Boeing má nového šéfa na vyvedení z krize. Přestěhuje vedení firmy zpět do Seattlu

Montáž Boeingu 787 Dreamliner. Zdroj: BoeingMontáž Boeingu 787 Dreamliner. Zdroj: Boeing

Akcie firmy na příchod nového manažera reagovaly růstem i přes prudké zhoršení hospodářských výsledků.

Čtyřiašedesátiletý Robert Kelly Ortberg má být manažerem, který vyvede výrobce letecké techniky Boeing z hluboké krize způsobené zejména skandály s kvalitou výroby Boeing 737 MAX.

V čele Boeingu nahradí Davida Calhouna, který již dříve oznámil odchod. Investoři na zprávu o novém manažerovi v čele firmy reagovali pozitivně i přes současně oznámené výrazné zhoršené hospodářské výsledky. Akcie firmy poskočily o pět procent.

Ortberg se funkce ujme 8. srpna. Má za sebou přes 35 let praxe v oboru, působil ve společnostech Texas Instruments, Rockwell Collins nebo Collins Aerospaces. Ortberg se do vrcholných manažerských pozic vypracoval z pozice technika.

Robert Kelly Ortberg, nový šéf Boeingu. Foto: Boeing

Deník Seattle Times upozornil, že podle jeho zdrojů plánuje nový šéf přesun vedení firmy z kanceláří v Arlingtonu ve Virginii zpět do Seattlu, kde je hlavní závod Boeingu a firma zde vznikla. Ze Seattlu se vedení firmy přestěhovalo v roce 2001, nejprve do Chicaga, pak do Arlingtonu, aby byla blízko svému klíčovému zákazníkovi: americkému ministerstvu obrany.

Boeing dnes oznámil meziroční pokles tržeb ve druhém čtvrtletí o 15 %. Současně prohloubil ztrátu na 1,44 miliardy dolarů (33,8 miliardy Kč) u loňských 149 milionů dolarů. „Navzdory náročnému čtvrtletí dosahujeme významného pokroku v posilování systému řízení kvality a připravujeme firmu na budoucnost,“ uvedl odstupující šéf Calhoun.

Dodavatel trupů míří zpět pod Boeing

Podnik dnes také potvrdil záměr převzít svého dodavatele Spirit AeroSystems za 4,7 miliardy USD. Dokončení transakce očekává do poloviny příštího roku. Jde o výrobce trupů, který už v minulost patřil pod Boeing, ale v minulosti se této činnost zbavil.

Boeing už v první polovině letošního roku informoval zákazníky, že dodávky letounů 737 MAX se mohou v letech 2025 a 2026 opozdit o tři měsíce až půl roku. Americký regulátor jejich výrobu omezil na 38 měsíčně, ale v některých týdnech firma letouny vyráběla i na mnohem nižší úrovni, uvedla agentura Reuters.

Boeing v červenci přistoupil na mimosoudní uznání viny v případě dvou tragických nehod letadel 737 MAX v letech 2018 a 2019. V rámci dohody Boeing zaplatí pokutu 243,6 milionu dolarů (5,6 miliardy Kč). Firma se rovněž zavázala k investicím do programů bezpečnosti a kontroly kvality.
Nedávný audit výroby 737 MAX u Boeingu a dodavatele Spirit AeroSystems podle amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) zjistil několik případů, kdy firmy nedodržely požadavky na kontrolu kvality výroby. Při posledním vyšetřování informátoři z Boeingu v dubnu americkému Senátu sdělili, že modely 737 MAX, 787 Dreamliner a 777 měly vážné výrobní problémy.

Konkurenčnímu evropskému výrobci letecké techniky Airbus ve druhém čtvrtletí navzdory mírnému růstu tržeb klesl čistý zisk meziročně o 78 procent na 230 milionů eur (5,8 miliardy Kč).

(s využitím ČTK)

Tagy boeing
3 komentáře