Boj o 18 miliard. Největší drážní zakázka v Česku přilákala tři dopravce
RegioPanter a Pesa Elf.eu v Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Vítěz soutěže získá smlouvu v Ústeckém kraji do roku 2041.
Vítěz soutěže získá smlouvu v Ústeckém kraji do roku 2041.
Ví (nebo tuší) někdo, proč je tam tento požadavek: Minimálně 70 % sedadel bude v uspořádání proti sobě.
Když by nebyli proti sobě, asi by to šlo vyhrát jen s dvěma dvouvozovýma jednotkama spojených k sobě.
U Regiojetu předpokládám, že by šel cestou Elfů od Pesy, které už ve stáji má. Tuší někdo (slyšel někdo) co by měla v plánu nasadit Arriva? Co by mohla ta chtít, kde sehnat? A nejsou necelé 3 roky na sehnání tolika vozidel docela dost málo? Tohle bych viděl spíš 5-6 let dopředu smlouvu na 15 let s možností prodloužení na dalších 10-15 let, takhle se mi to zdá dost nešťastný.
U Arrivy bych tipoval něco od second-hand. Pokud se podaří opravit problémy s Talenty třetí generace, tak bude ÖBB pravděpodobně za nedlouho odprodávat první generaci elektrických Talentů. Pokud by se Arrivě na nich podařilo konvertovat elektrickej systém, tak ty by šly.
K čemu proboha pokladny ve stanicích? Třeba v Estonsku už dnes nenajdete v celé zemi jedinou pokladnu! Každý vlak má automat, kde si ji koupíte až po nástupu (průvodčí také prodává). Většina cestujících si pak jízdenku kupuje online, protože je to o 10% levnější.
Pokladny jsou po většinu dne nevytížené a jen zvyšují náklady. Ať raději šetří na těchto nesmyslech a zlevní jízdenky.
Ps: k čemu tak soutěž je. Daňový poplatník si myslím(nemám to čas ověřovat) tam před pár lety podle mě nakoupil pantery. Na státní firmu. Pak co. Pak je prodá co.. prd? Zase? Ty kapacity v soutěži nevypadají zrovna moc pro pantery friendly.. Možná jsou friendly nějak jinak.. Třeba nějaká souprava to spolní ejhle přesněji těch 130, 200
Tak si to ověř, především tu kapacitu Panterů.
640 ČD: 234
650 ČD: 138
ČD mají konkurenční výhodu, že vhodná vozidla nemusejí kupovat, už je mají. Kdokoliv jiný bude mít o něco vyšší náklady, jelikož je bude kupovat za dnešní ceny. Nic použitelného ze zahraničí neexistuje, aby se to dalo za levno předělat.
Já myslím, že ta kapacita je spíše k 150.. Ale nemůžu to přesně vygooglit.
650 má 138 a 148, když by tam nebylo to pravidlo 70% sedadel proti sobě, tak by to třeba šlo vyhrát dvěma spojenýma dvouvozovýma jednotkama, nebo jednou třívozovou .
Tsk si říkám, jestli by nestalo za úvahu na některých vozidlech požadovat i 15kV a schválení v Německu, kdyby se změnil koncept dopravy a U3 by se prodloužila třeba do Bad Schandau. Nebo se vozidla mohla použít na letní/vánoční Komety.
Z hlediska vyčerpané kapacity tratě do Německa a potřeb nákladní dopravy oni omylem. Ne, nestálo. Tečka.
A dáte ruku do ohně za to, že to v roce 2040 bude stejné?
PS: Komety už stejně jezdí.
Nákladní železniční doprava klesá.
A kde proboha klesá?
Všude. V poměru v přepravě po silnici, nebo celých tunách, proboha to bylo několikrát psáno i tady a ne tak dávno, proboha.
Kdyby se třeba spojila např. U1/U3 s U28 (nebo něco jiného s U28), pak by se pro cargo v podstatě nic nezměnilo, ne?
A z Děcína do Drážďan náhradní doprava lodí nebo kamionem?
Náhradní doprava?
Ano, za zrušené nákladní vlaky… Nebo myslíte, že výrobce a odběratel toho zboží pokrčí rameny a nechají ho čekat zpočátku dny, pak týdny a pak měsíce na Východím nádraží?
