Blamáž s největší německou drážní stavbou. Hrozí ji další zpoždění

Proměna železničního uzlu ve Stuttgartu má zpoždění už přes sedm let.
Ještě v létě ujišťovala Deutsche Bahn, že po sedmi letech zpoždění dojde v prosinci 2026 k dlouho očekávanému zprovoznění nového železničního uzlu ve Stuttgartu. Jen pár týdnů po nástupu nové ředitelky německých drah Evelyn Palla je ale vše jinak. DB oznámila, že termín prosinec 2026 nemusí být dodržen.
Pár strohých vět na stránkách Deutsche Bahn vyvolalo včera zejména mezi politiky v Bádensku-Württembersku velmi negativní reakci.
„V září jsme informovali dozorčí radu a v říjnu řídící výbor, že stále existují rizika týkající se harmonogramu uvedení do provozu pilotního projektu Digital Knoten Stuttgart (DKS) a Stuttgart 21. Tato rizika se objevila zejména v oblastech vývoje a schvalování naším dodavatelem, jakož i při schvalování plánů. V zájmu maximální transparentnosti vás budeme neprodleně informovat o jakémkoli novém vývoji. Rizika spojená s plánováním se nebývale zintenzivnila a nyní je vyhodnocuje dozorčí rada,“ uvedla Deutsche Bahn v prohlášení.
I když zpráva DB oficiálně neuvádí odsun otevření a mluví jen o rizicích, místní politici považují vyjádření už za jisté odložení zprovoznění. Ministr dopravy Bádenska-Württemberska Winfried Hermann (Zelení) označil novinku za „fatální zprávu“. „Toto oznámení ničí poslední zbytky důvěry v železnici. Cítíme se podvedeni,“ uvedl.
Konec hlavového nádraží
Podle informací německých médií se problémy nyní netýkají stavební části, ale především instalace a schvalování zabezpečovacího zařízení od společnosti Hitachi.
Projekt Stuttgart 21 je největším infrastrukturním projektem současnosti na německé železnici. Původně mělo být hotovo v roce 2019. Výrazně stouply i náklady: z plánovaných 4,5 miliardy eur na 11,3 miliardy eur, nyní už se mluví o 13 miliardách. Zpoždění vysvětluje DB například změnou předpisů či žalobami odpůrců stavby.
Pro cestující bude největší změnou konec hlavového nádraží ve Stuttgartu a vybudování podzemní průjezdné stanice. Velká přestavba stuttgartského železničního uzlu se týká i 57 km tratí v dalších koridorech. Terén města je velmi členitý a rozkládá se ve více údolích sevřených mezi kopci. Součástí jsou čtyři nové stanice, 56 kilometrů tunelových tubusů, 11 tunelů, 42 mostů a přibližně 100 kilometrů nových železničních tratí, které budou umožňovat rychlost až 250 km/h.