Potvrzeno: O železniční zakázku století mají zájem tři dopravci

Jednotka 471 CityElefant v barvách PID. Foto: Pražská integrovaná dopravaJednotka 471 CityElefant v barvách PID. Foto: Pražská integrovaná doprava

Vítěz získá třicetiletý kontrakt.

Odebírat
Upozornit na
guest
328 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek K

Kdy asi tak bude jasno? To asi bude ještě trvat, že?

cenek

Nevím pro mě jako českého občana je tato liberalizace děsivá. Nejistý výsledek. 30 let. 8 volebních období. V rukách cestující. Daňový poplatník. A státní firma. Víme, že to stejně neumí.. Takže moc nějaký výsledek neočekávám. Mě osobně liberalizace závazkové dopravy nic pozitivního nepřinesla. Případné nápravy se stejně už nedožiju. Taky budou zakazovat tarif čd? Borecký avizuje velké zdražení. Jak by to jinak udělal.

Michal M

No jestli sis to nevšiml, tak ve středočeské objednávce žádná „liberalizace“ (jak tomu vy komandírové říkáte) zatím nenastala. Takže ti těžko mohla něco přinést nebo naopak odnést režijku.

Dál jako režijkář evidentně vůbec netušíš, kolik jízdenky stojí. Jízdenka na 7 pásem bude místo 70 Kč stát 84 Kč. Jízdné ČD na stejnou relaci dnes stojí 130 Kč v základu (resp. 98 Kč s IN25).

PID i po zdražení zůstává znatelně levnější. Běž si radši lehnout.

El Barto

Budou zakazovat tarif ČD? Kdo? Zase nějací „oni“?

Je zajímavé sledovat, kolik lidí si (aspoň podvědomě) libuje v představě resp. v jejich očích „realitě“, že žijeme pod nějakým strašným útlakem a jsme oběťmi všemožných zákazů a křivd: Oni nám něco zakážou, vezmou, vnutí atd., viz například níže komentář o nějakém zamlčování informací o tarifním chaosu a nedodržování podmínek smluv ze strany soukromých dopravců. Už chybí jenom nějaký duchaplný dovětek typu „zlatí komunisti“.

Krakonoš

Ale on ten tarif ČD fakt bude „zakázaný“ – stejně jako tomu bylo v tendru na linky, které vyhrál RegioJet v PIDu. Lze uznávat jen PID a OneTicket. Dokonce ani mezinárodní jízdenky se tam nesmí uznávat.

Michal M

A vy jste tohle v zadávací dokumentaci někde našel? V komunikaci pro média se mluví jen o nových vlacích, tenhle detail nikde nevyplaval.
(Muselo by se to „zakázat“ i všude jinde mimo soutěžený soubor.)

PeterK

To platí napríklad aj pre Interrail pass?

SYN

A co byste asi tak chtěl?? Pod heslem „spravedlnost, rovnost podmínek“ přikážete soukromé firmě že musí vypisovat výběrovko stejně jako státní. A pak najednou u platnosti firemního jízdného (zdůrazňuji že u linek plně placených z veřejných peněz!) tam najednou rovnost být nemusí?? Tam můžeme podporovat nerovné postavení a udržovat monopol?

Krakonoš

Prosím? To je reakce na co? Jen konstatuji, že v podmínkách VŘ je, že bude platit jen tarif PID a OneTicket a žádné jiné varianty se nepřipouští. Nic víc. Tečka.

Vendelin

Ona málokomu něco pozitivního přinesla. Jen si to nikdo nechce přiznat.

Stráťa

Jenom nižší jízdné, integraci v IDS, kratší intervaly, takt, lepší vlaky a lepší služby ve vlaku. Ale co to je proti zneplatněné režijce.

Vendelin

Lepší služby ve vlaku a levnější jízdné 😀 teď jste mě rozesmál 😀 😀

Leinad

PID je někdy levnější než tarif ČD. Rozhodně lepší neřešit při přestupu bus-vlak-mhd tři různé jízdenky.

Michal M

Nepřinesla, protože nenastala. Líné vši z ČD a bývalý ANO mančaft z IDSK nejradši nedělali nic a jezdilo by se šukafonama a bymákama až do roku 2100.

LiborV

Mě libralizace na regionální železnici přinesla nové nebo modernizované kvalitní vlaky. Nižší náklady z veřejných peněz. Díky integraci do IDS jsem získal i nižší jízdné.

Air Traveller

vy asi prijdete o rezijku.

ale obcanum prinesla spoustu – nizsi naklady, vyssi kvalitu. nestaci?

Jaaa

Vyšší kvalitu? A mohl bych ji vidět?

Stráťa

Mohl, stačí nastoupit.

libor

no nevím, třeba v plzeňském kraji je to ok. nejen ve vlaku ale i busu, dříve tam snad vše jezdilo pod ČD a Zemkem ( čsad autobusy plzeň), nyní tam je ČD, Arriva, GW, Arriva bus, trochu AKV (dříve ČSAD) a myslím si, že lidi si nestěžují, IDPK funguje dobře, ceny super.. Co chcete? Jinak nejhorší v kvalitě IDPK je snad „sdílená“ linka R11… a světe div se, provozuje to NDČD ( Národní Dopravce ČD)

Vendelin

Taky bych ji rád viděl 😀

Tomáš

Normální cestující se už dnes tarifu ČD vyhýbá jako čert kříži. Ve většině krajů je i s IN25, která sama o sobě stojí několik stovek ročně, ČD jízdné dražší než jízdné integrované, kde je navíc možnost přestupu na bus. Vloni v květnu jsem si asi po 10 letech poprvé Inkartu neprodloužil, protože jsem si spočítal, že se mi to prostě nevyplatí. A to jezdím vlakem dost (nemám auto)…

Michal M

IN25 se dá získat přes ČD body při výletování po ČR (vč. nákupu jízdenek druhým lidem). Jinak bych ji asi taky neměl, za prachy je to dost nesmysl.

Tomáš

Jinak dalším nesmírným pozitivem liberalizace je i omezení vlivu odborů ČD, které již nemůžou vyhrožovat zastavením osobní dopravy v celé republice jako za Duška…

Leinad

Jen jestli se poučily a místo politiky řeší pracovněprávní otázky.
Nevypadají na to, řev kvůli režimkám v JMK. Zpráva DI k projetí stůj Elefantem z hlaváku(rychlé obraty s hromadou nesouvisejících povinností)

Jarda79

Tak jsem zvědavý, jestli pan Krapinec bude mít nějaké Eso v rukávu, nebo prohraje jednu z dalších partii a ministr Kupka ho bude uklidňovat, že se stále nic neděje a že třeba to na desátý pokus někdy vyjde.
Tohle pokud vyjde Arrivě, nebo RJ (jakože s tím počítám), tak ten Titanic už musí ke dnu.

a8n

No nevím, jestli by se mu tam Eso vlezlo. 😀

Kamil

Obávám se, že vyjde. Když se člověk podívá zakolik kdo hledá vlaky, tak se ta cena někde promítne.
ČD 84,5 mld. Kč
RJ 74,1 mld. Kč
Arr 36 mld. Kč

Krakonoš

Jen pozor, každý poptává trochu něco jiného, v jiných počtech a s jinými kritérii hodnocení. ČD poptávají například rámcovku na 133 souprav, Arriva jen 120 (i když zadání SČK zní potnciálně až na těch 133 – 66 + 67 souprav), Arriva má kritérium jen cenu, ČD mají 2% váhu na hmotnost souprav a 7% váhu na záruku až do výše 15ti let. Takže dražší souprava může nakonec vyjít levněji… RJ jsem zatím zadávačku neviděl. Někdo v ceně poptává i full servis, někdo ne…

Krakonoš

Teď koukám, na zadávačku RJ a zaujalo mě toto:

1.1 Maximální turnusová potřeba Jednotek (včetně jednotek mimo turnus, avšak disponibilních) bude:
a) ve výchozím provozním modelu 50 jednotek;
b) V opčních provozních modelech 52 jednotek celkem.

Přitom turnusová potřeba v základu je dle PID 60 jednotek + zálohy…

Karel Mio
Vlaky Praha Čakovice

A na S3 budou pořád 843 a až zelektrifikujou trať 71 tak regiopanteři?

