názory lidí ve vlacích), a odstřižení ke Smíchovu (velké) spádové oblasti Prahy od Ex6 přinese tak negativní zářez do jejich obsazenosti, že se… Číst vice »
Je to od prosince 2027, to už bude stavba v půlce, zbytek smlouvy naopak z toho bude doprava těžit…
Za dva roky bude stavba v půlce, to myslíte vážně, když nejdříve za rok teprve začne?
Pardon, za tři roky. To stejně bude sotva na začátku.
Ha ha ha. To jako vážně? To se ani do pohádky napsat nedá. A kde je vyřešení úseku hl n. – Vyšehrad, kde je reko vinohradského tunelu, kde je vytonsky most. Kdo zná poměry ví, že výluka Radotín – Dobřichovice znamená, že R16 bude v tomto úseku zastavovat. Lidi je potřeba nějak odvézt. Takže reálné 2035-2040.
Copak jste nečetl, že MD, SŽ, Ropid a já nevím ještě kdo chtějí nacpat rychlíky a možná i nějakou S linku na Branický most?
To už je na každém z nich, zda z té rychlosti a spolehlivosti takzvaně vyrostou (psáno je o nárůstu cestujících, nikoli jejich množství), nebo explodují (udělají bum). 🙂
Tak schválně jak to dopadne, v zemi, jde se jede na cenu. Můj tip, že z toho bude slušný průšvih.
Když MD podrobně stanoví požadovanou kvalitu a postihy za její nedodržení, tak soutěž především na cenu není problém.
To je fuk, ta kvalita se totiž stejně skoro nekontroluje, takže těch pár pidi-pokut dopravce v pohodě zaplatí
Asi tak, krasně je to vidět na R8…
Potřebujete, aby vám někdo jiný zaplatil školy, doktora, důchod a ještě abyste za svý nemusel autobusem?
Otázka zní, jaká jsou současná data a jaká realita ohledně počtu cestujících. Druhá věc je, pokud dopravce přesvědčí cestující, že je efektivnější jet vlakem než autem (čas, služby), tak cestující mohou přibývat. Zejména pokud přestupují v Praze nebo jedou do centra.
Zvlášť až spadne most…
Zrovna tohle dopravce moc neovlivní, neovlivní ani poruchy na trati kolem Berounky.
Nestrašte, díky bohu za konkurenci, která to tady rozhýbala. Kdyby tu byl jen národní dopravce, tak by se do něho lilo desítky miliard a žádná velká změna by nebyla vidět, ani na výplatní pásce jeho zamestnanců.
Myslím, že pan Zrzek chtěl pouze naznačit, že každá položka (výrobek, nebo služba) má svojí reálnou cenu.
Půjdete s optimismem do restaurace, která vám nabídne smažený sýr za 75 Kč, když je reálná cenová hladina tohoto jídla několikanásobně někde jinde?
Happy Hours? Běžná věc.
Hodnotíte rád věci na základě lokálního extrému?
Například skládací jízdní kolo, které stojí v e-shopu ÖBB 1.690 €, je na níže uvedeném linku k mání za pouhých 89 €, což činí asi tak 5% z původní ceny.
https://toysacaders.com/Produkt/oebb-x-vello-rocky-faltrad/
No, nekupte to, že… 🙂
Minimálně bych to vyzkoušel. Ta nízká cena totiž může být taky tím, že se majitel nesnaží mít každého půl roku nového bavoráka a nestojí o tři dovolené ročně v karibiku + může být ve svém a neplatí nájem. Já svého času (před kovidem) chodil do „bufetu“, kde 300g špagety se smetanovou omáčkou, žampiony a vepřovou panenkou byly za 74 a byly naprosto úžasné. Ostatní jídla měli podobnou cenovou hladinu, nejlevněji tam vyšla čtvrtka grilovaného kuřete s bramborem za 60 (smažák s bramborem za 65). V hospodě vedle to samé měli za 179 a žádný rozdíl jsem v tom neviděl. Takže… Číst vice »
A na co jiného chcete jet, aby byl výběr transparentní?
Kádrový profil a vyjádření znalců R8 z Dlážděné, dle kterých řada 811 vznikla v roce 2021 a proto se jedná o vozidlo 3 roky nové.
Ok, kalkulace tří ohledně tržeb od cestujících jsou +-
Hlavně aby ten s nejnižšími kompenzacemi (největší optimista v tržbách) v polovině nebo před polovinou kontraktu nepožadoval větší kompenzace dodatečně, protože začne zvyšovat jízdné a dopadne to jako výběr daní. Větší cifra se nekoná.
to je jeho riziko, požadovat může… 🙂
Tak tohle bude ještě zajímavé.