Letectví

Boeing odložil start 777X na pátek, důvodem je počasí

Boeing 777-9. Foto: Boeing
Boeing 777-9, zatím poslední nový stroj od Boeingu. Foto: Boeing

Nové letadlo Boeing 777X dnes nezažije svůj premiérový let. Boeing oznámil, že kvůli počasí dnešní první let dálkového letadla odkládá na zítřek.

„Odkládáme první let kvůli počasí. Aktuálně řešíme, zda je možnost uskutečnit let v pátek,“ uvedl Boeing na Twitteru.

Pro Boeing půjde od testovacího letu 737 MAX na konci ledna 2016 o první zkušební let s novým typem letadla. Na rozdíl od minulosti firma překvapila a začala vybírat vstupné za sledování letadla ze speciální vyhlídky. Lístky prodává za 25 dolarů.

První let má absolvovat model s označením WH001, jde o verzi 777-9. Celý program 777X má zpoždění více než rok. Pro letectví má být letadlo průlomem, Boeing slibuje aerolinkám nižší spotřebu v přepočtu na sedačku, cestujícím pak větší komfort na palubě. Například okna budou téměř o třetinu větší.

Boeing 777X bude letadlem mnoha nej. Zřejmě největší raritou jsou skládací konce křídel, které mají umožnit, aby se letadlo lépe vešlo k letištním terminálům a přitom během letu využilo výhod větší křídlové plochy. Rozpětí bude 72 metrů. Na křídlech budou upevněny největší motory v historii: GE9X. Letadlo bude svoji délkou nejdelším osobním letadlem, celkem měří 76,7 metru.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10. Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla.

6
Diskuze

avatar
3 Komentáře
3 Reakce na komentáře
4 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
5 Autoři komentářů
Y.K.Pavel SlovanGPGPIvanLukas Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ivan
Host
Ivan

Vybírají vstupné… Asi se snaží vydělat na kompenzace za maxy.

Tak snad už to dotáhnou… 777 může mít perspektivu na páteřních linkách.

GPGP
Host
GPGP

A na co vymluví za týden, asi na vítr, že moc fouká 🙂

Lukas
Host
Lukas

Tento let bude pre Boeing dolezity, ak sa zas vyskytnu nejake komplikacie ci konstrukcne zavady tak ich to moze stat velmi vela, akoby uz teraz nemali dost problemou

GPGP
Host
GPGP

Ohledně nákladů na sedačku bude těžko konkurovat A321 xlr, s doletem 8.500 km.
Nejde moc srovnávat widebody a narrowbody, jen nakladově.
B 777x bude darda pro let. společnosti, musí se fakt naplnit aby generovalo zisk.
Jako výkladní skříň bude asi dobré, v ziskovosti moc ne.
Není rok 1970 kdy všichni byli paf s B 747
Boeing asi už nikdy Airbus v počtu dodaných let. nedožene, vždy mu bude koukat na záda. 🙂

Pavel Slovan
Host
Pavel Slovan

Sice odjakživa fandím co nejpřísnější regulaci, socíku a tedy i vyspělému Airbusu před smrtonosným Boeingem. Ale ti, co tu melou o výhodách narrow body, by si měli uvědomit, že dálkové linky se zahajují jen tam, kde má šanci lítat i cargo. Když se nenaplní sedačky, o to těžší a dražší cargo se napěchuje na palety do podpalubí. Proto sázka na dálkové narrow body není úplně trefou do černého. Možná na koupáky do teplých moří, kde se přistává v poli a cargo je tam slabé. Ale u koupaků je zase obrovský tlak agentur na ceny letenek a kratši sezónnost.

Y.K.
Host
Y.K.

To zase možnosti A321XLR přeceňujete. Rozhodně otevře nové možnosti spojení, třeba odkudkoliv z Evropy na východní pobřeží USA, na to bude naprosto OK. Ale třeba z Evropy do východní Asie to nestačí. Ani na delší oceánské štreky. Přeci jen B777X s očekávanými až 16 000 km doletu je jiná kategorie. Zde bude soutěžit spíše s A350.