Letecké společnosti Letectví

Boeing potichu odhalil první vyrobený nejdelší 737 MAX

Premiéra Boeingu 737 MAX 10. Foto: Boeing
Premiéra Boeingu 737 MAX 10. Foto: Boeing

(aktualizováno 20:45) Boeing dnes poprvé představil své nové letadlo 737 MAX 10. Zatím největší verzi aktuálně uzemněné řady letoun prezentoval bez přítomnosti médií pouze zaměstnancům, kteří fotografie z premiéry začali ukazovat na sociálních sítích.

Boeing letadlo už dříve označil jako největší úzkotrupý letoun, které bude mít v nabídce.  „MAX 10 bude nejefektivnější a nejziskovější úzkotrupé letadlo, jaké kdy trh viděl,“ řekl loni viceprezident Boeingu Randy Tinseth.

Boeing nakonec po odhalení pro zaměstnance vydal tiskovou zprávu k premiéře nového letadla. V prohlášení Boeing uvedl, že tým programu 737 je „neúprosně zaměřen na bezpečnosti a kvalitu“. První let je naplánován na příští rok. Oproti verzi MAX 9 bude mít MAX 10 o 66 palců delší trup, vejde se do něj až 230 cestujících. Jeho délka bude 43,8 metru. Oproti konkurenci má mít o 5 % nižší náklady na každý sedačkokilometr. Má být konkurencí hlavně pro A321neo.

Boeing má na letadlo aktuálně přes 550 objednávek, nejvíce od United Airlines, VietJetu, flydubai a Lion Airu.

26
Diskuze

avatar
9 Komentáře
17 Reakce na komentáře
18 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
19 Autoři komentářů
Y.K.Tango SierraPetrZlámalíkpzag Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Raddie
Host
Raddie

Pod pojmem „potichu“ bych si představoval něco jiného, než plochu posetou novináři 😀

Karel
Host
Karel

Nejefektivnější a nejziskovější, jaké kdy trh viděl… jojojo, ty MAXy jsou úžasný obchodní úspěch, říká Airbus.

Tony
Host
Tony

777-9 dostal opravené motory a v 10PM tamního času by měl provádět testy.

Yellowhammer
Host
Yellowhammer

„Tak to je ta největší 737, co Vám bude zabírat parkovací místa. Dobře si ji vyfoťte, ať víte, kolik z vás si tu nezaparkuje“ 😂

*h8*
Host
*h8*

„.. letadlo už dříve označil jako největší úzkotrupé letoun“
jsem myslel, že autor článku pochází ze severu Čech, ale tohle vypadá, že spíš odněkud z Hané.

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Neměli namísto reinkarnací éra (mmch starého jako Plecháč – echt čechiše ZVIL) vymyslet něco nového, stejně jako činí Airbus?

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Ani Airbus nemá v tomto segmentu úplně nové letadlo.

Zirecek
Host
Zirecek

Avšak stále mnohem novější…

Petr
Host
Petr

Myslím že jej budou vyrábět ještě dalších 100let a trumfnou tak ruskou techniku, kde 50let jeden model je celkem standart.

Nicky
Host
Nicky

Hlavně aby jim to zase nespadlo

Chorobný prokrastinátor
Host
Chorobný prokrastinátor

Snad spočetli lépe klopný moment a těžiště, nežli u maxíka a nemusí honit fyzikální zákony nabídkově poptávkovými šidítky…

Zdenda
Host
Zdenda

Obří motory+ nízký podvozek= MAX problémy.
Obávám se, že se u těchto letadel budou muset vyřešit stejné potíže.
Opravdu to 1% ušetřeného paliva za to stálo???

Y.K.
Host
Y.K.

Není to 1 % ale cca 15 %. Což je z každé tuny 150 kilo a pobere to až 20 t (takže na maximálním doletu se ušetří až 3 t paliva a to je opravdu hodně).