Pěkný pokus o demagogii. Tvrdím snad někde, že to bude za cenu omezení nákladní dopravy? Co když na konci období bude v provozu tunel?Nebo další elektrifikovaný železniční přechod do Německa? Jez?
18 let je dlouhá doba.
Jez ne. Lodní doprava ho nepotřebuje a je to ekonomicky nesmysl a environmentální zločin.
Ještě by se nabízelo prodloužení S1 (spíš výhledově, až by se pořizovaly nové vlaky na S bahn v Drážďanech a u nás už byla střídavina 25 kV) od Schöny do Děčína a ukončení U28 od Rumburku již v Bad Schandau s tím, že by tam byl garantovaný přestup, nicméně ani jedno z toho se mi nezdá moc reálné. Na jednu stranu by si člověk řekl, že je škoda, aby nám jezdili pod dráty na osobácích DMU místo EMU, ale vzhledem k infrastruktuře v daném úseku (nástupiště) a celoroční poptávce, tam asi přílíš nedává smysl provozovat něco jiného než dnes, tj.… Číst vice »
Se zavřenejma očima by mohlo mít smysl něco, co by dojelo z Kadaně až do Rumburku, kde pokud by byla trolej, tak by papal z ní a pokud nebyla na baterku. Jenže mimo to, že by to bylo extrémně drahý by to bylo na půlku trasy buď malý (dvouvozová) a nebo na půlku zbytečně velký (třívozová). Takže vlastně vymyslet nejde nic navíc než co je požadováno.
Kdysi za „zlých“ komunistů jezdil přímý rychlík z Liberce do Chebu. To je dokonce víc než Vašich požadovaných z Kadaně do Rumburka. Nevím jak to vypadalo mezi Ústím a Chebem, ale mezi Varnsdorfem a Ústím byl slušně zaplněný (předtím mezi Libercem a Varnsdorfem taky).
Dvakrát denně. Dnes je to sice s přestupem, ale každé 2 hodiny.
Dve poznamky. Za prve. Je neuveritelne, ze politici a urednici Usteckeho kraje se stale nepoucili z paskvilu na na vyberova rizeni pro dopravu. Viz zkusenosti s vyberem autobusovych dopravcu pred lety, kdy bylo hlavnim kriteriem cena a jak to dopadlo. Do nabidky se da napsat cokoliv a resit nedodrzovani smluvenych podminek ex post pokutami je cestujicim celkem na prd. Nechapu proc nemuze byt soucasti souteze napriklad urcitymi procenty ohodnoceno porovnani nabizenych jednotek na urcity typ trati / zakaznicky servis / druh a pocet mist servisovani a uklizeni souprav atd. Za druhe. Po roce 2012/13, kdy byly na krajskych trasach nasazeny… Číst vice »
Je vidět, že netušíte o čem píšete, jen se to domníváte. Co objednavatel požaduje l, včetně např. výbavy vozidel, je specifikované předem a je nutné ty požadavky splnit. Nu a poté se již vybírá jennz těch nabídek l, které zadání splnily.
Vyhraje Arriva, i kdyby to mělo být ztrátové, DB to zacvakne.
DB nic nezacvakne, protože Arrivu prodává Američanům.
Jo? DB nemá nic lepšího na práci, než krvácet peníze v zahraničí? A co mimozemšťani?
Dumpingové ceny jsou normální tržní praktiky k vytlačení a zničení konkurence v dlouhodobém horizontu pro ty, co si to mohou dovolit.
A má DB nízkopodlažní dvousystémové vlaky s dveřmi 550mm nad temenem kolejnice které by sem mohlo poslat krvácet?
Držím palce RegioJet a Arriva, ať to vyhraje jeden z nich. 😉
Musí to vyhrát Arriva. Má vždy ty nejlepší vozidla, jak už ukázala. Překope nějaká vyřazené elektriky své matky a šotouši budou nadšeni.
Až potom, co ČD pošlou na trati 460+Bmto+560
Držím palce cestujícímu, aby vyhrál ten nejlepší. Nějaké osobní animozity si strčte tam kam kapříky…
Zakázka zatím nahrává Českým drahám takže 😂
Takže to ještě nic neznamená.
