Boj o lokálky mezi Ústeckým a Středočeským krajem. Zastupitelé ze severu odmítli ukončení provozu

Motorový vůz Stadler RS1 841.2 na trati Kralupy - Louny ve stanici Klobuky v Čechách. Foto: Michal ChrástMotorový vůz Stadler RS1 841.2 na trati Kralupy - Louny ve stanici Klobuky v Čechách. Foto: Michal Chrást

Budoucnost trati měla ukázat studie, kraj ale nikoho nevybral.

Ústecký kraj nesouhlasí s ukončením pravidelného provozu vlaků mezi Žatcem a Lužnou u Rakovníka a Louny a středočeským Slaným. Zastavit provoz mezi těmito stanicemi chce Středočeský kraj. Nesouhlasné stanovisko dnes zaujali zastupitelé za Ústecký kraj na svém zasedání. Ústecký kraj připraví dopravní studii k vytíženosti spojů.

Středočeši řeší zrušení provozu na dalších lokálkách. Jediný „bezpečný“ dopravní prostředek, říká opozice

Spoje na tratích objednává Středočeský kraj. Už před třemi lety navrhl zastavit na nich provoz z ekonomických důvodů. I tehdy byli zastupitelé Ústeckého kraje proti tomu a vlaky na těchto dvou tratích zatím nadále jezdí. Ústecký krajský radní pro dopravu Tomáš Rieger (ODS) řekl, že doprava na uvedených dvou tratích je problematická, proto by nějaký odborník měl říci, zda tam má udržení vlakové dopravy význam. Na soutěž na zpracovatele dopravní studie podle Riegera přišla pouze jedna předražená nabídka, proto kraj hledá dál, kdo studii vytvoří.

Deník Zdopravy.cz poptal Ústecký kraj s dotazem, od koho předražená nabídka byla. „Při hledání zpracovatele studie se jednalo o průzkum trhu na potenciální malou zakázku, ve kterém ale přišla jediná nabídka. Nabídku jsme shledali jako cenově neatraktivní, ale věc tím není uzavřena a z obchodního hlediska není strategické cenovou úroveň či zpracovatele zveřejňovat, hledáme pro záměr další dodavatele. Jakmile budeme mít smlouvu sjednánu, rádi o tom budeme informovat,“ uvedla mluvčí kraje Magdalena Fraňková.

Starosta Žatce a radní za Ústecký kraj Radim Laibl (ANO) uvedl, že stát opravuje mosty na trati do Lužné. Nedávalo by podle něj pak smysl, pokud by tam nejezdily vlaky. Starosta Loun a krajský zastupitel Milan Rychtařík (ANO) řekl, zájem na zachování trati nemají jen Louny, ale i další obce na trase do Slaného. Opoziční zastupitel Jaroslav Komínek (STAČILO!) po debatě vyzval ke schválení usnesení, kterým kraj deklaruje zájem na zachování obou tratí. Radní Rieger má za úkol jednat se svým středočeským kolegou.

K problematice rozeslal stanovisko i svazek obcí Stodesítka, v kterém jsou města a obce na trati Slaný – Louny.

Zastupitelstvo Ústeckého kraje dne 23. 6. 2025 schválilo usnesení týkající se provozu vlaků na tratích 110 a 124 v následujícím znění:
„Zastupitelstvo Ústeckého kraje
a) nesouhlasí se záměrem Středočeského kraje zrušit vlakovou dopravu na tratích Lužná u Rakovníka – Žatec a Slaný – Louny
b) doporučuje zachování statusu quo na obou těchto tratích do doby, než bude zpracovaná studie na využití a rozvoj obou těchto tratí zadaná Ústeckým krajem
c) ukládá radnímu pro dopravu a silničnímu hospodářství Tomáši Riegerovi informovat o tomto stanovisku Středočeský kraj a dotčené obce a pokračovat s nimi v dalším jednání.“
Pro usnesení hlasovalo 44 zastupitelů, proti nehlasoval nikdo, zdrželi se 3 zastupitelé.
„Svazek obcí Stodesítka vítá toto usnesení a děkuje zastupitelstvu Ústeckého kraje za podporu. Jsme připraveni se podílet na připomínkování studie, kterou chce Ústecký kraj zadat. Společně s městem Slaný se budeme snažit prosadit, aby součástí studie byl náš záměr na spěšné vlaky Louny – Slaný – Praha, v úseku Louny – Slaný zastávkově, v úseku Slaný – Praha zrychleně tak, aby došlo ke zrychlení spojení mezi Slaným a Prahou,“ uvedl Svazek obcí Stodesítka.
Tagy omezení provozu na regionálních tratích Středočeský kraj trať 110 Kralupy nad Vltavou - Louny trať 124 Lužná u Rakovníka - Jirkov Ústecký kraj
101 komentářů