Jen tak
Host
Jen tak

ten kram, ktery dela problemy, tam neni proto, aby se to udrzelo ve vzduchu. s tim to ero nema problem.

je tam proto, aby to ero melo vlastnosti jako ng, a meli spolecny type rating.

Džordžo
Host
Džordžo

Celou dobu se mluví o problému se softwarem – ale možná pravou příčinu odhalí tahle diskuse …

Jen tak
Host
Jen tak

ono je to letadlo spocitane dobre.

pzag
Host
pzag

Ale houby, nějaký trouba tvrdí těžiště, tak je to těžiště…

pzag
Host
pzag

Můžete ukázat, co má být špatně s tím těžištěm, díky.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Dopravní letadla s motory pod křídly mají tendenci při vyšším tahu motorů otáčet nos vzhůru, čímž hrozí přetažení (křídla ztratí vztlak a letadlo začne padat). Na 737 MAX jsou motory posazené víc před křídlem, takže má tu tendenci větší než 737 NG. To sice není ideální (právě tady by se dalo říct, že je to „špatně spočítané“), ale samo o sobě by to tolik nevadilo, kdyby na to piloti byli vycvičení, vyzkoušeli si ty hraniční situace na simulátoru a věděli, jak přetažení předejít. Jenže pak by 737 MAX měl jiné „stall characteristics“ než 737 NG a to by vyžadovalo složitější… Číst vice »

pzag
Host
pzag

A to je snůška keců a dojmů. Měl byste se stydět a všichni co vám dali palec nahoru taky. Ten moment existuje, je cítit, ale není takový, aby letadlo ohrozil. Je pravda, že někteří instruktoři u 737, jakékoli, upozorňovali na klopný moment při vybírání pádu, ale není to nic, co by nešlo zvládnout. To, že posunu motory víc dopředu nebo dozadu ten moment nezmění, jelikož jeho vzdálenost od těžiště je pořád stejná. U MAXe paradoxně menší, takže moment by se ten moment zmenšil. Fyzika ZŠ. Kdyby byl problém v tomhle, tak se nebude to závislé na alfě, protože ten moment… Číst vice »

Tango Sierra
Host
Tango Sierra

Vida…konecne to napsal nekdo normalne…jinak moment od motoru samozrejme ma sva negativa,souhlas, viz. treba turci v AMS, ale to skutecne neni to co by byl na Maxu problem.

Y.K.
Host
Y.K.

Příšerně to mícháte dohromady. Motory pod křídlem jistě klopný moment mají a platí to i pro B737NG, A320 a ostatní letadla s motory „v podvěsu“. Ten klopný moment vůbec nezpůsobuje tendence k přetažení a k pádu, je to prostě moment, který se koriguje pohybem řízení, u Maxu by to mohlo být i lepší, když jsou „na páce“ poměrně v předu, takže převažuje dopředná tahová složka, ale obecně to platí opět pro vše s motory pod křídlem. Pak je tu problém chování při přetažení (ne způsobeného nějak posazenými motory, ale nejčastěji nějakou v pilotáži případně při střihu větru), letadlo zpomalí k… Číst vice »

Lukas
Host
Lukas

Moc pekne, teraz este naliat milion dolarov do marketingu na napravu reputacie.
Krok cislo dva, konkurenciu proti A321XLR, aha boeing spi…je 3,4 roky pozadu.

Džordžo
Host
Džordžo

Krok číslo tři – zaměstnat jako poradce chrobáka Lukáše Truhlíka a pak už bude všechno v cajku. 😂

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

To ne, ale poslechnout škarohlída z konstrukce (namísto zlatem vyvažovaného Cost Managera) projednou mohli. Svět se v p_del obrátí, budou li tihle CM mít všude navrch!

Zlámalík
Host
Zlámalík

A to budou mít vždy. Běžte na film Le Mans 66, to je krásná ukázka.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince