Boj o ETCS. Dopravci u antimonopolního úřadu srovnali skóre, předseda jim vyhověl
Balíza systému ETCS. Pramen: VÚŽ
KŽC Doprava ve svém podání k ÚOHS namítala rozpor přílohy G Prohlášení o dráze se zákonem o drahách.
KŽC Doprava ve svém podání k ÚOHS namítala rozpor přílohy G Prohlášení o dráze se zákonem o drahách.
Když na to nemají prachy,ať táhnou žebráci.Za chvilku budou chtít vyjímky všichni.
…a zrovna případný zánik KŽC české železnici nijak neuškodí (což nijak nevyviňuje ROPID z celé té situace kolem S34).
Můžu se tě Jardíku zeptat, ty máš kolik v kešeni???
Jsem cim dal vic presvedcen ze by se mela udelat vyjimka promvozidla vyrobena pred cca 1980. Ony uz stejne zajistuji malo vykonu s klesajici tendenci, postupne vymizi prirozene a ty uplne nejstarsi jsou stejnosmerky, ktere ukonci nejpozdeji konverze.
Takže na střídavině řada 230, 240 a 242 a cokoliv nového bude konkurence neschopné. S rozšiřováním střídaviny budou přibývat kusy z Bulharska…
Jestli výjimku, tak maximálně pro historické parní lokomotivy.
No a nebo taky casove omezenou – aby se trochu rozlozila poptavka v case => ceny dolu.
Myslíte? Nebo to zase nechají na poslední chvíli a budou žádat prodloužení výjimky?
ČR není jediný trh, poptávka je a bude i v okolních zemích.
Přesně tak. ČR je bohužel malý trh a k tomu první…
No ale zase těch retrofitů na fakt retro řadách by jinde tolik být nemuselo.
To je hlavně otázkou, zda výrobci by byli vůbec schopni vyrábět nová vozidla v dostatečných počtech a „rozumných“ cenách…
Uvědomme si, že situace s rozložením výkonů včetně dotovaných je v Evropě veskrze podobná jako u nás, takže někdo bude mít možnost natáhnout dlaň do kasy někoho jiného a někdo ne…
Eventuální rozšiřování střídaviny pravděpodobně pro laminátky nebude, protože se dá předpokádat podobně jako na trati do Solnice vynechání filtračně kompenzačních zařízení a připuštění na trať pouze vozidel s účiníkem blízkým 1, tedy jen moderních vozidel.
Ta výjimka má ale jednu nutnou a hlavně trvalou podmínku: Nesmí být zavedena benefitizace. Což považuji i do budoucna za správné, protože je třeba umět jezdit i bez ETCS tak, jako se jezdí bez ETCS dnes se současnými návěstními body s maximální rychlostí 100 km/h. Například pro výluky ETCS, které budou nastávat, byť to zatím dle vyjádření nejen zaměstnanců Správy železnic a Ministerstva dopravy vypadá, že nikoliv, což je naprostý nesmysl. Benefitizace by měla zůstat pouze pro vysokorychlostní tratě.
K tomu nevidím důvod. Stačí, aby ve stanicích proste vznikla ta dodatečná návěstidla. Naopak si umím představit, ze bez ETCS by se jelo mezistanicne a namísto 100 podstatně méně, třeba naklady 60 a osobka 80 km/h. V tom (a třeba i “poslední ve frontě na kapacitu”) by i pak byl ten tlak na to, nestavět na “nemám ETCS” byznys, a opravdu by šlo jen o situace typu “po koridoru jen kousek” nebo nějaká ta historie. Jen by ten přechod nebyl tak násilný.
Slovo mezistaničně je naprosto nežádoucí, protože to znamená zásadní omezení kapacity mezistaničního úseku spolu s rychlostí sníženou na 60 km/h. Tohle se stane párkrát a nákladní dopravci to budou mít možnost konečně zabalit díky nezájmu zákazníků o jejich zcela nespolehlivé služby.
Mezistaničně by se jelo, až by projeli všichni s ETCS. Čekám, přijede někdo s ETCS, tak hned jede na blok.
Nepochopení. Mezistaničně jen pro ten daný vlak (který by zároveň měl až poslední prioritu).
Tak mezistaničně – zapomeň! Nestačily ti mezistaničně týdny kolem Pardubic?
Ale tady není řeč že pro všechny vlaky. Prostě chceš jet normálně, měj (přípřež s) ETCS. Jedeš jen kousek nebo chceš/musíš šetřit i za tu cenu, že třeba celou špičku prostojíš? OK, tak ti to nějak umožníme, ale musíš být trpělivý.