Kubrt

Měla by tam proběhnout etapa BEMU (teď tam jsou 854, nikoliv 843).

Kont

Tak jak to je? Článek byl doplněn o vyjádření organizátora, že se to podařilo vypsat tak, aby se přihlásili více než tři zájemci. Dále se už ale píše, že se teda potvrdili pouze 3. Jak to teda je?

Kont

Škoda, díky

Jiný Petr

Nevím, jestli se už někdo ptal – ale je tu nějaký odhad zda a o kolik se zvýší železniční přeprava mezi Kladnem a Prahou. Až proběhne modernizace alespoň do Veleslavína. O klik více či větších souprav se odhaduje? Google jsem použil, užitečnou informaci nenašel.
A co se stane, pokud se prognóza nenaplní – přece jen základní problém nádraží na Kladně modernizace neřeší.

Y.K.

Vzhledem k modernizaci úseku do Ostrovce v četně přípravy elektrifikace je (bude) situace o dost lepší. Zast. Kladno-město je celkem v centru.

Jiný Petr

Kladno-město je sice v centru, ale obsluhuje naprosto marginální část obyvatel Kladna. Převážná většina obyvatel bydlí na západ od Americké ulice. Obyvatele Švermova, Dubí a Vrapic nepočítám – ty dráha neobsluhuje vůbec

Kubrt

To ale dráha nevyřeší, to se musí v Kladně probrat a přizpůsobit MHD. Chápu, že dnes nemá smysl se vázat na dráhu, ale s vylepšením železnice se to snad posune.

M M

Kdyby se do toho šáhlo více, mohla se železnice na Kladně přetrasovat tak, aby obsloužila více obyvatel.

Kubrt

Konkrétně jak přetrasovat? Koridor někdejšího semeringu už je dnes passé.

Panda

„Vracet se“ MHD z nádraží na obrovská východní sídliště Kladna může být dost odrazující, zejména pokud je třeba hodně času v MHD i v Praze… Kladno má tak velká sídliště, že se mělo zvážit železniční metro někde od Oázy k nemocnici (navazující na trať přes letiště), zvlášť v kontextu toho, jaký tunel (bez zlepšení obsluhy) stavíme v Praze.

Jiný Petr

Ale mohla – na to narážím – že při modernizaci se mělo zauvažovat o změně vedení trasy železnice městem Kladnem. Když jde tunel v Praze, místy přeložení trati v „polích“, mělo se zapracovat i to Kladno. K MHD – nikdo rozumný od Oázy nepojede MHD k nádraží – protože za stejný čas je meziměstským autobusem od Oazy na začátku Prahy. Takže už jen z psychologického důvodu to jde proti přirozenému lidskému chování. A pokud jste u MHD měl na mysli Švermov – tak než se dokodrcáte MHD ze Švermova k nádraží Kladno, tak jsem meziměstským autobusem v Praze. Pokud zadavatel… Číst vice »

Juraj

Dneska je interval S5 60min s mírným zahuštěním brzy ráno. Po celý den to doplňují R45/R24 do nepravidelného intervalu 2×/hodina.

Podle referenčního JŘ v první fázi má být nadále S5 v intervalu 60, avšak R45 zahuštěna na 60/30, takže ve špičce nově tři vlaky za hodinu místo dvou, vše jen na Veleslavín.
Na vlkm to tedy vyjde zhruba nastejno, ale kratší jízdní doba a daleko větší kapacita.

V prvním opčním balíku je pak výraznější navýšení:
– S5 na 30 min
– R45 na 15 min (střídavě 20/10/20/10), takže souhrnně 6 vlaků za hodinu.

Vše v EMU400.

Jaaa

Zrychlené vlaky jen na Veleslavín? To která chytrá hlava vymyslela?

M M

Dál ještě nebude hotová trať.

Mirek

Tak mohli vysoutezit BEMU

Pacicka

BEMU nepotřebuje koleje?

Argo

Kolega jistě myslel „Bus Electric multiple unit“. Na Veleslavíně sjede na přejezdu a pojede po Evropské pod protaženými trolejbusovými dráty a pak hezky stromovkou.

tarten

BEMU by stačil stávající neelektrifikovaný jednokolejný úsek. Ale zřejmě se to nevydalo tímhle směrem.

Jaaa

Tady se ale mluví o modelu na 30 let. To nebude 30 let hotová trať?

Juraj

Dál do centra jedině samospádem, a nahoru by pak museli cestující tlačit.

MartinS.

A vy snad víte, kdy povedou z Veleslavína dráty na Výstaviště?

Adam Ř

co dráty, hlavně ta druhá kolej

Jaaa

Dokud tam nepovedou, holt nemají jezdit jen elektrické vlaky.

Air Traveller

vzdyt je tam metro.

a tento model preci preferujete. dojet na kraj mesta, a pak metrem do centra. resp se ho snazite vnutit ostatnim. co je na nem najednou spatne?

tarten

Metro tam „není“. Totiž nad stávající počet cestujících se do něj už tak moc navíc nevejde, aby odvezlo dojíždějící, co jsou zatím v autech. Do souprav metra ještě něco ano, zvlášť jestli se po vylepšení zabezpečení zkrátí intervaly, ale přestupní stanice to nerozdejchaj.

Jaaa

To co preferuji, se týká prostorové a nákladové náročnosti ve stísněných prostorách, ne nuceného přestupu.

Ale vzhledem k tomu, že jste to ani za ty roky diskusí nepochopil, nemá smysl cokoliv dodávat.

Air Traveller

ne? neustale tady lidi posilate do metra a vlaku.

a stale jste nepochopil, ze v nich misto neni a jina alternativa neni.

Jiný Petr

Ano, technicky to možné je – zvýšit počet vlaků – ale měl šlo o to, zda tam ty lidi dostanete. Zda nezůstanou u autobusů a aut, protože dráze zůstal obrovský hendikep – neobsluhuje město, neb nádraží – v trochou nadsázky – je v lese na okraji města.

Náhodný

Nevidím tam Benešov? Tam budou jezdit stále České dráhy? Nebo jiná vozidla. Ani Lysá nad Labem.

El Barto

To se bude soutěžit ještě zvlášť.

Petr

To se bude kouskovat zvlášť.

Náhodný Kolemjdoucí

Proč by měly být EMU320 v jednom balíku s EMU400? I ten kontrakt snad bude na 15 let místo na 30.

tarten

Tuhle trať zasáhne jen soutěž na provoz stávajících (povinně přeprodaných) elefantů.

Petr

Pokud jediným kritériem v soutěži je cena, tak je celá soutěž od začátku špatně.

Juraj

Á, přesně na tohle jsem čekal!
Tak Petře, vysvětlete nám, jaká kvantitativní kritéria měla být součástí hodnocení. Prosím.

Jen připomínám, že kritéria musí být jednoduše měřitelná a nediskriminační.

Vendelin

A co kvalita, zálohy, řadně zaplacený personál apod? Předpokladam, ze při nakupu si koupite šunku vždy nejlevnější s nejnižším obsahem masa.

Kubrt

Tohle všechno se řeší zadáním – popisem předmětu dodávky.

Náhodný Kolemjdoucí

Kvalita, zálohy apod. jsou asi přímo v zadání, tedy je žadatelé musí splnit, pokud budou chtít, aby byla jejich nabídka hodnocena.
Mzdy by měly být spíš problém dopravce a kolektivního vyjednávání – pokud nesežene lidi nebo mu budou pravidelně stávkovat, tak musí být ve smlouvě sankce.

LiborV

Když zadám, že chci šunku s 90% masa porovnávám cenu jen u ní.

Jaaa

Ale já se rozhoduji i podle toho, jestli je tam 92 nebo 95 % masa. Málokdo dělá šunku přesně na 90.

Jenom si zjednodušujete realitu, aby vám seděla do škatulek.

LiborV

Před vypsáním výběrového řízení objednatel zjišťoval v rámci tržních konzultací v jaké kvalitě, jaké kapacitě a za jak dlouho jsou schopní potřebné velkokapacitní vlaky vyrobit 😉. To odpovídá tomu, že zjistím jak dobrá šunka se dělá. A pakvji poptám. Jevmi pak jedno jestli je z Příbrami, Opava nebo Kostelce.

