Bohumín chce do města vrátit repliku parní tramvaje
Vizualizace tramvaje v Bohumíně. Foto: Pavel Čempěl / mesto-bohumin.cz
Tramvaje v Bohumíně jezdily do 70. let minulého století. Replika bude součástí Městského muzea.
Tramvaje v Bohumíně jezdily do 70. let minulého století. Replika bude součástí Městského muzea.
Pokud bude tramvaj umístěna trvale venku, je zapotřebí počítat s působením počasí (viz. kavárenské tramvaje Ringhoffer v Praze nebo T2 v Ústí nad Labem). Souprava v Podomí zatím odolává, ale ta „parkuje“ pod širým nebem relativně krátkou dobu. U bohumínské tramvaje by stála za úvahu možnost zastřešení, případně sezónního vystavování. Návrh eventuálního přístřešku by však byl náročným úkolem pro architekta a potažmo pro investora („pomníková“ lokomotiva v Regensburgu dostala stísněný „sarkofág“ ze skla a není vhodná pro návštěvnický provoz).
Tak by nebylo na škodu, udělat kolej delší třeba až k mostu přes dálnici a tramvaj by mohla v létě jezdit jako atrakce.
A nejspíš nebude mít směrovky (a nejen ty), které požaduje zákon. Takže na výjimku a s policejním doprovodem, jako Caroline v Brně.
Je to moc pěkné náměstí, z kterého vede most přes Odru rovnou k pšontkům do Chalupek, na druhém břehu je malý zámeček v zahradě s replikami polských zámků s volným vstupem. Kdo má rád přírodu, lze podél řeky dojít až na soutok s Olší, moc fajn to tam je. V samotném Bohumíně je pak super akvapark s vyhřívaným venkovním bazénem. A mohl bych pokračovat dále. Dávám tímto námět na výlet.
„Úzkorozchodné tramvaje jsou pro naše město typické…“ vysvětlil místostarosta Bohumína Lumír Macura.
Macura asi žije v nějaké alternativní realitě, kde tramvaje v Bohumíně nebyly zrušeny. Nechápu ten přítomný čas.
Místo projektu na repliku a repliky samotné by spíš měli uvažovat o obnovení. A to na celém Ostravsku. Ale to bychom nesměli žít v Česku, kde se na společensky přínosný projekt objeví jen výmluvy, proč to nejde a proč je to zbytečné.
Vy jste snad blázen, dáte na tento nesmyslný projekt ze svého? Chcete křísit mrtvé? V době, kdy se z regionu stěhují lidé, každý má auto a po dálnici je to do Bohumína bezkonkurenčních 15 minut? Je to krásné, ale nereálné a já zase pro změnu říkám, že je reálný a ekonomicky potřebný pro region kanál Dunaj-Odra-(Labe)
I kdyby tou tramvají skoro nikdo nejezdil, pořád to bude smysluplnější než kanál na vodu, která nebude (o ceně ani nemluvě).
To, že je něco ještě zbytečnější a ještě větší hloupost, neznamená, že něco jiného je potřebné.
Úzké v Bohumíně, normální rozchod v Ostravě, to bude znamenat splítku nebo přestup. A plamenné debaty o tom, že normální rozchod v Bohumíně nikdy, raději celý Bohumín zbourat a zabetonovat.
Proč si to myslím? Protože přerozchodování do Jablonce takové prosteující má.
Blázen jsi ty. Kanál DOL je kardinální hovadina.
Bylo by třeba se zamyslet nad tím, proč se z regionu lidé stěhují. Likvidace veřejné dopravy tomu dost napomáhá. Ostravsko má sice kapacitní silnice, ale tamní lidé prostě nevydělávají tolik, aby mohli všichni živit auto. Dám peníze do auta = nedám peníze na kulturu.
Z Ostravska odcházejí mladí lidé s vyšším vzděláváním, s vyššími kariérními ambicemi, kteří si na Ostravsku nenajdou patřičnou kvalifikovanou práci. Pokud by někdo z Ostravska odcházel proto, že ač by chtěl auto, neuživil by ho, tak těžko bude začínat nový život někde jinde, kde jsou vyšší životní náklady. Čímž neříkám, že by se mi nelíbil light-rail systém na bázi tratí OKD, spojující jednotlivá sídla na Ostravsku, ale kvůli jeho absenci lidi nedochází.