Mně by to přišlo jako zcela fér.
Proč? Co kdyby se spíš tlačilo na minimalizaci výluk ETCS a provizorní ETCS při těch nutných delších výlukách? Je to drahé. Ale výrazně bezpečnější.
Pokud je něco drahé a složité, tak bude minimální zájem ho používat pro provizorium.
Provizorní SZZ je taky drahé. Většinou se pronajímá. Ale nedělá se už dávno to, že se udělá provizorní SZZ tabulí pro zavěšování klíčů. Naštěstí. Výluka ETCS je pro firmu jako kdyby výpravčí neměl ani tu tabuli k zavěšování klíčů.
Co je zase tohle za nesmyslné přirovnání?!?
Například pro výluky ETCS, které budou nastávat, byť to zatím dle vyjádření nejen zaměstnanců Správy železnic a Ministerstva dopravy vypadá, že nikoliv, což je naprostý nesmysl.
Zase lžeme ? – viz níže:
Profylaktická okna pro vypnutí traťové části ETCS L2 v roce
2025
Z důvodu údržby bude ve dnech:
– 24. 3. 2025,
– 23. 6. 2025,
– 22. 9. 2025,
– 29. 12. 2025,
v době od 00:00 do 03:00 hodin vypnuta traťová části ETCS L2 na celé síti SŽ. Z důvodu
vypnutí ETCS L2 budou vlaky vedeny v režimu L0 nebo LNTC.
Nelžeme, jen jsme pro pana Dušana zapomněli uvést, že i plánované tříhodinové výluky ETCS paralyzují provoz. Provoz totiž nekončí úderem půlnoci, ale pokračuje i přes noc. A to nepočítám drobnost, že jde o výluky plánované. A co ty neplánované?!? Ty nebudou?!?
K té diskriminaci… Dopravci nejsou diskriminováni pro vstup do programu, podmínky pro vstup jsou pro všechny zcela stejné. Nicméně s vyhodnocujícími kritérii bych byl osobně opatrnější. a) Týká se pouze dopravců s vozidly registrovanými v ČR (s ohledem na to, že ostatní státy mají ještě dost času, vidím v tom docela problém) b) Vyhodnocuje se budoucí délka provozu vozidla a jako pomocné kritérium jeho stáří. c) Vyhodnocuje se proběh vozidla jen na síti Správy železnic. Toto znevýhodňuje dopravce dělající různé pomocné služby s máloproběhovými vozidly, nicméně i oni potřebují na koridory a paradoxně to výrazně znevýhodňuje skutečně interoperabilní dopravce s… Číst vice »
Díky za vysvětlující komentář – něco takového bych skoro i čekal v článku, nad rámec oné strohé „ÚOHS vrátil k došetření“ zprávy.
Pokud si malí dopravci vydobudou výjimku tak by měli ostatním dopravcům, kteří si ETCS na svá HKV nainstalují zaplatit v podstatě zbytečnou investici do nového zabezpečovače.Instalace ETCS není levná záležitost (i přes možnost získat dotaci) a dopravci, kteří instalaci ETCS provedli tak se jim znatelně zvýšili náklady, které malý dopravce nemá a může tak i nabídnout nižší cenu za dopravu.Vůbec se divím,že drážní úřad nechá provozovat lokomotivy z padesátých let…a když to člověk vidí jakým způsobem si udržují VZ(nebo spíš neudržují) tak buďme rádi, že nehodových událostí je relativně málo.
Kdo chce jezdit rychle anebo natěsno, ETCS potřebuje, takže investice zbytečná není, a navíc, je to prý interoperabilní.
Kolik cestujících ještě bude muset zemřít?
Ptám se z toho důvodu, že za jiných okolností mohlo být v Pardubicích těch mrtvých klidně 100 – 150. Intenzita provozu roste, počet projetých návěstí se zvyšuje. Strojvůdců je nedostatek. Lidé z generace Z nechtějí nést takovou odpovědnost. Sám jeden z elitních strojvůdců z trasy Drážďany – Praha v jednom rozhovoru říká, že český zabezpečovač se od německého liší tím, že když se rozhodne jet 160 proti zdi, pojede 160 proti zdi. Proto mě udivuje, jak se tolik vážených lidí z železničního sektoru staví k ETCS jako k něčemu vnucenému.
Někteří ze SŽ to dokonce berou jako zlo, které je potřeba mít co nejdéle vypnuté… a zapnou to jen když budou muset.