Vtipné, osobní doprava na 160 km/h, doslova to nikde nevyužijou, ale chtěj to. Napíše mi fíra, kterej by si to mezi zastávkama dovolil? A hlavně kde? Napadá mě jen Lovo-Lukavec(dle předpisů to jde, reálně asi určitě ne). Takže tu máme zřejmě šitíčko pro ČD👍 Dále jen dvousystémy.. Proč bych jako dopravce nemoch nasazovat mimo U1 a U51 jen stejnosměrky? Komu by to vadilo? Za 15 let tu určitě střídavina nebude. Co to je za zadání? 😜 Nestačilo by napsat, elektricky po všech tratích, který jsou ve výběrku? Nakonec mě to vyhovuje, většinou jezdim ČD, tohle je ale trochu trapný
Výhledově UNL-Chabařovice, Chomutov-Most…
Dnes např. Roudnice-Hrobce, Hrobce-Hrdly-Bohušovice…
Tratě „dnes“ nejsou předmětem výběrka.
Nemáte pravdu. Sp UNL-Roudnice a Os do Roudnice jsou součástí této vozby. Sysly i klasiky do Roudnice dnes jezdí.
Osobák se na tu rychlost rozjede?
Možná proto, aby si tam výherce nenatahal starý stejnosměrný střepy. Trebas Elefanty…
A kde by je ČD vzala? Sama jich má málo. Navíc těžce přebíjí požadovanou kapacitu.
Ona pravobřežka není v Ústeckém kraji? Pokud vím, tak má být přepnuta dříve než za deset let. Smlouva bude do roku 2041 a v té době už v celém kraji žádný stejnosměr být opravdu nemusí a i kdyby tam nějaké úseky zbyly, moc jich nebude.
Doufám, že máte pravdu.
Třeba U51 má zastávky jako rychlík, nezastavuje na každé zastávce.
Mezi Děčínem a ÚL nebo mezi Bílinou a Teplicemi běžně Pantery jezdí 140. U spěsňaků to bude ještě běžnější.
A vyhraje úplně někdo nový ze zahraničí..
A ČD by naopak mohli založit dceřinnou firmu a expandovat do zahraničí. Ale vidím to spíš na východ, než západ asi. 😀 A po válce třeba i na UA, ale první je třeba vykopat Rusa ze země.
To by do toho museli jít spolu se Slovákama, co mají širokorozchodné mašiny, případně něco koupit v Moldavsku, to při vstupu do EU přejde na standart asi nejrychleji, u Ukrajiny bych to na dlouho tipnul nějak do Karpat nebo Lvova.
Cargo je v sedmi okolních zemích, pravděpodobně lze očekávat, že časem tam půjde i osobka. Takové regíny na regionálních tratích v maďarsku, to by byla podívaná. A na tu rovinu by mohly stačit 😅
V Maďarsku je jen jeden státní podnik a dopravce, spíš bych řekl že by bylo jednoduší se s tím uchytit v Polsku u vojvodských dopravců.
To by se napřed musel přihlásit do soutěže…
„Zatím není jasné, zda do dnešní uzávěrky podal nabídku ještě někdo další.“
Seriózní zájemce te nenechá na podlední den odpoledne, jako by byl aktivista s odvoláním.
Seriózní zájemce hlavně nedodá nabidku, která bude prakticky ihned vyřazena pro nesplnění požadavků. Takže klidně nechá, pokud mu to časově jinak nevyjde, případně se bojí o vyzrazení obsahu nabídky. I takové pripady již byly.
On se mohl klidně přihlásit dříve, jen se o tom neví, ti tři zmínění v článku svou účast sami potvrdili.
O tom teda pochybuji
Za 15 let budou ještě pokladny?
Vždyť ČD tam mají jednotky.
No a ?
Nečekám žádné překvapení. Vyhraje Arriva s vyřazeným šrotem.
Kterým šrotem? Nebo je to nepovedená ironie?
Třeba EN57 v tyrkysové barvě
Nejsou dvousystémové, neumí 160. Krom jiného….
Papír snese všechno, Arriva už toho naslibovala a zatím jezdí jen se šrotem z Německa.
Kolik ojetin z Německa jezdí u ČD ???
Je tam napsané že ty vlaky musí být nové. Takže i kdyby Arriva, musí mít nové
Pardon, neumím číst. Je tam že „NEmusejí“. Omlouvám se
Nicméně v elektrické trakci sehnat něco ojetého, co by splňovalo dané podmínky pro provoz, je mimo panterů nemožné. Takže od Davida je to jen výkřik do tmy.
