lot
Letecké společnosti Letectví

Boeing přišel o velkého zákazníka 737 MAX, Norwegian vypověděly smlouvu na 92 letadel

Boeing 737 MAX společnosti Norwegian. Foto: WWW.IANGEORGESONPHOTOGRAPHY.CO.UK
Boeing 737 MAX společnosti Norwegian. Foto: WWW.IANGEORGESONPHOTOGRAPHY.CO.UK

Letecká společnost Norwegian Air Shuttle je dalším velkým zákazníkem, kterému došla trpělivost s uzemněnými letadly Boeing 737 MAX. Firma vypověděla smlouvu na dodávku celkem 92 těchto letounů a pěti dalších Boeingů 787-9, současně žádá u soudu kompenzace za vzniklé škody.

Norwegian oznámily zrušení smlouvy jen pár hodin poté, co se Boeing 737 MAX vydal na první certifikační let v USA, který by měl znamenat návrat těchto letadel do běžného provozu. Firma, která byla v zásadních problémech už před pandemií koronaviru, má dnes svoji valnou hromadu.

V oznámení pro burzu firma uvedla, že uzemnění letadel výrazně narušilo byznys letecké společnosti a způsobilo velké ztráty. Podle prohlášení aerolinky s Boiengem jednaly o kompenzacích, jednání ale zatím nepřinesla žádnou dohodu.

Jde o zatím největší zrušenou zakázku od aerolinky na letouny 737 MAX. Katalogová cena zakázky činí 10,6 miliardy dolarů. Norwegian mají ve flotile celkem 18 těchto strojů.

Norwegian měl velké problémy s Boeingem už před letadly 737 MAX. Měly objednané dreamlinery s poruchovými typy motorů, kvůli kterým si musely aerolinie najímat často náhradní letouny.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Peeetr

Slušelo by se dopsat, že motory se ojednávají zvlášť, a tam je chyba na straně Norwegianu, že si vybral blbý typ motorů a jejich samostatného výrobce.

Airflower

Na to jde jen jeden typ motoru.

Jan

Očividně jim současná flotila bude kvůli současné krizi stačit na mnohem delší dobu než bylo původně zamýšleno. Otázka je, zda za nějakou dobu krachnou, objednají Airbusy A220/A320/A350 nebo zas Boeing s pozdějším doručením.

Johnczek

No aktuálně ano. To, jestli (a případně kdy) se vrátí trh „do normálu“ nikdo neví, vše jsou jen prognózy. A vzhledem k tomu, že aerolinky vyřazují letadla na konci životnosti předčasně aby snížily náklady, budou v případě nějakého rychlejšího návratu do normálu mít slušný problém a jedinou záchranou budou tady tyhle „skladovky“ Boeingu (a případně airbusu, tam je ovšem otázka na kolik budou vyrábět letouny, které aktuálně nemají komu udat).

Vojtěch H.

Nevíte někdo, kolik je celkově z původních objednávek je zrušeno?

Kuba

Tak místo MAXů koupí 92 A320 a 5 A330. A je vystaráno.

Jindra

Mají rozum,toto éro nebude dělat nikdy dobrotu.Zlatý 800NG.

Anonymus

Ja bych Maxe v Evrope zakazal zcela. Mozna povolil po 3 letech, co budou letat jinde po svete bez problemu.

Honza D.

A co bude u Norů potom? Odklon ke konkurenci?

GPGP

Koupí zánovní B737 po zkrachovalých společnostech 🙂

R.A.

Dobra otázka…. osobně bych řekl ze se jim celkem hodí, ze je nemusí odebírat

Johnczek

Au

Roman

Pane Sůra poslední odstavec přes=před

Viki

A není to putna?
Informaci máme, tak co…