Že je lidi nezajímají a vidí v nich jenom substrát nebo kaštany, to víme.
A když Vám někdo odpoví, že to může být klidně od nuly po tisíce, tak Vás ta informace uspokojí?
Já si Vás vážím, chápu finanční důvody, ale myslím, že v tomhle případě strkáte hlavu do písku. I ve vztahu k budoucí zaměstnanosti. Pozornost mladé generace klesá.
Nikoliv, rozhodně nestrkám hlavu do písku. Ale na blbou otázku blbá odpověď…
Postřehové hry se hrajou pořád 😀
Klesá důvod dělat činnost s odpovědností, činností a směnami strojvedoucího za nabízený plat.
Takhle, mít pohřební službu a mít uzavřenou rámcovku se správou železnic na celé území, tak první umřu já z toho „kšeftu“. Nedranatizujte…..
Dělám to zcela výjimečně, ale když už si tu někdo “vycucá” článek z prstu – omlouvám se, ale jinak to napsat nejde, měl by to rozhodnutí dočíst celé, včetně bodu 72, ve znění: “ Tedy zdůrazňuji, že v tomto rozhodnutí nedovozuji rozpor posuzovaných ustanovení Prohlášení o dráze 2025 se zákonem o dráhách, důvodem pro zrušení napadeného rozhodnutí jsou procesní vady.”. Ne, skutečně nikdo prohlášení o dráze neoznačil za nezákonné a ne, skutečně nikdo s nikým žádné body nesrovnal.
Bod 8: „společnost KŽC doprava dale tvrdí že Úřad v napadeném rozhodnutí protiprávně rozšířil předmět řízení tak, že v napadenem rozhodnutí posuzoval soulad prohlášení o dráze 2025 jako celku se zákonem o dráhách, ačkoliv společnost KŽC doprava coby žadatel, požadovala toliko posouzení souladu přílohy G prohlášení o dráze se zákonem o dráhách , což zakládá nepřezkoumatelnost napadeneho rozhodnutí … „
A? Úřadem je myšlen ÚOHS.. 🙈
Možná byste měl lépe navnímat fakta z článku … nikde se tam nepíše o tom, že by předseda prohlášení o dráze označil za nezákonné … je tam jasně napsáno, že věc vrátil k novému projednání. Polemizujete tedy s něčím, co tam není. Jistě můžete odmítnout fotbalovou terminologii, ale tím, že úřad vydal rozhodnutí a předseda ho následně na popud protistrany zrušil se začíná se odznova. Možná by lépe sedělo, že VAR odhalil ofsajd a gól neplatí ;).
Budeme-li se držet fotbalové terminologie, pak začalo prodloužení – to ale ještě neznamená, že někdo “srovnal stav” jak zní jistě zcela objektivní název článku. Možná zkuste “lépe vnímat fakta z rozhodnutí”. Mne je překvapila ta “objektivní novinařina”, nestranná a nenaznačující autorovi preference, která by nikdy neučinila přání otcem myšlenky – ale chápu, nuda nevydělá.. mějte krásný víkend.
Poslední dovětek: k zavádění ETCS se snažíme přistupovat maximálně objektivně, v článku máte odkaz na nedávný podcast o ETCS se zástupcem SŽ … pěkný víkend
K problematice ETCS nepřistupujete objektivně. Jeden podrobný, technický a dobře zvládnutý podcast nevyvažuje sady ostatních článků založených výhradně na úzké vazbě s KŽC Doprava, kteří se pasují do role zachránce obecnými vyjádřeními.
Dopravce s muzejními kousky provozující spoje v podivných zadávacích řízeních nepatří na železniční síť s výhradním provozem ETCS. To je realita adekvátně aplikovatelná na silniční, leteckou dopravu.
KŽC Doprava chce otevřít pandořinu skříňku, dělají sami sobě medvědí službu. Jestli dotlačí dotace ETCS na jejich aktuální vozový park, vyvolá to protivlnu a spláchne je to úplně.
Úzká vazba s KŽC? To opravdu hodně pobavilo. Tenhle vysavač veřejných financí jménem Bohumil Augusta, který ani tohle řízení u ÚOHS není schopen veřejně komentovat, má u mě zhruba podobnou úctu jako František Chabičovský, právník Správy zeleznic, který veřejné o pár příspěvků výše veřejné lhal, že zde jinak nediskutuje. Diskutuje, jen pod jinými přezdívkami.
A kdo jste vy, že jako anonym posuzujete naši objektivitu?
