egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Boeing končí u výroby 777X s částí robotů, nahradí je lidmi

Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing
Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing

V době, kdy se čím dál více výroba automatizuje, přistupuje americký výrobce letadel Boeing k nečekanému kroku. Po problémech s kvalitou a organizací výroby při montáži trupu letadel 777X se vrací od robotů k lidem.

O změně ve výrobě informovala agentura Bloomberg. Boeing podle něj uvedl, že se vratí ke staršímu výrobnímu modelu s větším zapojením lidské práce, protože se ukazuje jako spolehlivější a vyžaduje menší opravy než po práci robotů.

Robotický systém měl na starosti nýtování jednotlivých panelů trupu nejnovějšího dálkového letadla. Boeing se při jeho výrobě rozhodl pro jiný postup, než se obvykle trupy staví: běžně se montuje nejprve spodní část trupu vzhůru nohama, pak se otočí a přidá se horní část.

Podle Seattle Times  se Boeing potýká s problémy s roboty od roku 2015, kdy technologii  v nové hale v Everettu zavedl. Velkou část trupu pak museli nakonec montovat zaměstnanci. Boeing dlouho pochybení odmítal a mluvil o „porodních bolestech“ nového systému. Bolesti ale nepřestaly a tak Boeing tento týden poprvé oficiálně přiznal, že s automatizovanou výrobou končí.

Boeing chce používat roboty na montáži jiných část 777X včetně výroby křídel. Rozpětím bude 777X největším letadlem na světě. Podle Boeingu tyto roboty pracují přesně tak, jak mají.

Start letadel 777X má zpoždění, problémy s robotizovanou výrobou nejsou ale hlavním důvodem, proč náběh produkce a testů neběží podle plánu. Hlavním problémem jsou nové motory.

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gajda

Pokud se povede vyřešit problém s motorem, nákladovýma dveřma a spol a pokud budou náklady skutečné takové jako papírové, 777-9 by mohlo být první letadlo co by mohlo způsobit revoluci i nad atlantikem. Tak snad se jim to všechno povede zdárně vyřešit a dotáhnout alespoň na úroveň dreamlineru.

Martin V.

Čemu říkáte „revoluce nad Atlantikem“? Já jsem si myslel, že revoluci někdy v 80. letech způsobily B757, B767 a A300 s ETOPS, tedy dvoumotorové stroje s dvoučlennou posádkou, navíc tiché a úsporné. Teď jako atlanticky revoluční vidím spíš A321XLR, protože umí to, co widebodies, ale je malé a flexibilní.

Gajda

A321XLR je fajn, krátkodobě. Potřebuje dva piloty, místo ve vzduchu, místo na letišti a uveze 210 lidí. 777-9 odveze 400+ a potřebuje k tomu to stejný, takže na linky jako je Stansted/Vídeň/Bergamo – Newark/Sydney a podobně ve full economy je šance to začít lítat třeba od 50€ za zpátečku a to je to co zatím na těchto linkách není. Jak to funguje s tím menším letadlem hezky ukázaly WOW air. Teď bude mít šanci někdo ukázat že to jde s tím velkým a nezkrachovat u toho

Y.K.

Tady jde o charaktery spojení. Velkokapacitní letouny lze zaplnit jen v obřích aglomeracích či velkých letištních hubech, kam se cestující navozí. Úzkotrupá letadla naopak mohou zajistit spojení z bodu do bodu i z menších aglemerací bez nutnosti přestupovat a svůj potenciál to má, nikoliv krátkodobý.

Gajda

Ano, to samozřejmě mohou. Třeba jak oznámila SAS, zkusí to s ním do Bostonu. Ale ty letadla budou pořád potřebovat piloty a místo na tom letišti, kam poletí. Kolik takových letadel se dostane třeba za 5 let na hlavní letiště? A až přijde krize a ta přijde, kolik lidí se bude dívat na to, že poletí přímo v malým letadle a jak je to super, když to bude dražší než s přestupem? A321(X)LR je letadlo z menších míst do menších míst s velkou vzdáleností, tam místo najde a uplatní se. Ale nic zásadního nezpůsobí.

Jen tak

nesmysl.

Jan

Pred tydnem jsem letel s a350 a musim rict ze zatim nejlepsi zazitek z Economy. Doufam, ze 777X nebude zazitkem z letu jen prerostle 787 s 10 misty v rade. Nekde jsem cetl, ze vnitrek kabiny ma byt snad neco malo sirsi nez u 777, tak snad kazde z tech 10 mist bude mit aspon tech 18 palcu…

MadMajk

To, kolik sedadel v řadě a jak velkých, je rozhodnutí aerolinky, nikoliv výrobce 😉

Karel

Samozřejmě. O počtu a rozmístění sedaček v tramvajích přece taky rozhoduje tramvajová linka, a ne nějaký výrobce nebo dopravce nebo vlastník vozidla. (Ano, já chápu, jak to bylo myšleno, ale to označování letecké společnosti slovem „aerolinka“ mi pořád rve uši – žádná letecká společnost to snad ani ve svém názvu takto v jednotném čísle nemá. A málokterá letecká společnost provozuje jen jednu aerolinku.)

Y.K.

Je to slang, neasi. 🙂 Lidi totiž neradi dvou- a víceslovná spojení, jako je „letecká společnost“.

J.L.

Stačilo by psát „aerolinky“.

Martin V.

Ale tím nejste schopen vyjádřit, jestli jich je víc, nebo jsou to jen jedny. A tak se vymyslel singulár. Já vím, třeba u dveří je stejný problém, ale tam už jsme si na jedny dveře a dvoje dveře zvykli.

Y.K.

Aerolinky je množné číslo a je zažité z původních názvů „Něčí aerolinie/airlines“. Prostě se v průběhu let význam posunul, asi hlavně kvůli deregulaci nebe a velkému množství dopravců, kdy všichni létají nějaké ty „aerolinky“ aniž by to vůbec měli v názvu, létat je běžné. I v angličtině se to posunulo.

J.L.

Nechci se zde příliš rozepisovat, neb se nejedná o jazykozpytný web. Obávám se však, že nejde o „deregulaci nebe“, ale o degeneraci způsobu vyjadřování. Např. „noviny“ mají také jednotné číslo, ovšem se zcela jiným významem.

Jan

To určitě ano. Ale u zmiňované a350 si 10 abreast dovolí nacpat snad jen asijské lowcosty. Výrobce muže velikost kabiny navrhnout tak aby se tam akorát vešlo 10x 18 palců. Solidní Evropské a US dopravci si pod 17 palců jít nedovolí… Alespoň zatím…