DavidS

A co když v soutěži řeknete, že chcete šunku (vlak) s 90% obsahem masa (kapacita), která má toto složení (podmínky přepravy), s výdrží do dvou dnů (délka kontraktu), tak co jiného byste chtěl soutěžit než tu cenu?

To není o tom, že nejlevnější = nejmenší obsah masa. Ten musí splnit všichni.

Petr

Máme státního dopravce a příměstskou dopravu, která je vyloženě služba veřejnosti.
Ale my budeme dělat „soutěže“, kde „jediným kritériem je cena“ a veřejnou službu kouskovat… Ideálně snad aby veřejná služba konkurovala veřejné službě cenou.
Stát není ve vlastním státě úplně řádným hospodářem.

Kubrt

Je to soutěž o to, kdo tu veřejnou službu zajistí v definované kvalitě levněji.

Petr

Tj. stát musí poškodit státního dopravce. Stát ničí stát. A služba z toho nejspíše vyjde vítězně…

Kubrt

Nemusí nikoho poškozovat. Úplně stačí, když státem vlastněný dopravce bude fungovat efektivně.

Vendelin

Což oproti RJ a ARR plní na jedničku…

Kubrt

Dle výsledků v soutěžích se to tak zatím nejeví.

Vendelin

Protože „soutěže“ jdou vypsány tak jak jsou

Y.K.

ČD nejsou stát, je to akciová společnost která dělá normální byznys (ač je vlastněná státem).

PetrM

Což z ní dělá v podstatě státní společnost :-), zvlášť když musí např. vypisovat soutěže podle pravidel veřejných zakázek atd.

Y.K.

To opravu nedělá. Akciovka je akciovka. Rozdíl je v tom, kdo sedí ve správní radě a kdo rozhoduje o vedení, to jistě. ale funkčně se neliší od akciovky, kde akcie vlastní to co je koupili.

Vzhledem k tomu, že ve správní radě sedí a volí politici, je zvýšená kontrola výdajů na místě. Soukromé firmy ale také musí hlídat výdaje, ne že ne, tedy mít mechanismy na poptávku výrobních prostředků. U nich je finanční motivace a rozhoduje majitel nebo opět správní rada o tom jak se zamezí ohýbání zakázek.

SYN

„skoro“ normální byznys (nebo teda normální monopol)…
Počáteční podmínky byly neporovnatelné. Musím připomínat řeči typu „nikdy nevyjede“??

Y.K.

Nemluví se o podílu na trhu, ale funkci / statusu firmy. I soukromá firma může ovládat trh. Od toho je liberalizace, aby se rozbily monopoly na kolejích v Evropě a objednatelé získali měřítko a výběr.

MP22

Stát ničí stát právě tím, že přerozděluje do jeho firem prostředky bez tržního srovnání a ty mizí v černé díře, protože ty firmy nevytvářejí povětšinou zisk. Díky liberalizaci železnice se výrazně ušetří z rozpočtu a vítězné firmy dokonce vytvoří zisk, čímž se zvýší produktivita práce v zemi. Dvakrát dobře pro rozpočet a nás občany. To co popisujete vy je prakticky to, jak fungoval komunismus a to bylo krásné že? Nebylo nic ale bylo to drahé a s mizernou produktivitou práce 🙂

Petr

Příměstská doprava je služba, u které ziskovost není rozhodující měřítko.
Neplést s dálkovými spoji.

Pavel

Prozatím jde o to, aby dopravce neplýtval veřejnými prostředky a trpělivostí cestujících, jak zhusta činí Čekej Dlouho.

SYN

A proto běžně přesedají fírové z rychlíků na příměsto a zpátky, v průběhu jednoho a toho samého dne? Běžně se přesunují vozidla?? To je to „nepletení dohromady“??

John

V IDS to snad ještě pro cestující smysl dává. Ovšem na dálkových spojích kde jezdí více dopravců to díky totálnímu uletu s nazvem OneTicket vede pro 2+ osoby na použití IAD 🙁

Tom

One Ticket a jízdné ČD je prakticky stejné.

Vendelin

V naší zemi IAD vede na většině dalkových tras, jak časem tak komfortem tak financema. Studovat slozity tarif železnic, hlidat si kde ktery franta jezdí, děkuji nechci.

Juraj

Takže to zadáme jedinému dopravci, ať to stojí, co to stojí? To by byl přístup řádného hospodáře?

Veřejná služba to bude tak jako tak. MHD taky leckde provozuje soukromník, a pořád je to veřejná služba.

Takže se ptám znovu:
Jak nastavit hodnotící kritéria jinak než na cenu, aby to bylo transparentní a nediskriminační?

Petr

Stát má jednat jako řádný hospodář. Máme (zatím) státního dopravce. Což jste nevím proč v příspěvku přehlédl.
Kouskovat veřejnou službu je nesmysl. Je to řezání větve na které sedíme.
Navíc se dost opomíjí infrastruktura, kterou soukromníci nemají a kvůli tlaku na cenu zařizovat nebudou.

Kubrt

Ano, řádný hospodář nakoupí službu o definované kvalitě co nejlevněji. Když mu jí někdo dokáže zajistit levněji, než státem vlastněný dopravce, proč by jí měl kupovat dráže?
Jakou infrastrukturu nebudou soukromníci zřizovat?

noerf

Co má být, že stát vlastní ČD? Toto je jednak soutěž na dopravu objednávaných dvěma kraji. Za druhé ČD donedávna končili v osobni dopravě se ztrátou, což se změnilo až posledních pár let, když všichni ostatní osobni dopravci za menší doplatky od objednatelů generovali zisk. A dnes se pozvolna dostaneme k tomu, že na některých tratích MD nebude objednávat vlaky vůbec, protože si má to dopravci vydělají od cestujících.

FP1

Tak jak to dopadá, když MD neobjednává vidíme na Ostravě, večerní spoje prostě nejsou.

Chronosphere

ČD taky nemají infrastrukturu

Petr

ČD nemají třeba depa, odstavná nádraží a pod.?

http://www.ceskedrahy.cz/o-nas/dcerine-spolecnosti

SYN

Vymírá to, vymírá… postupně pomalu bude mít každý dopravce to co si postavil (udržoval) a ne co dostal „do začátku“ darem…

Radek

Třeba Praha zvládla vysoutěžit tramvaje i s dodatečnými kritérii. Tady by se nabízelo třeba zvýhodnění za navýení kapacity nad minimální standard (jak by se to hodilo…).

Juraj

Tam se ale soutěžila vozidla, tady provozovatel.

Velikost vlaku je daná, takže větší kapacita půjde vždycky na úkor pohodlí. Proto si zadavatel raději kapacitu určuje předem.

Zvýšení kapacity formou dalších vlaků nenabídne nikdo, protože takový extra výdaj zahýbe s celým finančním modelem.

Jaaa

Takže metro v Praze zadáme výběrkem? A autobusy? V čem je to jiné?

Uvědomujete si, jaké jsou klady a zápory takových řešení? Zjevně ne.

Vendelin

Neuvědomí, uvědomit si to nechce. A tu MHD raději moc nevytahujte nebo to fakt někoho napadne.

hbf

Základní chyba je ten státní dopravce. Stejně jako na silnici nemáme státní ČSAD, na obloze nemáme státní ČSA, na řekách nemáme státní přívozy, nepotřebujeme ani státní dopravce na kolejích. ČD by nestátní vlastnictví rozvázalo ruce.

Petr

Zajímavé. A jak dopadla třeba privatizace ve Velké Británii?
Skvěle, že?

Kubrt

Co se týká počtu cestujících a přepravy nákladů, tak dobře.
Jistě, dnes by ten jejich původní model už nikdo neopakoval, ale to neznamená, že státní dopravce je to jediné a nejlepší řešení.

Y.K.

Máte pocit, že někdo privatizuje ČD? Nebo zavádí franšízy, že dopravce bude muset na uvedených souborech vydělat na provoz ještě za ni platit? Nic takového se u náís nechystá.

Jen se do rybníka vypustily štiky, modrý kapřík se musí mrskat a to je jedině dobře. Když bude, zakázky vyhraje. Když ne, bude muset zeštíhlit.