Tady naštěstí ne, jelikož je to elektrická trakce, šroty z Německa opravdu nehrozí, těm by 3 kV DC asi moc nechutnalo.
A copak by tam asi tak mohli provozovat ? Kdepak se válí několik desítek jednotek s ETCS a schopností 3kV/25kV 50hz ? Zas jen modrogumní brejle ?
Jančurobijci už něco vykonstruují, podobně jako vykonstrovali vyřazený šrot z Francie – Astry z let 2018-19
V ideálním světě by šel skloubit provoz osobních vlaků v Drážďanském příměstu Ústeckém, Libereckým kraji s Děčínskými rychlíky až do Drážďan. Doufám, že k tomu někdy ČD vyroste a uvědomí si, že tady je největší potenciál jezdit v zahraničí v objednávce.
Se obávám, že ten „ideální svět“ zmizel někdy v roce 45.
Ten ne vždycky ideální svět právě začal v roce 2004, kdy takové věci zase o něco více možné.
Ale pokud má tudy nadále jezdit i přímá U28 z Rumburka, k tomu tedy S-Bahn třeba každou hodinu a pak prodloužená R20… ono tam té kapacity opravdu moc není. Asi bych si vybral jedno z toho, spíš tu R20.
Tak já nevěřím, že si k tomu ČD dojde dřív, než bude druhá trať Dráždany-Praha, pak bude místa dost.
To nezáleží moc na ČD, ne? A jestli se bavíme až o době po tunelu, pak se tam organizace provozu změní komplet. Pár dalších dálkových vlaků přes Bad Schandau se ale hádám povede přidat i dříve.
O tom jestli půjdou ČD do soutěže do Drážďan závisí jen na nich, pár vlaků by se tam vešlo, ale to by šlo jen na vlastní riziko, při soutěži by tam klidně mohli jezdit na objednávku.
EC z Děčína do Drážďan jsou přeplněné?
To se dost liší, ale někdy ano – jel jsem v dubnu v neděli v poledne z Prahy do Drážďan celou cestu na schodech, místenky vyprodané několik dní dopředu. Hodilo by se to ale spíš kvůli intervalu, ne kvůli kapacitě.
Během léta se pravidelně stojí na hajzlech, to bývají, i když nárazově, asi nejpřeplněnější dálkové vlaky u nás, v Německu taky hodně vnitro linek ale dost teče. Hádám že je proto, že poslední generace tak zelení a auta nebo letadla už nechce.. Rychlíky Praha-Drážďany by ale řešili jak kapacitu, tak třeba lepší mezikrajské/státní cestování mimo jen Děčín, Ústí, Bad Schandaou, pendlerů v této oblasti je hodně a prostě by to jako nějaký příměstský Sp na Bad Schanadau pěkně sedlo, dnes je to z periferie do města 45 minut vlakem, to bude tak 3 hodiny denně na dojíždění z domu do… Číst vice »
Prakticky celý rok jsou plné. V prázdniny je to však extrém a spíš pro masochisty.
V článku mi chybí informace, kdy budou známy výsledky soutěže.
Až proběhne vyhodnocení nabídek.
Děkuji za odpověď, a to trvá běžně zhruba jak dlouho? V těchto procesech se moc nevyznám.
Do měsíce by mělo být vyhodnoceno. Což neznamená, že i uzavřeno, záleží, zda budou námitky atd.
„Podle podmínek soutěže nemusejí být nasazeny nové vlaky. “
Jančura si už mne ruce, jaké vykopávky si dovolí tam poslat.
Tak schválně, jaké vykopávky připadají v úvahu?
Tohle nastavení podmínek hraje do karet ČD, nikoliv Jančurovi či někomu jinému.
A co má teda teď ČD co by vyhovovalo? Nic mne nenapadá
Stávající pantery.
Na ten provoz je cca 22 jednotek potřeba
ČD už teď mají 14 (7 Ústí ), (7brněnske)
Brněnští RegioPanteři zůstanou v Brně, protože jsou potřeba na náhrady InterPanterů na R13, kam klasiky, prý, nesmějí 😉
Brněnští zůstanou v Brně, a Ústečtí by museli projít rekonstrukcí interiéru aby splnily podmínky.
Jo, ČD jistou výhodu mají, ale není to zdaleka jistý
Tak sem s tím, které vykopávky splňují podmínky? Řada 471 to není, maximálku má jen 160 km/h.
pardon, oprava: maximálku má jen 140 km/h.
A neníto jen papírové, nevyváželo se do Pobaltí cosi podobného na 160?
(Neříkám, že je dobrý nápad dneska dělat nové schvalování)
Vlaky této konstrukce jezdí 160 na Slovensku, Ukrajině, Pobaltí.
Krom toho je pouze jednosystémová.
ČD chtěli dělat dualizaci 471, ta se ale zrušila kvůli EMU 400
Nechtěli, to byli jen sny šotoušů o dalším voze, který by nečlo v podstatě možné nikdy schválit.
Jo?? Tak se podívej na Zdopravy, blbce..
Sůra a ČD jsou šotoušci? https://zdopravy.cz/ceske-drahy-ustoupily-od-promeny-elefantu-na-stridavy-proud-doplni-jen-etcs-133477/
A teď tu o karkulce…
Takže je Sůra pohádkář? https://zdopravy.cz/ceske-drahy-ustoupily-od-promeny-elefantu-na-stridavy-proud-doplni-jen-etcs-133477/
Řada 471 má max. Rychlost 140 km/h
už jsem se nahoře opravil
Kolik a kde je k dispozici ojetých nízkopodlažních EMU na 25 kV 50 Hz AC/3 kV DC, s ETCS a Vmax alespoň 160 km/h?
Co třeba Pendolina? Ty už jsou jeté dost a umím si představit, že na Ostravu ČD místo nich objednají něco modernějšího.
Pendolino je nízkopodlažní ??
Jeden nízkopodlažní vůz, už se nese LOL Ono, když se chce, všechno jde. I předělat Pendolino na nízkopodlažní. V tom VŘ, pokud jsem se správně díval, podíl nízkopodlažnosti zmíněn není, takže jeden vůz na soupravu by stačil.
A co tam rovnou vrazit BMTO ?
To je nesmysl z asi tak milionu důvodů…
90% kritérium je cena..to mluví prostě za vše..hlavně, že to bude levné..
Takže to vyhraje Regiojet.
A co jiného by mělo rozhodovat, když jsou podmínky nastaveny tak, jak je popsáno v článku?
Kvalita vozového parku, apod.
Hlavní kritérium cena znamená že cestující se ani nemusí těšit na zlepšení, spíše se pro ně naopak zhorší kvalita, apod..
Což je mimochodem jasné na linkách R23 a R14…
Kvalitu vozového parku definuje zadávací dokumentace.
Jo? A co údržba a čistota?
Jak se tohle dá do zadání aby se podle toho vybíralo? Na to můžou být ve smlouvě podmínky a sankce uplatňované až za provozu.
Mimochodem na R14 neproběhlo skutečné VŘ s konkrétními podmínkami. A stejně bych neřekl že podle cestujících šla dolů kvalita.
Stav a čistota jednotky se v zadávací dokumentaci řeší, včetně sankcí. Prostudujte si tu zadávací dokumentaci a pak napište, co konkrétního vám tam chybí.
Jedna věc je, že je něco ve smlouvě. Druhá věc je, jestli se to bude skutečně vymáhat. A když kraj dostane prachy za pokutu za špinavý vlak (ale zmizí mu natrvalo část zákazníků – cestujících), k čemu to kraji je?? Viz. nástup ČSAD Slaný na Teplicku.
Důležitější je počet těch vlaků a podle toho lepší možnost v tvorbě jizdního řádu, to tam není, takže to skončí zase jako v Budějovicích, kde vyhrál dopravce s menším počtem jednotek, který potřeboval ujezdit stejný počet vlaků a tak se úplně dosraly dojezdové časy do Krumlova a Budějovic, které jsou dvakrát tak nepoužitelné, než co byly a ty vlaky tam tak jezdí skoro zbytečně.
Jízdní řád tvoří objednatel a verifikuje SŽ, dopravci je toho kuloví. Ten jen zhodnotí zda e ho schopen odjezdit. U Krumlova je n v podstatě jen problém boj proti Pražákům (ale Táborákům), že v sezóně jede vlak po osmé již před osmou, aby ujel přípojům a nebylo ho potřeba posilovat.
Já myslel na denní dojíždění, to je většinou nepoužitelné.
To není pravda tam je to z důvodu toho že mimosezonni gvd nejde kvůli nákladné kol v létě vyjezdit
Jízdní řád definuje zadávací dokumentace.
Například procento nízkopodlažnosti (zrovna Panter má sedaček, na které se leze po schodech, celkem dost), nebo počet háků na kola. Cena má tvořit tak 50 % hodnocení.
A jak byste definoval kvalitu vozového parku (který leckdy ještě neexistuje) ve formě, která bude objektivně kvantifikovatelná, aby mohla sloužit jako hodnotící kritérium?
Ptám se, protože každý tu vypadá, že by to výběrko vypsal líp, ale nikdy už neslyším ten konkrétní návrh.
A to je právě ta blbost „objektivní kvalifikace“. Tohle by mělo probíhat tak, že zástupci dopravců se sejdou se zástupci kraje, a budou je muset v diskuzi přesvědčit, proč jejich nabídka je nejlepší. A nejlepší nabídka nemusí být ta nejlevnější, ale ta nejlepším poměrem cena/výkon.
Proboha,jen to ne! ‚V diskuzi přesvědčit zástupce kraje‘, to by byla cesta do pekel. Žádná objektivní kritéria,jen pocity. To jste nemohl myslet vážně…
Njn, takže to budou ČD s olítanejma/dualizovanejma regiopanterama ? Hlavně že levný…
Proboha hlavne NE Arrivu!!!!
Obecně jsem sice fanda „Žlutých“ – ale v tomhle případě, když se to soutěží jako celý balík linek, mi přijde že by logickým vítězem měli být ČD a jejich flotila nových RegioPanterů…
Nových, některé ty Pantery budou mít v době konce zakázky 30 let.
Jaké nové Pantery jsou volné pro tuto zakázku.? Po vítězství v Brně na S4 asi tak 0…
Naopak Regiojet by tu zajistil lepší „síťovost“, ne? 🙂 Pokud nevyhrají ČD, nebudou už v této oblasti jezdit v regiu skoro nikde – jen 2 motorové linky do Rumburka a U11.
A ještě U6, ne?
Vlastně to zadání nízkopodlažnosti, ETCS a dalších parametrů a zároveň nelpění na fungl nové jednotce se mi líbí. Je to v podstatě záruka toho, že byť nevyjede jednotka z výrobní linky, nebude se jednat o starej krumpl a zároveň nechává dopravcům volnější ruce.
Dávat do podmínek novost je úplný nesmysl, když mají vlaky životnost 30-60 let, a smlouvy se uzavírají maximálně na 15 roků. Stejně i nové vlaky budou už za rok nenové, takže daleko důležitější je vyžadovat nastavené parametry a tvrdě pokutvat při jejich jakémkoliv nedodržení.
No oni nové jednotky nejsou záruka kvality. Nové stroje mívají své „mouchy“ a ty se musí vychytávat postupným provozem. Nově nasazené RegioFoxy, už stojí. Kdysi lokomotiva řady E 499 .3, tahala jen obědový vygon po ústeckých nádražích, dál se je báli poslat a dnes jsou to nejspolehlivější lokomotivy řady 163/162.
Ano, tak vznikla přezdívka Peršink, dle rakety krátkého doletu jménem Pershing.
Proč ty červené palce.Kocourek má pravdu.Přezdívka má původ v LD Ústí n.L kam přišlo prvních 20 strojů.
Proč sakra nejsou podmínkou nové vlaky a po zkušenostech z minula hlavně tiché? Regio Foxy i Regio pantery jsou tragické co se týče hluku a komfortu
Protiřečíte si. Regio Foxy i Pantery jsou přece nové a přitom vám nevyhovují. Takže proč nové vlaky? A ten hluk byste hodnotil jak? Jsou na to normy. Kdyby je ty jednotky nesplňovaly, nesmí na koleje.
Tiché nové vlaky neexistují? To by si pak protiřečil, jinak bohužel… 😉
Stadler Flitrt. Jenže ta věc vzbuzuje takovou vlnu nenávisti, že by je měli ve Švýcarsku snad radši zrušit.
Tak když to narušuje onu léta budovanou iluzi, že šotouš ví vše nejlépe, ostatní jsou blázni jen on mašinka, tak se nedivte… 🙂 To pak dostanete mínus i jen za narušení té iluze.
