Boj o dálniční most přes Vltavu i po soutěži pokračuje. Ministr odhalil svého favorita

Negativy vítezného mostu jsou značně vyšší cena, komplikovaná výstavba, vyšší srážkový stín a zastínění.
Vedení ŘSD a ministerstva dopravy oficiálně prezentovalo architektonické soutěžní návrhy na nové dálniční přemostění Vltavy pro severozápadní část Pražského okruhu.
I přes vyhlášení vítěze bude finální podoba dálničního mostu známa až v září. Z pěti finálních návrhů ji vybere komise, kterou si sestaví ředitel ŘSD Radek Mátl. K vítěznému architektonickému návrhu bude přihlížet, zhodnotí však i další kritéria, jako jsou náklady na stavbu a údržbu či soulad s podmínkami povolení EIA.
Obrazem: Jak bude bude vypadat dálniční most přes Vltavu? Porota ukázala pětici nejlepších
Návrhy budou nyní prezentovány veřejnosti v Národním technickém muzeu. Podle Radka Mátla šlo o první architektonickou soutěž na výstavbu dálničního tělesa v Česku. „Je to pro nás zajímavá zkušenost, budeme ji využívat i na dalších stavbách. Do měsíce vyhlásíme další soutěž na přemostění Drahanského údolí,” uvedl Mátl.
Ministr dopravy Martin Kupka zároveň odhalil svého favorita v nadcházejícím rozhodování. „S hodnocením poroty se ztotožňuji – návrh umístěný na prvním místě je zdařilý a originální. Nejméně zasahuje do scenérie vltavského údolí, nepotřebuje pilíře vycházející z břehů,“ popsal Kupka.
To se však příliš nelíbí firmě Valbek, jejíž návrh se umístil těsně na druhém místě. Už během soutěže upozorňovala na fakt, že pilíře v údolí byly zadanou podmínkou. Vítězný návrh řeší ukotvení mostu do údolí jen pomocí lan. Podle ministra Kupky komise jasně rozhodla, že toto řešení je přípustné a případného dalšího napadání se neobává.
„Komise se technickými podmínkami musela vypořádávat a uznala je. Máme za to, že soutěž je úspěšně ukončena a uzavřena,“ uvedl na dotaz Zdopravy.cz Kupka.
Do krajiny sedne, rozhodnou však náklady. Souboj o návrh mostu přes Vltavu byl těsný
Podle poroty je vítězný návrh ateliéru Stráský, Hustý a partneři velice odvážný a elegantní. Pilíře umísťuje do svahů a nechává údolí otevřené. Táhla lan snižují dynamické napínání mostu, konce mostovky jsou z betonu, střední část pak z oceli, aby byla lehčí.
Negativy jsou značně vyšší cena, komplikovaná výstavba, vyšší srážkový stín a zastínění.
Mátlova komise nyní rozhodne o konečném návrhu v řádu týdnů, aby se stihla dopracovat projektová dokumentace. Zároveň začínají výkupy pozemků a licitace s vlastníky.
Do ledna 2026 by měl být dopracován koncept dokumentace pro provedení stavby, v prosinci téhož roku chce ŘSD požádat o povolení stavby. Realizace je plánována na roky 2027 – 2031.