Bezstyková kolej a nové přejezdy. SŽ zrekonstruuje lokálku od Lipna k hranici s Bavorskem

Do Nového Údolí dnes jezdí vlaky společnosti GW Train. Pramen: archiv Pavla KosmatyDo Nového Údolí dnes jezdí vlaky společnosti GW Train. Pramen: archiv Pavla Kosmaty

Celkové náklady stavby dosahují 390 milionů korun, její dokončení se plánuje na polovinu roku 2026.

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marek

Trať vede mezi vrcholy Plechý (1378 m.n.m) a Boubín (1362 m.n.m.) tak tam nějaké hory asi opravdu budou.

zdenek

Takže když to sečtem za 2,4 mld zvýší se rychlost?
Nebo po 2 děláme nepřipravenou hurá akci. A výsledkem je opět opět stejná rychlost.
Ehle pokud vím jezdí zde soukromý dopravce.. A náhodou ejhle opravujeme..

zdenek

Protože projektujeme 4 krát VRT..

zdenek

A konvenční síť nás nezajímá.

El Barto

Tak hlavně, že máme slaměného panáka v podobě VRT, kterou „nepotřebujeme“.

noerf

Ono je to o tom, že původně měla stát rekonstrukci tratí České Budějovice – Volary 4 miliardy Kč. Pak byli peníze omezeny na cca 1,5 miliardy Kč.
S tím, že se dělali jen stanice a přejezdy.

Ondra K.

Ta trať je specifická tím, že úsek Nová pec – Nové údolí celý vede územím národního parku Šumava, což projednání úprav dost komplikuje. Až bych řekl, že poměr mezi složitostí projednání a reálným přínosem zrychlení trati by byl značně nevýhodný. Přece jenom je řeč o lokálce s hlavně turistickým provozem, nějaký „nahánění minut“ za každou cenu mi nedává moc smysl.

Ondrak

Presne tak. Bavme se o urychlování, případné elektrifikace v úseku ČB- Kájov. Tam dojíždí lidé do práce. Ale od Horní Plané nahoru je to čistě o turistice. Takže, tratě opravit, ale investice do rychlosti by byla zbytečná. Nic méně něco jiného, než naftu by si národní park zasloužil.

Tomáš Záruba

1) Zvýší se tím rychlost na úroveň SRP?
2) Nezůstaly tam ještě nějaké přejezdy s kříži, čímž by nově vznikly nějaké TORky…?

Beny

Prosil bych o vysvětlení zkratek. Člověk se pořád učí.

Happy

TOR já to znám jako TONTR trvalé omezení nejvyšší traťové rychlosti. Klasicky kvůli přejezdům, mostům atp. Nad SRP přemýšlím..

Alibaba

Směrodatný Rychlostní Profil.
Takové teoretické maximum, které vychází z přepočítání rychlosti ve všech obloucích na nějaké optimální převýšení a bez zásadních směrových posunů (aby se nešlo mimo stávající pozemky).

Jaaa

Mimo těleso, ne pozemky.

Dan

A zvýší se alespoň rychlost? Také by to chtělo něco udělat s cirkusem v podobě GWTR a umělého prodlužování jízdních dob v sezóně. Ta trať má větší potenciál, který není využitý.

Hon

Pane Cirkus, tak ať kraj zaplatí spešl 1. nebo 2. páry vlaku pro pumpičkáře, u kterého bude JŘ „orientační“ a nemusí se u pravidelného Os prodlužovat jízdní doba. Chytrolíne.

Jaaa

Nebo by stačilo objednat něco, čehož nakládka nebo vykládka nebude trvat věčnost.

Ares

A to je co, kde to nevypadá věčnost? Jak by takový vlak měl vypadat?

Dan

Ano, předělaný nákladní vůz pro přepravu kol je cirkus. V civilizovaném světě se to řeší dostatečně kapacitními nízkopodlažními jednotkami s rozumnou dynamikou a klimatizací.

