Bohumín chce repliku parní tramvaje, skříň by nechali postavit na originálním podvozku
Tramvaj má stát na náměstí Svobody poblíž budovy staré radnice, kolem níž kdysi vedla trať.
Do Bohumína by se mohla po více než sto letech vrátit parní tramvaj. Bohumínská radnice usiluje o výrobu repliky dobového vozu „Komárek“, který má turisticky zatraktivnit centrum Starého Bohumína a sloužit jako exponát tamního muzea. Informovala o tom Česká televize.
„Úzkorozchodné tramvaje jsou pro naše město typické a jsou součástí kulturního dědictví. Dvě třetiny dvacátého století spojovaly Bohumín s okolními městy. Chceme připomenout významný kus historie města i těm, kteří už tento typ dopravy nezažili. Letos slavíme 120 let od zahájení provozu tramvaje tažené koňmi,“ vysvětlil již dříve místostarosta Bohumína Lumír Macura a připomněl, že úzkorozchodná tramvajová dráha fungovala v Bohumíně od roku 1902 do roku 1973. Původní „koňku“ nahradila v roce 1903 parní, následně elektrická tramvaj.
Bohumínská radnice se podle svých slov zpočátku poohlížela po původním voze, ale šance získat některý z posledních zachovaných kusů z depozitáře brněnského technického muzea byla prý prakticky nulová. Rozhodla se tak nechat si tramvaj vyrobit na míru.
Originální bude alespoň podvozek z roku 1902, který už si město zajistilo prostřednictvím ostravského spolku Muzeum historie dopravy. Na podvozku odborníci vystaví přesnou kopii parního vozu z roku 1903. Replika bude mít dřevěnou kostru, mosazné kování a historické realitě odpovídající vnější lak v bílé a tmavě červené barvě včetně ručně malovaných linek a nápisů.
Tramvaj má stát na náměstí Svobody poblíž budovy staré radnice, kolem níž kdysi vedla trať. Náklady na výrobu město ještě nezná, chce využít dotací tak, aby mohlo být hotovo už v příštím roce. Památkáři již dali projektu zelenou.