Letectví

Boeing nabídl odškodné 100 milionů dolarů za tragické nehody 737 MAX

Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: Boeing
Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: Boeing

Výrobce letadel Boeing slíbil, že vládám a neziskovým organizacím vyplatí 100 milionů dolarů, které budou určeny hlavně pro pozůstalé po obětech tragických nehod letadel 737 MAX  v Indonésii a Etiopii. Firma se tak snaží vylepšit image, která je po uzemnění těchto letadel kvůli chybám v řídícím software vážně poškozena.

Podle prohlášení Boeingu  peníze nepůjdou přímo rodinám pozůstalých, ale na různé projekty, které mají podpořit vzdělání obyvatel nebo pomoci s životními náklady rodin, které tragické nehody zasáhly. Nepůjde o jednorázový finanční příspěvek, Boeing ho chce rozložit do několika let.

Víme, že každý, kdo nastoupí do jednoho z našich letadel nám věří. Chceme se zaměřit na to, abychom znovu tuto důvěru a jistotu cestujících v příštích měsících získali,“ řekl šéf Boeingu Dennis Muilenburg.

Při nehodách Lion Air v Indonésii a Ethiopian Airlines v Etiopii zahynulo celkem 346 lidí. Boeing už jedná mimosoudně o odškodnění přímo s pozůstalými. Boeing stomilionovou injekci oznámil den poté, co v USA vystoupili zástupci některých pozůstalých s tím, že jsou nespokojeni s přístupem Boeingu k řešení celého problému včetně toho, že se jim dosud ani zástupci firmy osobně neomluvili.

Návrat letadel 737 MAX je zatím v nedohlednu. Naposledy americký letecký úřad FAA upozornil, že v systému našel další chyby a vyzval Boeing k jejich odstranění.

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

To je absolutní výsměch. Jsou to prachsprostí vrazi ! Měli by zaplatit 100 mil. $ za každého mrtvého !

Y.K.

Ťukejte prstem do stolu, abyste jednou nemusel platit sám za něco co jste udělal neúmyslně.
Fakt mě fascinuje, že si „věšiči na kříže“ neuvědomují, že je může potkat to úplně samé a to dost snadno.

Jen tak

O tom, že to bylo „neúmyslně“ se ve světle posledních úniků a faktů … se dá čím dál víc pochybovat.

nicméně – blábol to je 🙂

Y.K.

Tak pořád to není úmyslně (s úmyslem „sundat éro“), ale z nedbalosti. Kostlivců ve skříni každopádně mají požehnaně, o tom žádná.

MildaIV

Tak pokud to srovnáte s Lockerbie tak je to 30 krát méně a to nezapočítávám inflaci.

Karel

Souhlasím s názorem, že Volkswagen zaplatil jen v USA tuším 4,3 mld $, za software, který nezabil a neohrozil bezpečnost provozu. A Boeing by měl dát 100M $ za cca 350 životů? A meričané si ale na světě mohou dělat co chtějí, není žádná síla, která by je v jakémkoli směru dokázala umravnit. Svět se fakt zbláznil

R.L.m.

Hmmmm a teď se „Dieselgate“ možná vrátí do „emeriky“ zpátky jako bumerang v podobě „MCASgate“ … :o|

V.N.

Přesně tak. Já se i navíc divím tomu , že Boeing ještě žije. Každá jiná firma by se již dávno položila..

Jirka

Too big to fail (česky příliš velký na to, aby zkrachoval) je princip makroekonomické a politické teorie, dle které mohou být finanční nebo průmyslové podniky tak velké, že jejich bankrot by ohrozil celé hospodářství (wiki), Obrat 101 mld.$, 153 027 zaměstnanců. To spíš dostane nějakou dotaci (jako Agrofert) než aby to nechali padnout.

Y.K.

Cena života se vyčíslit nedá, takže se to spíšde definuje nějakými počty. U automobilky na nějaké to procento z celkových prodejů na daném trhu (což je jistě mnohaciderné číslo) a žádní mrtví tam nefigurují, je to prostě důrazný trest za podvádění, u Boeingu jde o vyčíslení nějaké akceptovatelné částky na jednoho mrtvého.

Mimochodem je to asi 6,5 milionu Kč na hlavu což je o dost více, než jste u nás chopen vysoudit, když vám někdo zabije příbuzné v autě (250 000 Kč – 1 mil.)

J.L.

To se tedy moc nevyznamenali. 100M US$ je jednotková cena nejmenšího 737 MAX 7. Nejběžnější MAX 8 stojí 122M US$.

vydra

Kolik by podle vás měli vyplatit?

Yellowhammer

Přiměřeně.. Volkswagen zaplatil jen v USA tuším 4,3mld $, za software, který nezabil a neohrozil bezpečnost provozu. A Boeing by měl dát 100M $ za cca 350 životů? Ke všemu ve dvou fázích, kdy už po první nehodě šlo něco dělat? Vtip na nástěnku ne..

vydra

Jedná se o odškodnění za ztráty lidských životů, tudíž srovnáváte nesrovnatelné. Ta částka mi však také připadá směšná. Ekonomický impakt na Boeing je jiná kapitola.

Y.K.

Nemůžete srovnávat tahle čísla, každé je úplně z jiné skupiny. Odškodnění je projev dobré vůle, není to žádná povinnost, ani pokuta ani nic takového (pokud si jej někdo nevysoudí). Pokuta WV je čistě správní pokuta a s počty životů nemá co dělat.

Y.K.

Jako jo, ale je vám jasné, že to co dostane Boeing za jeden Max není zisk. jaksi musí zaplatit, díly, materiál, motory, zaměstnance a něco mu zbyde. Také by se něco mělo splatit za vývoj a podoné výdaje, jsou tu též daně. Takže musí vyrobit poměrně dost letadel, aby mohli vyplatit částku v hodnotě jednoho z nich.

J.L.

@Y.K.: V mé původní poznámce se slovo „zisk“ nevyskytuje. Jako člověk zodpovědný za firemní finance pojmy jako „tržba“, „výnos“, „náklady“, „zisk“ apod. poměrně dobře chápu.

Y.K.

Já netvdím, že vyskytuje. Jen že argumentujete cenou letadla, že to až vypadá, jako by vám nebylo jasné, že pokud někomu vypatíte částku v ceně produktu, tak těch produktů musíte vyrobit kopec, abyste byl na vůbec nule. Přijde mi to jako nesmyslný argument.

Kdybyste uvedl dividendy nebo jiné dělení zisků, neřeknu ani slovo.

Y.K.

To neznamená, že Boeing ještě nemůže dostat pokutu nebo jiný trest, pokud se prokáže cheatování během certifikace u FAA.