SYN

Ale tento způsob řešení se u nás teprve rozbíhá, že? Už nějakých 25let nám Desira jen slibují a místo toho máme Regioznovu. Měnit se to sotva začalo…

Ondra K.

Záleží na poptávce. Při větším množství kol je rozhodně lepší cyklovůz s obsluhou, která organizuje nakládku a vykládku.

Dan

Ale nakládka trvá nekonečně dlouho, proč třeba v Jizerkách problém s koly nebýva?

Petr

Tak si počkáte, no

Znalý

Proč bych měl jako platící cestující kvůli pumpičkářům čekat?
Jednou jsem jel z Budějovic až do Nového Údolí a jízdní doba byla prodloužena o krásných 55 minut. Již nikdy více.

Nemel

Cyklisti jsou taky platící cestující. Proč by coby platící cestující měli snášet, že si jeden Znalý nepřeje, aby jeli vlakem?

Vlastimil Kocurek

Cyklisté do hor vůbec nepatří. Devastují je. Dělají si tam své vlastní tratě. Na horách bylo krásně pokud tam nebyli.

Dan

Tomu říkám opravdu kvalitní služba.

Ondra K.

Netuším jaká je frekvence cyklistů v Jizerských horách, ale jeden cyklovůz Dd GWTR má kapacitu 56 jízdních kol, přičemž z předloni pamatuju, že se vozily cyklovozy dva. Která moderní jednotka má kapacitu cca 100 jízdních kol?

Další značnou výhodu bych viděl v tom, že v dobách mimo sezónu je možnost ty vozy nenasazovat do provozu a nechat je stát. Celistvá jednotka s fixní kapacitou bude mimo sezónu vozit vzduch, a zas budou stížnosti, že je provoz moc drahej.

Tomáš Záruba

A za případnou elektrickou klasiku se nedá pověsit 2x Ds…?

Bram

Případná klasika z Českého Krumlova do Nového Údolí/Volar nejspíš už nehrozí a rozhodně nehrozí ani 2 x Ds, ty už nejsou k dispozici. Ne že by ta klasika jako sezónní posila nebyla fajn, ale to by jí předně musel být zájem dlouhodobě objednat a ne aby to zase byl jen půlroční ministerský výstřelek pro odstřelení Arrivy. Mám obavy že teď prostě není zájem a to i s ohledem na nedostatek vhodných vozů u ČD. Sice dorazí Comfortjety, ale i to je zoufale málo…

Tomáš Záruba

Pořád doufám, že jednoho dne zvítězí rozum a nejen že bude trolej až nahoru, ale také bude Ex7 mít podobu prokladu dvouhodin Praha – Linz a Praha – CK s tím, že to druhé rameno bude v sezóně jezdit (minimálně) až k Lipnu.

Twix

A u ostatních vlaků přepravu kol zakázat? To by asi úplně neprošlo. Spešl vlak pro cyklisty moc nefunguje (pokud nenabízí něco spešl jako přímé spojení z Brna do Šatova), oni si chtějí flexibilně vybrat kde a v kolik do toho vlaku nastoupí – podle nálady, únavy, počasí. To je jeden z hlavních důvodů proč vůbec to kolo vozí vlakem.

zdenek

Tak ten cirkus je, že na to mají nějaký speciální vložený vagon ne.. Proto ten cirkus. Čd by to asi zvládali i bez keců a cirkusů a prodloužených dob.. A s jinýma službama.

Ondrak

Ano, určitě to dělají jen tak pro radost😂 Nenapadlo Vás, že je to například kvůli cyklistům (nakládce a výkladce kol). Nebo třeba kvůli špatnému stavu trati a tím omezení rychlosti?

Dan

Problémy jsou prakticky od začátku provozu GWTR, takže se nelze vymlouvat na současný špatný stav trati. Kola to nepochybně ovlivní, však jsem psal, že se jedná cirkus, je problém s cyklisty třeba v Jizerkách, kde jezdí moderní vozidla?

