Letecké společnosti Letectví

Boeing má nové objednávky na dreamlinery. Pro Emirates i nové státní aerolinky v Ghaně

Boeing 787-9 pro Emirates. Foto: Boeing
Boeing 787-9 pro Emirates. Foto: Boeing

Z probíhajícího aerosalonu v Dubaji si veze Boeing objednávky na několik desítek nových letadel 787. Největší objednávku oznámil dnes: letecká společnost Emirates si od Boeingu koupí celkem 30 letadel ve verzi 787-9. Pro Emirates půjde o první dreamlinery ve flotile.

Jde o objednávku, která navazuje na předchozí předběžnou dohodu s Boeingem. První letadla má firma převzít v roce 2023. Emirates jako největší aerolinky v Perském zálivu oznámily v Dubaji na aerosalonu nákup celkem 80 letadel, už v pondělí podepsaly smlouvu s Airbusem na 50 letadel A350-900.

Emirates původně oznámily nákup větší verze 787-10, nakonec se ale dohodly na dodávce menšího dreamlineru ve verzi 787-9. Součástí transakce je i přesun části objednávek na letadla 777X na dreamlinery. Namísto původně objednaných 150 jich Emirates převezmou jen 126, i tak mají být jejich největším provozovatelem.

Od pondělí Boeing získal menší objednávky od dalších dopravců, z velké části jde o rozšíření již stávajících kontraktů.

Ke svým čtyřem letadlům 787-8 přidá dva další dreamlinery ve verzi 787-9 bangladéšská společnost Biman Bangladesh Airlines. Boeing má v objednávkových knihách tento kontrakt od října, dosud byl Biman ale uveden jako neznámý zákazník. Biman je chce nasadit na lety do Evropy a po Asii.

Úplně novým zákazníkem je vznikající letecká společnost, kterou zakládá ghanská vláda. Ta si objednává tři dreamlinery ve verzi 787-9, zatím s Boeingem podepsala předběžnou dohodu. „Poptávka po leteckém spojení do a z Ghany a věříme, že 787-9 je pro nás ideálním strojem pro síť regionálních letů a v budoucnu i mezinárodní linky,“ řekl Joseph Kofi Adda, ghanský ministr dopravy. Většina aerolinek využívá dreamlinery spíše pro dálkové lety.

Dva dreamlinery si pronajme také Egypt Air, který v Dubaji podepsal dohodu s leasingovou společností AerCap. Půjde o letadla 787-9, pro Boeing ale nejde o novou objednávku: jde o zakázku z velké objednávky AerCap na 117 dreamlinerů. První Egypt Air zařadí do flotily v roce 2021, další o rok později. Egypt Air má aktuálně ve flotile 6 téměř nových dreamlinerů, jeden z nich letěl při dodávacím letu ze Seattlu jen na biopalivo.

12
Diskuze

avatar
3 Komentáře
9 Reakce na komentáře
9 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
8 Autoři komentářů
IvanHonza D.Adam HGPGPJan Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Honza D.
Host
Honza D.

Možná naivní otázka (nepracuji v letectví) – byl by problém vyrobit motory takového výkonu, aby dva dokázaly nahradit čtyři v letadlech velikosti B747 či A380? Vzhledem k vzrůstající hustotě leteckého provozu si myslím, že na některých linkách doba takto velkých letadel ještě přijde. Nesmí být ovšem tak žíznivé jako výše zmíněné typy. Co si budeme namlouvat – o peníze jde až v první řadě.

Ivan
Host
Ivan

Asi ano, vždyť motory 777x mají stále problémy. Aktuálně jsou největší na světě.

Jan
Host
Jan

Boeingum 777(10 abreast) a Dreamlinerum se snažím při nákupu longhaul letenek vyhýbat co to jen jde! Jsou nepohodlné co se šířky sedadel tyče!

U nouzáku foukalo
Host
U nouzáku foukalo

Tváříte se jako znalec, ale opak je pravdou. Šířka sedadel je totiž dána rozhodnutím letecké společnosti, nikoli typem letadla. Takže pro Vás je recept jasný – změňte dopravce a ještě si o tom něco nastudujte.. :-).

Jan
Host
Jan

Ale notak. Kabina ma nejake rozmery. Dnes plati nepsane pravidlo, ze se snad jen mimo Asii pod 17 palcu nejde, a kdyz rozmery kabiny umozni pridat radu sedadel navic tak, ze sedadla maji alespon 17 palcu, tak to dopravci proste udelaji. Proc pak treba Qatar ma u A350 18 palcove a u 787 17.2 palcove sedacky v Economy? To same urcite v jeste vetsim nepomeru plati u Emirates a A380 vs. 777. Porad mam menit dopravce?

Adam H
Host
Adam H

Emirates A380 18″ vs Emirates 777-300ER 17″. V A380 pokud sedíte u okna je ten pocit umocněn obrovským rádiusem trupu. U Emirates se mi nejvíce v A380 líbilo místo 50A, za zády bulkhead, trochu více prostoru pro nohy a je to hned v prvním segmentu na spodní palubě. V rámci checkinu lze zarezervovat zdarma. U 777 v konfiguraci s first-class je to zase 21A. Platí pro něj úplně to stejné. Mimo to je v jediném economy segmentu, který je před motorem. Mám 197cm a 115kg a neměl jsem problém s pohodlím ani v jiných řadách (sedadla 49A, B v A380… Číst vice »

GPGP
Host
GPGP

Vy jste možná problém neměl, ale chudáci cestujícící vedla vás…. :-)))
Nic proti vám, ale stačí když vedle sebe sedí 2 chlapy, 185 cm a 95 kg a taky je to opruz…

Adam H
Host
Adam H

Tak vedle mě naštěstí sedává přítelkyně a námitky nemívá 🙂 Teď jsem jsem viděl v „sardinkárně“ A320 Laudamotion, že seděli 3, odhadem 140kg hmotní, manící vedle sebe .. nevypadalo to moc pohodlně.

liberal shark
Host
liberal shark

Ale vnitřní uspořádání si volí každý zákazník zvlášť.

Jan
Host
Jan

Tak ještě jednou. Toto nikdo nevyvrací. Já jen říkám že rozměry kabiny (převážně šířka) často ovlivňují i výsledné rozměry sedadel. Viz. Uvedené příklady u Qataru a Emirates… V tomhle je Airbus lepší snad u všech svých letadel…

GPGP
Host
GPGP

Zatím nejlepší sezení bylo ve starším B 737-800 u Malajců na kožených sedadlech v economy.
Srovnávám se společnostmi jako Singapore Air., Qatar nebo Emirates a typy A 330, A 350, A 380 nebo B 777 a 787.
Tzn. na typu letadla fakt nezáleží, tam spíše platí čím novější tím horší…
Uvažuji že začnu létat vyšší třídou, např. premium economy 🙂

Adam H
Host
Adam H

Musím říct, že Emirates nepřestávají překvapovat. Na druhou stranu jim objednávka jak 777X, tak A350XWB i 787-9 otevře možnosti pro nové linky a trhy.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce