egoe-plus
Letectví

Boeing opět přerušil dodávky 737 MAX, ohlásil šestou čtvrtletní ztrátu za sebou

Výroba Boeingu 737 MAX 8. Foto: Boeing
Výroba Boeingu 737 MAX 8. Foto: Boeing
Boeing stále plánuje vyrábět od příštího roku 31 letadel 737 MAX měsíčně.

Výrobce letadel Boeing zastavil dočasně dodávky nových letadel 737 MAX. Důvodem jsou problémy s elektroinstalací. Boeing to potvrdil při zveřejnění hospodářských výsledků za první čtvrtletí. Za první tři měsíce snížil ztrátu na 561 milionů dolarů (zhruba 12 miliard korun). Jde o šesté čtvrtletí v řadě, kdy je Boeing ve ztrátě.

Od opětovného povolení provozu dodal Boeing zákazníkům 85 nových letadel 737 MAX, stovky dalších vyrobených ale čekají na zemi. Americký úřad civilního letectví FAA vydal minulý týden nové opatření, které přikazuje opravu elektroinstalace u celkem 109 letadel. Boeing neuvedl, kolik letadel musí opravit mezi těmi, co ještě nedodal.

Podle původních plánů měl Boeing na začátku příštího roku zvýšit produkci letadel 737 MAX na 31 kusů za měsíc. Firma zatím neuvedla, jak rychle očekává vyřešení problému, náběh výroby podle prohlášení bude reagovat na vývoj na trhu. V konferenci pro analytiky šéf Boeingu Dave Calhoun vyjádřil obavy z dalšího vývoje na trhu, zejména kvůli šíření koronaviru v Indii a z napětí mezi Washingtonem a Pekingem.

Ztráta za první čtvrtletí je výrazně nižší než ve stejném období v loňském roce, kdy ale Boeing odepsal řadu ztrátových projektů a vytvořil si velké opravné položky. Do letošního prvního kvartálního výsledku si Boeing naúčtoval také ztrátu 318 milionů dolarů z vývoje nových letadel Air Force One pro prezidenty USA. Celkové tržby v prvním čtvrtletí meziročně klesly o deset procent na 15,2 miliardy dolarů.

Za první čtvrtletí Boeing dodal celkem 77 letadel, získal objednávky na celkem 148 letadel 737 MAX a čtyři nákladní 747 pro Atlas Air.

Odebírat
Upozornit na
guest
9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PetrJ

Střízlivě nahlíženo, Boeing zjevně není schopen nadále vyvíjet, konstruovat a produkovat civilní letadla v bezvadné kvalitě, která je podmínkou bezpečnosti v civilním letectví. Místo nákladných šroubových spojů upevnění elektroinstalace existuje buď levnější varianta s hustším nýtováním nebo sofistikované kolektory (lišty). Přenos technologií mezi leteckou a automotive oblastí je oboustranný.

Y.K.

Tuhle jsem na blogu FR24 četl info, že se potenciální problém týká kusů (line numbers) 7399 – 8082 https://www.flightradar24.com/blog/where-the-grounded-737-max-with-electrical-issues-are-parked/

Které kusy jsou postiřené asi budou vědět přesně, protože to není problém zmetkovosti, ale souvisí se změnou technologie upevnění jakési elektronické komponenty z nýtovaného na šroubované

PetrJ

Aha, takže zmetkové nýty a zmetkové nýtovače nahradí zmetkové šrobové spoje a zmenkové utahovače? Pochopitelně, že šroubové spoje mají vyšší hmotnost než nýty, proto se také v letectví odedávna nýtuje, nešroubuje. Při flexním namáhání pochopitelně řídké nýtování (nižší náklady) nese vyšší dynamické namáhání, tak tu kdosi vymyslí náhradu nýtů šroubovýými spoji. To samozřejmě zvedne náklady nad úroveň řádného nýtování. Kocourkov.

Karel_x

Mělo by se týkat 105 (!) letadel. Jedná se o nedomyšlenou změnu, kdy původní uchycení nýty zajišťovalo spolehlivé uzemnění jednotky ovládání záložního napájeni, šroubové už ne. To by se mohlo nepříjemně projevit třeba při přepětích, případně ovlivnit řadu systémů, například APUčko. Později podobných spojů objevili víc.
Z jednoho pohledu je to naprostá banalita, oprava asi zabere o dost méně času než příslušné vypapírování, na druhé straně je to přesně ten druh závady, který by se profíkům neměl moc často stávat. Jenže občas se stane.

J.D.

No s těmi Air Force One to bude ještě asi docela výživná historka. Škoda, že asi nikdo nevypíše sázky, jestli skutečně v 2024 vzlétnou a o kolik desítek procent překročí rozpočet :D.

Pavel

Přesně tak. Fraška a la MAX pokračuje, nyní další dějství… 😀

Greyfin

Spíš ztrátu snížil na půl miliardy dolarů, ne ?
To je jen vlhký sen, aby jedna koruna stála 46,75 US dolaru 🙂

Pavel

Vzpomínka na socík? To byla tehdy dost často reálná hodnota