Bitva o nový most přes Vltavu. ŘSD zveřejnilo autory pěti nejlepších návrhů, přišly první námitky

Proti výběru některých návrhů přišly námitky, konečná podoba nemusí být od vítěze soutěže.
Mírné zpoždění nabírá rozhodování o budoucí podobě dálničního mostu přes Vltavu, který bude součástí Pražského okruhu. Je ale již jasná pětice firem, které podaly podle odborné poroty nejlepší návrhy. Jak však bude nakonec most vypadat není jasné.
Jména pětice nejlepších zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic ve věstníku veřejných zakázek včetně pořadí. Jako první se umístil návrh sdružení Stráský, Hustý a partneři a Studio acht, následovaný návrhem od Valbeku. Třetí nejlepší podle poroty byl návrh společnosti Cowi Czech Republic, na čtvrtém místě bylo sdružení 2T engineering a TOP CON SERVIS, páté sdružení ov architekti a V-CON. Celkem do soutěže přišlo 15 návrhů.
Podmínky architektonické soutěže neznamenají, že podle poroty nejlepší návrh bude nakonec vybrán. Rozhodne se právě mezi výše uvedenou pěticí. Svoji roli nebude hrát jen architektonická kvalita návrhu, ale i například odhadované náklady na stavbu a provoz.
„Zatím není žádný vítězný návrh, je vybráno 5 nejlepších a z těch se bude vybírat dal. S mediálním představením zatím čekáme na ukončení celého výběrového řízení, což zkomplikovaly podané námitky proti výběru, které jsme zamítli,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Námitky jsou podané i proti výběru jednoho z pěti nejlepších. Pětice nejlepších si rozdělí 15 milionů na odměnách.
Nová dominanta
Nový most překoná vltavské údolí na trase budoucího úseku Pražského okruhu D0 v úseku Suchdol – Březiněves. Architektonická soutěž má přinést co nejcitlivější zasazení do krajiny a současně vytvořit z mostu novou dominantu.
Soutěžní podmínky schválila Česká komora architektů. V porotě zasedli architekti, odborníci na mosty, zástupci ŘSD a za Prahu náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Podle zadávací dokumentace může být nosná konstrukce rozdělená, nebo společná pro oba jízdní pásy, oba musí být v jedné úrovni. Součástí návrhu musí být lávka pro chodce a cyklisty. „Z lávky/lávek musí být umožněn výhled alespoň do jedné strany. Vzhledem k atraktivním výhledům je doporučeno zřízení zálivů šířky 1,0 m pro výhled ve vzájemné vzdálenosti cca 100 m,“ uvádí se v dokumentaci.
Most musí být současně řešen tak, aby v případě opravy zůstal zachován provoz v režimu 2 + 2. Šířka mostu má být 43 metrů, dlouhý bude 572 metrů a údolí Vltavy překoná ve výšce 83 metrů. Nový most má vyjít na zhruba dvě miliardy korun. ŘSD počítá se zahájením stavby v roce 2027.
Půjde o další most přes Vltavu v pražské aglomeraci, jehož podoba vzešla z architektonické soutěže. Aktuálně se staví nový Dvorecký most, na který Praha také před lety vypsala architektonickou soutěž. Výběr architektonických návrhů proběhl i v případě železničního mostu ve Výtoni, kde ale stále probíhají spory o to, zda se stávající má opravit, nebo zbourat a postavit nový.