Nepsal jsem, že je to jediná věc, která zapříčiňuje odchod lidí, ale že s tím souvisí a napomáhá tomu. Ona totiž veřejná doprava dost zobrazuje mentalitu zdejších lidí. Nikdo nikam nechodí, na zábavu není moc peněz, mnoho lidí má auta, takže proč by dopravce vypravoval nějaké vzduchovoziče?
Můžete prosím nemistnim vysvětlit, v čem má Ostravsko zásadnější problém s veřejnou dopravou? Jako občasný návštěvník mám úplně opačný dojem. Děkuju.
Nevím, jestli zásadní, ani unikátní, přesto pár nedokonalostí se najde: když se před 2 stoletími stavěla Severni Ferdinandova dráha z Vídně do Krakova, měšťané se bránili jejímu přivedeni do centra Moravské Ostravy, takže 2 největší nádraží a přestupní uzly jsou až v Přívoze a ve Svinově (něco jako Libeň). Do Opavy a do Frýdku- Místku (~ Kladno) vedou jednokolejky (ta druhá se bude řešit). Z Hlučína, Bohumína, Karviné, Orlové, Klimkovic tramvaje nahrazeny autobusy, většina se vyhýbá centru města. O stavu lokálek v širším okolí Ostravy nemluvě (Bílovec, Nový Jičín, Fulnek, Kravaře, …). Ale je to téma hlavně pro krajské politiky,… Číst vice »
O stavu lokálek v širším okolí Ostravy nemluvě (Bílovec, Nový Jičín, Fulnek, Kravaře, …).
Co se vám nelíbí na koridorovém svršku do N.Jičína, opravené trati do Bílovce, udržované do Hlučína?
Problém má hlavně Těšín – odbočka Hujdai v Nošovicích.
Obnova tramvají je nesmysl.
Replika úzké tramvaje bude tak jediné, co se dá udělat.
Podobná replika bude u podobného hraničního mostu příští rok v Cieszyně.
https://bielskobiala.wyborcza.pl/bielskobiala/7,88025,26889751,tramwaj-i-nowe-centrum-na-granicy-wspolny-projekt-cieszyna.html?disableRedirects=true
K tomu u nádraží jsou do nového chodníku zabudovávány koleje.
https://karvinsky.denik.cz/zpravy_region/trapeni-ridicu-skoncilo-nadrazni-je-opet-prujezdna-v-obou-smerech-20211129.html
Pro nejen šotouše je kousek od mostu možnost si dát nejen pivo v tramvaji
https://www.google.com/search?q=tramwaj+cafe+cieszyn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjeo86Pp4r3AhUi_rsIHXMOC38Q_AUoAnoECAIQBA&biw=1229&bih=604&dpr=1.56
1) Mluvím o lokálkách jako takových, ne jen o železničním svršku. Kdo tam jezdí, ví jak vypadá tamější komfort na nádražích a ve vlacích. Kdo to má daleko, může mrknout na mapy. cz, u každého nádraží je habaděj fotek. Abych nekřivdil, tak oprava nádraží v Dolním Benešově se povedla.
2) O obnově tramvají v mém příspěvku nebyla řeč, takže jste tu filipiku mohl adresovat jinam. Ale chápu, že když jste se dostal do ráže, musel jste si ulevit.
Obnova tramvají rozhodně nesmysl není, zvlášť v takové aglomeraci. Tramvaj bude spojovat velká města, kam nevede železnice, čili za zvážení by stála i vlakotramvaj jako u maďarského Szegedu.
Ten jízlivý tón si pro příště nech, Pražáku. Zásadnější problém je v jednotlivých módech dopravy. Na mnoha místech, kde dnes jezdí více než 200 autobusových spojů denně, by klidně mohly jezdit trolejbusy nebo i tramvaje. Jenže město se tímto směrem nerozvíjí, raději si budou pod okny smrdět autem. Silniční infrastruktura je docela bohatá, což má za následek větší míru užívání auta, ale i přesto se města kolonám nevyhýbají. Další problém je v dostupnosti dopravy. Např. ve Frýdku-Místku existuje lokalita, kde žije asi 300 obyvatel, a nejbližší zastávku mají asi 2 km daleko. Nejezdí tam ani žádné školní spoje, neuvažují se… Číst vice »
„lidé prostě nevydělávají tolik, aby mohli všichni živit auto“
A když se jede z Brna do Prahy na -to je jedno co-, tak se lidi domluví a jedou autem ve čtyřech. O půlnoci je člověk doma. Když ta hromadná nefunguje ani mezi tak velkými sídly, tak představa, že to bude fungovat na dědině…