Vaše mazání komentářů druhých, které slušně a objektivně poukazují na vaše nedostatky v článku, ponechávání vašich komentářů, aby to vypadalo, že Vy jste ten správný, není objektivní a ani férové.
Stav „diskuzí“ pod články je dlouhodobý výsledek Vašeho „moderování“.
Proto diskuze vypadají jak vypadají.
Už se tu člověk dozví akorát polarizaci, posuzování.
Kde jsou ty doby, kdy tu byla větší svoboda vyjadřování, člověk se dočetl něco k tématu.
Škoda…
Tohle je hodně povedené. Anonymní trouba, který přišel urážet a nadávat, poučuje jiné.
Ja jsem tedy ve fotbale naprosty laik, ale neni nahodou prodlouzeni dusledkem srovnani skore…? 🙂
Pane Chabičovský, nechcete svá moudra a energii směřovat do kvalitnější práce za peníze daňových poplatníků, aby Správa železnic u soudu neprohrávala banální spory? Od někoho, kdo opakovaně odmítl respektovat rozhodnutí ÚOOÚ, jsou tyhle hraběcí rady dost komické.
To se SŽ moc nepovedlo viz bod 71:
Uřad dále v řízení opomněl některé z účastníků řízení dle § 27 odst. 2. správního řádu..
Úřadem je myšleno ÚOHS, ne SŽ! Chtělo by se to naučit porozumět psanému textu.
Dobrý precedens. Až tedy nějaké město nepustí do svých ulic po vzoru Německo auta, která neplní Euro X, napíšeme předsedovi a on to spraví. Je to stejné, automobil splňuje technické podmínky pro provoz na veřejných komunikacích, ale někde mě na tý veřejné komunikae budou chtít pustit jen tehdy, když dodatečně vybavim auto zařízením, se kterým tu normu budu plnit. Díky pane předsedo, to si budu pamatovat
Nevšiml jsem si, že by se taková města vozidly nesplňujícími normu nedala bez problémů objet…
Na druhou stranu rozhodnutí o výhradním provozu pod ETCS na koridorech je známo již několik let, což je dostatečný čas na přípravu.
Takže když po vás bude stát chtít, abyste do auta nainstaloval za pět let zařízení za 300t, tak je to také v pořádku?
O ETCS se vědělo roky dopředu, mohli se připravit.
Vy si taky můžete koupit nový vůz.
Za pět let a za 300 tisíc a když nainstaluješ, tak budeš muset řídit ve dvou a max 80 a ještě s dalšími omezeními (dejme tomu jako veterán)? Možná, že to z hlediska práva v pořádku bude. I pro podnikání.
…a když nenainstaluješ, tak…
… ani na kole nepojedeš, pěšky nedojdeš …
Anebo koupit auto, kde zařízení je nainstalováno. A už se děje v západní Evropě, že některá města nepouští vozidla nesplňují emisní normy euro 4 a vyšší do svých měst. A nikdo pro tomu zvlášť neprotestoval. I když auta prochází pravidelně technickou kontrolou.
A druhá věc je, jestli vozidla s maximální rychlostí 80 či 90 km/hodinu, která jsou stará 40 – 60 patří na koridorové tratě, kde mimo to chybí kapacita pro nákladní dopravu.
O té dostatečnosti můžeme zde vést dlouhé a dlouhé diskuze…
Pokud se rozumný produkt (tedy systémová verze 2) dal rozumně koupit až někdy v letech 2021 – 2022, tak já to zrovna jako moc dostatečné nevidím…
Naše republika se dá také po železnici objet. Problém bude se vjezdem sem, tedy stejně jako s Německými městy.
Smyslem železniční sítě v ČR není, aby byla objížděna jinými státy…
Stejně jako to není smysl silnic v německých městech?
Ta německá města mají své obchvaty. Tratě s budoucím výhradním provozem ETCS nikoliv.
Myšleno asi tak, když budete chtít zajet do toho města, resp. centra. Na která se omezení aut, nesplňujících dané emisní normy, vztahují. Tedy stejná relevance, jako když budete chtít zajet vlakem na území ČR, resp. síť SŽ (ať už se bavíme o zabezpečovači obecně, příp. s ETCS jde o vyjmenované úseky). Buď si koupíte auto nové, nebo staré necháte na okraji a dál půjdete pěšky.
Pustí němec na svoji síť loko bez PZB dál než do pohraniční přechodové stanice?
Furt tahat auta, málokdo si kupuje lokomotivu pro osobní užití, narozdíl od auta.