Petr

Celá otázka soutěžení má ideově mnoho rovin.
Já třeba nevidím důvod, proč by stát a jeho subjekty neměli státní dopravce vysloveně preferovat pro veřejnou službu.
Že ANO třeba neumí řádně specifikovat podmínky nebo dohlížet na plnění smlouvy je zcela odlišná kapitola.
Zatím státní dopravce máme, dohled nad nimi také máme.

Karl vB.

To, že ten důvod nevidíte vy, ještě neznamená, že neexistuje.

Vendelin

A existuje?

Y.K.

Ano, optimální využití prostředků objenavatelů. Cílem je získat co nejvíce za co nejméně peněz. Tak jako to děláte sám se svými penězi.

Kubrt

A proč by měly „subjekty státu“ (ať už to znamená cokoliv) preferovat státního dopravce, když stejnou službu můžou jinde dostat levněji?

Air Traveller

samosprava NENI statni subjekt ci jeho podrizeny.

pro ne jsou ceske drahy ve stejnem postaveni, jako jakykoli jiny dopravce

Jaaa

Jedna věc je soutěž, druhá nastavení a vymáhání podmínek. Tarifní chaos je jedna z nich.

Všechno začíná a končí u úředníka a smlouvy, bez ohledu na to, zdali se něco soutěží nebo ne.

Vendelin

To se tady taktne zamlčuje. Stejně jako tarifní chaos, rozbití přestupních vazeb, neefektivní řešení MÚ…

El Barto

Zamlčuje? O tarifech nebo neplnění podmínek smluv tady vycházejí články normálně, můžete se podívat. Ale já vím, prohlašovat že se „něco nesmí říkat“ jako za totáče je jednodušší.

hbf

To je jako byste porovnával akt a pietní akt.

none

Asi jsi mladý. Jeden dopravce tu už byl. Krásně se s ním cestovalo. Mám spoustu vzpomínek jak se tam lidé spolu bavili. Třeba když za jízdy sněžilo na hlavu, topilo se i v létě.. A pak jim to někdo zkazil, začali jezdit i jiní…

Petr

Nejsem mladý. A nebudeme si tykat.

​🇦​​🇳​​🇴​​🇳​​🇾​​🇲​​🇳​í ​🇦​​🇱​​🇰​​🇴​​🇭​​🇴​​🇱​​🇮​​🇰​

Péťo, Péťo, tady jsme na diskuzním fóru, ne na finančním úřadě. 🙂

Adam Ř

Nemáme státního dopravce. Máme hromadu firem, které se snaží zbohatnout. Jednu z nich BTW vlastní stát, ale to není moc podstatné.

Myslíte že by všechny výbušniny na všechny silniční tunely měla dodávat Explosia a.s. když je vlastněná státem?

JackBrno

Kvalita se měří docela obtížně, ale na druhou stranu, vy snad kupujete za všech okolností to nejlevnější, bez ohledu na kvalitu? Takže buď musí být nějaké kvalitativní parametry součástí soutěže a nebo musí být extra podrobně popsány v zadání soutěže, aby ta minimální požadovaná kvalita byla předem daná. Například kvalita personálu se měří velmi těžko, takže by měly být stanoveny určitě minimální mzdové a pracovní podmínky, aby byla větší šance na dobrý personál.

Juraj

Ne, jen nerozumíte zadání.

Nedávno jsme kupovali pračku pro babičku. Nejde o to otevřít si nabídku praček a vybrat slepě nejlevnější.

Jde o to vyfiltrovat si, co od té pračky očekávám – kapacita, programy, energetická třída, styl ovládání… – a z toho, co vyjde, vybrat nejlevnější.

A přesně proto se Petra ptám, jak jinak než na cenu to chce soutěžit, když všechny kvalitativní veličiny jsou stejně zadány napevno v dokumentaci.

Petr

…a z toho co vyjde si vyberu oblíbeného výrobce, se kterým mám i nějaké zkušenosti. Ne nutně hned nejlevnější kus.
Často používám rychlíky Kolín – Ústí a je to za trest. Druhá třída v normálních vozech špinavý hnus. Čínské jednotky malé sedačky – s mými standardními 180 centimetry a štíhlou postavou se nevejdu.

Pavel

Takovou kritiku ČD bych od tebe nečekal. Mimochodem, jak se z výrobce předražených šuntů stane oblíbený výrobce?

Petr

Rychlíky Kolín – Ústí jezdí RJ…

Juraj

No a přesně „oblíbený výrobce“ je pro veřejného zadavatele trestný čin.

Na R23 je problém ve vymáhání standardu, ne v jeho nastavení. Jak jinak mělo být nastavené výběrko, aby se toto řešilo? Mělo tam MD napsat, že 25% váhu ve výběru má, pokud název dopravce začíná na Č a končí na y?

tarten

Dalším kvalitativním měřítkem ohodnoceným velmi nízkým procentem býval ještě počet sedaček nad 380 ks.

SaulGoodman

Není, všichni musí splnit standard PID a další kvalifikační podmínky. Pak už dává smysl výsledné způsobilé nabídky hodnotit jen podle ceny – na ničem jiném objednateli záležet nemusí, různé interní kalkulace týkající se provozu jsou pak věcí vítězného dopravce.

Hypoteticky si lze snad představit ještě třeba dát nějakou váhu tomu, kdyby někdo nabídl větší provozní zálohu, nicméně při ceně nových jednotek této velikosti stejně nelze moc předpokládat, že by si je někdo pořizoval extra „do zásoby“. A při nastavení adekvátních sankcí za nedodržení řazení, resp. vůbec neodjetí výkonu, to je vlastně taky jen interní ekonomická úvaha vítěze.

Honza Ajznboňák

A Majitelé In karet se mohou jít klouzat neb přibyde další kraj kde nebude toto uznáváno 😢

VRTjecesta

#režijky

Daniel Jablonecký

To můžou. A co? Tohle jsou linky PID v tarifu PID. Ani dneska vám neplatí inkarta ve spojích provozovaných v rámci PID jinými dopravci než jsou České dráhy.

libor

budete mít dost času kartičku vrátit dopravci, já věřím, že hned nezkrachuje 😉 a platnost inkarty je omezená, a od roku 2029 už si ji kupovat nemusíte

Antonín1

Na in 25 je obvykle dražší cesta než na tarif PID – u in50 nechci spekulovat, asi záleží na využití i jinde než v PID, jinak její cena je o mnoho vyšší než In25 a to se pak musí poměrově připočíst k ceně jízdenky. Rozhodně v rámci PID pro denní cesty se vyplatí kupón PID a žádná z In karet i z toho důvodu, že platí i u jiných dopravců a i v busech.

Antonín 1

Na in 25 je obvykle dražší cesta než na tarif PID – u in50 nechci spekulovat, asi záleží na využití i jinde než v PID, jinak její cena je o mnoho vyšší než In25 a to se pak musí poměrově připočíst k ceně jízdenky. Rozhodně v rámci PID pro denní cesty se vyplatí kupón PID a žádná z In karet i z toho důvodu, že platí i u jiných dopravců a i v busech.

G....

Cena zákaznických IN25/IN50/IN100 aplikací stoupá, výkony klesají. Možná vás napadne: dokud to budou cestující akceptovat… Jenže většinou jezdí stále jednu trasu a na ní se jim to rentuje, výlet jen občas.

Bram

Jejich soukromý problém, který jde (nejen) mimo mne.

cenek

Takového politika by měli ovšem voliči správě vyhodit…

Vašek K

A vítězem se stává??? GW train regio. Gratulujeme

LiborV

Proč zrovna on?

Happy

To je malá firma. Ta si asi na tak velkou zakázku netroufne.

libor

včera malá, dnes v poledne už velká 😀

LiborV

Jak to? Ona dnes změnila majitele?

libor

ne, dnes v poledne vyhrála soutěž na provoz jistých linek PID na 30 let 😀 😀

Happy

Fakt?

Vašek K

Přesně😂

tarten

Tvrdíte, že splní kvalifikační kritérium na 15 mil. odjetých vlakokilometrů?

kvak

s9 se ta zakázka netýká?

Kubrt

Ne. V článku je to napsané dost jasně. Tam neuvedené linky se budou řešit v dalších soutěžích.

Pavel

Stále víc si myslím, že nejlepší je Jihomoravský model, kdy vlastníkem vozidel je kraj a ten uzavírá relativně krátkodobé smlouvy na servis, na provozovatele… Pokud se provozovatel neosvědčí, nemůže vydírat kraj a smlouvu lze ukončit. Navíc 30 roků je opravdu dlouhá doba, kdy se určitě budou měnit požadavky na počet, frekvenci i vybavení vozidel. Vlastnictví kraje v takovém případě dovoluje pružněji reagovat za změny, například úpravami vozidel, jejich navýšením…

Flek

Ani Praha, ani stredocesky kraj není tohle schopen finančně utáhnout

RJD

Proč ne? To mám věřit, že jsou schopní v průběhu 30 let platit až přes sto miliard, ale nejsou schopni zaplatit v rámci nějakého koncorsia bandk nějaký dlouhodobý projekt v podstatně nižší míře?

tarten

Ano, máte. Zkoušeli soutěž na ty vlaky, ale narazili na dluhovou brzdu.

Náhodný Kolemjdoucí

Vždyť to i tak zaplatí Praha a Středočeský kraj.

Kubrt

Ano, ale je rozdíl, jestli budou dopravci platit každý rok 1/30 z ceny vozidel, nebo teď budou shánět financování na celý nákup (úvěr, dluhopisy).

SYN

No tak 1/30tinu asi těžko, ten dopravce to nedělá jako charitu, to bude víc…

Kubrt

Nebojte, nemyslím si, že dopravce jezdí jen za nominální cenu vozidel.

Lukáš

Viděl jsem už hodně zkomolenin číslovek, ale tohle jsem ještě neviděl… 1/30 bez žádných přiblblých koncovek. Děkuju

tarten

Jasně, že to nebude 1/30. Ještě je tu jízdné a naopak provozní náklady.

Náhodný Kolemjdoucí

To financování na celý nákup bude muset řešit i dopravce a samozřejmě i on to musí promítnout do ceny.

Kubrt

Samozřejmě.

Jiný Petr

Tak sehnat leasing nebo úvěr až na 30 let by pro Prahu+StČ kraj bylo jistě snadnější než třeba pro RegioJet

Air Traveller

IMHO to da i regiojet. nejsem banker, nicmene bych rekl ze pro banku uver na vlaky, ktery je defakto zajisteny 30 letou smlouvou na provoz v praze, nebude nejak extra rizikovy. a pokud ty uverovane vlaky budou slouzit i jako zastava… dobrej deal.

Andrej

Celkové finanční náklady budou stejné nebo spíš nižší než u klasické soutěži. Utáhnou to úplně v klidu.

Je to stejně nesmyslný argument jako u podporovatelů PPP na železnicích nebo dálnicích – stát to teď neutáhne, udělejme PPP. Jenže ten náklad tam bude v průbehu času stejný, resp. dokonce vyšší kvůli profitu koncesionáře a rozdílech v úrocích.

Ten rozdíl mezi závazkem platby koncesionáři a nebo vlastním pořízením a pak splácením dluhopisů je pouze formální. Věcně jsou to vše závazky, které budeme muset tak nebo tak platit.

SYN

Neříká se tomuto náhodou cashflow management a neprovozují to kromě států též velké korporace? Nehodlám diskutovat zda to je rozumné, jen že to reálně existuje…

Andrej

Nejsem si jist, co se tady věcně v cash flow manažuje.
Chci nějakou službu nebo investici, a teď buď:
1. Vydám dluhopis za 20 miliard, koupím to a nejbližších 30 let splácím třeba 1.5 miliardy ročně (jistin plus úrok)
2. Najmu si koncesionáře, a zavážu se mu že mu budu platit nejbližších 30 let 1.5 miliardy (obvykle teda mnohem víc ve srovnání s možností jedna)

V cash flow nevidím rozdíl.

dtham

Největší rozdíl je v ultimátní odpovědnosti za majetek. Pokud by vlaky vlastnil kraj/Praha, odpovídá za všechny závazky spojené s jejich vlastnictvím. Byť by samozřejmě byl servis outsourcovaný, pokud by vysoutěžené jednotky ve vlastnictví kraje/Prahy byly poruchové a neprovozuschopné, bude toto riziko na nich. To v případě soutěže na dopravní výkony s jednotkami v majetku dopravců odpadá, veškerá tato rizika nese dopravce a kraj/Praha to má zajištěné sankčně. Naopak, u infrastrukturních PPP projektů, kde dokáže soukromník být procesně mnohem efektivnější v zajištění průběhu investice a dále státu odpovídá za dostupnost a provozuschopnost infrastruktury, kterou v rámci koncese provozuje, tedy stát po… Číst vice »

Tom

Dobrej argument. Možná bych jako proti argument zkusil navrhnout, že soutěžení linek je v ČR pořád stále relativně nová záležitost vzhledem ke staleté historii železnice. Jak zadavatelé, tak provozovatelé se to učí, takže je na krajích i MD, aby si postupně všechny tyto neduhy vydupali ve smlouvě. Stejně tak je na dopravcích, aby si uvědomili, že pokud na té vysoutěžené lince budou prasit, pořád mají nějaké jméno v ne-zakázkovém sektoru a ti cestující zase tak blbí nejsou, aby jim to nedali vyžrat.

N.N.

Učí se to již 15 let. Učni obvykle stačí 3 roky na škole a 3 roky praxe.

Kicruj

Když se udělá chyba, tak to pak dlouho trvá, než máš druhou příležitost, to není úplně porovnatelné. Pozoruji zlepšující se tendenci a hlavně už se objevují příklady, kdy to bylo provedeno dobře.

V. K.

Stačí, když na palubě motoráku bude kafe zdarma a cestující špínu rád odpustí. To už je vyzkoušeno

Juraj

Taky nutno dodat, že nebýt evropské dotace, tak na něco podobného JMK nikdy nedosáhne. Takže všechno v kontextu.

Jan Hanuš

Ještě bych dodal, že uzavřená soutěž se jiné politické reprezentaci kraje těžko ruší. V tom jihočeském modelu vidím prostor pro to, aby někteří politici vlaky jednoduše prodali a jak dopadne doprava jim bude jedno. Kuba si je asi dost jistej že si to tam uhlídá ale Praha s donutem je v tomto riziková.

Kaisler S.

Hezký den, pletete si Čechy a Moravu, i když je oboje jižní, je v tom rozdíl 🙂

John

Tuším že na ty by Praha nedosáhla, že?

Vadym

Ale o BEMU se mluví, že JMK nechce jich ve vlastníctví. Asi jsou problémy s tim.

Happy

ČD s nějakým vehiklem z Plzně… Klidně bych si na to i vsadil.

Josef Pešek

Krakenpanter.

MajsterN

ČD Octopus. Škoda smontuje dohromady z každé řady něco.

Vendelin

I s těmi jednopodlažními hnacími vozy? 😀

LiborV

Spíš Arriva s vehiklem z Plzně.

Jarda

šance že vyhrajou čd je tak 10%

Petr

Před let bych to nečekal, že to řeknu, ale moc bych si přál vítězství ČD. Tu hrůzu co předvádí Arriva a spol., to raději chodit pěšky.

MajsterN

Proč se arrivě v Čechách nedaří? Ve zlínském kraji jezdí v podstatě líp než kdykoliv jezdili ČD, až na pokladny.

dav

A kde jsou ty ÖBB, které to podle rozšířeného mýtu už „mají dávno přiklepnutý od Boreckýho“ 😅

VRTjecesta

Símvás, tyhlety nenávistné modrogumní šotovýrony nemá smysl komentovat. Káčkování, nic jiného.

kvak

tak proč to komentujete?

Kubrt

Ten předpokládaný seznam účastníků v článku nemusí být konečný 😉

Tomáš

Povinná soutěž… lze to tedy chápat tak, že bude povinnost nasadit zcela nová vozidla? Nebo se zase dočkáme různých hororových reinkarnací tak, jak je občas vidět na nově/levně vysoutěžených tratích?

Air Traveller

Tomasi, prectete si clanek cely.

Juraj

Tomáš vždycky po měsíci vyleze z nějaké díry a skočí rovnou do diskuse.

Kristepane, už se tady psalo asi stokrát, že podmínkou jsou nová vozidla. Ono taky nikde nic jiného použitelného není. Dvousystémové jednotky této velikostní kategorie s ETCS prostě nikdo nikde nemá.

