lot
Letecké společnosti Letectví

Boeing potichu odhalil první vyrobený nejdelší 737 MAX

Premiéra Boeingu 737 MAX 10. Foto: Boeing
Premiéra Boeingu 737 MAX 10. Foto: Boeing

(aktualizováno 20:45) Boeing dnes poprvé představil své nové letadlo 737 MAX 10. Zatím největší verzi aktuálně uzemněné řady letoun prezentoval bez přítomnosti médií pouze zaměstnancům, kteří fotografie z premiéry začali ukazovat na sociálních sítích.

Boeing letadlo už dříve označil jako největší úzkotrupý letoun, které bude mít v nabídce.  „MAX 10 bude nejefektivnější a nejziskovější úzkotrupé letadlo, jaké kdy trh viděl,“ řekl loni viceprezident Boeingu Randy Tinseth.

Boeing nakonec po odhalení pro zaměstnance vydal tiskovou zprávu k premiéře nového letadla. V prohlášení Boeing uvedl, že tým programu 737 je „neúprosně zaměřen na bezpečnosti a kvalitu“. První let je naplánován na příští rok. Oproti verzi MAX 9 bude mít MAX 10 o 66 palců delší trup, vejde se do něj až 230 cestujících. Jeho délka bude 43,8 metru. Oproti konkurenci má mít o 5 % nižší náklady na každý sedačkokilometr. Má být konkurencí hlavně pro A321neo.

Boeing má na letadlo aktuálně přes 550 objednávek, nejvíce od United Airlines, VietJetu, flydubai a Lion Airu.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Raddie

Pod pojmem „potichu“ bych si představoval něco jiného, než plochu posetou novináři 😀

Karel

Nejefektivnější a nejziskovější, jaké kdy trh viděl… jojojo, ty MAXy jsou úžasný obchodní úspěch, říká Airbus.

Tony

777-9 dostal opravené motory a v 10PM tamního času by měl provádět testy.

Yellowhammer

„Tak to je ta největší 737, co Vám bude zabírat parkovací místa. Dobře si ji vyfoťte, ať víte, kolik z vás si tu nezaparkuje“ 😂

*h8*

„.. letadlo už dříve označil jako největší úzkotrupé letoun“
jsem myslel, že autor článku pochází ze severu Čech, ale tohle vypadá, že spíš odněkud z Hané.

Obtloustlý Travolta

Neměli namísto reinkarnací éra (mmch starého jako Plecháč – echt čechiše ZVIL) vymyslet něco nového, stejně jako činí Airbus?

Lukáš F.

Ani Airbus nemá v tomto segmentu úplně nové letadlo.

Zirecek

Avšak stále mnohem novější…

Petr

Myslím že jej budou vyrábět ještě dalších 100let a trumfnou tak ruskou techniku, kde 50let jeden model je celkem standart.

Nicky

Hlavně aby jim to zase nespadlo

Chorobný prokrastinátor

Snad spočetli lépe klopný moment a těžiště, nežli u maxíka a nemusí honit fyzikální zákony nabídkově poptávkovými šidítky…

Zdenda

Obří motory+ nízký podvozek= MAX problémy.
Obávám se, že se u těchto letadel budou muset vyřešit stejné potíže.
Opravdu to 1% ušetřeného paliva za to stálo???

Y.K.

Není to 1 % ale cca 15 %. Což je z každé tuny 150 kilo a pobere to až 20 t (takže na maximálním doletu se ušetří až 3 t paliva a to je opravdu hodně).

Jen tak

ten kram, ktery dela problemy, tam neni proto, aby se to udrzelo ve vzduchu. s tim to ero nema problem.

je tam proto, aby to ero melo vlastnosti jako ng, a meli spolecny type rating.

Džordžo

Celou dobu se mluví o problému se softwarem – ale možná pravou příčinu odhalí tahle diskuse …

Jen tak

ono je to letadlo spocitane dobre.

pzag

Ale houby, nějaký trouba tvrdí těžiště, tak je to těžiště…

pzag

Můžete ukázat, co má být špatně s tím těžištěm, díky.

Lukáš F.

Dopravní letadla s motory pod křídly mají tendenci při vyšším tahu motorů otáčet nos vzhůru, čímž hrozí přetažení (křídla ztratí vztlak a letadlo začne padat). Na 737 MAX jsou motory posazené víc před křídlem, takže má tu tendenci větší než 737 NG. To sice není ideální (právě tady by se dalo říct, že je to „špatně spočítané“), ale samo o sobě by to tolik nevadilo, kdyby na to piloti byli vycvičení, vyzkoušeli si ty hraniční situace na simulátoru a věděli, jak přetažení předejít. Jenže pak by 737 MAX měl jiné „stall characteristics“ než 737 NG a to by vyžadovalo složitější… Číst vice »

pzag

A to je snůška keců a dojmů. Měl byste se stydět a všichni co vám dali palec nahoru taky. Ten moment existuje, je cítit, ale není takový, aby letadlo ohrozil. Je pravda, že někteří instruktoři u 737, jakékoli, upozorňovali na klopný moment při vybírání pádu, ale není to nic, co by nešlo zvládnout. To, že posunu motory víc dopředu nebo dozadu ten moment nezmění, jelikož jeho vzdálenost od těžiště je pořád stejná. U MAXe paradoxně menší, takže moment by se ten moment zmenšil. Fyzika ZŠ. Kdyby byl problém v tomhle, tak se nebude to závislé na alfě, protože ten moment… Číst vice »

Tango Sierra

Vida…konecne to napsal nekdo normalne…jinak moment od motoru samozrejme ma sva negativa,souhlas, viz. treba turci v AMS, ale to skutecne neni to co by byl na Maxu problem.

Y.K.

Příšerně to mícháte dohromady. Motory pod křídlem jistě klopný moment mají a platí to i pro B737NG, A320 a ostatní letadla s motory „v podvěsu“. Ten klopný moment vůbec nezpůsobuje tendence k přetažení a k pádu, je to prostě moment, který se koriguje pohybem řízení, u Maxu by to mohlo být i lepší, když jsou „na páce“ poměrně v předu, takže převažuje dopředná tahová složka, ale obecně to platí opět pro vše s motory pod křídlem. Pak je tu problém chování při přetažení (ne způsobeného nějak posazenými motory, ale nejčastěji nějakou v pilotáži případně při střihu větru), letadlo zpomalí k… Číst vice »

Lukas

Moc pekne, teraz este naliat milion dolarov do marketingu na napravu reputacie.
Krok cislo dva, konkurenciu proti A321XLR, aha boeing spi…je 3,4 roky pozadu.

Džordžo

Krok číslo tři – zaměstnat jako poradce chrobáka Lukáše Truhlíka a pak už bude všechno v cajku. 😂

Obtloustlý Travolta

To ne, ale poslechnout škarohlída z konstrukce (namísto zlatem vyvažovaného Cost Managera) projednou mohli. Svět se v p_del obrátí, budou li tihle CM mít všude navrch!

Zlámalík

A to budou mít vždy. Běžte na film Le Mans 66, to je krásná ukázka.