Boj o největší drážní zakázku. ČD zvažují v Ústí námitky, kraj vysvětluje přípustnost zlevnění
Podle dostupných informací by České dráhy nevyhrály ani s novou, zlevněnou nabídkou.
Ústecký kraj prolomil mlčení k největší zakázce na železniční dopravu v Česku. Stalo se tak poté, co včerejší zveřejnění vítězství RegioJetu a nehodnocení Českých drah vyvolalo velké diskuze zejména kvůli tomu, že Ústecký kraj odmítl novou cenovou nabídku Českých drah. Státní dopravce nyní zvažuje, zda podá námitky.
Jedno je po vyjádření kraje takřka jisté: i kdyby byla druhá nabídka Českých drah uznána, nebyla by vítězná. To uvedl včera i člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta. „Byli jsme zřejmě dražší jen o několik málo korun (na kilometr, pozn. redakce) a je otázkou, jak by to dopadlo, kdyby se mohl započítat vliv dotace do vozidel, což nebylo povoleno a ani jej zadavatel nepožadoval vyčíslit, přestože reálně to zadavateli výdaje na kompenzaci sníží,“ uvedl Ješeta.
Obří soutěž na provoz vlaků v Ústeckém kraji vyhrál RegioJet, České dráhy nebyly hodnoceny
České dráhy včera uvedly, že včas podaly novou nabídku, v které byla cena oproti původní nižší. Argumentace dopravce pak vyznívala, že kraj odmítl další zlevnění. Výběrové řízení běželo podle zákona, který jasně stanovuje jednotlivé kroky. To je rozdíl oproti takzvaným tržním konzultacím, na základě kterých se zadávaly smlouvy v řízení mimo zákon o zadávání veřejných zakázek.
Úprava nabídky jen v technických parametrech
„Výběrové řízení bylo nastaveno tak, že nevylučovalo jednání o nabídce po jejím podání. Proto byli také účastníci pozváni k dalšímu jednání, ale pouze o technických podmínkách, na což byli upozorněni. Nikde nezaznělo, že by se jednání měla týkat úpravy ceny. Po jednání byl prostor pro podání konečné nabídky s upozorněním, že předmětem konečné nabídky NENÍ úprava ceny. Přesto jeden z dopravců upravenou cenovou nabídku podal a byl vyřazen. Nikde není řečeno, že tato upravená nabídka by byla nejvýhodnější a tedy vítězná,“ uvedla mluvčí kraje Magdalena Fraňková. Technické parametry, tedy hlavně kapacita jednotek, měly v hodnocení váhu 10 %.
RegioJet v soutěži nabídl 212,50 Kč za každý ujetý kilometr. Oproti odhadované ceně by tak měl kraj ušetřit za 15 let přes tři miliardy korun. Ročně jde o provoz více než 3,3 milionu kilometrů na hlavních elektrifikovaných tratích v kraji. Svým objemem jde o bezkonkurenčně největší zakázku pro dopravce na české železnici.
Pro České dráhy může jít o další citelnou ztrátu trhu. I proto řeší, zda podají námitky. „Je to možné, zvažujeme to. Lze teď namítat proti vyloučení a proti výběru vítěze, to jsou dvě různé věci,“ dodal Ješeta. Lhůta pro podání námitek začala běžet včera.