Freiburg im Breisgau, po B31 ve směru od Schwarzwaldu je pastí na ty, kdo nemají zelenou plaketu.
Není náhodu v Praze zakázaný provoz autobusů s EURO III a nižší normou? Na Škodu 120 apod. se povinně domontovávala zadní mlhovka v 90. letech, ale to bylo za pár stovek, takže to nikdo moc neřešil.
Oproti tomu letectví, se kterým se dráha tak ráda srovnává, co do bezpečnosti … bez příslušného vybavení vás nepustí.
Takže KŽC, které dotace vyzobává jako rozinky a dostává zakázky všemi cestami krom férové soutěže jde na antimonopolní úřad?
A jak jinak tady má být zabezpečen vlakový provoz krom výhradního provozu pod jedním zabzařem? Budeme jich mít pět? Protože jeden dopravce si koupí BR101 a bude požadovat vybavení všech trati na PZB, aby nebyl diskriminován? Příště to bude o trakci, když se bude přepínat na 25 kV?
Což mi připomíná, že NTM je v pražském uzlu již přes půl století diskriminováno a jejich exponáty mohou vlastní silou jenom na Bechyňce, kde 1500 V zůstalo.
Mít pražský uzel na 1500 V by dnes bylo velmi, ale velmi nepraktické.
A teď si představte do toho ještě cpát spřáhlo. Sice zatím jen u Cargo, ale i tak je to na zvážení, jestli se vůbec vyplatí dál jezdit.
Ne nevyplatí už teď. Ostatně to dávají zákazníci najevo pohledem každodenním na všechny dálnice přicházející do velkých měst na příjezdech……
Zákazníci TEĎ dávají najevo, co bude po ETCS a DAC?
To nevím, ale po nařízeném odstavení uhelných elektráren nebudou vozit uhlí ani vápenec pro jejich odsíření. Vůbec, ani po silnici, ani lodí. Možná tak dřevní štěpku, ale tu zas tahat přes půl kokntinentu vlakem …
Konkurencí pro uhlí na železnici je zemní plyn potrubím.
Přitvrzuje, přiostřuje….s koncem roku očekávám pouliční nepokoje, bitky, ohně, demonstrace , podvratnou činnost obou znepřátelených táborů..prostě správné vyhroceni znesvářených stran bojující pro a proti 🤣🤣🤣
Začal bych protestním pochodem Česká Kamenice – Kamenický Šenov – varhany – Česká Lípa. A v Čakovicích pochod KZC PRIDE.
V mezičase se formuje radikální hnutí Occupy Golčův Jeníkov, které má mezi svými požadavky i okamžité zastavení konverze napájecí soustavy.
🎶 Předseda mi vyhověl, ráno jsem se vznesl… 🎶
Na balízy z letadla, prášek pěkně klesl…
👍👏👏👏
V čem je, prosím, spatřován onen diskriminační charakter v zavádění ETCS pro menší dopravce?
Takto do detailu problematiku neznám, věřím, že SŽ je schopna prosazovat na sílu sebevětší hloupost, ale zde netuším, co je jak diskriminujícího na stejné povinnosti a stejných možnostech dotací pro všechny..?
Stejné možnosti dotací právě neexistují. To je jen na oko. Nebo si myslíte, že kdyby jo, bylo by tolik dopravců na opačné straně barikády?? Fakt si myslíte, že nic jiného na práci nemají? On je tenhle boj celkem jako záhul, víte….
Proč lhát? Zrovna KŽC je jeden z největších konzumentů dotaci co se týče ETCS. A v přepočtu velikost všech dotací/počet vozidel dopravce bude dokonce největší 🤓👆
Nasypal jste do mixéru směs všech možných časem prekroucenych informaci a tohle je koktejl …..buď pište fakta, nebo si nechte tyhle bulvary co se šíří od hospody k hospodě a každá si něco přidá……
Blbost. KŽC zatím žádný dotace nedostalo. Dostane je, když se najde někdo, kdo to do těch muzejních exponátů za ty peníze nainstaluje. O čemž bych měl svý pochybnosti. Na 749 ještě možná, když se to podaří zkoordinovat s dalšími dopravci, ale 810, mravence, kredence? Tam sice nějaká dotace v tuhle chvíli oficiálně existuje, ale nikdo si jí nikdy nevybere.
Pokud vidím slova „menší“ a „stejné“, tak bych na první pohled řekl, že to není jedno a to samé. Že tam bude jistý rozdíl.