Libor

A co když to ČD nevyhrajou? Co bude pak?

VRTjecesta
Kubrt

Vyhraje někdo jiný?

Pan průvodčí

Provozní soubor převezme jiný dopravce a následujících 30 let bude na vysoutěžených tratích provozovat osobní dopravu v závazku dle smlouvy.

Flek

Pokud najde dostatek strojvedoucích, což je na pováženou.

Kubrt

A ti, co tam jezdí dnes, někam vymizí?

Flek

Vzhledem k tomu, že dobrá část současných strojvedoucích na esusech se tam stahuje na rychlících vlastně z celých Čech, v rámci pracovní doby, tak ano, do svých domovských dep napříč republikou, průměrný věk strojvedoucího cd je navíc 53, o 10 let starší, než průměrný pracovník, takže ta personální krize se tam už hmatatelné rýsuje, protože do důchodu budou odcházet silné ročníky, ve větších číslech než je se schopno nabírat.

Ppee

Kde jste zjistil ten průměrný věk strojvedoucích?

Kubrt

Co to je dobrá část?
O personální krizi oboru strojvedoucí se mluví už 20 let. Teď jsem napsal do googlu otázku na průměrný věk strojvedoucích a vypadlo mi 47 u ČD a 49 za všechny dopravce.
46 let uváděla v prosinci 2024 i paní Havelková, ta snad má přehled. https://zdopravy.cz/trend-se-otocil-strojvedouci-v-prumeru-mladnou-rika-namestkyne-havelkova-z-cd-230979/

Flek

O personální krizi strojvedoucích se určitě nemluví 20 let, protože tehdy klesala nákladní doprava, právě naopak ještě před necelými 15 lety se leckde báli o práci. Těch 53 tedy byl neaktuální údaj, ale když se podívám na čísla drážní úřadu z konce roku, kde největší věková skupina je 51-60 s nejmenší ta do 30 let, kdy strojvůdci nad 51 tvoří 46 procent a ti pod 30 tvori 11, tak se v začátcích 30.let na ten údaj zase nejspíš dostaneme.

LiborV

Pokud vyhraje provozní soubor jiný dopravce než ČD rozjede dopravce velkou náborovou kampaň cílenou na mladé muže a na ženy.

Flek

Ano, mladí muži a ženy, kterých je polovina co těch narozených v 70. letech, z Prahy středních Čech, kteří se hrnou na práci strojvedoucích..

LiborV

Ti o, kterých píšete se dělat strojvedoucí nehrnou. Očekávám, že o ně bude velký boj. Pražský DP nedávno úspěšně lákal na vyšší plat za řízení autobusu prodavačky z marketů. A mladší muže ze skladů.

Bram

I těch 49 let za všechny dopravce je docela dost a nejspíš to brzy bude přes padesát let. Ale nedá se svítit, když o tuto práci není až tak velký zájem, protože se pracuje na směny a tedy i v noci a o víkendech.

Kubrt

Je to dost, mělo by to být někde kolem 45, s ohledem na nástup a opuštění trhu práce.

Bram

Ještě bych trochu ubral, spíš od 40 do 45 let. Ale nežijeme v ideálním světě…

Vendelin

Hlavně je to dost nepravidělně, dvoudenky apod. Poměrně obtížné to zkloubit s rodinou.

Ares

Ale najde, to se říkalo před 20 lety, jak dneska nebude mít kdo jezdit a světe div se, vlaky jezdí a potkávám haldu mladých strojvedoucích.

Flek

Před 20 lety se taky tolik nezabíralo, ale i propouštělo. Co potkáváte vy je jedno, drážní úřad uvádí menší počet strojvedoucich pod 30, jen 11 procent, než kolik jich je přes 60.

cenek

Pokud ovšem třeba nezkrachuje..

Pražák

Bude tam jezdit jiný dopravce, cestujícím to bude fuk, v šoto kruzích nastane pláč a skřípení zubů a zdejší diskuse možná dosáhne rekordu co se počtu příspěvků týče. Ale svět se bude točit dál. 😉

Flek

Pokud ty vlaky budou menší spolehlivost, tak to cestujícímu jedno nebude.

El Barto

Ale to už je na objednateli, aby nastavil takové podmínky smlouvy, které tu spolehlivost v nějaké rozumné míře zaručí, třeba povinným počtem záložních souprav.

Adam Ř

Ono ani není potřeba řešit přesný počet záloh a podobně, stačí mít velké pokuty za nevypravení spoje a za zpoždění na výjezdu z Prahy

Kubrt

To sice lze, ale ten pevně daný požadavek na počet souprav zabrání potenciálním dopravcům slibovat v soutěži něco přehnaně optimistického, za hranou reality.

Stráťa

To pokuta taky. Navíc nutí dopravce reagovat na spolehlivost nebo nespolehlivost souprav a neřeší pouze soupravy ale i personál a spoustu dalších věcí které můžou jízdě vlaku bránit.

Kubrt

Proti smluvním pokutám samozřejmě nic nenamítám. Jen mi ty povinné záložní soupravy přijdou jako dobrá prevence přehnaného optimismu, kterému podléháme všichni (teď to slíbím, řešit se to bude za 10 lez, nějak to dopadne).

Bram

Naprostý souhlas.

Leinad

Záložní soupravy i pokuta za nevypravení řeší něco jiného.
Dispečerka vyjíždí i když je potřeba rovnat oběhy, situace kdy by za to dopravce nemohl (nesjízdnost trati. Obracáky maj zpoždění, vis major)

Adam Ř

Oni si ty firmy ten přehnaný optimismus nelíznou, když je každé nevyjetí bude stát statisíce. A navíc jim to dává jistotu flexibilitu: pokud si třeba hodně dobře pohlídají údržbu, může dává smysl menší záloha; naopak pokud to tolik hrotit nebudou, může se hodit větší. Pokud k tomu vyhrajou i nějaké další linky (třeba S9), můžou tu zálohu sdílet

Jaaa

Pokuta? Nenechte se vysmát.

Flek

A neexistující strojvedoucí ta smlouva zaručí jak? Počet záložních souprav taky nemusí řešit spolehlivost, když nebudou mít kapacitu na údržbu.

watslaw

Pokud bude třetina souprav neustále v servisu, (jako občas u Elefantů), tak ani rozumný počet záložních souprav stačit nebude, který by pro něco spolehlivějšího s rezervou stačil.

Vendelin

Objednavateli je to jedno, nejsou to jeho penize a úředníci vlakem nejezdí.

El Barto

Pokud je to objednateli opravdu jedno, proč tam Ústecký kraj ten požadavek na záložní soupravu dával?

Pražák

A proč by měly mít nižší spolehlivost? Vlaky budou nové, personál z velké části přejde. U ne ČD dopravců bude údržbu zajišťovat zřejmě výrobce. Není k tomu důvod.

Flek

Personál z velké části nepřejde, pri věkovém průměru 53 strojvedoucího u cd, dedci před důchodem nemusí chtít měnit zaměstnavatele, další velká část strojvedoucích, co se tam sjíždí z celých Čech na rychlících v rámci pracovní doby a mezerách mezi svými rychlíky tam už tuplem nepřejde lol. Jestli by to mělo být tahání vlaku pro základní údržbu někam do Německa, tak to bude pěkně vyžírání kapacity stále jediného elektrifikovaného přechodu.

LiborV

Při 60 soupravička s opcí na dalších 60 se vyplatí výrobci zajistit si zaměstnance údržby v Praze a okolí.

Pražák

A kvůli tomu budou hrdě jezdit z Prahy a okolí třeba až na Vysočinu? To těžko.

Flek

Vy neumíte číst, ani dnes to Čd nedokáží pokrýt strojvedoucími z Prahy a středních Čech, navíc ikdyby nevyhráli primesto, tak i ten zbytek může vést dálkové vlaky z Prahy, to kde strojvedoucí tráví směnu je opravdu jedno, klidně i na Vysočině.

El Barto

Ještě ohledně spolehlivosti: MSK a pushpully ČD byly hlavně v začátcích provozu také dobrá komedie.

Air Traveller

coz se ale muze stat ČD stejně jako komukoli jinému.

Flek

Nestane, protože už dnes pražské primesto z velké části točí strojvedoucí, co tam dojeli na rychlíku z celých Čech a ne jen z těch, nebo protože nebudou mít stejnou udrzbovou kapacitu.