Existují. A splňují normy stejně jako ty, které někdo považuje za hlučné. Ale dávat do podmínek veřejné zakázky hlučnost jinou než je v normě znamená, že jí někdo může napadnout za diskriminaci. Navíc, v době, kdy se zakázka vysoutěží se dá těžko odhadnout, jak hlučná budou vozidla, která tam budou za 3 roky jezdit. Stačí, aby výrobce něco na vozidle změnil.
No, pokus požadavek na míru hlučnosti (resp. přípustnou hladinu hluku) je dán místním specifikem, např. zpřísněným hygienickým normativem na hlučnost v okolí tratě, kde budou vlaky provozovány, tak je takový požadavek dán vnějšími okolnostmi mimo pravomoc zadavatele, že by mohl klidně obstát. Těžko totiž budete provozovat vlaky tam, kde by následně docházelo k porušování jiných právních norem. Viz např. stání vlaků v žel. st. Židlochovice, kde zrovna hlučnost byla přes splnění norem na soupravy problém pro okolí, kde pak docházelo k porušování hygienických norem v nočních hodinách. A řešním opravdu není to, že někam tedy v noci vlaky jezdit nebudou… Číst vice »
Objednavatel si klidně může objednat něco, co je nad normy. Jen nevím, jestli objednavatele ten hluk zajímá. PR leží v té klímě, wifi a nízké podlaze.
Objednavatel si klidně může objednat do jednotky i vodotrysk, to je pravda. Ale pokud půjde nad normy, tak se to bude těžko hodnotit. To by dopravci museli tu jednotku přistavit k měření, ale protože zakázka je od roku 26, tak jí při hodnocení nejspíš ještě ani nemají. Takže jak to vyhodnotit? Hodnocení každé VZ musí být postaveno na takových kritériích, která se dají vyhodnotit v době výběru ne za 3 roky, když je už vybrán dopravce.
Splnění normy je prokázáno příslušným měřením, vyjádřeným konkrétní hodnotou. Tak co myslíte, jak se dá doložit jaký hluk produkuje?
A výrobce neuvádí hlučnost?
Radši ne.
A Elfové jsou zlatíčka? Taky nové a akorát křáp.
Ty USB zásuvky jsou kravina na ntou, jen dobrý bussiness pro toho jednoho dodavatele co to všude cpe. Co na tom že skrz USB-A co umí jen 5V dnešní zařízení nenabijete skoro vůbec. Jestli dávat USB, pak dnes jedině standardizované USB-C s podporou Power Delivery, aspoň 25 W. Stejně si ale myslím že je to úlet, protože životnost těchto konektorů je v porovnání s 230V zásuvkou mizivá. A kdo má s sebou kabel, má obvykle i adaptér.
Jo? Já mám na nabíječce kabel s jedné strany s USB-A a co je na straně druhé do telefonu, to je věc jiná. Ale nabíjí 45 W. Tak nevím, co tady řešíte? Ne, do power banky klasickou zásuvku nepotřebuji.
Jenže ve vlaku to umí jen podle starší normy 5V/1A a to kdo ví jestli. A teď si to spočítejte. To už je lepší strčit do 230V zásuvky noťas a mobil nabíjet buď z něj a nebo ne a rovnou nabíjet mobil s nabíječku pro noťas (má-li USB-C). Ty většinou umí rychlé nabíjení. Já to tak používám.
A proč? Protože to je vlak, nebo protože to tak někdo objednal? Je ta vlastnost dána vlakem jako takovým? Mimochodem, nevšiml jsem si v rychlosti nabíjení ve vlaku při použití, kteréhokoli přístupu, ať už zásuvka, USB či USB-C.
U příštího telefonu už budete mít USB-C na obou stranách kabelu k nabíječce.
USB zásuvky jsou obecně slepá vývojová větev. Nabije se tím jen něco a ještě pomalu. Taky to člověk na rozdíl od klasických zásuvek skoro nikde nevidí někoho používat…
Hmm, spíš záleží, co je schovaný za tím USB-A konektorem. Ono to nemusí bejt jen 5V 1A. POkud ten zdroj umí Power delivery, tak se buď domluví se zařízením co si může dovolit a klidně zdvihne i napětí i proud, nebo se nedomluví a pojede klasických 5V.
Neumí. Zkoušel jsem.
Ale umí, pokud je to požadováno. Pokud si to neobjednají a nezaplatí, tak tam bude USB s 1A a nic víc. Co bude v nových vlacích zatím asi neví ani zadavatel.