Bram

Těch cyklistů vlakem v Jizerských horách nejezdí najednou tolik, protože mají k dispozici hodinový takt vlaků mezi Libercem a Harrachovem. Pro Šumavu je toto řešení nevhodné (neufinancovatelné, navíc na hodinový takt není mezi Krumlovem a Volary vůbec celoroční poptávka cestujících), tam by naopak pomohl sezónní vlak pro cyklisty navíc, který by zbytečně nestavěl v zastávkách, kde cyklistická frekvence není.

p.n.

Stejnak by bylo nejlepší když by tam natáhli dráty. Od ČB až po Volary. Lidí jezdí dost ve všechny roční období a ta trať je hezky modernizovaná.

Ares

Právě že mimo sezonu tam moc lidu nejezdí, ještě trošku v zimě, jinak nic moc. Vlak po dvou hodinách taky žádná sláva.

Tomáš Záruba

Třeba se i to povede… 🙂

SYN

Jakože po modernizaci stanic, pak „prosté modernizaci“ tratě se ještě má rozjet třetí akce „prostá elektrifikace“? Tak to už snad raději ne, to se mělo dělat zaráz nebo dlouho ne…

Tomáš Záruba

Dělat to najednou by sice bylo podstatně lepší, ale furt neskonale lepší postupně než vůbec.

Jihočeský velkoměšťan

Úsek ČB-Kájov je v tom strategickém plánu prosté elektrizace tratí. Podle plánu (SŽ i Jikord) se pak počítá s provozem bateriových jednotek. Otázka je kdy…

belgi

Kájovská už z toho plánu vypadla…

Libor

Je super dělat takovou akci v turistické lokalitě a v turistické sezóně. Nojono, tak si dráhu strčte někam, my pojedeme autem. Ale prosím nedivte se…

Martas

Vždyť je tam psáno výluka září-říjen. Sice začátek srpen, ale to budou kladívka a podobné blbosti. Zas jako na Šumavě to nejde ralizovat v lednu.

SYN

Chápu, leden nebrat… co říjen?

Jan

Vy nejste moc dobrý čtenář, že?

Libor

Září je taky ještě sezóna..

Ares

V prosinci, nebo v lednu toho fakt moc neuděláte.

Jiří Kocurek

To zas jezdí běžkaři, ne? Taky sezona.

Jarda

A rovnou ji mohli i zadrátovat.

Král Šumavy

Nemohli, ochranné pásmo je příliš velké a ochranáři nedovolí vykácet tolik stromů .

Alibaba

7 m je příliš velké ochranné písmo?

Petr

Počkají do nejbližší vychřice.

Nemel

Už nic nepište 🙂

Broge

Tahle salámová metoda rekonstrukcí má za úkol naštvat co nejvíc cestujících, nebo proč se to dělá?

Martas

Prachy a hašení požárů? Nejsou to rekontrukce/modernizace ve smyslu vylepšení, ale nutné opravy. Úplně stejně flikuje ŘSD I/3.

Tomáš Záruba

Dělá se proto, že když ve studii pro všechny překvapivě vyšla plnohodnotná rekonstrukce, nastalo drbání na hlavě jak to udělat aby vyšla jen zabezpečovačka plus stanice plus pár nejhorších úseků, na což už byly připravené PD předem, protože „přece se to nemůže udělat celý a má se řešit hlavně zabezpečovačka“.

Jaaa

Opět manažerské chyby, opět Nejezchleb zůstává ve funkci.

Vojtech

Takže nám zrekonstruuji pracně ručně vybudovanou/obnovenou mezinárodní železnici do Bavorska ? Mám na ni nějaké pražce,, zpátky abych věděl.

Bram

Z Nového Údolí vedou do Waldkirchenu opět koleje?!? Že jsem si toho nějak nevšiml, ač bych je tam rád viděl…

Jaaa

Tak je tam ta nejkratší mezinárodní drážka na světě, ne? Akorát se jim přes minulou zimu nějak rozpadla.

Bram

Několik kolejových polí pohozených na násep se nepočítá :-).