Modré zábradlí

ČD zavřou ONJ, lidi přesunou do Přerova a do Bohumína nebo někam do Sudet a uvolněnou kapacitu v žádném případě nenabídnou (za peníze) novému dopravci…

SYN

Proč by to dělaly žejo… za pár (milionů) korun… to raději „vydusí“ konkurenci… počkat, není to o správě svěřeného majetku??

Kubrt

Ratingovým agenturám by se to taky nelíbilo. A ty by si ČD pohněvat neměly.

Twix

Menší spolehlivost než sloni (hlavně v zimě) a syslografy? Nějak nemám strach.

Lukan

Nic, spoje bude provozovat jiný dopravce. Běžný cestující si toho ani nevšimne a bude spokojeně jezdit dál, navíc bude cestovat novými vlaky.

Vendelin

Běžny cestujicí si všimne vyššího jízdného, horší spolehlivosti…

Lukan

Vyššího jízdného, jak jste na to přišel? Jedná se o linky, které jsou součástí PID, na cenu jízdenek zde nemá dopravce žádný vliv.

Frantík

Pořád si může člověk koupit jízdenku v tarifu dopravce (možná už ne v novém systému), občas se to hodí díky slevě.

SYN

A copak, platnost „interních“ jízdenek dopravce se „nenarovnala“ stejným způsobem jako povinné vypisování výběrovka??

Flek

Když by tam jezdilo nejvíce už odepsanych vozidel, elefantu, tak se to do ceny může promítnout, stejně jako cena údržby.

El Barto

Přičemž ani jedno z toho nemusí nastat a ani není závislé na vítězném dopravci.

LiborV

Jízdné bude stejné. Spolehlivost Elefantů jiź snes není zázračná.

LiborV

Pokud to vyhraje někdo jiný (očekám vítězství Arrivy), tak nový dopravce bude šetřit na personálu a údržbě. Víc než ČD. Svět se bude i tak točit dál.

VRTjecesta

K esšálkům: životnost vlaku je 40 let. Výroba probíhala v letech 1997-2013. Tedy posledním bude končit životnost v roce 2053. Jistě, bude je třeba modernizovat a postupně ty novější přědělat z DC na AC. Ale rozhodně ještě neřekly na tratích kolem Prahy poslední slovo.
Jinak předpokládám, že zakázka dopadne tradičně. Tedy vítězstvím JSŽD a JSVKV. Ono moc jiných možností nakonec nezbývá.

Flek

2050 bude reálně rok, kdy se přepne uzel Praha. Žádné plány na prepnuti elefantu neexistují a nedávají moc smysl.

Stráťa

To že je 40 let starý vlak schopný jízdy neznamená že není po životnosti. Platícího cestujícího s možností volby takový vlak přesvědčí o tom aby jel autem.

vlachjan

Když se ten ešus umyje a přepolstrují sedačky, tak to ještě nějaký ten pátek jezdit může.

Kolejový doktor

A Leoexpress nic? Expanze od vstupu Renfe nula a ještě se údajně prej začalo propouštět.

Libor

To ještě existuje taková společnost? Jako fakt? 😄

JanM

A s čím by tam jezdil? Těch 5 tramvají co má ani nestojí za řeč

Kubrt

Probůh, součástí celé této akce je nákup nových vlaků (povinný pro všechny dopravce – ojetiny splňující požadavky stejně neexistují).

SYN

Sakra, to musí být nějaká automatizovaná odpověď která obchází sféru logického myšlení… jinak by fakt mělo každému dojít co znamená slovní spojení „povinnost objednat nové vlaky“…

Adam Ř

To už by se rovnou mohlo přihlásit KŽC, to má alespoň nějaké zkušenosti s příměstem 😀

Cargo

Leoexpres úplně zamrzl, chvilku se nechal zviditelnit článek o novém nočním vlaku přes půl Evropy, ale jinak nic, vůbec nechápu ten vstup Renfe do tohoto podniku…

Kolejový doktor

Polsko s těmi časy mrtvé a díky konverzi v Žilině přijdou i o Slovensko. Podle doslechu na konci roku bude asi zavřeno. Jenom díky neschopnému vedení. Od toho spojení s Renfe vlastně šupem dolů

Zbynek

Vite co je spanelsky manana?

Tomáš

Jestli tohle ČD prohrajou, nebudou už pak muset řešit, jestli a kam přesunout centrálu z Nábřeží. Postačí jim k tomuhle účelu pak kapacitně už i párty stan.

Vendelin

Po tom co predvádí RJ s Arrivou na linkách které již provozují, jim nikdo soudný zakázku dát nemůže.

Lukáš F.

Vítěze výběrového řízení nevybírá někdo „soudný“, ale nejnižší nabídnutá cena.

Sova

To je bohužel velmi přesně napsáno.

Vendelin

Jinými slovy vítězem bude ten co to nejvíc odrbe, jak typické pro statni zakázky 😀

Tomáš

Zato s národním dopravcem třeba na mé „domovské“ R23 to býval před nástupem RJ učiněný pošmak. Se slzou v oku tu vzpomínáme na béčka. Úplně mě jímala nostalgie, když jsem včera seděl v béčku cestou ze služebky na R9 z Hávlbrodu do Kolína. Děsím se, co tu nasadí RJ, aby se to ještě nezhoršilo. Třeba dřeváky…

Avlaky

Zatim co ČD je špičkový dopravce ze

Kkarel

Zrovna oproti šmudlovi jsou top.

Petr

Je. Nemůžu si na ně poslední roky stěžovat. Super služby, super aplikace, krásné nové vlaky. Jen někdy bistro servis drhne (lidi ho vyžerou dřív, než vozík dojede ke mně). A kvalita první třídy je sporadická v některých vlacích.

David

Krásné vlaky.. no to asi nejezdíte příměstem v Praze, kde se ty CityElefanty myjí tak cca 1x za rok a podle toho tak vypadají.

pacicka

No když jsem včera viděl číňana na R23 v Kolíně, tak mi přišlo, že ho naposledy umyli ještě v Asii….

Kubrt

Využívám PID S4 a čistota vnější i vnitřní mi přijde naprosto v pohodě.

Juraj

Ehm, a proto se nám tady rozšiřují syslografy, žejo.
Novinkou posledních dní na S9 je, že umřel jediný patrový vagón, takže už je ta souprava komplet vysokopodlažní.

Flek

Když by se ne instalovala zbytečná ETCS, nebo existovali efektivní tresty pro ty pražské cmaraci smrady, tak by se dokázalo v provozu udržovat více elefantu.

El Barto

„Zbytečné“ ETCS je první reálný zabezpečovač na českých tratích. A mimo jiné by pomohlo ušetřit jeden elefant před poškozením, jak do něj tehdy zezadu najel po projetí stůj ten mravenec…

Stráťa

Zbytečná ETCS? Co je na zabezpečovači zbytečného?

Air Traveller

Co je na ETCS zbytečného?

SYN

Nějaké „kdyby“ se vždycky najde, pokud možno nesplnitelné že…

El Barto

Nezapomeňte na pseudoargument „šlo by to, kdyby se chtělo“.

Twix

Spíš na S7, ne? Nebo jezdí syslograf i na S9? Na S7 už jsou dávno pryč ty časy kdy všechny syslografy měly patro a první třídu v syslu…

markuc

Jedna souprava, asi od března, jezdí S9.

Lukan

Třeba na S49 jezdím s RJ pravidelně na Holešovice a od doby dodání nových elektrických jednotek to nemá konkurenci. Pokračují na hlavní nádraží raději metrem. Na stejné trase jezdil ČD se skoro muzejními kusy až do Děčína a to ve 21. století nemá co dělat, na béčka a podobné krámy fakt běžný cestující není zvědavý. To raději pojedu autem

Ústečan

O tom, co kde bude jezdit nerozhoduje dopravce ale objednavatel (samozřejmě kromě spojů na komerční riziko).

Air Traveller

na RJ na linkách do úval si nemohu stezovat.

Josef Pešek

Ale dá. Prachy až na 1. místě.

Vlastik V.

30 let je nesmysl, ať už by to vyhrál kdokoliv, tak 30 let tam nebude muset vůbec obnovovat vozový park. Takže ke konci smlouvy tam budou jezdit minimálně 30 let staré rachotiny.