Jste úplně mimo, prosím sem nepište o tom co neznáte. USB Power Delivery nemůže ze svého principu fungovat s konektorem USB-A, chybí tam potřebné piny. To co asi myslíte je nestandartní proprietární Quick Charge, od kterého se s přechodem na USB-C upustilo. V regulaci EU je jasně stanoven konektor USB-C s Power Delivery. Proč do vlaků co budou jezdit desítky let dávají pravěké USB-A naprosto nechápu.
Stačí se podívat na USB-PD V1.0 tam probíhá komunikace po datových pinech. Quick Charge je poněkud něco jinýho a těch mezi sebou nekompaktibilních protokolů je tam několik.
Obecně si myslím, že lpění na zásuvkách a USB konektorech do souprav, které jezdí po maximálně dvouhodinové trase (Účka v UL kraji delší nejsou) je trochu zbytečné.
Domnívám se, že se holit ani vařit kafe nikdo nebude a snad dnes lidé nemají takové šrotomobily nebo ntb, že by nepřežily hodinu jízdy nenabité.
Tuhle podmínku bych vyměnil za něco jiného, důležitějšího.
Za co třeba?
Třeba za pospousteci okna abych tam nezdechnul když přijde porucha Klimy😆
Takže klima bude na nic.
Nejde o hodinu jízdy, ale možnost dobít v průběhu dne, Většina mobilů při aktivním použití celý den nevydrží.
Tak to jsem zvědav. Myslím, že tady mají ČD velkou šanci, protože potřebná vozidla už (na některých RP je sice podmínka předání novému dopravci, ale zdaleka ne na všech). A ojeté elektrické jednotky na rozdíl od motorových taktéž moc nepřipadají v úvahu.
Tak ono by to šlo relativně dohnat novejma Pesama, ti Panteři mají před sebou ještě hodně let odpisů, takže taky něco, a ne zrovna málo, stojí. Jen je otázka, jestli by to v Polsku všechno stihli, aby to ve 12/26 mohlo vyjet na naše koleje.
To určitě nestihli, ČD navíc má už teď skoro 15 let staré Pantery.
V roce 2008, ani 2009 ČD žádné Pantery neměly. První začal jezdit v Ústí v roce 2012, hromadně od prosince 2013. Teď to bude 10 let.
Problém je, kolik stojí jedna jednotka regiopanter pro ČD, kolik jeden Elf pro Regiojet. A jaké mají výrobci kapacity. A vcelku by mne zajímalo s čím jde do výběrového řízení Arriva (Pesy jako v Praze nebo jednotky od Škody, když podobné bude provozovat v Plzeňském kraji)?
Pesy v Praze bude provozovat Regiojet.
Naštestí požadují maximálku 160 km/h, takže návrat řady 460 nepřipadá v úvahu.
Nene, to je minimální rychlost …
Maximální rychlost musí být minimálně 160km/h.
Nestraší vás ty dvě poslední provozní tornáda i ve snech?
Dvě? Na lince S3 v Olomouckém/Zlínském kraji jezdí všechny spoje 460. To by dvě tornáda nikdy nestihly…
ČD forever.
Kéž by.Po zkušenostech s RJ a s Arrivou v ÚK bych radši ČD. Ale když je to na cenu…
To nastavení podmínek hraje ČD do karet, tak nefňukejte už předem.
Ani moc nehraje, nemají tolik jednotek a na nové už nemají rámcovky.
ČD mají alespoň část vlaků, ostatní nemají ani to. Nové rámcovky budou potřeba tak jako tak.
Kde jezdí Arriva v ÚK? Akorát na R14 a R22 objednanými ministerstvem, ne? Ta špatná zkušenost se týká vozidel nebo něčeho jiného?
Mně osobně dost vadí, že přijdu k vlaku Arrivy, chci si sednout na místo s mojí místenkou a buď tam není nebo mi průvodčí (zatím pokaždé) řekl, ať se o místenky nestarám. Ale to, že mě může vyhodit někdo s místenkou a já pak prostojím celou cestu s vědomím, že jsem si místenku koupil a je to jenom a jenom kvůli pos….mu průvodčímu, to fakt ne. A neděje se to zřídka. Myslím, že i ostatní tady s tímto mají zkušenosti.
No, Regiojet nasazuje nové jednotky od Pesy a to je špatně. Nejsou to 810 a jsou zelené.
Ale nevejde se jim v UL k nástupišti 😀