Letecké společnosti Letectví

Boeing ztratil prvního zákazníka na MAXy. Saúdové si místo nich koupí airbusy

Vizualizace 737 MAX 8 v barvách Flyadeal.com. Foto: Boeing
Vizualizace 737 MAX 8 v barvách Flyadeal.com.

Půl roku po podpisu dohody na dodávku 30 letadel Boeing 737 MAX 8 od rychle rostoucí saúdskoarabské nízkonákladové společnosti Flyadeal.com může americký výrobce letadel objednávku hodit do koše.

Dopravce v neděli oznámil, že místo Boeingů si koupí až 50 airbusů A320.  Zrušení objednávky MAXů oznámila firma jedinou větou, v které není ani slovo Boeing, ani 737: „Budeme provozovat pouze flotilu airbusů A320,“ uvedla firma v prohlášení.

Dohoda počítá se závazným nákupem 30 letadel A320neo a opcí na dalších dvacet kusů. Má podpořit růst firmy na vnitrostátních i mezinárodních linkách. První letadla mají dorazit v roce 2021. Firma využila dohody Airbus s mateřskou Saudi Arabian Airlines Corporation z letošního pařížského aerosalonu.

Ještě loni na konci roku aerolinka oznámila, že letadla 737 MAX 8 jsou pro ni výhodnější.  Jde o první konkrétní zrušenou objednávku na tato letadla od uzemněn v březnu letošního roku, ostatní aerolinky o ní zatím jen mluví. Boeing v prohlášení uvedl, že rozhodnutí dopravce chápe a že je připraven být nápomocen dalšímu rozvoji flotily v budoucnosti.

Návrat Boeingů 737 MAX na oblohu je zatím v nedohlednu. Minulý týden evropský letecký úřad EASA našel dalších pět problémů, které chce u letadel vyřešit než jim povolí návrat do provozu. Belgický úřad civilního letectví oznámil, že je do konce roku rozhodně nepovolí pro provoz v belgickém vzdušném prostoru.

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nicky

Ty létající rakve prodají někom jinému tak jako tak…

Chorobný prokrastinátor

Některému ze spojenců.

Apex

Z hlediska leteckých dopravců a civilního letectví je smůla, že pokus o rozšíření konkurence formou nabídky letecké techniky v segmentu C, který začal před 11 lety, nakonec nebyl úspěšný. V létě 2008 ohlásil Bombardier na základě poptávky ze strany leteckých dopravců vývoj typu tehdy známého jako C Series, který měl naplnit požadavek dopravců na efektivnější letadlo než byly A320 a 737NG. Zájem o takový stroj nejhlasitěji projevila tehdy Lufthansa, která se snažila vyslat jasný signál k Airbusu a Boeingu a de facto podpořit vznik konkurence těmto firmám. Bohužel, dnes je evidentní, že tento pokus nevyšel a s převzetím aktivit Bombardieru… Číst vice »

frost

skvele napsano. osobne vidim pozici Mitsubishi v segmentu letadel s kapacitou max. na urovni A319. bohuzel, jak pisete, jsme svedky mozna bezprecedentniho rozdeleni trhu mezi dve obrovske korporace.

Jen tak

ono na něm nemá být co bezprecedentního. Je to přirozený vývoj.

vývoj nového moderního dopravního letadla je finančně , logisticky a znalostně náročná věc, že to nějaká středně velká firma firma prostě nedá – a objednávka pár desítek kusů od dopravce to nezaplatí.

v současnosti začínájí být (u nového výoje) „ziskové“ až po prodeji několika set kusů (dreamliner).

MildaIV

Zrovna dreamliner se do ziskovosti dostane až někde kolem tisíce kusú. Ale to není jenom náklady na vývoj, ale velkým penále za pozdní dodávky, díky protažení vývoje o 3 roky.

Jirka

Celkem Saúdy chápu, já bych si asi taky nekoupil inovovanou Škodu 120 s novým podstatně těžším dvoulitrovým motorem, kterou by výrobce obohatil nějakým software, který by automaticky zasahoval do řízení, aby zabránil vysoké přetáčivosti v zatáčkách kvůli tomu těžkému motoru vzadu, i kdyby stála o x procent méně.

Y.K.

Je to sice vtipné, ale proč vám nevadí software zasahující do řízení u nových aut? ESP a podobné chytré systémy hrající si z kupříkladu s brzdami. Proč si myslíte, že Airbus do řízení nezasahuje? Boeing zdá se neodvedl úplně dobrou práci v návrhu software a v analýze rizik, každopádně většina argumentů se motá kolem toho, že když nekoupím Max, nebude mi to sahat do řízení. Mno, možná když místo toho koupíte DC-3, ale jinak je to všechno plné automatizace, která pochopitelně šermuje s řízením, FBW letadla pak mají ochranu letové obálky, což není nic jiného, že „si to samo dělá… Číst vice »

MildaIV

Hlavní dúvod odstoupení od obědnávky bude spoždění dodávky letadel, ne jejich bezpečnost. Málokterá aerolinka pochybuje o tom, že by se teď Boeingu podařilo dostat Max do provozu, pokud by nebyl bezpečný.

Panelák

„nějakým software, který by automaticky zasahoval do řízení“ … a místo toho si koupíte Airbus, kde vám „software automaticky zasahuje do řízení“ jaksi z podstaty, když letadlo má fly-by-wire „joystick“? 🙂

Martin K.

Boeing nepadne. Konkurence s Airbusem je iluze, na světě není společnost která by jak krátkodobě, tak dlouhodobě dokázala kompenzovat výpadek kapacity 737 MAX a dopravci to vědí.

Arimatejsky

Jojo, tak určitě, všichni vědí, že bez MAXu to nepůjde, jediný kdo to nevěděl byl Boeing, který s vývojem tak šturmoval, aby ho konkurence nepredbehla.