Kubrt

A jakou životnost příměstského vlaku si představujete?

Vlastik V.

Si to porovnejte, co tu jezdilo v roce 1995, což je právě těch 30 let. A tak to bude za 30 let vypadat s dopravcem, který to vyhraje. A to nemluvím o tom že 30 let ani nemusí své služby nijak zlepšovat. Když je to třeba smlouva na 10 let je to tak akorát. Po 10 letech se můžou cestující dočkat nějaké změny. Tak budou „odsouzeni“ na 30 let.

El Barto

Srovnávejme srovnatelné: Přibližně 30 let zpět vyjely první elefanty. Pokud aspoň jednou během těch 30 let proběhne rekonstrukce interiéru ve smyslu alespoň přečalounění sedadel, tak nevidím problém.

platamond

Možná by si stačilo přečíst veřejnou zadávací dokumentaci – obnova interiéru je pevně určena v termín po 11-16 letech.

Pan průvodčí

Technologická úroveň a životnost souprav, náročnost údržby a úroveň tehdejšího servisu je diametrálně naprosto jinde, než v roce 1995. I ten nejstarší Elefant po 25 letech provozu vypadá nesrovnatelně lépe, než průměrná tehdejší 451 po stejné době provozu. Stejně tak, jako kdyby jste srovnával Karosu řady 700 a Citaro od Mercedesu po 15 letech.

Kubrt

1. I kdyby místo jedné třicetileté smlouvy byly tři desetileté, je naprosto jisté, že minimálně první smlouva by obsahovala povinnost nového dopravce odkoupit ty 10 let staré jednotky. Nikde na světě nejsou objednavatelé příměstské dopravy tak bohatí, aby financovali nové soupravy každých 10 let.
2. I v třicetileté smlouvě se dá dohodnout, že v polovině proběhne repase interiéru – to je dnes běžné.
3. Žabotlamy před 30 lety (i když tehdy se jim žabotlamy neříkalo): byly poplatné době svého vzniku (interiér), stav odpovídal předpokládané životnosti 20 let, ale výkony podávaly.

Renata

Pantografy byly skvělé jednotky a vydržely. Za vnitřní vzhled mohli pouze lidé a dobytci, co po nich stříkali spreji. A že se pak začaly houfně vyřazovat, to bylo rozhodnutí dopravce, že už se nebudou opravovat a spojovalo se to, co jezdilo. Jezdila jsem s nimi ráda, měly svoje kouzlo, větrání, snadno čistitelné sedačky a úžasné zrychlení.

Kubrt

Tím interiérem jsem myslel uspořádání a tvar sedaček, to už je dnes jinde.
Vyřazovat se začaly, až když byla náhrada v podobě 471, dřív to nešlo. Problematická byla, vyjma vnějšího a vnitřního stavu (i bez graffiti už ke konci působily na cestující odpudivě ve srovnání s elefanty) i koroze skříně (viz nehoda Čerčany).

Twix

A které nové vlaky u nás vyjely v roce 1995? Přibližně z té doby jsou kvatra, rakve a honeckery – koncepčně morálně zastaralé, ale technicky i po 30 letech OK.

SYN

Jste asi chtěl říct „co bylo v roce 1995 fungl nové“ (a ne, regionoha a 854 se do nových nepočítají)??
Odpověď je víceméně ten Slon, 30let je mu letos… vydržel? A jde se hned letos vyřazovat nebo i ty nejstarší budou ještě nejmíň 5 let jezdit?

Flek

První dva sloni jsou 1997, v pravidelném provozu od konce 2000, 30 se nedožijí, protože do té doby dojezdi na ETCS.

El Barto

V roce 2030 už nebudou v okolí Prahy tratě bez výhradního provozu pod ETCS?

A kromě toho jde jen o prvních asi 16 kusů, které ani nemají vakuové WC.

Ústečan

Z těch elektrizovaných ne, leda by se SŽ extrémně zasekla s modernizací 171

Flek

Benešov za rok, Lysá a Beroun s rekonstrukcí..

Stráťa

Asi tak 15 let, pak se toho platící cestující štítí a radši jede autem.

Kubrt

To řeší repase interiéru, všude po světě. Po 15 letech provozu jdou do šrotu jen shinkaseny, ale tam je to opotřebení mechanických dílů někde jinde, kvůli vysokým proběhům (a zřejmě i intenzivním změnám rychlosti).

Pan průvodčí

Železniční vozidlo není autobus. S koncem smlouvy se někdy ve vzdálené budoucnosti dá předpokládat, že s novým výběrkem budou nové soupravy a tyto budou odstavovány. Co by jste chtěl v průběhu platnosti smlouvy obnovovat ?

Frantík

Stačí dát parametry takové, že prostě opravu bude nutné provést v půlce smlouvy, jelikož nebude splňovat nějaké parametry (třeba stav sedaček). Pokud to splní i bez opravy, není v ničem problém.

Ares

Z dva roky je nejstarším Elefantům taky 30, nevím odkud jste spadl..

Flek

V té době ale jen testovací vozidla, v pravidelném provozu až od konce roku 2000. 30 let se nedožijí, protoze je vytlačí ETCS.

John

No tak to ještě 20 dají jako 471.

Mickey

Jestli si RegioJet nepořídí nějaké rychlejší čtečky jízdních dokladů, tak to bude terno s ním jezdit i jinde, než jezdí teď.

Matěj Šedivý

To bude v pohodě. Minule jsem dal v Praze na městské lince průvodčímu omylem starou 2 roky prošlou InKartu a on to přiložil, poděkoval a šel 🙂

dantex

A co Praha – Benešov, tam zůstanou ešusy?

Ondráš

Nejspíš ano + tratě Praha -kralupy a Praha- Lysá n. L. – Kolín. Ani jedna znich neni v článku zmíněna tak že tak Ešusy.

Pan průvodčí

Praha – Kralupy – Ústí jsou už dnes až na vyjímky v provozním modelu EMU240 s lokálními posilami.

Ondřej Wagner

Je docela možné, že zmíněné tratě nebyly uvedeny jednak proto, aby se zjistilo, jak si vítězné společnosti povedou a jednak třeba kvůli budoucí konverzi tratí na střídavý trakční systém.. Kromě toho některé vlaky ve směru do Kralup pokračují až do Ústí nad Labem, tedy mimo Středočeský kraj. Je docela možné, že jak se bude rozšiřovat elektrizace tratí vedoucích z Prahy, tak se také zvyšovat potřeba elektrických jednotek v Praze a Středočeskeho kraje. Předpokládám proto, že dojde ještě po pár letech ještě k druhé soutěži na provoz těchto jednotek.

Flek

Cože?

Flek

V Lysé bude stridavina jako první kolem Prahy.

55p

A to já bych si tipnul první Beroun (a Kladno).

Flek

Já ne, jednak se do Kladna nepostavil ani jeden sloup a ještě ani nezačal soutěžit tunel, aby to bylo do deseti let, jednak Beroun uz se postavil jako stejnosměrný, zatimco Nymburk a Lysá se budou stavět od začátku jako střídavě, stejně jako useky do Děčína a Hradce, k chocni.

markuc

Beroun se již při rekonstrukci připravil na budoucí konverzi

Flek

Já vím, že připravil, to nic nemění na tom, že i tak nebude první střídavý kolem Prahy, kde se bude rovnou stavět střídavě.

Dominic

Budou ještě minimálně 2 soutěže: první na provoz CityElefantů na S9/S2 a druhá na EMU 240 na S4 + některé spěšné vlaky, pak ještě na BEMU na S3 a S8 ale nevím jestli bude společná pro EMU+BEMU

Adam Ř

Pořád si říkám, že je škoda, že není S8 a S9 spojeno do jednoho balíčku. Umožnilo by to koupit větší BEMU, které by přes týden jezdilo na S9 a o víkendu na S8

Jirka

Tak jestli hlavním kritériem je cena tak se bojím že nekterý dopravce to zase podstřelí.

thom99

V článku je dokonce, že jediným…

Adam Ř

Pokud to je opravdu finální cena a objednatelé nebudou kompenzovat rozdíl mezi reálným a očekávaným příjmem z jízdného, tak podstřelení nehrozí, respektive nevadí